Sullivan's Travels (1941)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Preston Sturges
met Joel McCrea, Veronica Lake en Robert Warwick

Regisseur John L. Sullivan wil graag een film maken over armoede (met de titel ' O Brother, Where Art Thou?'), maar zijn producenten wijzen hem er op dat hij daar niets vanaf weet. Daarom kleedt hij zich in oude kleren, en trekt hij zonder geld de wereld in, opdat hij de aspecten van armoede zelf zal ervaren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film kent wel zijn leuke momenten, maar is nergens echt speciaal. Joel McCrea mist het charisma van tijdsgenoten als James Stewart, Cary Grant, Gray Cooper etc... Veronica Lake had ik nog niet eerder gezien en viel nog best mee. De film is niet slecht, maar straalt nergens echt uit en mist de nodige fun. Sullivan's Travels is gewoon een leuke film, maar is voor mij niet echt memorabel.

De film had geestdrift, compassie en was geestig en toch had dit maatschappelijke commentaar op Hollywood, in de vorm van een tragische komedie, die deed denken aan Gulliver's reizen, van mij satirischer mogen zijn. De personages waren bijzonder, de dialogen grappig en de cast speelde met fantasie.

avatar van timburton
Is de relatief recentelijke film O Brother, Where Art Thou?, u weet wel - die geinige roadmovie met die Nespresso-acteur, een referentie naar deze film?

avatar van John Milton
timburton schreef:

Wiki:
The Coen brothers' 2000 film O Brother, Where Art Thou? borrows the title and has many plot similarities to Sullivan's Travels; on the special-edition DVD the Coens say the film is almost what Sullivan would have ended up making after Sullivan's Travels ends.

avatar van missl
Leuke film die een andere cultuur in gaat omdat hij hier een film over wil maken. Hij ontmoet een maatje en het is toch anders dan hij zich voorgesteld had. Film is best grappig en laat je over sommige punten wel nadenken maar het is geen blijvertje.

avatar van Gh8st
Vermakelijk filmpje. Typisch voor die tijd eigenlijk. Niet alles werkt meer op de lach zoals het vroeger wellicht deed, maar er zitten nog altijd wat grappige momentjes en dialogen in. Het verhaaltje is leuk en hoewel niet erg diep draagt het een leuke boodschap met zich mee.

TMP
Matige film, waar wel meer in had gezeten. Hoofdrolspeler Joel McCrea mist charisma en zet geen al te sterke rol neer. Dat doet tegenspeelster Veronica Lake wel wat beter, zonder echter een heel sterke rol neer te zetten. Ook qua plot had er meer uit gehaald kunnen worden, het blijft bij enkele aardige scènes, maar als geheel valt het wat tegen. Dit terwijl het uitgangspunt van de film best aardig is.