Sullivan's Travels (1941)

Alternatieve titel: De Lotgevallen van Sullivan

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Preston Sturges
met Joel McCrea, Veronica Lake en Robert Warwick

Regisseur John L. Sullivan wil graag een film maken over armoede (met de titel ' O Brother, Where Art Thou?'), maar zijn producenten wijzen hem er op dat hij daar niets vanaf weet. Daarom kleedt hij zich in oude kleren, en trekt hij zonder geld de wereld in, opdat hij de aspecten van armoede zelf zal ervaren.

BASWAS schreef:
....

...
...

+s...
Overigens zie ik niet waarom je de Coenbroertjes er bij moet halen. De titel is een hommage aan Sturges, maar verder is dat verhaal natuurlijk op Homerus' Odyssee gebaseerd.

avatar van BASWAS
Wouter schreef:

Op de hoes van de dvd van Sullivan’s Travel staat inderdaad niets over de Odyssee van Homerus. Maar misschien zal de klassieke, Griekse schrijver ook wel iets geschreven hebben over een zwerftocht vol slapstickachtige avonturen met o.a. een chain-gang, een kerkdienst met negro-spirituals en de boektitel Oh Brother, Where Art Thou?.

Tijdens het kijken naar Sullivan’s Travel zat ik me in ieder geval regelmatig af te vragen, waarom de humor in de film van Preston Sturges wel goed werkte en in de film van de gebroeders Coens niet.

avatar van The One Ring
Wouter schreef:

+s...

O Brother, Where Art Thou? komt qua humor wel dicht in de buurt van dat van Sturges. Er zitten een aantal duidelijke knipogen naar Sullivan's Travels in die film (zoals het illegaal met een trein meeliften) en de setting zal ook niet geheel toevallig hetzelfde zijn. De sfeer komt ook overeen. O Brother heeft iets nostalgisch. In feite heeft O Brother meer overeenkomsten met Sullivan's Travels dan met de Odyssee, waarvan de gebroeders Coen overigens toegegeven hebben het nooit gelezen te hebben, maar gewoon de algemeen bekende stukjes er lukraak van geciteerd te hebben.

Diesel
Een echte feelgood film. De beste scène vind ik waar al die gevangen niet kunnen stoppen met lachen tijdens het kijken van een tekenfilm van Pluto en dat Joel McCrea op een gegeven moment ook begint te lachen. Erg mooi. 3,5*

avatar van FatMike
De eerste die ik probeer van Preston Sturges en voorlopig laat ik het hier even bij.

Een komische, licht romantische feelgoodmovie met een leuk verhaallijntje, maar het kon me uiteindelijk toch niet echt bekoren.
De achtervolging is erg grappig en voor mij het hoogtepunt van de film.

2,5 ster...gewoon niet helemaal mijn ding.

avatar van Vinokourov
Redelijke film met een aaneenschakeling van alleraardigste verwikkelingen. Sullivan's Travels heeft geniale vondsten, maar is niet continu sterk, sommige gedeeltes waren zelfs saai. Veronica Lake vond ik met name tegenvallen, wat was zij hier duf . De keuze voor slapstickhumor was wel weer mooi gevonden en wist zelfs mij aan het lachen brengen.

avatar van xgogax
Dit is de beste film P. Sturges. Zijn overige films zijn 'overrated' ...

**** / *****

avatar van goongumpa
Zo vlot, snel, geestig en tijdloos zijn maar weinig films van zo'n leeftijd. De 90 minuten gaan zo voorbij. Ik heb hem zelfs twee dagen na elkaar gekeken! Prachtige film.

avatar van Spetie
Erg leuke film dit!

Sullivan's Travels is een sympathieke film met een af en toe echt moordend hoog tempo. Maar gelukkig vliegt de film nergens uit de bocht en blijft het tot het einde toe leuk.

McCrea en Lake vormen een leuk duo en spelen beiden erg goed. daarnast bevat de film prima dialogen en af en toe erg grappige humor. Vooral het moment dat McCrea bij een minderjarige jongen in de auto stapt, die als een raket rijdt, is echt een geweldig leuke scene. Verder oogt de film prima verzorgd met aanstekelijke vrolijke muziek en zijn ook de bijrollen goed uitgewerkt.

Het einde waarbij de boodschap lachen is, wordt ook op een mooie wijze aan de kijker gepresenteerd. Leuk om te ontdekken waar de Coens enige inspiratie vandaan hebben. Ja mijn eerste John Sturges beviel goed en ik wil zeker nog wel meer van hem zien.

avatar van goongumpa
Dit is Preston Sturges . John Sturges is de regisseur van oa. The Great Escape.

avatar van beavis
xgogax schreef:
Dit is de beste film P. Sturges. Zijn overige films zijn 'overrated' ...

**** / *****

ik denk dat ik hier gedeeltelijk in mee kan gaan nu ik er een paar heb gezien

maar waar ik het écht nog even over wil hebben

YouTube - Sullivan's Travels - New Friends

vanaf ongeveer 2.35
zegt ze nu de hele tijd mr. smeerkees?!?!?

Ramon K
Unfaithfully Yours komt dicht in de buurt qua kwaliteit hoor....

@beavis:

Ze zegt Mr. Smearkase

Afkomstig uit het Duits:
schmierkase, Schmierkaese, shmierkase, smierkase, smiercase, smearkase, smearcase n.
related to Schmierkäse "soft cheese, cheese for spreading": chiefly North Midland U.S., any cheese suitable for spreading or eating with a spoon, especially cream cheese or (a sour) cottage cheese, therefore a synonym for schmier
German English Words

avatar van beavis
wow dat is nog eens een antwoord! dank
ik zat al de kant van een 'big cheese' op te denken, maar het is waarschijnlijk meer iemand die je met (smeer)geld of ander type betaling moet overhalen om iets voor je te doen, eigenlijk dus best een smeerkees Smerig en schmier heeft ongetwijfeld dezelfde stam. Erg grappig om dit in Hollywood te horen.

Unfaithfully Yours gaat ook op de wensenlijst!

Geweldige comedy, jammer dat deze film niet zo heel bekend is, want wat kunnen huidige films hier toch nog een hoop van leren. Aan de ene kant heel doordacht, maar aan de andere kant toch ook heel slim, Sullivan's Travels bevat het allemaal. Opvallend was dat het tempo van de film, in tegenstelling tot veel films uit die tijd, onwijs hoog ligt. McCrea speelt de sterren van de hemel in deze veelzijdige comedy.

avatar van Donkerwoud
Misschien gekeken met verkeerde verwachtingen omdat ik het al bij voorbaat koppelde aan de legendarische status van de gebroeders Coen. Hoewel zij inderdaad enkele elementen uit deze film gebruikt hebben in hun werk - de freight train, de chain gang, het schilderij van een overleden echtgenoot, etc - moet ik zeggen dat zij een heel andere stijl hebben dan Sturges, veel ritmischer, veel meer dik aangezette karakters. In deze film is zoveel potentie tot komedie die onbenut wordt gelaten.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Probeer vooral eens een andere Sturges. Hail The Conquering Hero of mijn persoonlijke favoriet, The Palm Beach Story. Vooral bij die laatste rolde ik soms van de bank van het lachen.

avatar van wibro
De tweede film van Sturges die ik gezien heb en die het voor mij vooral moet hebben van de komische scènes, zoals de hilarische achtervolgingsscène vrij in het begin van de film. Ook het samenspel van Joel McCrea met de zeker niet onaantrekkelijke Veronica Lake vond ik erg geslaagd. Helaas kende de film ook nogal wat slaapverwekkende momenten. Helemaal geslaagd kan ik deze film daarom ook weer niet noemen, maar ik heb af en toe wel flink kunnen lachen en dat is natuurlijk ook belangrijk.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release: 10 maart 2014!

Een echte lijstjesklassieker.

Blijkbaar een populaire film bij de populaire lijstjes. Halliwell, Rosenbaum, TSPDT ... die kringen. Daarbuiten denk ik dat de film ondertussen aardig weggedeemsterd is. Had nog nooit echt van de film gehoord en wist ook niet wat te verwachten. Blijkbaar wordt Preston Sturges genoemd als inspiratie voor de Coens, buiten de O Brother verwijzing zag ik er eerlijk gezegd niet zoveel van terug. Maar ik ben dan ook geen echte Coen fan.

Sullivan's Travels is vooral het eerste uur een vlotte film. De slapstick momenten behoren tot de mindere, zo is die achtervolging niet om aan te zien en heeft de zwembadgrap de tijd ook niet al te best overleefd, maar de dialogen zijn best geinig en McCrea zet een leuke rol neer. Zeker in combinatie met Lake levert het een paar leuke conversaties op.

Laatste half uur was wat dramatischer en vond ik heel wat minder geslaagd. Daar valt een McCrea ook wat door de mand. De lachscene met het Disneyfilmpje bijvoorbeeld kan echt niet meer. Ken mensen die geloofwaardiger uit beleefdheid kunnen lachen. De film duikt een diep dal in wanneer McCrea in gevangenschap terecht komt en jammer genoeg resteren er nog maar enkele luttele seconden na dit deel van de film.

Beetje jammer want het eerste uur was best vlot en vermakelijk. Niks opzienbarends, het verrast me dan ook niet dat deze film stilletjes weggezonken is in het algemene bewustzijn, maar wel aangenaam. Laatste half uur is alleen een stevige domper.

Wat betreft boodschapjes en moraaltjes heb ik enorm weinig opgepikt trouwens, vond nu niet dat deze film veel te melden had, maar dat bedoel ik dan eerder positief dan negatief.

Een heerlijke satire van Preston Sturges over “Tinseltown” en het gebrek aan voeling daar met de werkelijkheid. Daarom gaat “gevierd regisseur” Sullivan (McCrea) als zwerver zonder cent op zak zelf op pad om aan d’n lijve te ondervinden wat het is van de ene ellende in de andere te belanden. Dat gaat niet helemaal zoals verwacht, want om de haverklap is Sullivan weer terug bij af. Onderweg stuit hij op een gesjeesde aspirant-actrice, die de moed heeft opgegeven en terug naar huis wil; de meest memorabele rol van Veronica Lake, ondanks haar geringe gestalte (amper anderhalve meter groot) bijzonder sexy.

Sturges, van origine een begenadigd screenwriter, last een paar aardige verwijzingen in naar gedenkwaardige momenten uit de geschiedenis van Hollywood, zoals een achtervolging à la de Keystone Cops, de (gefingeerde) ontdekking van Lana Turner aan de toonbank van een drug store, de film I Am a Fugitive from a Chain Gang, e.a. Dat alles maakt dit tot een zeer geslaagde komische buddy movie, naar mijn smaak de beste uit het repertoire van Sturges.

avatar van Leland Palmer
Heb een aantal films van Preston Sturges liggen, maar heb gister maar besloten om van deze 'Sullivan's Travels' mijn 1e Sturges film te maken. Fijne kennismaking met de regisseur. Ik heb me erg vermaakt. Sowieso zit het tempo er lekker in en wisselt Sturges op een fijne manier tussen de sfeer in het mooie Beverly Hills (en Hollywood) en in de avontuurlijke omgevingen van Sullivan. De balans tussen humor en een wat serieuzere toon werkt prima. Ik heb me kapotgelachen om bepaalde scenes (dat 13-jarige jochie die zo vreselijk hard tekeergaat in dat bakkie van 'm), terwijl de boodschap weer tot stand komt d.m.v. een paar prachtige scenes; o.a. het moment dat de gevangenen in de kerk de tekenfilm kijken. Nergens geforceerd, maar op een leuke manier. Op naar de volgende, 'Palm Beach Story' denk ik.

Leland Palmer schreef:
Op naar de volgende, 'Palm Beach Story' denk ik.

Niet te missen: The Miracle Of Morgan's Creek, naar mijn smaak Sturges' beste.

avatar van Leland Palmer
BBarbie schreef:
Niet te missen: The Miracle Of Morgan's Creek, naar mijn smaak Sturges' beste.
Bedankt voor de tip! Die heb ik hier nog niet liggen, maar ik zet 'm op de lijst.

avatar van Inland Rabbit
Leuk. Nadat His Girl Friday me al beviel, was dit wederom een aanrader van D-ark. Uit goeie ervaring weet ik dat D-ark er van houdt getagged te worden. Dus bij deze dan gelijk maar 2x....

Anyway...persoonlijk had ik een vermoeden dat ik oudere films niet zo zou waarderen, en dan gooien we het begrip "oudere films" lekker op 1 hoop, want zo veel verschil zal daar niet inzitten, toch? . Het gebrek aan de moderne audiovisuele esthetiek die ik vaak zo belangrijk vind ontbreekt, of is op een andere manier aanwezig.. Maar ik merkte afgelopen tijd –misschien is het ook een kwestie van naar een bepaalde stijl toegroeien – dat de voor mij blijkbaar belangrijke esthetiek bij bepaalde genres/stijlen minder relevant zijn voor mijn smaak. Zo heb ik altijd al gehouden van scherpe dialogen, slimme (meta)humor en chaos. Nu merkte ik eerder al dat de Marx films me wat dat betreft aanspraken, maar misschien moet ik hierin niog eens verder kijken, zo blijkt wel.

Sullivan's Travel's bevat in ieder geval veel van deze elementen. Voorop staan de snelle dialogen en de metahumor, die zowel in dialogen als het plot zijn terug te vinden. Een noodlottig soort situatiehumor is de film ook niet vreemd, want bijvoorbeeld de zwerver die Sullivan beroofd en vervolgens onder de trein te pletter valt, tsjah. De vaart, die voornamelijk in het eerste uur van de film zit, is ook erg fijn. Heb dit nergens als een duffe, oubollige film ervaren. Zelfs erg fris. Ook het acteerwerk is me erg meegevallen, met de soms bittere McCrea en de gevatte en mooie Lake.

Negatieve puntjes zijn er ook. Zo is vooral de muziek niet om aan te horen. Het laatste half uur zakt de film ook een beetje in en wordt het onnodig donker, zonder dat er erg veel humor te bespeuren valt. Het idee van de tekenfilm scene is opzich mooi, maar wordt dan weer niet zo oprecht en te overdreven neergezet. De film herpakt zich weer, maar dan is het bijna te laat.

Toch hou ik vooral een goed gevoel aan de film over en dat is ook wat waard. Hierdoor ben ik voorlopig wat meer vergevingsgezind als het om de negatieve punten gaat. Of dit bij een toekomstige herkijk ook nog zo is, wie zal het zeggen?

avatar van D-ark
Inland Rabbit schreef:

Unfaithfully Yours is nog zwarter en bitter ook al heeft die film het door mijn geliefde sfeertje van spoorzoeken dat Sullivan Travels zo mooi heeft niet. Moet het op deze site ook doen met echt 19(!?) stemmen.

avatar van John Milton
D-ark schreef:

Ik wil die ook wel een keer zien. Ik vond Sullivans Travels zeer de moeite, en ook The Lady Eve vorige week was een schot in de roos!

avatar van D-ark
John Milton schreef:

Lady eve is ook geweldig. The Palm Beach Story is een ander aanrader, de film is wel de luchtigste van alle Sturges films die ik zover heb gezien.

D-ark schreef:

Naast Sullivan's Travels vind ik "The Miracle of Morgan's Creek" de leukste.