Edward Scissorhands (1990)

Drama / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Johnny Depp, Winona Ryder en Dianne Wiest

Edward is gecreëerd door een uitvinder, die echter stierf voor hij z'n karwei af kon maken. Hierdoor heeft Edward scharen waar eigenlijk zijn handen zouden moeten zitten. Wanneer een vrouw bij zijn grote landhuis aanbelt en hem daar vindt, neemt ze hem mee naar haar huis om bij haar familie te wonen. Al snel weet hij zich aan te passen aan de voor hem ongewone omgeving.

avatar van Filmkriebel
Basto

Volgens mijn bronnen is het 86 mln € wereldwijd (56 mln € in de USA) voor ES.

Ik heb al zoveel films gezien dat ik soms denk dat ik ze al gezien heb; ben even gaan peepen op de MM pagina van Beetlejuice en de trailer bekeken, en ben tot de vaststelling gekomen dat ik die film toch nog niet heb gezien hoeewel ik eerst dacht van wel.

PS/ Beetlejuice ziet er helemaal mijn ding uit

avatar van Metalfist
Kevin, you wanna play scissors, paper, stone again?

Ik ben van plan om binnenkort naar de tentoonstelling van Tim Burton in Genk te gaan en kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk een aantal van zijn bekendste films nog niet heb gezien of in ieder geval erg lang geleden. Zo dateerde mijn stem van Edward Scissorhands (3.5* trouwens) nog van in de periode dat ik me net bij MovieMeter had aangemeld en het was maar de vraag of het toen een herinneringsstem was of dat ik de film effectief had gezien. In ieder geval: nog geen review geschreven? Hoog tijd om dat te gaan doen.

En weggeblazen, zoveel is duidelijk. In de loop der jaren nog wel eens wat flarden van dit hersenspinsel van Burton gezien, maar fragmenten alleen laten niet zien hoe een geslaagde film dit eigenlijk is. Burton is zo één van die weinige regisseurs die je met weinig moeite compleet mee in zijn wereld kan trekken en in het geval van Edward Scissorhands lukt dat vanaf de eerste seconde. Het contrast tussen de kleurrijke huizen en dat mistroostige kasteel is al geweldig, maar het wordt nog helemaal beter wanneer Edward zich onder de mensen begint te begeven. Heerlijk kitsch, droevig èn grappig tegelijkertijd. Het zijn er maar weinigen gegeven. Naar het einde toe wordt misschien de moraal iets te hard door je keel geramd met de 'twist' dat het Kim is die het verhaal vertelt, maar langs de andere kant geeft het de film wel een soort sprookjesgevoel waar hij mee wegkomt. Iets wat absoluut versterkt wordt door de soundtrack van Danny Elfman en hoewel ik normaal gezien niet zo'n fan ben van zijn werkt, past het hier goed.

Edward Scissorhands is vandaag de dag vooral ook bekend als de eerste samenwerking tussen regisseur Burton en acteur Johnny Depp. Er moet altijd een film de eerste zijn, maar ondertussen zitten we al bijna aan de dubbele cijfers. Het mag gezegd worden dat het wel een uitstekende eerste samenwerking is. Depp is werkelijk geknipt over de gehele lijn voor de rol van de vreemde Edward en speelt hier misschien wel één van zijn indrukwekkendste rollen ooit. Hier voelt het allemaal nog niet aan als een mengelmoes van typetjes en zeker de combinatie met Dianne Wiest oogt aandoenlijk. Beter dan die met Winona Ryder trouwens die echt wat in de film moet groeien. Naar het einde toe is het er boenk op (misschien ook wel omdat de twee tijdens de opnames zijn beginnen daten en zelfs een tijdje verloofd zijn geweest) maar het duurt dus even. Verder op de cast weinig op aan te merken in ieder geval. Die typische suburban vrouwen (met onder andere Conchata Ferrell in een kleine bijrol) zijn stuk voor stuk leuk gecast, maar de kers op de taart is toch de rol van Vincent Price.

Normaal gezien ging die een grotere rol als uitvinder krijgen maar hij was al ernstig ziek waardoor het allemaal wat werd ingekort. Ironisch dan ook dat zijn laatste scène in zijn laatste film een sterfscène is maar het is een waardig afscheid van een heus icoon. Verder nodigt dit vooral uit om me eens terug wat te gaan verdiepen in het vroege werk van Burton. Beetlejuice lijkt me bijvoorbeeld ook schandalig laag gewaardeerd te staan. Heerlijke film in ieder geval, hopelijk nog meer van zo'n herzieningen.

Mierzoet. Eigenlijk te zoet voor mij. Kleine voldoende.

avatar van Woland
Tot op heden was het er nog nooit van gekomen, en misschien was dat maar goed ook. Wat een verschrikkelijke film. We nemen het gegeven dat iemand scharen als handen heeft, en vervolgens: niets. We zien anderhalf uur lang Edward onhandig zijn, niet begrepen worden, en Johnny Depp met bruine puppy-ogen olijk zien kijken. Pure kitsch, Tim Burton moet zich schamen.