• 8.561.762 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Oostenrijk / Zwitserland

Geregisseerd door: Richard Linklater

Met onder meer: Ethan Hawke en Julie Delpy

Plot Before Sunrise

"Can the greatest romance of your life last only one night?"

Tijdens een treinreis door Oostenrijk ontmoeten twee jonge mensen elkaar. Zij is een Franse studente op weg naar Parijs, hij een Amerikaanse toerist die vanuit Wenen zal terugvliegen naar de Verenigde Staten. Hij nodigt haar uit eveneens in Wenen uit te stappen en hem tot zijn vertrek gezelschap te houden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Guy on Bridge

Guitar Player in Club

avatar van John Milton

John Milton

Zeker als niet-pindakazer zou ik dat absoluut doen, inderdaad.

Zwolle84

Is me te duur en heb ook geen ruimte voor een extra apparaat (kijk nu op de PS4), helaas.

avatar van Snaaf

Snaaf

Het karakter van Hawke irriteerde mij. Tenenkrommend. Een eigengeile opdringerige Amerikaanse jongeman treft een prachtig en guitig Frans meisje die -tot overmaat van ramp- nog ontvankelijk is voor zijn charmes ook....

Gelukkig is het maar een film!

avatar van Madrox

Madrox

Na de reacties hier gelezen te hebben en de score dacht ik dat mij prima zou vermaken. Helaas. Met moeite de film in 2 keer uitgekeken. Het begin was nog oke, maar na ruim een half uur kakte ik wel in en rond de 58 minuten was ik er wel ff klaar mee.

Hier had ik dus veel meer van verwacht en dat komt er gewoon niet uit.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Best wel oké, minimalistische film en een mooie slowburner. Ik vond alleen dat er wat te veel filosofische dialogen waren en dat het Engelse taalniveau wel erg hoog lag, zeker gezien dat er maar één iemand dat als moedertaal had. Het einde was wel erg pakkend.

avatar van Jmmm

Jmmm

Advies: in je uppie kijken......zonder afleiding. Geniaal!

Zwolle84

Vanaf eind deze maand is de trilogie ein-de-lijk als regio B blu-ray beschikbaar. Duitse uitgaven via o.a. Amazon.de, maar wel netjes zonder Duitse titels op de cover.

avatar van JHagenstein

JHagenstein

Verliefd op Delpy. Welke vrouw is in Godsnaam zoeter dan haar? Als er iemand daarover met me in discussie wil gaan: ik ben een en al oor.

Before Sunrise. Wat een fenomenale film zeg. De sfeer is betoverend. Disney-esque, maar dan gewoon real life. Het is ook lekker Down to Earth, het wordt nergens echt zoetsappig, en dat is wat ik zo waardeer aan deze film(reeks). Het pure acteerwerk komt hier naar boven, een mooi voorbeeld: Celine en Jesse in de platenzaak, luisterend naar muziek waar ze zichtbaar melig van worden. Je kan Celine echt lezen in die scene, haar ogen lachen. Jesse daarentegen kan zich wat moeilijker beheersen en de lach op zijn gezicht (en hoe hij het probeert in te houden) is schitterend. Het mooiste moet nog komen: de een kijkt de ander aan, en de ander kijkt net op dat moment weg. Dat gebeurd een paar keer, zonder dat het echt geforceerd overkomt. Ik heb met volle teugen genoten van die scene.

De aantrekkingskracht en chemie in deze film is dus tot in de perfectie weergegeven, credits daarvoor gaan naar Richard Linklater en de hoofdrolspelers. De moeder der romantische films.

Aanrader met hoofdletter A.

Zwolle84

Was destijds al bekend dat er vervolgen zouden komen en dat de tweede pas negen jaar zou verschijnen? Of was dat in 2004 een verrassing?

Weet iemand dat?

scorsese

Ik heb het eerste deel in 96 gezien, en voor mij was het een verrassing toen het tweede deel uitkwam. Maar goed, toen was er ook nog geen internet. Ik las toen wel altijd de Preview enzo.

avatar van Dievegge

Dievegge

Het draait volledig om de ontmoeting tussen twee personen. Het is één lange dialoog. Toch wordt het nooit saai. Enkele nevenpersonages zorgen voor afwisseling in het ritme. De Weense locaties vormen een sfeervol decor. In het begin is er de beweging van de trein, daarna wandelen ze van de ene naar de andere bezienswaardigheid. Er is eenheid van plaats, tijd en handeling. Het begint vóór zonsondergang en eindigt even na zonsopgang, minder dan vierentwintig uur in totaal.

Het bijzondere zit in de relatie die ontwikkeld wordt via de dialoog. Traditioneel worden relaties al te vaak voorgesteld als leidend tot ofwel een huwelijk ofwel sex. Hier is er eindelijk eens een relatie die diepgang en betekenis heeft. Over de twee personages afzonderlijk komen we een en ander te weten via anekdotes, ontboezemingen en een rollenspel. De twee groeien naar elkaar toe. De onderwerpen gaan van banaal tot diepzinnig. De stelling over reïncarnatie houdt geen steek, want misschien zijn er tien miljard zielen die niet allemaal tegelijk geïncarneerd zijn. De uitspraak dat feminisme bedacht is door mannen, is dan weer goed gevonden. De muzikale en poëtische intermezzo's bevorderen de sfeer, net als de nachtelijke beelden. De twee acteurs komen zeer natuurlijk en spontaan over, met ongetwijfeld een deel improvisatie.

avatar van arno74

arno74

Fijne romantische film die zich in de jaren '90 in Wenen afspeelt en twee jonge mensen ca. 24 uur lang volgt. Het levert snel een nostalgisch gevoel op, wat ik ook had met Victoria (2015) welke zich in Berlijn afspeelt. In beide films kun je de lokale sfeer van het moment goed proeven. Dat er chemie is tussen de twee spelers mag duidelijk zijn, zo laat de lange take in de tram laat een naturel spel zien waarbij ze wel moeten improviseren en elkaar goed aan moeten voelen. Door de aanpak is de film een (haast idyllische) sfeerimpressie geworden van Wenen jaren '90 waardoor de film met gemak de tand des tijds zal doorstaan. Mooi, ruime 3,5*.

avatar van Black Math

Black Math

Romantische films slaan zo vaak de plank mis. Vaak is de romance ongeloofwaardig, of de acteurs hebben geen chemie, of het uitgangspunt is belachelijk (wat vooral vaak het geval is bij de romcoms).

Deze film schiet echter in de roos. De hoofdrolspelers zien er allebei ontzettend aantrekkelijk uit, hebben duidelijk chemie en hun karakters voelen heel erg geloofwaardig aan. Ik denk dat iedereen het wel eens heeft gehad, dat je met iemand ergens in gesprek raakt en vanaf het begin is er een klik. En zo voelt hier ook aan.

Ik hou over het algemeen meer van Aziatische romantiek omdat het daar vaak meer om de gezichtsuitdrukkingen gaat, waardoor je de onzinnige dialogen die in westerse films vaak voorkomen bespaart blijven. Ook deze film heeft de nodige momenten waarin het draait om de gelaatsuitdrukkingen. Zoals wanneer de hoofdpersoon vertelt over het kerkelijke huwelijksritueel waarbij de bruid en bruidegom elkaar louter aankijken en alleen iets zeggen als ze een goddelijke kracht voelen die hun noopt iets te zeggen. Waarna ze elkaar aankijken, maar de hoofdpersone al snel weer wegkijkt. Dit zijn mooie momenten. De film heeft echter ook heel veel dialogen, maar die voelen ook erg authentiek. Typisch voor jonge studerende mensen die hun weg proberen te vinden in het leven en dat met elkaar delen. Niet alle gedachten waren nieuw voor mij, maar over het algemeen vond ik de dialogen behoorlijk boeiend.

Waarom zou een meisje zomaar de trein uit stappen om met een jongen een nacht in Wenen door te brengen? Omdat hij tegen haar zegt dat ze zich wellicht altijd zal afvragen wat er was gebeurd als ze dat niet had gedaan, terwijl ze net haar grootmoeder heeft bezocht die haar had opgebiecht haar leven lang van een andere man dan haar grootvader gedroomd te hebben. Het is allemaal logisch en het fijne is dat de regisseur dit er niet eens zo heel dik bovenop legt.

Visueel niet meer up to date, maar de algehele sfeer is dat wel. En het Weense decor is ook erg prettig. Ik kan me voorstellen dat de film alleen maar leuker wordt als je Wenen eens bezocht hebt, wat ik helaas nog niet heb gedaan.

In ieder geval een erg aangename romantische film die voor veel warme gevoelens zorgt. Ik ben benieuwd naar de andere twee films uit de trilogie. 3,5*.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Before sunrise stelt als plot eigenlijk niet zo heel veel voor. Twee jongeren ontmoeten elkaar op de trein en ruim anderhalf uur lang wordt er met elkaar gepraat. En gepraat wordt er! Het lijkt saai en zielloos, maar het tegendeel is waar. Before sunrise is een toppertje! De aangehaalde onderwerpen zijn zeer boeiend om te volgen. Ze zijn ook zeer divers zoals gesprekken over religie, reïncarnatie, liefde, seks, verschillen tussen sekse, de dood, verwachtingen, dromen enz ...

Het lijkt allemaal wat veel om in een film te proppen. Dat is het ook, maar Linklater slaagt erin om in al deze chaos een duidelijke structuur en samenhang te creëren. Hij wordt hierbij geholpen door de erg sterke chemie tussen Delpy en Hawke die het gewoon geweldig doen. Niets is geforceerd, alles lijkt spontaan en het plezier druipt van hun gezelschap. Dat is overigens de grote troef van de film: de herkenbaarheid en identificatie met de geliefden met jezelf is groot.

Aan de andere kant springen de onderwerpen vaak van de hak op de tak en kan je amper stilstaan bij jezelf over een bepaald onderwerp. Gedachten worden uitgewisseld en worden vaak ook niet afgerond, maar dat is in het echte leven ook zo.

De wandeling door Wenen is een pluspunt. Ik was ooit ook in Wenen en het is een geweldige stad. De toevallige passanten zijn decorvulling ook al verwachtte je dit niet altijd (zoals die toneelvoorstelling van de koe). Fijn was ook dat op de trein of in een café conversaties van derden werden gevolgd in het Duits. Ze zijn aanwezig, maar je begrijpt hen niet (idem voor de kijker, want het werd niet ondertiteld). Het creëert een authentieke sfeer.

Ook het romantische gedeelte sloeg aan en vooral de ontwijkende blikken in het luisterkotje van de platenwinkel was erg sterk. Maar de film kent heel veel goede scènes of locaties. Dit laatste werd nog eens onderstreept doordat de film terugblikt naar de (dan lege) plaatsen waar het koppel de voorbije uren zich bevond. Een mooi staaltje van vergankelijkheid ...

avatar van Jmmm

Jmmm

Na 3 à 4 jaar deze film opnieuw bekeken. Ik heb ze alle drie. Ik ben er aandachtig voor gaan zitten en...... de film was weer geweldig! Blijft 5*. Binnenkort deel 2 en 3 opnieuw zien. Voor iedereen die van een speciale sfeer houdt: subliem!!!

avatar van De filosoof

De filosoof

De film is één lang gesprek. Het is wel een goed gesprek. Maar het bijzondere aan de film is vooral dat je door middel van het gesprek de ‘klik’ en de liefde tussen Jesse en Celine voelt waardoor de film bovenal een ontroerende, warm-menselijke ervaring is. Linklater op z’n best.

avatar van Kronos

Kronos

Een mooi begin van een trilogie die in de volgende delen alleen maar sterker wordt naar mijn mening.

avatar van Mescaline

Mescaline

Gisteren na meer dan 8 jaar deze film maar weer eens bekeken en daarbij maar gelijk de hele trilogie. Mooi eerste deel waar het allemaal mee begon, een toevallige ontmoeting die ontpopt in een avontuur in het prachtige Wenen.

De chemie tussen Hawke en Delpy voelt erg realistisch aan, diepgaande gesprekken die ook als toeschouwer erg interessant zijn. Het is een ontmoeting die iedereen volgens mij wel zou willen beleven.

Linklater weet mooi af te wisselen tussen de dialogen en de omgevingsshots, hierdoor heb je meer het gevoel er zelf bij te zijn. De film krijgt hierdoor erg veel sfeer en is ook voor je het weet alweer voorbij.

Mijn stem van 4,5 blijft zonder twijfel staan, blijft een heerlijke film!

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

De Before trilogie bleef lang onder mijn radar, maar deze had ik veel eerder moeten zien. Het eerste deel is een bijzonder fijn filmpje over een random ontmoeting in de trein die uitmondt in een bijzondere nacht, een liefde op het eerste gezicht zowaar. Nou is dat met Julie Delpy ook niet zo moeilijk voor te stellen want die is superschattig.

Dat klinkt in veel oren misschien redelijk corny, maar wat Before Sunrise zo goed maakt is dat alles volstrekt natuurlijk verloopt, zonder rare kunstgrepen of bizarre wendingen, en heel herkenbaar. Goed getroffen zijn de dialogen- soms quasi-diepzinnig, dan weer banaal, soms ontroerend, het leek vaak ook geïmproviseerd. Het spel van beide hoofdpersonen is ook perfect, en er is duidelijk sprake van wat doorgaans "chemie" wordt genoemd, wat toch gewoon betekent dat de acteurs elkaar in het echie leuk vinden. Ook een leuke setting natuurlijk, het zal het toerisme aan Wenen wel hebben geholpen (al is dat tegenwoordig niet per se een voordeel meer gezien de hordes toeristen die elkaar voor de voeten lopen in zo'n beetje elke Europese hoofdstad- ik kan me voorstellen dat van de rust op het kerkhofje maar weinig over is).

De ontmoetingen in Wenen zijn verder heel low-key en realistisch, je wordt nou eenmaal vooral aangesproken door mensen die iets van je willen. Prima, ingetogen soundtrack maakt het dan helemaal af. Pareltje uit de jaren 90 cinema, erg benieuwd naar volgende delen.

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

Deze herziening was zo goed! Alles klopt gewoon. 5,0.

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

Snaaf schreef:

Gelukkig is het maar een film!

Ik snap opzich wel wat je bedoelt, maar volgens mij was dat ook een beetje de bedoeling. Want zij prikt er al vrij snel doorheen dat hij helemaal niet zo macho is als dat hij zich voor doet. Aan het einde is het vrij duidelijk aan zijn reactie te zien dat hij wellicht toch wel in liefde gelooft.

avatar van Timey

Timey

Halfje erbij door de scène waarin ze elk een vriend of vriendin bellen maar eigenlijk elkaar bellen en zo ook te weten komen wat ze echt van elkaar vinden. Erg grappig, schattig en hartverwarmend, dat stukje film.

Vond het verder niet altijd even sterk. Er waren wat mooie momenten, soms geloofde ik het, vaak ook wat minder. En mijn aandacht verslapte ook her en der tijdens een zoveelste 'filosofisch' gesprekje over liefde of over het leven.

Alles samen voelde de film, de relatie tussen beiden en de dialogen iets te 'gemaakt'. Niet 'écht' genoeg.

De film had niet veel langer hoeven te duren, daarvoor laat hij te weinig ademruimte. Maar hij was oké voor wat hij waard was.

avatar van Stijn92

Stijn92

Wat een film.

Het plot is oo zo simpel, maar hoe deze romance wordt opgebouwd, hoe het in beeld wordt gebracht is gewoonweg schitterend.

Beide acteurs laten je meeleven met wat zij voelen, nemen je mee met hun gevoelens. Je vergeet dat ze aan het acteren zijn, alles komt zo natuurlijk over.

Enig minpuntje, EH kwam mij soms iets of wat vervelend over, maar langs de andere kant past dit zo perfect bij dit koppel, deze film.

Ergens in het midden van de film valt het even stil, maar terug naar het eind toe valt alles terug mooi in elkaar.

Nooit heeft een film in dit genre mij zo weten te pakken, je ziet de liefde van het scherm druipen.

Keynote, dit is een film dat je echt over jou moet laten komen, heb zelf deze film in 2 keer bekeken en heb wel het gevoel dat de magie er zo een klein beetje uit is.

Voorlopig een 3,5* , maar eventueel een kans op herziening 4*.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Jennifer Aniston en Gwyneth Paltrow afgewezen voor rol in Before Sunrise | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Beiden zijn fijne actrices, maar ik ben blij dat Julie Delpy het werd

Overigens, zou er nog een vierde deel in gaan zitten?

1995

2004

2013

2022 het kan nog...

avatar van Ste*

Ste*

16 juni 1994. Het is vandaag 26 jaar geleden dat mijn favoriete liefdeskoppel Jesse en Celine een nacht in Wenen met elkaar beleefden en elkaar op die datum beloofden elkaar over zes maanden weer te zien.

In 2011, toen ik dezelfde leeftijd had als de twee in de film zag ik deze film voor het eerst en werd ik weggeblazen door het realisme van een beginnende verliefdheid en twee mensen die elkaar al pratend leren kennen. Vanaf dat moment is de romantica in me ontwaakt en heb ik eigenlijk altijd gezocht naar films die me weer zo'n ervaring konden geven. Ik wilde in eerste instantie, net als Jesse en Celine, negen jaar wachten voor ik zou beginnen aan Before Sunset, maar ik was bang dat ik er dan niet meer in geïnteresseerd zou zijn en besloot toch niet al te lange tijd later dat deel ook te kijken. Nu ben ik even oud als zij in die film. De tijd vliegt echt.

Ik was vooral benieuwd hoe ik met volwassener ogen zou kijken naar twee twintigers met hun liefdesleven nog voor zich. Het verbaasde me hoe jong ze waren (en hoezeer ik zelf dus ouder ben geworden), vooral Jesse is echt nog een ventje en dat zag ik destijds helemaal niet zo. Ik vermoed dat ik als ik de film nu voor het eerst zou zien hij minder indruk op me zou maken (hoewel hij verder wel nog steeds even goed is), dus wat dat betreft heb ik hem precies op het juiste moment gezien.

Wat Linklater probeerde met Boyhood, het verstrijken van de tijd een grote rol laten spelen, lukt in deze filmreeks wat mij betreft veel beter dan in die film. Op meerdere niveaus speelt het verstrijken van de tijd een interessante rol, niet alleen voor de karakters in de film, maar ook voor jouw eigen perceptie als kijker.

Overigens valt dat realisme waar ik het altijd over heb ook wel weer mee, het Wenen waar ze doorheen lopen is een behoorlijke sprookjeswereld vol met poëtische vreemdelingen, en ook de gesprekken zijn van een niveau die je in het echt waarschijnlijk niet snel zal hebben. Toch staan de acteerprestaties en het algehele gevoel nog steeds als een huis, en moet het raar lopen wil ik deze film ooit in beoordeling verlagen.

avatar van N00dles

N00dles

De vierde kijkbeurt inmiddels (de laatste keer was 2012) en hoewel de allereerste kijkervaring de meeste indruk maakte, staat Before Sunrise nog steeds hoog in mijn favorietenlijstje. Ik heb in de 18 jaar na de eerste kijkervaring geen enkele romantische film gezien die een ontluikende liefde zo naturel neerzet.

Hoewel, Wenen zelf is wat te idyllisch en geromantiseerd neergezet, als een rustig, dromerige plek vol kunstzinnige uitingen, onaangetast door tijd of massatoerisme. Daarnaast willen Jesse en Celine in hun gesprekken soms wat teveel filosofisch doordraven en mijmeren.

Desondanks is mijn mening over dit eerste deel na verloop van tijd niet echt veranderd. Nog steeds vind ik de momenten van romantische danwel seksuele spanning mooi in beeld gebracht, en vind ik het einde (met de verlaten locaties waar ze de avond ervoor waren) erg sterk. Wat ik (nog steeds) minder goed vond zijn de wat gekunstelde ontmoetingen met andere personages op straat: het theaterduo, de handlezeres, de poëet. Het zijn wat te excentrieke personages die het romantische avontuur een onnodig sprookjesachtig gevoel geven.

Het is interessant om elke zoveel jaar het drieluik te herkijken en te analyseren in welk opzicht je eigen levenservaring (alsook in de liefde) de kijkervaring beïnvloedt. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn bij de herkijk van Sunset en Midnight.

avatar van macrobody

macrobody

The Oceanic Six schreef:

Beiden zijn fijne actrices, maar ik ben blij dat Julie Delpy het werd

Overigens, zou er nog een vierde deel in gaan zitten?

1995

2004

2013

2022 het kan nog...

Wat wordt de titel dan? Before the Great Reset, Before the Dark Winter of Before the Apocalypse?

avatar van Shadowed

Shadowed

Linklaters romcom.

Er kwamen voor een langere tijd goede geluiden tevoorschijn over deze Before Sunrise. Toch ging de film met een redelijke status voor een lange tijd langs me heen. De film werd me recentelijk aangeraden voor een filmevenement waardoor ik echter niet langer de keuze kreeg om de film te negeren, en dus maar gekeken.

Romantiek is niet mijn favoriete genre en dus vond ik het moeilijker dan anderen om in deze Before Sunrise te komen. Linklater slaat wel met zijn eigen trilogie van hartjes een ander pad op. Ondanks dat deze film nog steeds erg straight-to-the-point is, is de vorm van romance hier een stuk subtieler en menselijker van aard. Alles voelt erg naturel aan, en dat werkt voordelig.

Ondanks dat de chemie te proeven is tijdens deze film mis ik toch wat hartverwarmende scenes om de film op de been te houden. Het is allemaal lief en schattig wat er nu gebeurd, maar ik kan er niet echt van genieten. Ik krijg het er maar niet warm van. De film lijkt zichzelf namelijk steeds te herhalen. Random gesprek na random gesprek volgt elkaar op, maar ik vind het niet veel bijzonders.

Wel ben ik blij dat de film niet op nudity scoort en dat is iets waar ik met dit soort films wel vaker last van heb. De stad is mooi, maar wordt door Linklater niet echt gebruikt omdat de beelden toch op het koppel gericht zijn en niet op de mooie plaatjes. De regie is redelijk standaard, cameragebruik kan ik weinig over zeggen en ik mis wat kleur in de beelden, verder voldoet het wel.

In het algemeen is het aardig geacteerd en duurt het niet te lang, maar ik voel er werkelijk niets bij. Met de chemie is weinig mis, met de vonk wel. Ik krijg het er niet warm of koud van. Before Sunrise zwemt constant in het midden, en kan nergens echt stijgen (of dalen). Jammer, maar ach. Weinig effectieve romantiekfilm met wat aardige scenes maar niks baanbrekends, naar mijn mening dan.

avatar van mrklm

mrklm

Twintigers Jesse [Ethan Hawke] en Céline [Julie Delpy] ontmoeten elkaar in de trein. Jessie pakt volgende dag om 09:30 een vliegtuig en nodigt Céline uit om een nacht met hem door te brengen in Wenen. Een onconventioneel romantisch drama, gefilmd op locaties in Wenen (dat aan deze film tot in lengte van jaren een toestroom van toeristen zal overhouden), waarbij Linklater de acteurs buitengewoon veel ruimte gaf om te improviseren en andere elementen toe te voegen. De bevlogenheid van beide acteurs zorgt voor authenticiteit en de dialogen zijn zo uit het leven gegrepen, dat iedereen die zich kan herinneren hoe het is om een beginnende twintiger te zijn zal herkennen. Humor, drama en romantiek in een tijdloos romantisch meesterwerk. Kreeg twee vervolgen met dezelfde karakters en dezelfde acteurs, te beginnen met Before Sunset (2004).

avatar van Boenga

Boenga

Een charmant, en hartverwarmend verhaal.

Fijn hoe de film vlot als een slang doorheen binnen- en buitenlocaties in Wenen sluipt; het levert mooie beelden op.

De twee hoofdacteurs zitten prima in hun rol, en doen het allemaal heel realistisch ogen - al worden de lonkende blikken en de lachjes van Julie Delpy net iets te vaak en opzichtig in beeld gebracht.

Maar, hoe mooi het er ook allemaal uitziet, het gesprek - of de vele gesprekken, 't is maar hoe je 't bekijkt - kon me toch niet continu aan het scherm gekluisterd houden. Als er weinig diepgang in zit, zijn er andere zaken nodig om 105 minuten te kunnen boeien. Soms lukte dat: het fake telefoongesprek bijvoorbeeld, hoe simpel ook, vond ik heel fijn. Maar op andere momenten miste ik een beetje Woody Allen-input, en gingen m'n gedachten naar wat er voor de volgende dag in m'n agenda stond.

Prima romantiek, geen topper.