Edward Scissorhands (1990)

Drama / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Johnny Depp, Winona Ryder en Dianne Wiest

Edward is gecreëerd door een uitvinder, die echter stierf voor hij z'n karwei af kon maken. Hierdoor heeft Edward scharen waar eigenlijk zijn handen zouden moeten zitten. Wanneer een vrouw bij zijn grote landhuis aanbelt en hem daar vindt, neemt ze hem mee naar haar huis om bij haar familie te wonen. Al snel weet hij zich aan te passen aan de voor hem ongewone omgeving.

avatar van Filmkriebel
Basto

Volgens mijn bronnen is het 86 mln € wereldwijd (56 mln € in de USA) voor ES.

Ik heb al zoveel films gezien dat ik soms denk dat ik ze al gezien heb; ben even gaan peepen op de MM pagina van Beetlejuice en de trailer bekeken, en ben tot de vaststelling gekomen dat ik die film toch nog niet heb gezien hoeewel ik eerst dacht van wel.

PS/ Beetlejuice ziet er helemaal mijn ding uit

avatar van Metalfist
Kevin, you wanna play scissors, paper, stone again?

Ik ben van plan om binnenkort naar de tentoonstelling van Tim Burton in Genk te gaan en kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk een aantal van zijn bekendste films nog niet heb gezien of in ieder geval erg lang geleden. Zo dateerde mijn stem van Edward Scissorhands (3.5* trouwens) nog van in de periode dat ik me net bij MovieMeter had aangemeld en het was maar de vraag of het toen een herinneringsstem was of dat ik de film effectief had gezien. In ieder geval: nog geen review geschreven? Hoog tijd om dat te gaan doen.

En weggeblazen, zoveel is duidelijk. In de loop der jaren nog wel eens wat flarden van dit hersenspinsel van Burton gezien, maar fragmenten alleen laten niet zien hoe een geslaagde film dit eigenlijk is. Burton is zo één van die weinige regisseurs die je met weinig moeite compleet mee in zijn wereld kan trekken en in het geval van Edward Scissorhands lukt dat vanaf de eerste seconde. Het contrast tussen de kleurrijke huizen en dat mistroostige kasteel is al geweldig, maar het wordt nog helemaal beter wanneer Edward zich onder de mensen begint te begeven. Heerlijk kitsch, droevig èn grappig tegelijkertijd. Het zijn er maar weinigen gegeven. Naar het einde toe wordt misschien de moraal iets te hard door je keel geramd met de 'twist' dat het Kim is die het verhaal vertelt, maar langs de andere kant geeft het de film wel een soort sprookjesgevoel waar hij mee wegkomt. Iets wat absoluut versterkt wordt door de soundtrack van Danny Elfman en hoewel ik normaal gezien niet zo'n fan ben van zijn werkt, past het hier goed.

Edward Scissorhands is vandaag de dag vooral ook bekend als de eerste samenwerking tussen regisseur Burton en acteur Johnny Depp. Er moet altijd een film de eerste zijn, maar ondertussen zitten we al bijna aan de dubbele cijfers. Het mag gezegd worden dat het wel een uitstekende eerste samenwerking is. Depp is werkelijk geknipt over de gehele lijn voor de rol van de vreemde Edward en speelt hier misschien wel één van zijn indrukwekkendste rollen ooit. Hier voelt het allemaal nog niet aan als een mengelmoes van typetjes en zeker de combinatie met Dianne Wiest oogt aandoenlijk. Beter dan die met Winona Ryder trouwens die echt wat in de film moet groeien. Naar het einde toe is het er boenk op (misschien ook wel omdat de twee tijdens de opnames zijn beginnen daten en zelfs een tijdje verloofd zijn geweest) maar het duurt dus even. Verder op de cast weinig op aan te merken in ieder geval. Die typische suburban vrouwen (met onder andere Conchata Ferrell in een kleine bijrol) zijn stuk voor stuk leuk gecast, maar de kers op de taart is toch de rol van Vincent Price.

Normaal gezien ging die een grotere rol als uitvinder krijgen maar hij was al ernstig ziek waardoor het allemaal wat werd ingekort. Ironisch dan ook dat zijn laatste scène in zijn laatste film een sterfscène is maar het is een waardig afscheid van een heus icoon. Verder nodigt dit vooral uit om me eens terug wat te gaan verdiepen in het vroege werk van Burton. Beetlejuice lijkt me bijvoorbeeld ook schandalig laag gewaardeerd te staan. Heerlijke film in ieder geval, hopelijk nog meer van zo'n herzieningen.

Mierzoet. Eigenlijk te zoet voor mij. Kleine voldoende.

avatar van Woland
Tot op heden was het er nog nooit van gekomen, en misschien was dat maar goed ook. Wat een verschrikkelijke film. We nemen het gegeven dat iemand scharen als handen heeft, en vervolgens: niets. We zien anderhalf uur lang Edward onhandig zijn, niet begrepen worden, en Johnny Depp met bruine puppy-ogen olijk zien kijken. Pure kitsch, Tim Burton moet zich schamen.

avatar van MarkAjx1
Deze is ter compensatie op die 1. want dat slaat natuurlijk helemaal nergens op

avatar van TronMan
Bizar kleurrijk fantasie vol sprookje( n'soort Pinokkio 2.0) , uit de Burton stal. Met een prima rol van Depp.

Ik denk dat het zeker 10 jaar geleden is dat ik deze film voor het laatst zag, en vandaag dan voor de kerst weer eens bekeken. Ik ben geen fan van Tim Burton of Johnny Depp, maar Edward Scissorhands vond ik dan altijd wel een hele mooie film. Het wereldje wat hij hierin gecreeerd heeft is ook heel apart, een soort rijke achterbuurtssprookje. Het sfeertje is heel leuk en apart, er zitten een hoop grappige en een hoop mooie momenten in, en vooral het einde was heel mooi. De muziek is ook prachtig en draagt goed bij aan de sfeer. Ik vond het alleen vreemd dat die chick hem nooit meer op heeft gezocht in al die tijd dat is toch wel een beetje overdreven.

Edward Scissorhands blijft toch een sfeervolle klassieker, een mooi, donker sprookje, en ik denk zomaar dat Tim Burton geen betere film als dit meer gaat maken, 4,0!

avatar van Lovelyboy
Het ultieme sprookje, en op dat gebied waarschijnlijk het beste van Tim Burton aangezien Sleepy Hollow en Big Fish minstens net zo goed zijn toch een andere toon/karakter hebben.

Een kostelijk beeld wordt gecreëerd rond het saaie dorpje en de vondst van Edward. Iets dat als een lopend vuurtje de ronde doet onder de ingedutte huisvrouwen. Overigens een al net zo humoristisch beeld van de saaie suburb waar alles het zelfde is en saaiheid en monotonie dagelijkse kost. Grappig is Edward's kennismaking met de buitenwereld en al het opdringerige volk. Centraal staat natuurlijk vanaf het begin acceptatie en genegenheid, iets dat later vorm krijgt rond de aanwezigheid van Kim. Voorspelbaar toch niet minder vermakelijk, de problemen qua aanpassing, misbruik en uiteindelijk de niet acceptatie als buitenstaander en wording tot paria. Erg humoristisch de scene waarin hij voor het eerst whiskey drinkt en zijn knip kwaliteit zowel op het gebied van tuin, hond en haargebied. De toestand met het waterbed is overigens ook kostelijk.

De stijl is buitengewoon mooi, het perfecte beeld van twee verschillende werelden, Depp in bijzonder goede doen als wereldvreemde buitenstaander, Ryder is om op te vreten en past bijzonder goed in haar rol, verder loopt er overigens niemand uit de maat en is iedereen prima van de geloofsfanatici tot Joyce de Cougar. Onderliggende boodschap zijn dingen als acceptatie, begrip, los laten en iemand of iets niet aan willen passen en uiteindelijk iemand laten waar hij het beste op zijn plaats is. Dingen die slechts Kim naar het einde lijkt te begrijpen. Edward Scissorhands lijkt meer dan een kleurrijke sprookje met een rare verschijning.

Edward Scissorhands lijkt dus ook op alle vlakken te slagen. Van aankleding, tot stijl en boodschap tot acteerprestaties. Daarnaast wordt de sfeer net niet te zoet, nog te zwaar en houd vooral de koers van veel humor met een klein traantje op het einde aan. Perfect! Fijne film!

avatar van Alathir
Edward Scissorhands heb ik (denk ik) nooit eerder gezien. Natuurlijk wist ik wel dat hij scharen als handen had, maar hoe het verhaal ging wist ik niet. Het is misschien een redelijk clichéverhaal, een beetje Beauty and the Beast-stijl, maar wel goed uitgewerkt en uitgevoerd.

Depp in de rol van Edward, geeft zeker eigenheid aan het personage. Hij speelt zeker niet zichzelf. Winona Ryder ken ik niet echt goed, maar net als haar moeder heeft ze (in de film alleszinds al zeker) het hart op de juiste plaats. Ze valt misschien op de verkeerde jongens.

Er zit zeker humor in, variërend genoeg denk ik dat er voor iedereen wat valt te lachen. De scène met de whisky (zoals hierboven wordt beschreven) vond ik bijvoorbeeld niet speciaal grappig, maar zo zijn er tal van andere scènes die ik wel geestig vond. Tim Burton lijkt me beter te bevallen dan ik oorspronkelijk dacht na Beetlejuice te zien (die gewoon zwaar gedateerd is).

avatar van filmfan0511
Heerlijk Burtonesk fantasy verhaal, wat dus betekent dat het wegkijkt als een gotisch sprookje. De sfeer die hier wordt gecreëerd is heerlijk, en wordt versterkt door de zeer mooie beelden van het donkere verlaten kasteel gecontrasteerd met het fel kleurrijke stadje, plus in het begin en einde die fijne kerstmis-setting. Die sneeuw geeft het een soort gezellige sfeer mee (ondanks het droeve verhaal). Johnny Depp is aandoenlijk als de onschuldige, wereldvreemde Edward Scissorhands. Veel tekst heeft hij niet, maar Depp doet heel veel met mimiek. Dit soort uniek vreemde rol is hem natuurlijk ook op het lijf geschreven. De rest van de cast is ook goed; in de eerste helft vooral Dianne Wiest, daarna krijgt een zeer jonge Winona Rider focus op zich. Al die buren konden ook lekker stereotiepe rolletjes neerzetten.
Af en toe voelde het plot iets te geforceerd (opeens loopt ook wel echt alles mis voor Edward, natuurlijk wordt alles wat hij doet fout geïnterpreteerd, etc.), maar zeker het spannende en zelfs licht emotionele laatste halfuur maakt genoeg goed. En de thema's van anders-zijn en acceptatie zijn uiteraard mooi en immer relevant.

Zeer mooie beelden, sterke sfeer en goede acteerprestaties, dus een verdiende 4*.

avatar van Black Math
Visueel helaas een beetje verouderd, maar verder wel een mooi sprookje van een 'incomplete' man met een mooi innerlijk omringd door burgerlijke mensen met een minder fraai innerlijk. De film heeft zijn donkere momenten, maar is eigenlijk behoorlijk kindvriendelijk, zoals vaker bij Burton.

De vormgeving is an sich nog wel interessant te noemen, alle huizen in het plaatsje zijn in pastelkleuren en zelfs de auto's hebben allemaal een pastelkleur, maar het is allemaal te vlak om visueel echt te boeien. De soundtrack is verder weinig opvallend. Of beter gezegd: er staat me niet veel meer van bij, een dag na het zien van de film.

De film moet het vooral van Depp hebben, die een erg sterke prestatie neerzet. Hij weet precies op de juiste momenten verdrietig of verbaasd te kijken en weet ondanks het uiterlijk van zijn personage een erg aandoenelijk karakter vorm te geven. Ryder ken ik vooral van Stranger Things, waar ze zelf de moeder speelt. Ze is maar weinig veranderd ten opzichte van deze film, in ieder geval dezelfde irritante stem. De afloop is wat onzinnig (want waarom zoekt ze hem nooit meer op?) maar verder weet de film wel te raken. 2,5*.