Pride and Prejudice (1940)

geregisseerd door Robert Z. Leonard
met Greer Garson, Laurence Olivier en Marten Lamont

Meneer en mevrouw Bennet hebben vijf ongetrouwde dochters. Mevrouw Bennet hoopt dat haar dochters erg snel een geschikte man vinden en doet er zelf ook alles aan om dit voor elkaar te krijgen. Als de rijke heren Mr. Bingley en Mr. Darcy dan dichtbij de Bennets komen wonen, denkt Mrs. Bennet meteen dat ze de geschikte kandidaten heeft gevonden. Maar haar dochters blijken het niet zo te waarderen dat moeders zich bemoeit met hun liefdesleven.

is dat mr. Bean?..

avatar van Tigerlily
Rowan Atkinson? Dat is toch die vent die mr. Bean speelt? Nee dit is hem niet, hij is daar te jong voor.
Ik heb deze versie van Pride and Prejudice trouwens noch nooit gezien..

avatar van Malou85
Dit is een best aardige versie van Pride and Prejudice.
Hoewel de jurken van alle dames gerecycled zijn van Gone With The Wind en dus niet kloppen met hoe ze er in de tijd van Jane Austen uit zagen.
Maar goed, als je daar even niet op let, is deze versie sowieso stukken beter dan de 1980 versie, maar die van 1995 is en blijft toch altijd de beste

avatar van Katharina
Malou85 schreef:

Wat is die 1980 versie? Daar heb ik nog nooit van gehoord!

avatar van Katharina
Eindelijk gezien. Opzich wel leuke film, maar hij blijft niet erg bij het verhaal van het boek. Grappig hoe deze interpretatie van het boek weer een beetje anders is dan die van modernere versies. Mooi om te zien hoe elke andere tijd een andere kleur geeft aan hetzelfde verhaal.

avatar van hkoster
weer zo'n hooggewaardeerde film waar ik niets aan vond.

Dick2008
Katharina schreef:
Wat is die 1980 versie? Daar heb ik nog nooit van gehoord!

Mini-serie Pride and Prejudice (1980)

avatar van Darbie
Was mij te 'Amerikaans' , taal, kleding, entourage...klopte helemaal niets van.
Kitsch & Namaak productie.

Jane Austen mag blij zijn dat ze deze "verfilming" niet heeft meegemaakt.

Mooie beelden, vlotte humor en goed geacteerd. Maar toch een wat saaie versie..

avatar van Sketchead
Volgt het boek niet helemaal, is ook niet erg, dat is geloof ik een jaren ’40 dingetje (zie Jane Eyre of Great Expectations). De jurken lijken weggetrokken van Gone With The Wind, dat volgens mij historisch gezien niet helemaal klopt. Maar ik heb me vermaakt. Mr. Darcy wordt vrij menselijk vertoond en het wordt zeer aannemelijk gemaakt waarom hij bedenkingen zou hebben tegenover Lizzies familie. De feestjes zijn groots en gezellig, wat ik belangrijk vind, want wat je af en toe in de andere verfilmingen tegenkomt..

avatar van n00r
Maar eens uit een oude doos gehaald wat een topper

Hoogmoed en vooringenomenheid maar zeker ook geld : "Lucky Lizzie. She will have 10.000 £ a year, while poor Jane only 5..."
De oudste verfilmde versie van de roman van Jane Austen !? Best aangenaam om volgen dit vaak potsierlijk gedoe van de Society, de gevatte dialogen en de keurige regie.
Film won een Oscar voor art/direction. Ze konden toch ook aan een uitstekende Greer Garson hebben gedacht en ook Mary Boland in de rol van de moeder van 5 huwbare dochters zat goed in haar rol.