Voyna i Mir (1966)

Alternatieve titels: War and Peace | Oorlog en Vrede | Война и Мир

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog
390 minuten / 407 minuten (142m + 94m + 78m + 93m)

geregisseerd door Sergey Bondarchuk
met Lyudmila Savelyeva, Vyacheslav Tikhonov en Gennadi Ivanov

Epische verfilming van Tolstoj's 'Oorlog en Vrede'. Het verhaal speelt tijdens Napoleons invasie in Rusland in de jaren 1805-1820. Temidden van alle historische gebeurtenissen worden karakters uit verschillende klassen en culturen gevolgd met hun eigen persoonlijke drama's. Prins, boer of soldaat; allen zijn op zoek naar het geluk.

avatar van Quentin
Wordt (eindelijk) door Criterion op bluray uitgebracht, kan niet wachten!

12 en 26 oktober te zien in Kino Rotterdam

avatar van Basto
Bezig aan de marathon in Kino. Net het eerste deel achter de rug (2,5 uur). Prachtige poëtische cinema met een aantal schitterende scenes. Heerlijk hoe anders de Russische beeldtaal soms is. Vraagt even een aanpassing. Zeker wanneer er frans gesproken wordt, een Russische voice-over het vertaalt en er engelse ondertitels zijn. Of de veldslagen, waarbij twee muzikale stukken net zo met elkaar botsen als de soldaten op het veld. Indrukwekkende cinema!

Nog 4,5 uur te gaan.

Deel twee is prachtig met schitterende dans en muziekstukken. Weergaloze fotografie ook. Steekt Barry Lyndon naar de kroon. Op naar deel 3: Oorlog!

avatar van Basto
Wat een fantastisch stuk film was dat! De slag om Boridino moet wel een van de meest epische filmscenes ooit zijn. Indrukwekkende chaos met 1500 paarden, 10.000 figuranten en meer explosies dan met oud en nieuw.

Erg benieuwd hoe dit meesterwerk wordt afgerond.

avatar van Basto
Wat een heerlijke kijkervaring was dit. Episch!

Het leuke is dat ik een maand geleden die andere grote klassieker op het witte doek zag. Gone with the Wind. Daar heb ik toen ook van genoten, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat vergeleken met War and Peace dat een hele bescheiden productie is.

Op 26 oktober is hij nogmaals in Kino. Gaat dat zien als je de kans hebt.

avatar van cinemanukerke
schitterend idee, Basto om een soort live verslag te geven van uw ongelooflijke cinemabeleving in het kader van een filmmarathon. Ik kreeg onmiddellijk zin. Jammer dat Rotterdam net te ver is !

cinemanukerke schreef:

Dank. Ik zou serieus overwegen nog een keer te gaan, maar heb de 26e s avonds ook al twee Horrorvoorstellingen (Howling & American Werewolf) staan. Dus dat wordt wat veel van het goeden. Maar kan iedereen die wel in de buurt zit het van harte aanbevelen.

Ik ga zaterdag er speciaal voor naar Rotterdam vanuit Friesland (met overnachting). Kan deze unieke kans niet laten liggen