Before Sunrise (1995)

Verenigde Staten / Oostenrijk / Zwitserland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Richard Linklater
met Ethan Hawke en Julie Delpy

Tijdens een treinreis door Oostenrijk ontmoeten twee jonge mensen elkaar. Zij is een Franse studente op weg naar Parijs, hij een Amerikaanse toerist die vanuit Wenen zal terugvliegen naar de Verenigde Staten. Hij nodigt haar uit eveneens in Wenen uit te stappen en hem tot zijn vertrek gezelschap te houden.

avatar van John Milton
Zeker als niet-pindakazer zou ik dat absoluut doen, inderdaad.

avatar van Zwolle84
Is me te duur en heb ook geen ruimte voor een extra apparaat (kijk nu op de PS4), helaas.

avatar van Snaaf
Het karakter van Hawke irriteerde mij. Tenenkrommend. Een eigengeile opdringerige Amerikaanse jongeman treft een prachtig en guitig Frans meisje die -tot overmaat van ramp- nog ontvankelijk is voor zijn charmes ook....

Gelukkig is het maar een film!

avatar van Madrox
Na de reacties hier gelezen te hebben en de score dacht ik dat mij prima zou vermaken. Helaas. Met moeite de film in 2 keer uitgekeken. Het begin was nog oke, maar na ruim een half uur kakte ik wel in en rond de 58 minuten was ik er wel ff klaar mee.

Hier had ik dus veel meer van verwacht en dat komt er gewoon niet uit.

avatar van TornadoEF5
Best wel oké, minimalistische film en een mooie slowburner. Ik vond alleen dat er wat te veel filosofische dialogen waren en dat het Engelse taalniveau wel erg hoog lag, zeker gezien dat er maar één iemand dat als moedertaal had. Het einde was wel erg pakkend.

avatar van Jmmm
Advies: in je uppie kijken......zonder afleiding. Geniaal!

avatar van Zwolle84
Vanaf eind deze maand is de trilogie ein-de-lijk als regio B blu-ray beschikbaar. Duitse uitgaven via o.a. Amazon.de, maar wel netjes zonder Duitse titels op de cover.

avatar van JHagenstein
Verliefd op Delpy. Welke vrouw is in Godsnaam zoeter dan haar? Als er iemand daarover met me in discussie wil gaan: ik ben een en al oor.

Before Sunrise. Wat een fenomenale film zeg. De sfeer is betoverend. Disney-esque, maar dan gewoon real life. Het is ook lekker Down to Earth, het wordt nergens echt zoetsappig, en dat is wat ik zo waardeer aan deze film(reeks). Het pure acteerwerk komt hier naar boven, een mooi voorbeeld: Celine en Jesse in de platenzaak, luisterend naar muziek waar ze zichtbaar melig van worden. Je kan Celine echt lezen in die scene, haar ogen lachen. Jesse daarentegen kan zich wat moeilijker beheersen en de lach op zijn gezicht (en hoe hij het probeert in te houden) is schitterend. Het mooiste moet nog komen: de een kijkt de ander aan, en de ander kijkt net op dat moment weg. Dat gebeurd een paar keer, zonder dat het echt geforceerd overkomt. Ik heb met volle teugen genoten van die scene.

De aantrekkingskracht en chemie in deze film is dus tot in de perfectie weergegeven, credits daarvoor gaan naar Richard Linklater en de hoofdrolspelers. De moeder der romantische films.

Aanrader met hoofdletter A.

avatar van Zwolle84
Was destijds al bekend dat er vervolgen zouden komen en dat de tweede pas negen jaar zou verschijnen? Of was dat in 2004 een verrassing?

Weet iemand dat?

Ik heb het eerste deel in 96 gezien, en voor mij was het een verrassing toen het tweede deel uitkwam. Maar goed, toen was er ook nog geen internet. Ik las toen wel altijd de Preview enzo.

avatar van Dievegge
Het draait volledig om de ontmoeting tussen twee personen. Het is één lange dialoog. Toch wordt het nooit saai. Enkele nevenpersonages zorgen voor afwisseling in het ritme. De Weense locaties vormen een sfeervol decor. In het begin is er de beweging van de trein, daarna wandelen ze van de ene naar de andere bezienswaardigheid. Er is eenheid van plaats, tijd en handeling. Het begint vóór zonsondergang en eindigt even na zonsopgang, minder dan vierentwintig uur in totaal.

Het bijzondere zit in de relatie die ontwikkeld wordt via de dialoog. Traditioneel worden relaties al te vaak voorgesteld als leidend tot ofwel een huwelijk ofwel sex. Hier is er eindelijk eens een relatie die diepgang en betekenis heeft. Over de twee personages afzonderlijk komen we een en ander te weten via anekdotes, ontboezemingen en een rollenspel. De twee groeien naar elkaar toe. De onderwerpen gaan van banaal tot diepzinnig. De stelling over reïncarnatie houdt geen steek, want misschien zijn er tien miljard zielen die niet allemaal tegelijk geïncarneerd zijn. De uitspraak dat feminisme bedacht is door mannen, is dan weer goed gevonden. De muzikale en poëtische intermezzo's bevorderen de sfeer, net als de nachtelijke beelden. De twee acteurs komen zeer natuurlijk en spontaan over, met ongetwijfeld een deel improvisatie.

avatar van arno74
Fijne romantische film die zich in de jaren '90 in Wenen afspeelt en twee jonge mensen ca. 24 uur lang volgt. Het levert snel een nostalgisch gevoel op, wat ik ook had met Victoria (2015) welke zich in Berlijn afspeelt. In beide films kun je de lokale sfeer van het moment goed proeven. Dat er chemie is tussen de twee spelers mag duidelijk zijn, zo laat de lange take in de tram laat een naturel spel zien waarbij ze wel moeten improviseren en elkaar goed aan moeten voelen. Door de aanpak is de film een (haast idyllische) sfeerimpressie geworden van Wenen jaren '90 waardoor de film met gemak de tand des tijds zal doorstaan. Mooi, ruime 3,5*.

avatar van Black Math
Romantische films slaan zo vaak de plank mis. Vaak is de romance ongeloofwaardig, of de acteurs hebben geen chemie, of het uitgangspunt is belachelijk (wat vooral vaak het geval is bij de romcoms).

Deze film schiet echter in de roos. De hoofdrolspelers zien er allebei ontzettend aantrekkelijk uit, hebben duidelijk chemie en hun karakters voelen heel erg geloofwaardig aan. Ik denk dat iedereen het wel eens heeft gehad, dat je met iemand ergens in gesprek raakt en vanaf het begin is er een klik. En zo voelt hier ook aan.

Ik hou over het algemeen meer van Aziatische romantiek omdat het daar vaak meer om de gezichtsuitdrukkingen gaat, waardoor je de onzinnige dialogen die in westerse films vaak voorkomen bespaart blijven. Ook deze film heeft de nodige momenten waarin het draait om de gelaatsuitdrukkingen. Zoals wanneer de hoofdpersoon vertelt over het kerkelijke huwelijksritueel waarbij de bruid en bruidegom elkaar louter aankijken en alleen iets zeggen als ze een goddelijke kracht voelen die hun noopt iets te zeggen. Waarna ze elkaar aankijken, maar de hoofdpersone al snel weer wegkijkt. Dit zijn mooie momenten. De film heeft echter ook heel veel dialogen, maar die voelen ook erg authentiek. Typisch voor jonge studerende mensen die hun weg proberen te vinden in het leven en dat met elkaar delen. Niet alle gedachten waren nieuw voor mij, maar over het algemeen vond ik de dialogen behoorlijk boeiend.

Waarom zou een meisje zomaar de trein uit stappen om met een jongen een nacht in Wenen door te brengen? Omdat hij tegen haar zegt dat ze zich wellicht altijd zal afvragen wat er was gebeurd als ze dat niet had gedaan, terwijl ze net haar grootmoeder heeft bezocht die haar had opgebiecht haar leven lang van een andere man dan haar grootvader gedroomd te hebben. Het is allemaal logisch en het fijne is dat de regisseur dit er niet eens zo heel dik bovenop legt.

Visueel niet meer up to date, maar de algehele sfeer is dat wel. En het Weense decor is ook erg prettig. Ik kan me voorstellen dat de film alleen maar leuker wordt als je Wenen eens bezocht hebt, wat ik helaas nog niet heb gedaan.

In ieder geval een erg aangename romantische film die voor veel warme gevoelens zorgt. Ik ben benieuwd naar de andere twee films uit de trilogie. 3,5*.

avatar van Fisico
Before sunrise stelt als plot eigenlijk niet zo heel veel voor. Twee jongeren ontmoeten elkaar op de trein en ruim anderhalf uur lang wordt er met elkaar gepraat. En gepraat wordt er! Het lijkt saai en zielloos, maar het tegendeel is waar. Before sunrise is een toppertje! De aangehaalde onderwerpen zijn zeer boeiend om te volgen. Ze zijn ook zeer divers zoals gesprekken over religie, reïncarnatie, liefde, seks, verschillen tussen sekse, de dood, verwachtingen, dromen enz ...

Het lijkt allemaal wat veel om in een film te proppen. Dat is het ook, maar Linklater slaagt erin om in al deze chaos een duidelijke structuur en samenhang te creëren. Hij wordt hierbij geholpen door de erg sterke chemie tussen Delpy en Hawke die het gewoon geweldig doen. Niets is geforceerd, alles lijkt spontaan en het plezier druipt van hun gezelschap. Dat is overigens de grote troef van de film: de herkenbaarheid en identificatie met de geliefden met jezelf is groot.
Aan de andere kant springen de onderwerpen vaak van de hak op de tak en kan je amper stilstaan bij jezelf over een bepaald onderwerp. Gedachten worden uitgewisseld en worden vaak ook niet afgerond, maar dat is in het echte leven ook zo.

De wandeling door Wenen is een pluspunt. Ik was ooit ook in Wenen en het is een geweldige stad. De toevallige passanten zijn decorvulling ook al verwachtte je dit niet altijd (zoals die toneelvoorstelling van de koe). Fijn was ook dat op de trein of in een café conversaties van derden werden gevolgd in het Duits. Ze zijn aanwezig, maar je begrijpt hen niet (idem voor de kijker, want het werd niet ondertiteld). Het creëert een authentieke sfeer.
Ook het romantische gedeelte sloeg aan en vooral de ontwijkende blikken in het luisterkotje van de platenwinkel was erg sterk. Maar de film kent heel veel goede scènes of locaties. Dit laatste werd nog eens onderstreept doordat de film terugblikt naar de (dan lege) plaatsen waar het koppel de voorbije uren zich bevond. Een mooi staaltje van vergankelijkheid ...

avatar van Jmmm
Na 3 à 4 jaar deze film opnieuw bekeken. Ik heb ze alle drie. Ik ben er aandachtig voor gaan zitten en...... de film was weer geweldig! Blijft 5*. Binnenkort deel 2 en 3 opnieuw zien. Voor iedereen die van een speciale sfeer houdt: subliem!!!

De film is één lang gesprek. Het is wel een goed gesprek. Maar het bijzondere aan de film is vooral dat je door middel van het gesprek de ‘klik’ en de liefde tussen Jesse en Celine voelt waardoor de film bovenal een ontroerende, warm-menselijke ervaring is. Linklater op z’n best.

avatar van Kronos
Een mooi begin van een trilogie die in de volgende delen alleen maar sterker wordt naar mijn mening.