Pride & Prejudice (2005)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Romantiek / Drama

geregisseerd door Joe Wright
met Keira Knightley, Matthew MacFadyen en Donald Sutherland

In het klassenbewuste Engeland van het einde van de 18de eeuw worden de vijf zusjes Bennet - waaronder de vastberaden Elizabeth (Keira Knightley) en de jonge Lydia (Jena Malone) - door hun moeder (Brenda Blethyn) opgevoed met één enkel doel voor ogen: een geschikte man vinden en trouwen. Als een rijke vrijgezel zijn intrek neemt in één van de herenhuizen uit de buurt, zijn de Bennets hoopvol: onder de vele vrienden van de nieuwe buurman zullen de zussen ongetwijfeld hun gading vinden. Maar als Elizabeth kennis maakt met de charmante en - zo zegt men - eerder snobistische Mr. Darcy (Matthew MacFadyen) gaan de poppen aan het dansen...

avatar van Decec
Een mooie romantiek/dramafilm...
Mooi kostuumsdrama...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Keira Knightley speelt zeer goed....
Bekende acteur Donald Sutherland...
Uitstekend achtergrond klassieke muziek/geluid
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit...

avatar van Geno
Een ordinair boeketreeksverhaaltje.

Een hoop gesmacht en gedraal en misverstandjes.... en een bulkende rijkdom en pracht en praal. Vooral niets meer van maken dan dat.

Maar wat is het een tranentrekker en schitterend in beeld gebracht en prachtig verteld!

Oh ja... én goed geacteerd.... zeker!

; )

avatar van Gish
Geno schreef:
Een ordinair boeketreeksverhaaltje.

avatar van Suleika1
Hmm waarom had ik deze film ook alweer alleen maar een 4,5 gegeven? Dat moest omhoog natuurlijk, 5 sterren!!!
Het komt natuurlijk omdat ik in eerste instantie een beetje bevooroordeeld neigde naar de miniserie hiervan, waar ik al jaren fan van ben. Maar achja, dan kijk ik de film weer en dan zit ik toch ook steeds tevreden te zuchten van de schoonheid en romantiek ervan. Dus ik heb de miniserie weer gekeken en ze met elkaar vergeleken en ik moet zeggen: ze hebben allebei hun bekoringen, de een mist weer wat waar de ander in uitblinkt en andersom. De film heeft Keira Knightley ( prachtig als Elizabeth Bennet ) en de miniserie heeft Colin Firth ( zucht...ja die doet het nou eenmaal helemaal voor mij en geen ander kan daar nu eenmaal aan tippen, hij ìs gewoon mr. Darcy )..hoewel ik moet zeggen dat Jennifer Ehle ( miniserie ) en Matthew McFadyen ( film ) hun rol ook geweldig neerzetten. De film is ( natuurlijk ) korter en daardoor wellicht beter te behappen, de miniserie is uitgebreider en doet daardoor weer meer recht aan het boek in vele opzichten. De film heeft bepaalde scenes prachtig geromantiseerd ( Elizabeth en Mr. Darcy in de regen bijv., geweldig! ) en daarbij zijn de beelden over het algemeen mooier ( moderne technologie natuurlijk ), de miniserie heeft daarentegen ook prachtige beelden, landschappen en kleding en allemaal wat ingetogener weergegeven wat misschien weer meer in de Jane Austen sfeer past en net weer wat meer recht doet aan de dialogen. Oooh, en had ik al gezegd dat die doordringende blik van Colin Firth gewoon niet te versmaden is.. Maar goed, toen ik de film keek, deed Matthew McFadyen mijn hart toch ook wel sneller kloppen, dus zijn vertolking van Mr. Darcy was zeker ook subliem!
Dit was naar mijn mening Keira Knightley's beste rol tot nu toe, ik vind haar gewoon echt sprankelend als Lizzy Bennet. Jennifer Ehle ( miniserie ) vond ik dan weer net wat stijver of onsympathieker. En wat betreft de rest van de casting hebben zowel film als miniserie het gewoon geweldig gedaan: beide Janes zijn super, zo sereen en mooi als Jane Bennet hoort te zijn. Beide moeders zijn lekker irritant druk, al is de moeder in de miniserie soms een beetje té irritant. Beide vaders zijn ook prachtig gecast, die ironisch, soms een tikje sarcastische humor komt goed terug in beiden. De jongere zusters vind ik net wat beter in de miniserie, vooral Lydia; laatste bleef me wat meer bij. Mister Bingley is in allebei zo heerlijk braaf en zoetsappig naïef. De zus van Bingley vind ik beter gecast in de film; in de miniserie zijn het overigens twee zusters en allebei net een tikkeltje té overdreven onsympathiek. De belachelijke Mr. Collins wint het echt gewoon in de miniserie, zo heerlijk belachelijk als deze figuur heb ik het nog niet vaak gezien. Mrs Catherine de Bourgh is ook in beide, zowel film als miniserie, gewoon fenomenaal weergegeven en deze twee kunnen elkaar niet verslaan.
Maar goed, ik kan hier wel allemaal de film en de miniserie met elkaar blijven vergelijken, maar waar ik eigenlijk toch op uitkom, is dat ze allebei geweldig zijn! En er valt niet te kiezen! En nuja, ik ben nu eenmaal een echte Jane Austen-fan, dus hoe meer 'Pride & Prejudice', hoe beter! Ik zeg ik hou ervan!

avatar van De Knip
Eh...? Romantiek??!! Ik zie een dochter uitgehuwelijkt worden om geld, vrouwen die mannen afwijzen, een gestoorde moeder, etc... Voor mij niet echt interessant plot gebleken. Wel een top Keira Knightley inderdaad. Slap verhaal en toch meer een vrouwenfilm gebleken (wat ik ook al verwacht had, hoor).
Tijdsgeest staat me niet echt aan. Alleen een Keira Knightley kan het zwakkere geslacht redden in deze film:

**1/2

avatar van Mars4i
Een van de beste films in dit genre. Er is veel aandacht besteed aan de kleding, landschappen met daarin gigantische landhuizen, en het interieur van de huizen. Knightley zet weer eens een perfecte rol neer. Over het verhaal, dat het enige doel van families is het uithuwelijken van hun dochters, is volgens mij en historisch feit. Aangezien het terug komt in veel films die in dit tijd spelen. Zelfs op koninklijk niveau. 4 sterren.

avatar van panax
mooie film
geweldige mooi gespeeld
mooie beelden van engeland
prima in orde
kiera knightly speelt grandioos,maar sutherland is ook helemaal okee !!!

avatar van Valii
Prima romantische film, met Knightley in de rol van haar leven. Het plot wordt na een luttele vijf minuten al royaal voor je uitgespreid en de resterend twee uur worden gevuld met flinke porties emotioneel gedraal, maar deze verfilming van Britse literatuur blijft een acceptabele prent, die ook prima samen met vrouwlief gekeken kan worden.

avatar van JJ_D

Helemaal niet eens met hoe ik in 2009 naar deze film kijk. Cinematografie sloeg mij voortdurend met verstomming, de muziek zit perfect, de casting is grandiooos en de locaties konden niet beter. Voor mij een van de beste films die ik dit jaar zag. Beeldschoon. En nee, dan bedoel ik niet Keira Knightley.
Minstens 4* - traantjes in een hoekje moeten wegpinken, verdorie!

Meer een vrouwenfilm dan een productie voor de man, maar gelukkig heb ik deze zoveelste (verfijnde) verfilming rond trots, vooroordeel en liefde op waarde weten te schatten. En dat komt niet in de laatste plaats door de uitstekend acterende cast. Keira Knightley bijvoorbeeld zet een oogverblindende Lizzie neer (dan weer speels, onstuimig en kwetsbaar). Het kostuumdrama met mooie plaatjes is natuurlijk oerdegelijk, maar kent humor. Meerdere subplots uit het boek zijn verdwenen (twee uur speeltijd is precies genoeg), echter de meeste van Austen's dialogen zijn gebleven.

Fantastische film. Naast 'the notebook' de topper in dit genre. Heel veel mensen maken de vergelijking met Antonement, maar die film kon me echt niet boeien. Het enige waar ik mij aan ergerde was die moeder. Pfff. wat een irritant gedrocht.

avatar van Sketchead
Ik ben me er volledig van bewust dat de haardrachten totaal niet kloppen met de Regency-style en het ligt vast aan het feit dat ik een kind van de jaren ’00 ben, maar ik kan die nonchalante haardrachten erg waarderen Het is wat me vooral ergerde in de andere series: die irritante krulletjes.
De feestjes zijn prachtig in beeld gebracht: Joe Wright maakt een schilderij. Hoe hij zijn camera 'door' het feestje liet lopen: je woonde het gewoon zelf bij!
Houdt zich niet echt aan het boek, maar daardoor lijken de dialogen wel wat meer ‘echt’. Elizabeth is echter wel wat onaardig, dat het eigenlijk niet helemaal duidelijk is waarom Darcy nu verliefd op haar wordt.

Voor mij de mooiste versie

avatar van Pim1993
Fijn kostuumdrama en een mooie versie van deze klassieker! Verzorgd en kijkt heerlijk weg. 3,5*

avatar van BlueJudaskiss
Aan het vriendinnetje achtereenvolgens Atonement laten zien, en daarna deze. Atonement vond ik altijd al schitterend, deze heb ik nu met een half puntje verhoogd naar ook 4,5*. Jammer dat Joe Wright geen films meer heeft gemaakt na flop Pan... Ik mis de speelse kostuumfilms als deze twee titels. Vooral dat camerawerk altijd bij hem, zo mooi! Van het boek was ik nooit zo'n fan, vond het érg droog, maar deze verfilming is dat verre van. Cast doet ook een hoop trouwens, met Donald Sutherland voorop. Wondermooi dit.

avatar van Zwolle84
BlueJudaskiss schreef:

Zijn film over Churchill (gaap) verschijnt bij ons in januari en hij is o.a. ook bezig met een period piece met Casey Affleck dat zich begin twintigste eeuw afspeelt.

avatar van BlueJudaskiss
Ja, ik zag het inderdaad net, over Churchill. Onderwerp trekt me totaal niet, maar dit zou zomaar een film kunnen zijn waar ik een tientje voor de bios over heb want Wright + Oldman.

vandaag om 12:40 uur