• 8.263.028 stemmen

Alternatieve titel: Een Avontuur in Berlijn

Geregisseerd door: Billy Wilder

Met onder meer: Jean Arthur, Marlene Dietrich en John Lund

Plot A Foreign Affair

"It would make a cigar store Indian laugh ..."

Berlijn 1947. Een groep congresleden is op weg naar Berlijn om te onderzoeken hoe de moraal onder de Amerikaanse bezettingsmacht is. Phoebe Frost (Jean Arthur) is het enige vrouwelijke lid van die commissie. Bij aankomst ontmoet ze Kapitein John Pringle (John Lund) voor wie ze een cadeau meebracht uit Iowa. Hij blijkt echter in het geheim een relatie te hebben met mannenverslindster Erika Von Schluetow (Marlene Dietrich) De commissie gaat aan het werk en Phoebe Frost stort zich anoniem in het uitgaansleven.

imageimage

Congresswoman Phoebe Frost

Erika Von Schluetow

Capitaine John Pringle

Colonel Rufus Plummer

Hans Otto Birgel

FisherKing

Geen enkel bericht ? Geen enkele verklaring waarom dit absoluut juweeltje van Billy Wilder zo laag staat ?

Jean Arthur en Marlene Dietrich zijn briljant, maar tsjonge, tsjonge, wat had ik toch graag Jimmy Stewart in die rol gezien, hoewel John Lund zich aardig redt dankzij de briljante regie van Billy Wilder.

En het is een Topfilm van Wilder, ik hoor er nooit iets over, wat uitermate onterecht is.

Aanklacht: Berlijn is een ruine, Wilder gaat erheen, en gooit er een verhaal bij van de opbouwende Amerikanen, die de Duitsers moeten bijbrengen wat democratie en vrede is.

Ik geef toe dat een behoorlijke voorkennis vereist is, maar Wilder neemt altijd zijn kijkers serieus. Er zit behoorlijk diepe humor in die je alleen begrijpt als je de Duitse taal machtig bent.

Ik heb nog nooit een film gezien waarin Berlijn het decor van de bevrijding was, soms raken me herinneringen van The Third Man, maar die is veeeeeeeeel zwakker.

Wilder is hier doelgericht bezig uit te leggen hoe een bezettingsmacht werkt, wat hun taken zijn, waarom ze daar zijn en bovenal de MENSELIJKE verleidingen die er aan te grondslag liggen.

Waar zie je ooit een Amerikaans congreslid, dat is doorgezonden om de moraal van de troepen te controleren, in een net bevrijd Berlijn ?

En dan komt op: Marlene Dietrich, die nooit een "normale" vrouw kan spelen maar met zoveel waardigheid een rol neerzet.

Dialogen zijn altijd briljant bij Wilder, dit is echt één van zijn topstukken, en ik snap niet dat deze niet bekend is

avatar van Dustyfan

Dustyfan

FisherKing schreef:

Wie wakker is gebleven bij geschiedenis op de havo, kan het prima volgen

Inderdaad, een meesterlijke film met een erg ongebruikelijk thema, vertolkt door een hele sterke cast en neergezet door een van de beste regisseurs ooit. Een aanrader van jewelste!

Fijn plotverhaal

De quote uit de film komt uit de mond van Marlene Dietrich!

Erika von Schluetow: We've all become animals with exactly one instinct left. Self-preservation. Now take me, Miss Frost. Bombed out a dozen times, everything caved in and pulled out from under me. My country, my possessions, my beliefs... yet somehow I kept going. Months and months in air raid shelters, crammed in with five thousand other people. I kept going. What do you think it was like to be a woman in this town when the Russians first swept in? I kept going.

en

Phoebe Frost: How do you know so much about women's clothing?

Captain John Pringle: My mother wears women's clothing.

imdb trivia :

Director Billy Wilder said famously of his difficulties with Marlene Dietrich and Jean Arthur in the film. "I have one dame who's afraid to look at herself in a mirror and another who won't stop looking!"

avatar van Straniero

Straniero

Nouja, met die voorkennis valt het wel mee. Iedereen die weet wat de WOII inhield en zich kan bedenken dat Berlijn erna in puin lag kan dit volgen.

De film vond ik erg leuk, alhoewel geen hoogvlieger. Minpuntjes zijn o.a. een aantal onlogische dingetjes wat betreft de plot. Voor de rest mooi acteerwerk van alle drie en inderdaad een leuk thema.

Iedereen die Berlijn na A Foreign Affair nog eens in puin wil zien liggen en wat dramatiek niet schuwt valt Germania Anno Zero nog aan te raden.

avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

Als je de serieuze The Good German van Soderbergh vergelijkt met deze komische parel uit 1948....hoewel voor Kate Blanchett maak ik een grote uitzondering....realiseer ik me hoe briljant deze film is. Wat een effectieve humor tegen de moraalridders van die tijd. De cast is perfect.
The running gags geslaagd en Erika die extra extra eh extra geschaduwd wordt omdat de heren zwakke knietjes hebben.....heerlijke humor.

Maar de magie van die verleidelijke stadse Dietrich, vol zelfvertrouwen, is hier misschien wel op haar allerbest....de sfeer in de "Lorelei" is werkelijk goed getroffen....en wat kan haar blik dodelijk zijn! En haar onzekere tegendeel van het Amerikaanse conservatieve platteland....Jean Arthur is verukkelijk! Perfect gecast.

En die tic met die neus...van die tic's kom je ook bij Akira Kurosawa tegen en ook bij Howard Hawks?...Rio Bravo .....geloof ik...

Fisherking...eh Wilder.... rules 5*

KOMT ALLEN ZIEN!!!!!

PS: en dat voor 5,99 euro bij de Mediamarkt.....

6 euro bij de Media Markt? die ga ik dan maar direct halen

Love Dietrich, Love Berlin, Love Wilder

Drs. DAJA

Vandaag voor euro gekocht bij de Concerto in Amsterdam.

Ik ben erg benieuwd.

Drs. DAJA

Ongelofelijk goede film van Billy Wilder. Het eerste half uur bevat enkele zeer bijzondere beelden van Berlijn in ruines wat vooral vanuit geschiedenistechnisch oogpunt erg belangrijke opnames zijn. Het liefdesverhaal wat zich ontwikkeld is één van de beste romantische verhalen die ik ooit heb gezien. De karakters ontwikkelen zich zon ontzettend sterk en de manier waarop informatie wordt vrij gegeven is ook enorm goed gepland. Vooral Marlene Dietrich die weer iedere seconde dat ze in beeld komt straalt is schitterend om te zien. Een absoluut meesterwerk!

avatar van Apster

Apster

Yep, ik vond het ook weer een vermakelijke Wilder komedie. Wilder haalt het VS leger behoorlijk door het slijk en dat moet toendertijd hard aangekomen zijn bij ze. De toon van de film is luchtig en er is ook nog ruimte voor wat heerlijke romantiek. De trieste beelden van een platgebombardeerd Berlijn zorgen ervoor dat je er even aan herinnerd wordt dat het niet allemaal komedie is.

Leuke film met heerlijke dialogen. Geweldige rollen ook van Dietrich en Arthur.

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Heeeeeeeeeeeeeeerlijke film van Wilder, zeer goed geacteerd door Marlene Dietrich e.a. Heerlijke humor en mooie zwart-wit beelden van gatenkaas Berlijn alwaar Hitler ten onder en dood is gegaan, hij werd van alle kanten aangevallen (en terecht).

Ik heb erg gelachen, kortom een vette aanrader. € 5,00 bij FRS online.

gotti

En opnieuw een fantastische Wilder. Verrassend genoeg bijzonder komisch, in het begin al, wanneer de congresleden over het gebombardeerde Berlijn heen vliegen.

Daarnaast blijft de driehoeksverhouding uitermate spannend en zijn het vooral Dietrich en Arthur die schitteren.

Heeft Wilder al een standbeeld in Nederland?

avatar van Sutherland

Sutherland

Begin toch wel een beetje een Wilder liefhebber te worden. Ook deze film is een voltreffer! Ik vond de rollen erg goed gecast en Dietrich beangstigend goed! Heb weer genoten van deze Wilder!

Voor nu 4*

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11943 berichten

Geweldig film opnieuw van Wilder. Volgens mijn heeft die man alleen maar op zijn minst leuke films gemaakt. A Foreign Affair is ten eerste indrukwekkend omdat het zich afspeelt in een kapotgeschoten Berlijn. Heel apart en alleen daarom is deze film al monumentaal. En wie kan die achtergrond beter gebruiken als verpakking voor een komedie over een geestige driehoeksverhouding dan Wilder? Hoog tempo en veel erg leuke scenes alle scenes in de nachtclub zijn geweldig, het niet te verhinderen onderzoek, de hakenkruizen tekende jongen en veel meer. Erg om gelachen. Misschien niet zo goed dan zijn latere komedies, maar het scheelt niet veel. De dvd kost geen drol, iedereen die een beetje van Wilder houdt moet hem gewoon kopen. 4 sterren.

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Marlene Dietrich is helemaal geweldig in deze film.

Ze is perfect als een nazi-zangeres,die na de oorlog moet zich te overleven in het verwoest Berlijn.

Jean Arthur is goed,als stijf congreslid.

Leuke komedie,die van begin tot eind boeit.

scorsese

Uitstekende film waarin een groep congresleden het moraal onder de Amerikaanse bezettingsmacht controleert aan het einde van de oorlog. Het begin bevat een aantal historisch interessante beelden van het na-oorlogse Berlijn. Een onderhoudend verhaal met veel goeie dialogen en een flink portie onverwachte humor. Marlene Dietrich en Jean Arthur zijn bijzonder goed gecast.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20233 berichten

Weer een van Wilders betere films gevonden. A Foreign Affair schijnt te zijn gemaakt omdat Wilder, toen hij in de oorlog aan het filmen was bij het leger beloofd werd dat ze hem zouden helpen mocht hij na de oorlog een film willen maken in Berlijn. Daar hield Wilder ze aan. En dus kwam hij een paar jaar later met een romantische komedie die tegelijk een scherpe, intelligente en actuele film over de rol van de VS in dat bezette en kapotte Berlijn. Zet overdreven idealistisch moralisme te kijk en zit vol met zwartkomische dialogen.

Arthur zet Phoebe net iets te dik aan, Lund is goed gecast als Pringle (want niet overdreven aantrekkelijk wat de film geweld aan had gedaan) en Dietrich is niet bepaald een actrice die alles kan, maar deze rol lijkt voor haar gemaakt. Fantastisch.

Erg goed.

avatar van 93.9

93.9

Erg amusante film met interssante beelden uit Berlijn van net na de oorlog.

BBarbie

De films van Billy Wilder staan over het algemeen bij mij hoog aangeschreven. Dit is evenwel een tegenvallende romcom, gesitueerd in het zwaar beschadigde Berlijn kort na de oorlog. Het verhaal is eerder aan de slappe kant en ook het acteerwerk houdt niet over. Jean Arthur is duidelijk op haar retour, John Lund heeft altijd al moeite gehad om mij te bekoren en ook de grote waardering voor Marlène Dietrich heb ik eigenlijk nooit begrepen, al kan ik de inside joke in deze film over haar vermaarde benen wel appreciëren.

gotti

Blijft een heerlijke film bij herziening. Heb zelf weinig moeite met Jean Arthur trouwens, zoals anderen hier.

BBarbie

gotti schreef:

Je zult mij geen kwaad woord horen zeggen over Jean Arthur. Daarvoor heeft ze te veel mooie films (komedies vooral) gemaakt in de jaren '30 en begin jaren '40. Maar voor deze rol (haar voorlaatste) is ze te oud, vind ik.

gotti

Had ik niet zo'n last van. Zou ook niet zeggen dat Lund zo'n tien jaar jonger is trouwens.

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Een geweldige film met Marlene Dietrich en Jean Arthur in de hoofdrol. Beide actrices hadden hun middelbare leeftijd bereikt bij het maken van de film. Dit in tegenstelling tot John Lund. Hij was ongeveer 37 jaar jong.

Dietrich wilde aanvankelijk niet meespelen, omdat ze weigerde haar personage een nazi-verleden mee te geven. Regisseur Billy Wilder bleef aandringen, en kwam haar met een hoger salaris tegemoet. Verder maakte hij de belofte dat Dietrich's nummers geschreven zouden worden door haar oude vriend en componist Friedrich Hollaender. Dietrich was persoonlijk niet onder de indruk van haar tegenspeelsters. Zo heeft ze zich destijds negatief uitgesproken over zowel Arthur als Lund. Wilder liet op zijn beurt weten dat hij met 2 lastige actrices moest werken.

Ondanks de spanningen tussen Dietrich en Arthur, komt dit de film alleen maar ten goede. Opnames duurde ruim 1 maand, en de kijkers worden geconfronteerd met een in puin liggend Berlijn. De nasleep van de Tweede Wereldoorlog hebben eveneens voor wat spanningen op de set gezorgd. Sterke acteerprestaties, aardige humor en volop romantiek. Genomineerd voor 2 Oscars, maar helaas nooit gewonnen.

3,5 *

avatar van Rosicky

Rosicky

Geweldige dialogen redden deze verder wat voorspelbare Wilder-film. De driehoeksverhouding vond ik niet al te realistisch uitgewerkt.

avatar van Movsin

Movsin

Goede romantische komedie zoals Billy Wilder er wel meer gemaakt heeft.

Uitstekend script dat niet nalaat, doorheen het verhaaltje, gewag te maken van enkele na-oorlogs toestanden : het platgebombardeerde Berlijn en de diverse meningen van de Amerikanen hierover (openingsscène), de bezettingshouding van diezelfde Amerikanen, de Nazzi's die uitweken, de aanwezigheid van Russen...Meerdere grappige gezegden en natuurlijk Marlene die toch weer enkele stemmige liedjes moest brengen. Zeker goed voor de affiche destijds. Jean Arthur incarneert het oppervlakkige en nutteloze van de opdracht van de congresmissie.

avatar van mjk87

mjk87

Hetgeen deze film nog als belangrijkste punt heeft zijn de beelden van een kapotgeschoten Berlijn enkele jaren na de oorlog. Het puin is geruimd, de mensen hebben hun leven opgepakt, maar de stad moet nog herbouwd worden. Erg interessante plaatjes uit een periode die je niet vaak te zien krijgt,

De film zelf is een gemiddelde Wilder. Vermakelijk met een behoorlijk tempo, veel sfeer (vooral van nachtelijk Berlijn) en vooral goed geschreven dialoog, maar het is ook een film die net niet scherp genoeg, net niet de vaart kent van een One, Two, Three, net niet zo zwartgallig is als enkele andere van zijn films. Misschien dat toentertijd de film wat meer voorstelde met een vreemdgaande militair die een land moet helpen opbouwen, maar nu is dat allemaal zo spannend niet meer. Niettemin houdt de film je wel twee uur van de straat af en vermaakt. Ook de rollen zijn behoorlijk gevuld met twee vrouwen die perfect gecast zijn en waarbij ik bij Lund steeds moest denken aan Brad Pitt, maar allicht ben ik de enige 3,5*.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Alsof je een biljet van 50 euro vindt tijdens het opruimen; zo voelt het als je een Billy Wilder in je collectie tegenkomt die je nog niet hebt gezien. Want Wilder stelt eigenlijk nooit teleur. En A Foreign Affair ook niet. Het is een typische Wilder; scherp en snel met een goede combinatie van komedie, drama en hier en daar zelfs een vleugje spanning. John Lund is uitstekend gecast, maar de aandacht gaat toch vooral naar de twee vrouwelijke rollen. Beide sterke rollen, waarbij Marlene Dietrich wellicht de bekendere naam is, maar Jean Arthur de show steelt en veel bereik laat zien in één rol; ze transformeert gedurende de film van geestig typetje naar mooi, complex personage. A Foreign Affair is niet Wilders scherpste, grappigste of spannendste film, maar wel een uitstekend voorbeeld van hoe sterk hij is in het vertellen van verhalen. Ook als er relatief weinig gebeurd, Wilder houdt je bij de les. Hij ontroert je met weinig en heeft zelfs nog minder nodig om je te laten lachen. Foreign Affair; een klein meesterwerk van een groot meester.

4 sterren.

avatar van Illmaticly Ill

Illmaticly Ill

Prachtige Wilder met als setting het in puin liggende Berlijn, historische beelden. Perfecte casting, Jean Arthur blinkt ook voor mij echt uit. Menig scène tovert een brede glimlach op mijn gezicht!!

avatar van De filosoof

De filosoof

Zoals hierboven al is opgemerkt is dit een typische Wilder-film is en dat bedoel ik positief: het verhaal is briljant, de humor is geestig, de film zit vol mooie oneliners en de film heeft een belangrijke kritische boodschap. In dit geval bekritiseert Wilder de rechtse moraalridders en laat de film zien dat oorlog, overlevingsdrang en liefde iedereen wel over de schreef laat gaan.

avatar van Mescaline

Mescaline

Beetje bij beetje zie ik steeds meer werk van Billy Wilder die in mijn optiek verantwoordelijk is voor de beste classic comedy films. A Foreign Affair duurde even voor mij om in het verhaal te komen, maar naarmate alle personages zijn voorgesteld begint het vorm te krijgen. Dat Jean Arthur schijnbaar al ouder was in haar rol is mij eigenlijk niet opgevallen, ze ziet er in deze film namelijk nog steeds erg goed uit. Wonderbaarlijk dat ze schijnbaar zo onzeker over haarzelf was in deze film en dacht dat Dietrich de favoriet van Wilder was, voor mij is Jean duidelijk de winnaar.

Het verhaaltje kabbelt Lekker door en het kapot gebombardeerde Berlijn was fascinerend om te zien, dit heb ik nog niet eerder zo in een film gezien. Het liefdesverhaaltje was wel voorspelbaar en eigenlijk ook niet zo bijzonder verder, leuke invulling dat dan weer wel maar voor mij geen masterpiece.

avatar van takeshi

takeshi

Ik wilde laatst bij de bieb Double Indemnity lenen, maar deze was niet los verkrijgbaar, slechts in een Billy Wilder verzamelbox. A Foreign Affair maakte onderdeel uit van de verzameling en ik heb deze op een avond zonder al teveel verwachtingen opgezet. Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was. Twee acteerprestaties om je vingers bij af te likken - Jean Arthur en Marlene Dietrich zijn werkelijk fenomenaal. Verder veel gevatte dialogen, komische verwikkelingen en een verhaal met een boodschap over hoe de grenzen tussen goed en kwaad kunnen vervagen wanneer mensen in overlevingsmodus gedwongen worden. Daarnaast is de film middels de indrukwekkende beelden van een Berlijn in duigen een belangrijk tijdsdocument.

Al met al een onmisbare titel uit Wilder's oeuvre.

Twee hoogtepunten:

De scene waarin Dietrich het nummer Black market zingt is ronduit betoverend, deze scene alleen al maakt de film the price of admission waard.

De filibustering scene in het archief, daarin zie je echt de hand van de meester.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Een vlotte Hollywood komedie gefilmd tussen het nog redelijk verse puin van WO II in Berlijn. Dan moet je als kijker gewoon effe de knop omdraaien. Het helpt dan misschien dat de film gemaakt is door Billy Wilder en met Marlene Dietrich, emigrés. De bij momenten cynische humor is soms geslaagd, soms minder geslaagd. Het heeft er ook mee te maken dat er over de film en de context wat mij betreft een onwezenlijke sfeer hangt. Behalve het puin is de stad op dat moment bezet door militairen en nog ingedeeld in vier zones onder gezag van de Britse, Amerikaanse, Franse en Russische troepen, wat terzijde aan bod komt.

Het scenario heeft lof gekregen (oscargenomineerd maar niet gewonnen) en het zit inderdaad niet slecht in mekaar. Alleen neemt het allemaal wel z’n tijd. Bijna 2 uur is me echt wel te lang voor wat het eindelijk is, de spookachtige ruïnes ten spijt. Het helpt ook niet dat ik geen van de personage echt kon pruimen. Marlene Dietrich doet waar ze goed in is, op haar diva manier natuurlijk. John Lund is ok zonder meer en het personage van Jean Arthur is redelijk onuitstaanbaar.

Zeer geslaagd vond ik de regie en dan vooral ook de b & w fotografie. Dat laatste had zomaar geschikt kunnen zijn voor een film noir.

Wie zich in speelfilms graag vergaapt aan Duits puin van WO II - op het eind van de forties was het toch ook alweer opgeruimd - kan ik nog enkele goeie titels van diverse makelij aanraden: Germania Anno Zero (1948) , Berlin Express (1948), Die Mörder Sind unter Uns (1946) .