The Bad Seed (1956)

Thriller / Drama

geregisseerd door Mervyn LeRoy
met Nancy Kelly, Patricia McCormack en Henry Jones

Christine Penmark heeft een schijnbaar perfect leven. Echter, schijn bedriegt. Zelf wordt ze sinds haar jeugd geteisterd door nachtmerries en haar op het oog perfecte 8 jarige dochter heeft moordneigingen. Alleen Christine kent het duistere geheim van haar dochter. En langzaam wordt haar duidelijk dat haar nachtmerries, de moordlustige dochter en haar liefhebbende man allemaal met elkaar verband houden.

In die tijd een behoorlijk baanbrekende film. Nergens zie je de moorden daadwerkelijk, maar de suggestie werkt hier uitstekend. Vooral de jeugdige hoofdrolspeelster acteert zeer overtuigend, en het resultaat is dan ook een spannende thriller. Minpunt is dat de film zich nooit weet te ontworstelen aan het feit dat het gebaseerd is op een toneelstuk, dus bij vlagen wat traag en teveel tekst

***,5

avatar van bioscoopzaal
Roth spreads his Seed

Eli Roth (CABIN FEVER) has signed on to direct a remake of the camp classic horror film THE BAD SEED for Warner Bros. The story follows an 8-year-old girl with a real mean streak. Not one to disappoint, Roth had some classic quotes on the news:

"We are going to bastardize and exploit it, ramping up the body counts and killings."

"She's this cunning, adorable kid who loves to kill, but also loves 'N Sync."

"This is going to be scary, bloody fun."

Right there is the reason why fans love this guy so much. On-board to produce SEED is Strike Entertainment, the guys behind DAWN OF THE DEAD. Warner Bros. reportedly sparked to the idea of a remake after high sales of the DVD re-release. Unfortunately there's no telling yet when the film may get made and Roth still has a number of projects on his plate. He's attached to direct both SCAVENGER HUNT and THE BOX, from a script he co-wrote with Richard Kelly (DONNIE DARKO).

bron

avatar van bioscoopzaal
Ik weet niet of dat nou wel zo'n goed idee is, aangezien ook Cabin Fever niet zo'n bijster sterke film was. Misschien is het beter voor Roth om eerst nog wat te oefenen met een van z'n eigen scripts voordat hij zich aan een klassieker vergrijpt.

Tot op een paar minuten van het einde een meesterwerk. Misschien dat ik hem ooit nog de volle mep geef, als ik die laatste minuten kan vergeven. (Gewoon op tijd uitzetten volgende keer)

Hier komt een remake van

avatar van streeter
Wouter schreef:

Het originele einde (van het toneelstuk, met veel van de cast incl. McCormack) had dat laatste stukje niet. Om de censors blij te maken hadden ze dat eraan geplakt, en ook een 'meet the cast' stukje erbij gedaan daarna.

avatar van Regan_Robbie24
Is deze film ook gewoon in Nederland te krijgen? mij lijkt ie wel leuk, alleen ik zie op internet haast alleen maar zwart wit foto's staan is deze film zwart/wit?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De film is zwart-wit en niet te krijgen met Nederlandse ondertiteling.

avatar van Regan_Robbie24
Okay, ik denk dat ik em dan REGION 1 koop, ik spreek toch Engels en ik kan em afspelen op mijn Laptop.
Maar de poster is wel kleur, en is ie hier ooit weleens op vhs of dvd uitgegeven?

DVD in ieder geval niet.

avatar van Nephilim
net region 1 gekocht na het zien van een DVD rip. Erg stijlvolle en best wel freaky thriller. Rhoda was heerlijk creepy

Sai
Wat behoorlijke scenes en voor die tijd controversiele elementen (het einde, oa), maar dit zakt toch wat in door de overload aan Freud-psychodinges. Het zit ook net op de rand van de jaren zestig, en je merkt dat er stiekem wat wordt geëxperimenteerd, maar het is allemaal wel erg voorzichtig en langzaam. Nog steeds niet onaardig. 3*

avatar van Halcyon
Voor die tijd best een controversiële film over een "schijnbaar" schattig kindje. Gezien het realiteitsgehalte en de Freudiaanse theorieën die overdadig in de film gestopt worden, zal The Bad Seed destijds ongetwijfeld behoorlijk wat polemieken uitgelokt hebben. Toch heeft de film de tand des tijds niet helemaal doorstaan, want de vertolkingen zijn expressief op een irritante manier en de spanningsboog wordt voortdurend onderbroken door het psychologische gewauwel van de nevenpersonages. Daartegenover staan een handvol beklijvende scènes waarin de kleine Rhoda je het bloed van onder de nagels haalt met haar antisociale trekjes.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kippenvelklassieker.

Een klassieker die na meer dan een halve eeuw nog steeds de stuipen op het lijf weet te jagen. Dit door een goede opbouw en een sterke performance van de jonge McCormack in combinatie met de eenzijdige setting. Destijds ongetwijfeld opzienbarend, maar nog steeds veel impact hebbend. Enig geschmier en een aantal kort-door-de-bocht theorieën waar de titel aan refereert op de koop toe nemend is dit evengoed kippenvelcinema.

Zeer goed.

avatar van mikey
Psychologisch wrak en moeder heeft haar handen vol aan de kleine meid. Daarnaast wordt ze thuis permanent belaagd door buren, slachtoffers, tuinmannen en intellectuelen die allemaal geïnteresseerd zijn in het wel/wee van het lieve kind. Tot overmaat van ramp is het onding ook nog eens verslaafd aan beuken op de piano... (zie ook de devil's child Joshua.)

Dit is de vroegste Evil Child Flick die ik ken. in deze film wordt het gedrag van de juvenile delinquent verklaard door haar eigen moeder die de waarheid (hoe absurd ook) vermoedt. Film lijkt gespeeld door semi professionele toneelacteurs die (met name moeders de vrouw) soms enstig uit de bocht acteren. De gesprekken tussen moeder en de alcoholische andere moeder bijvoorbeeld zijn hilarisch. En dan de paniek die ontstaat als er weer iemand de bel trekt.. (met name bij de kijker) en als die persoon eindelijk weg is, gaat een seconde later de telefoon voor een pittig en onalledaags gesprek. En dat herhaalt zich keer op keer.

Leuk, maar wel erg lang. Toch niet afzetten hoor, want de acteurs worden op het eind nog even voorgesteld met een relativerende pak voor de broek na een donderslag bij heldere hemel.

Jammer dat Roth de film nog niet heeft geremaked. En na wat gegoogle, speelde het meisje 50 haar later adrianas moeder in de sopranos als liz la cerva.

avatar van alexspyforever
Deze film moet het niet hebben van schrikmomenten want geen enkele moord wordt hier in beeld gebracht. Toch is deze prent beklijvend en psychologisch erg sterk. Het is een film die wat mij betreft de tands des tijds heeft doorstaan. Sterke acteerprestaties zijn er van Christine en de dochter alsook van de moeder van de vermoorde jongen. De dialogen waren soms wat langdradig, maar toch belangrijk voor het verhaal. Ik heb me geenszins verveeld. Ik wil deze film terugzien met ondertiteling om het nog beter te begrijpen. Het enige zwakke punt was het einde, maar dat had wellicht te maken met de tijdsgeest. Tenslotte was er nog de voorstelling van de personages na de film. Dit leek alsof het om een toneelstuk ging.

avatar van John Milton
Niet onaardig, maar soms net te duidelijk een filmbewerking van een toneelstuk en niet alle acteurs spelen even naturel. Nu was die minder gekunstelde manier van Brando, Dean en consorten pas recentelijk geïntroduceerd, dus zo gek is het niet, maar het valt af en toe wel op. Al zitten er zeker goed gespeelde scenes in, trouwens.

Kreeg een beetje Night of The Hunter vind van due steiger van het begin en het einde, overigens. Wat dat einde betreft, jammer dat ze het (spoilers) anders hebben moeten doen. Zonde. Net als het voorstellen van de cast zo direct na de climax, oh zat je in de film? Jammer joh, hij is af en gespeeld door deze acteurs!

Maar alsnog wel de moeite voor old school horrorfanaten, al is dit zeker geen horror in de moderne zin van het woord. Naar boven afgerond 3,5 ster.

Heh, wow wat een film zeg. Zelfs Hitchcock zou er trots op geweest zijn.

Duidelijk een toneelstuk, maar heel goed verfilmd en geacteerd, zelfs in alle bijrollen. (kan me niet herinneren iemand zo goed een dronken persoon te zien hebben spelen als die mevr. Daigle)

Einde is er idd wel een beetje teveel aan, maar soit.

avatar van baspls
Christine is de vrouw van Colonel in het leger. Haar dochter Rhoda is geliefd bij iedereen en volgens velen een toonbeeld van hoffelijkheid en netheid. Christine merkt echter steeds vaker dat ze heel erg hebberig is en slecht tegen haar verlies kan. Uiteindelijk begint ze haar dochter zelfs van moord te verdenken...

The Bad Seed is een beetje de grootmoeder van het Creepy Kid-genre. Patricia McCormack heeft erg goed gespeeld voor haar 10 levensjaren. Met haar gezeur en overdreven gevlei haalt ze het bloed onder je nagels vandaan, maar zodra ze over de moorden begint komt het schokkend overtuigend over.

Voor die tijd doet de film best een paar dingen die erg gedurfd zijn, met name het einde. Echt schokkende dingen komen niet in beeld, maar er wordt wel het een en ander gesuggereerd.

Je merkt dat het op een toneelstuk is gebaseerd want de film speelt zich vooral in één kamer af. Dat hindert echter nergens. The Bad Seed is een sterke film met suspense en een psychologische onderhuidse spanning.

Uitstekende film waarin een moeder begint te twijfelen over het karakter van haar dochtertje. Deze psychologische thriller/drama was destijds ongetwijfeld zijn tijd ver vooruit. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk en ondanks de behoorlijke lengte zakt het nergens in. De onthulling op het midden van de film is logisch maar ook ietwat geforceerd. Boeiende personages en de jonge Patty McCormack is overtuigend in de titelrol.