Berlin Express (1948)

Drama / Thriller

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Merle Oberon, Robert Ryan en Paul Lukas

In het verscheurde Duitsland, vlak na de Tweede Wereldoorlog, reist een groep mensen van verschillende nationaliteit met de trein. Eén van de reizigers, een Duitser met plannen voor de vrede, wordt ontvoerd door lieden die zijn ideeën willen verijdelen. De andere reizigers spannen samen en trachten hem te vinden zodat hij op tijd komt voor een belangrijke vredesconferentie.

neo (crew)
Nog opgenomen in dat Frankurt en Berlijn onder puin van WOII bedolven lagen. Erg knap dat zo'n film als deze in die tijd gemaakt kon worden. Alles draait eigenlijk om een paar volkeren die samen de vrede willen bewaren en het zo typische element dat iedere Duitser wantrouwt wordt. De scenes in de trein zijn erg mooi en deden mij meteen weer denken aan het geweldige The Lady Vanishes en The Narrow Margin. 3sterren

Kijken dus.

neo (crew)
Wat jij wilt kees

Ik heb em opgenomen.

Mooi verhaal, en de vertelstem soms maakt het nog een stukje boeiender. Door de speelduur zit er een mooie snelheid in de film.

De acteerpresaties verschilt per persoon, maar over algemeen was dat goed.

avatar van trebremmit
Odeon heeft hier een regio 2 release van, stukken goedkoper als die van Warner.
Ik weet alleen niet hoe de beeldkwaliteit is, maar dat zit vaak wel goed bij Odeon.

avatar van trebremmit
Screencaptures van de odeon release.

Berlin Express odeon

Iets minder scherp als Warner release maar absoluut de moeite waard.

WDR Fernsehen (Berlin Express, maandag 25 maart, 8:20 uur)

avatar van Biosguru
Het verhaal is niet echt boeiend. Wat veel goed maakt zijn de beelden van Duitsland van net na de oorlog. Het meeste is op locatie geschoten. En er zitten wat zeer fijne vernieuwende shot's in. Die ik nog niet eerder zag in een Noir. een schietpartij in het donker uitlichten met de schoten. Voor Robert Ryan en de authentieke beelden ja. Voor een spannend verhaal. Nee.

Jammer dat het fictieve verhaal van deze ideologische politieke spionagethriller, geschoten in zwart wit, zo flinterdun en tegelijk absurd was. Want de beelden van de puinhopen van het Duitsland (Frankfurt en Berlijn) van na de tweede wereldoorlog waren indrukwekkend en onwerkelijk en maakten deze film grimmig realistisch.

Niet zo echt spannende spionnage thriller die, na het avontuur, een wens brengt voor beter samenhorigheid onder de volkeren.
Merle Oberon past het best in het plaatje van het spionage-gedoe al is het eigenlijk meer een politiek intrigue. Robert Ryan is de clevere Amerikaan die het uiteindelijk oplost en onvermijdelijk ook verliefd geraakt.
Mist kracht.

avatar van trebremmit
Sfeervolle film met indrukwekkende beelden, helaas is het verhaal nogal vergezocht met al die wendingen en niet geloofwaardig, zodat het maar vreemd aanvoelt, geen moment leef je mee met de karakters, die zelfde karakters komen ook niet echt tot leven, het zijn poppetjes in een mooi decor.

Berlin Express is een noir thriller die zich afspeelt in het politieke wespennest van Duitsland in 1948. Luttele tijd na het einde van WOII is het land verdeeld in diverse politieke zones waar de geallieerde partners (Britten, Amerikanen, Fransen en Russen) elk hun zeg hebben. De plot draait rond de zoektocht naar de verdwenen Duitse diplomaat Dr. Bernhardt door een groepje reizigers die mekaar per toeval op de Berlin Express ontmoeten.
Prima script van Curt Siodmak en geloofwaardige acteerprestaties van een internationale cast. In aflopende volgorde is in de film Engels/Amerikaans, Duits, Frans en Russisch te horen. Een goede keuze van de productie om het internationale karakter van de verhaallijn het nodige realisme te geven.
De film speelt zich af op 2 niveau's; enerzijds is er de speurtocht naar Bernhardt maar anderzijds is het toch een heel politieke film waarin men zich vragen stelt over de toestand van de mensheid.

Berlin Express behoort wat mij betreft tot één van de meest fascinerende films uit het oeuvre van Jacques Tourneur. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van een aan flarden geschoten Frankfurt en Berlijn. Deze stroom unieke beelden alleen al maakt het kijken van deze film de moeite waard. Voeg aan de indrukwekkende fotografie nog de voice-over toe en je krijgt helemaal een beklijvend docu-effect.
Tenslotte nog vermelden dat het eindshot een briljante metafoor is voor het idee waarop de hele film drijft.

avatar van cinemanukerke
Bobbejaantje schreef:

Right on the money ! De film heeft wel wat meer geniale scenes (de ontvoering in het treinstation of de wurging gezien door het raam van een voorbij rijdende trein - waw, wat een visueel idee !). Deze spionage film zit stevig in het zadel dankzij een ijzersterk script dat Hitchkock jaloers moet maken en er is die unieke locatie shoot die ongetwijfeld een historische waarde heeft. Tourneur had een uitstekend gevoel voor ritme, de film verveelt geen moment maar het is meer dan een thriller want inderdaad Bobbejaantje, Tourneur steekt zijn humanisme niet onder stoelen of banken. Deze vergeten parel is daardoor terecht een meesterwerk van de jaren '40.