ad

Geregisseerd door: Preston Sturges

Met onder meer: Dick Powell, Ellen Drew en Raymond Walburn

Releasedatum: 25 oktober 1940

Over Christmas in July

"If you can't sleep at night, it isn't the coffee - it's the bunk!"

Jimmy, een kantoorbediende, doet aan allerlei loterijen en prijsvragen mee in de hoop ooit een fortuin te winnen zodat hij met Betty, het meisje van zijn dromen kan trouwen. Zijn laatste poging is het schrijven van een slogan voor een lokale koffieonderneming die 25.000 dollar voor de winnaar uitloven. Als grap sturen enkele van zijn collega's een neptelegram waarin staat dat hij de hoofdprijs heeft gewonnen. Vooruitlopend op de ontvangst van het geld doet Jimmy al aankopen voor de hele familie en hij doet Betty een aanzoek. Als de waarheid aan het licht komt, is Jimmy niet voorbereid op de consequenties.

image

Ramon K

Heel goed geregisseerd en geacteerd, maar ook wat te melig en zoet. Sentiment ligt er te dik op. Vier films van Sturges gezien tot nu toe maar zowel The Palm Beach Story als The Lady Eve en Christmas in July (de minste tot nu toe) komen absoluut niet in de buurt van het meesterlijk Sullivan's Travels. Ik heb nog drie films van de man te gaan. De box op play is een aanrader voor de liefhebber van Sturges.

Ramon K

De box bevat trouwens nog een zevende film van Sturges (The Great Moment, maar play is vergeten om dat aan te geven.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19362 berichten

De eerste film van Sturges die ik zie. De films waar ik het meest van verwacht bewust nog even bewaard.

Mensen die moeite hebben met sentiment, karikaturen en moraal moeten hier vooral ver vandaan blijven. Maar daaronder schuilt een boeiende en grappige satire op kapitalisme en de Amerikaanse droom die heel duidelijk beinvloed is door de crisis van de jaren '30 (Sturges schreef dit al in 1931 las ik net, dat verbaast me niks). Voor mij was het een onweerstaanbare film. Met heerlijk getimede grappen.

Als ik de andere films uit deze box net zo fijn vind als deze ben ik een blij mens.

Ramon K

Ik denk dat je een heel blij mens zult zijn.

avatar van The One Ring

The One Ring

starbright boy schreef:

Welke mag dat zijn? Ik heb trouwens dezelfde neiging om de film in een box waarvan ik het meest verwacht tot het laatst te bewaren.

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Doe het zelf net andersom. En de laatste films blijven dan ook maanden op de plank liggen, terwijl de eersten in rap tempo bekeken worden.

avatar van The One Ring

The One Ring

Goodfella_90 schreef:

Bij mij blijven de besten lang op de plank liggen omdat ik eerst de mindere moet bekijken Al wissel ik de minder interessante wel af met de interessantere. Maar de interessantste komt als laatst. Heb je altijd iets om naar vooruit te kijken Maar dit gaat off-topic.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19362 berichten

The One Ring schreef:

Sullivan's Travels vooral.

Goodfella_90 schreef:

Hier nog een!

avatar van gotti

gotti

Ook ik ben begonnen aan de Sturges box, nadat ik een jaartje geleden het geweldige Hail the Conquering Hero zag. Christmas in July kent helaas nog niet de vele spitsvormige dialogen, maar het is duidelijkt te zien dat je ook hier naar een Sturges film kijkt. Tussen Powwel en Drew is er een goeie chemie, maar vooral Raymond Walburn steelt in enkele scènes de show, als opgefokte eigenaar van een koffieketen.

Als volgens Ramon dit tot nu toe de minste is van Sturges, ligt er nog heel veel moois in het verschiet.

3,5* voor Christmas in July

• 20885 berichten

Deze Preston Sturges kon me wel bekoren , leuk verhaal niet over the top , gewoon goed gedaan.

BBarbie

Van de zeven Preston Sturges-films, die ik totnogtoe gezien heb, is dit verhaal over een uit de hand gelopen grap over goklust en hebberigheid naar mijn smaak veruit de minste. Zoals Ramon K terecht opmerkt een tamelijk melig verhaal, dat maar zelden grappig wordt. Bovendien mist het duo Powell-Drew uitstraling. Sturges heeft veel betere films gemaakt (“Sullivan’s Travels”, “The Miracle of Morgan’s Creek”). Matig.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Oneliners (arrest those people – who do you think you are ? Hitler ? --- detail : film is van 1940 ! ) zijn goud waard en de hilarische scenes tussen de 3 machten (gewone man, industrieel en commercieel) is comedy van de bovenste plank. We krijgen dus een scherpe satire op kapitalisme en bedrijfswereld én een romantic comedy waarin duidelijk 'geld maakt wel gelukkig' gesuggereerd wordt. Misschien iets te veel voor ogenschijnlijke luchtige comedy. Let even op de laatste 10 minuten. Sturges deelt een welgemeende tik uit aan zijn naïeve personages. Uiteindelijk krijgt Powell dankzij de bevlogen speech van Drew toch zijn kans op geluk/geld maar – en dat is nu het venijn van Sturges – hij gelooft er niet in want hij heeft de wedstrijd niet gewonnen. Maar Sturges gaat verder. Epiloog : uiteindelijk pikken ze een winnaar en dat is ... Powell maar ik vermoed dat hij dit nooit zal weten. Dan is er nog 'de zwarte kat'. Volgens Drew een paar scenes daarvoor : goodluck or badluck – it depends what follows after ... Sturges is misschien hier te subtiel om deze grande finale te laten schitteren. Ik wil nog een scene vermelden : de knap geschreven scene op het dak in het begin van de film waar de droom op geld het paar bijna ruziënd uit elkaar gaat maar toch op de valreep goed maakt ( door voortdurend goodnight ... goodnight ...goodnight te herhalen). Mooi moment.