Strait-Jacket (1964)

Horror / Thriller

geregisseerd door William Castle
met Joan Crawford, Diane Baker en Leif Erickson

Lucy Harbin heeft meer dan twintig jaar in de gevangenis gezeten omdat ze haar man heeft vermoord terwijl hij met zijn minnares aan het vrijen was. Als Lucy weer op vrije voeten is, vallen er in haar woonwijk een aantal doden. Maar is Lucy ook de dader?

avatar van matthijs_013
Indrukwekkend optreden van Crawford en Baker. Bij vlagen saai, maar het einde mocht er zeker wezen! Heerlijk 1960s.

avatar van Dutchfan
Vreselijke kitsch-film,maar wel erg de moeite waard.
Dat Joan Crawford veel te oud is voor haar rol (vooral op het begin van de film) is wel duidelijk,maar dat maakt de film alleen maar meer camp.
De horror-scene's zijn eerder grappig dan eng.

avatar van alexspyforever
Ik heb eigenlijk weinig films van Joan Crawford gezien. Wellicht is dat omdat ik door de film Mommie Dearest een erg negatief beeld van haar heb meegekregen. Anderzijds vind ik ze ook niet geweldig acteren en lijkt ze eerder haar grote rivale Bette Davis inclusief gelaatsuitdrukking te willen imiteren. De film was toch wel goed vooral dankzij Diane Baker die een sterke rol neerzet als getraumatiseerde dochter, getuige van de gruwelijke moord op haar vader en diens minnares door haar moeder. Dat er een twist zat aan te komen voelde ik al en ik kreeg ook gelijk betreffende de identiteit van de moordenaar. Op het einde probeerde de film nog even op het verkeerde been te zetten, maar uiteindelijk had ik het toch bij het rechte eind. Al bij al een film met hoge amusementswaarde.

avatar van joolstein
Voor mij vooral tegenvallend deze hagsploitation, het heeft een te mager plot met een al even te voorspelbare twist. Horror-scenes zijn er eigenlijk niet. Behalve dan dat er af en toe eens met een bijl wordt gezwaaid. Deze Grande Dame Guignol viel vooral erg tegen door juist die oudere actrice Joan Crawford. Ik ken haar alleen van "I Saw What You Did" (veel veel leukere film) eveneens van William Castle maar hier overtuigende ze mij in haar hoofdrol absoluut niet. En dat terwijl ze toch een Oscar heeft gewonnen en meerdere keren is genomineerd geweest. Is ook te nadrukkelijk aanwezig en er zijn maar weinig shots zonder haar? Of kwam dat allemaal door de invloed van drank? Daar leek het met haar acteren namelijk wel sterk op! Leuker was de aanwezigheid van George Kennedy (die vier jaar later ook een Oscar zal mogen ophalen) Met dit kleine bijrolletje viel hij wel degelijk al op! De film bezit verder te weinig memorabele scenes of zelfs een gimmick (iets waar Castle toch een ster in was) om er nog iets leuks van te maken. Tja en als de ster van de film het laat afweten, blijf er ook minder over om te genieten.