Voyna i Mir (1966)

Alternatieve titels: War and Peace | Oorlog en Vrede | Война и Мир

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog
390 minuten / 407 minuten (142m + 94m + 78m + 93m)

geregisseerd door Sergey Bondarchuk
met Lyudmila Savelyeva, Vyacheslav Tikhonov en Gennadi Ivanov

Epische verfilming van Tolstoj's 'Oorlog en Vrede'. Het verhaal speelt tijdens Napoleons invasie in Rusland in de jaren 1805-1820. Temidden van alle historische gebeurtenissen worden karakters uit verschillende klassen en culturen gevolgd met hun eigen persoonlijke drama's. Prins, boer of soldaat; allen zijn op zoek naar het geluk.

Ooit gezien, maar misschien was dat een kortere versie van vier uur of zo ? In elk geval komt deze film urenlang als een bergstroom over je heen.
Veldslagen, salons... duizenden figuranten... Allemaal perfect gedaan, nooit helemaal voor 100 % te volgen (net zomin als het boek) maar groots. En heerlijk om te zien (als je een beetje van dit genre houdt).

ik heb gisteren de versie van 1958(205 minuten) gezien ,maar naar het schijnt is de versie van 1968 nog vééél beter !!!ik denk er dus aan deze DVD box aan te schaffen !!!graag jullie mening !!!!!!ik geloof de lange versie eens gezien te hebben op tv begin de jaren 70,maar erg zeker ben ik dat niet !!!het is trouwens zoo lang geleden en ik was toen nog maar een jaar of tien !!!!maar ik was er wel van onder de indruk !!!!!echte velslagen !!!géén computerbeelden !!!film van de hoogste plank !!!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vanaf 24 mei in Nederland op DVD bij Moskwood. Wel alvast sparen want de 5-dvd box gaat 80 euro kosten.

Heb de 5 dvd's gehuurd bij de plaatselijke bibliotheek. Ben wel benieuwd...

Waar hoort trouwens die dvd box bij (die ik ook gehuurd heb denk ik)? Op die vijf dvd's staan de vier aparte delen (de vijfde bevat extra's), dus zijn dat dan die vier aparte delen op de site of betreft het hier dit aaneengesloten deel?

aaneengesloten deel

Net als het boek bestaat de totale film uit vier delen, die gedurende enkele jaren zijn opgenomen. Het Russische leger figureerde in de veldslagen, waarbij degenen die de Fransen moesten spelen leerden in een ander tempo te marcheren. Het geheel stamt uit de tijd vóór computer-animatie, vandaar die prachtige massa-scènes. Ook bij het lezen vond ik het moeilijk al die Russische namen (en dan ook nog zo veel) te onthouden met hun relatie tot andere personen.

avatar van Razorcut
Heb zojuist gelezen dat dit veruit de duurste film aller tijden is (na verrekening van de index wel te verstaan. Nu zou de film ongeveer 1.3 miljard kosten!) En dat terwijl de figuranten enzo bijna niet of zeer weinig kregen! Een bepaalde scène zou 120.000 figuranten bevatten!!! Fjoew...

avatar van Razorcut
Serieuze terleurstelling. Hoewel ik de film nog niet uitgegekeken heb (heb ongeveer al 3.5 uur gezien, spaar rest voor als ik het zie zitten), is de film mijn toch zwaar tegengevallen. Hoewel er enkele spectaculaire massa-shots zijn met zeer veel figuranten, zijn er toch veel te veel negatieve zaken die het niveau sterk naar beneden halen. Zo is het acteerwerk vaak ronduit slecht en way over the top. Ook de cameravoering en montage vond ik amauteuristisch. Zo duurde het in-en uitzoomen soms echt veel te langzaam en mocht er veel meer overbodigs geknipt worden, want het tempo van de film werd ongelofelijk naar omlaag gehaald door de te langzame shots (letterlijk: 2 mensen zitten in verte aan tafel: camera doet er 30 seconden over om tafel te bereiken). Ook werd soms zeer stom een shot afgesloten: inzoomen op zwijgend gezicht, waarna camera naar omlaag gaat en troebel wordt. Veel te vaak werd bij de overgang ook gewoon over mekaar gefilmd, maar ipv dit zo'n 3 seconden te doen, bleef het beeld vaak dubbel (en dus compleet onduidelijk) voor zo'n 20 seconden. Al deze zaken (en nog meer) zorgden ervoor dat deze film mij dus sterk tegenviel. Het feit dat het ook zeer ingewikkeld was om te volgen wie wie was (alliteratie!) bemoeilijkte natuurlijk het kijkproces. Maar dat is geen verwijt aan de regisseur, want het betreft natuurlijk een boekadaptatie. 2.5*

Prachtige film. In het begin (en dat is veel in dit geval) even doorbijten. De dans en salonscenes bevielen me eerst niet, maar de tweede keer besefte ik pas hoe goed ze gemaakt waren en hoe ongemakkelijk je je hoort te voelen.

Zodra ze in de buitenlucht komen is deze film echt superieur. Waterloo, Lawrence of Arabia, etc worden gewoon van de kaart geveegd vind ik. Vooral deel 3 en 4 zijn super. Ik heb al heel wat filmveldslagen gezien, maar wat hier op het scherm gebeurd blies me echt omver. In het begin snapte ik er niks van, maar dan begint de modder te vliegen, vuur en bloed en alles zo intens gebracht dat je meteen besefte dat de landing in Saving Private Ryan echt niet zo origineel was als men toen vond.

Het is niet alleen vechten natuurlijk (tis tenslotte War AND PEACE). Voor sommige is dit wellicht doorbijten maar ik heb er erg van genoten.

avatar van jordybeukeboom
Oscar beste buitenlandse film

avatar van Mug
Mug
Monteer je vier films achter elkaar (de minutenlange optitelingen verwijderen), breng het zo uit in het buitenland, en het verricht wonderen.

Voyna i Mir is een van die Russische filmklassiekers die iedereen van naam kent, te danken aan de Oscar en natuurlijk het boek van Tolstoj, dat nog niet zo lang geleden door een of andere nationale poll werd uitgeroepen als nr. 3 van een beste boek allertijden competitie.

Gelukkig werd deze bijna 7 uur durende queeste geen teleurstelling. Deze gelauwerde versie is groots in alles. De duizenden figuranten, de kostuums, de salons, balzalen, kerkinterieurs, veldslagen, brandende gebouwen, en camera-posities vanuit de hemel. De gekte van oorlog komt zodoende in beeld, tesamen met denkbeelden daarover door de protege's van het verhaal; denkbeelden die als dromen en orchestratie van beelden kracht worden bijgezet.

Hier en daar over de top, fragmentarisch en soms niet te volgen, maar tevens een onnavolgbaar stuk cinema dat nooit en te nimmer meer op deze manier gemaakt zal worden [cgi-tijdperk].

Ik zal eens beginnen aan het boek, wordt net als het zien van dit cinema-geschiedenis stuk wel eens tijd. Dikke 4*.

avatar van Quentin
Zeer aantrekkelijk geprijsd bij BlahDVD.com, denk dat ik de box maar ga bestellen; http://www.blahdvd.com/blah/DVD_Product.aspx/---War-And-Peace-(Collectors-Edition)(5-Disc)--?productid=DVD-ART326DVD-QN

avatar van wendyvortex
Gooi die Moskwood-box onder de 50 euro en ik koop hem meteen.
Luxeus meesterwerk. Een van de visueel meest adembenemende films ooit gemaakt.

avatar van Quentin
Die Moskwood box is al 49,99 bij Van Leest.

avatar van wendyvortex
Thanx Quentin. Salaris is net binnen dus we gaan even kijken.

avatar van Vinokourov
Ongeëvenaard stuk cinema wat qua productie neigt naar perfectie. De veldslagen worden groots in beeld gebracht met een gigantische geordende chaos van rookpluimen, kanonvuur, paarden en groepen bataljons. Het camerawerk, zwierig en dromerig, maakt het helemaal af.
Qua verhaal is het in deze film wat aan de magere kant en zoals eerder gezegd onnavolgbaar. Het boek van Tolstoy zal vast wat uitgebreider zijn, maar hier werden eigenlijk alleen de personages Natasha Rostov en Pierre Bezhukov behoorlijk uitgelicht. Interessant is wel de verhaalstem die de gedachten van iedereen ondersteunt.

avatar van Metalfist
Weet iemand of het deze film is dat binnenkort bij de krant zit in een 2disc edition voor €10.99? Of is het de film met Audrey Hepburn?

avatar van Querelle
Welke krant?

avatar van Metalfist
De Morgen dacht ik.

avatar van The One Ring
Dus je krijgt als regisseur een gigantisch budget in de handen. Je moet een film maken van één van de meest geprezen boeken aller tijden. De speelduur wordt rond de zeven uur gelegd. Er moet een groot publiek bereikt worden. Het is kortom een enorme verantwoordelijkheid die je op je schouders krijgt. Wat doe je dan? Ik moet even denken aan het argument dat de fans van Avatar vaak geven voor het feit dat die film zo conventioneel is gefilmd en zo'n cliché verhaal heeft. Dat zou namelijk zijn omdat je met zo'n budget geen risico's kan nemen. Op zich geen onredelijk argument (al maakt het de film niet beter). Sergei Bondarchuk zet James Cameron met zijn verfilming van War and Peace enigzins voor lul. In plaats van zich af te laten schrikken door de monsterlijke taak die voor hem lag leek Bondarchuk juist geïnspireerd te raken en besloot er filmisch echt iets totaal nieuws van te maken. Zonder 3D-gimmick uiteraard.

De feiten: het budget van War and Peace is omgerekend naar de huidige waarde van dollars $700 miljoen. Ter vergelijking: de trilogie van Lord of the Rings koste in totaliteit ongeveer $300 miljoen. In principe kon het budget van War and Peace nooit terugverdient worden (en dat gebeurde ook niet, ondanks dat de hoge bezoekersaantallen). Ook qua figuranten werd er een record aan mensen verzameld. De speelduur was dus zeven uur, al werd de film vaak in óf vier delen óf twee delen vertoond. Het boek waarop het gebaseerd was behoort tot de dikste boeken en wordt geprezen om zijn complexiteit (ik heb het niet gelezen, maar ben nu zeer benieuwd).

Wat bezielde Bondarchuk echter om de film dan op deze manier te maken. Niemand had kritiek geleverd als hij de veilige route genomen had, maar in plaats daarvan koos hij voor een compleet uniek uiterlijk. Zwevende camerabewegingen, apart kleurgebruik, onconventionele montage, bijzondere kadrering. Epische films lijken qua filmtaal veel op elkaar, maar War and Peace is uniek. Ik heb werkelijk nog nooit een film als dit gezien. Ergens herken ik Parajanov, ook ergens Tarkovsky, Eisenstein is tevens aanwezig, dus het zal wel iets Russisch zijn, maar evengoed heeft Bondarchuk zijn eigen stijl. Vooral de eerste twee uur of zo viel ik van de ene verbazing in de andere. Hoe veldslagen gevisualiseerd worden is totaal anders dan we gewend zijn. Ook het drama wordt niet simpel gebracht, maar met grote filmische middelen. Een baldans heeft de energie van een scène vol geweld. Het is inhoudelijk een vrij intellectuele film, maar dit gaat nergens ten koste van het spektakel, want de veldslagen zijn enorm meeslepend. En van dergelijke meeslepende momenten kan de film ineens vervallen in een wat abstractere scène of een kalm poëtisch moment. De film duurt dan misschien enorm lang, maar ik kan je verzekeren dat het absoluut niet traag is. De lengte wordt verantwoord doordat er zoveel te zien is. Het is zelfs eerder te kort dan te lang. De unieke stijl went na een aantal uren, maar dat gaat niet ten koste van de inspiratie.

Er zijn teveel hoogtepunten om op te noemen. Barry Lyndonfans zullen het wellicht interessant vinden dat het eerste deel hier een pistoolduel bevat dat iedere uit Kubricks film wegveegt. Een dansscène in een balroom barst van de energie, evenals een korte boerendans in een warm verlichte hut. Sterfscènes krijgen iets episch. Iedere vechtscène is indrukwekkend. Een onschuldige jongen die geëxecuteerd wordt aan een paal levert een van de krachtigste poëtische momenten op. Pierre die met zijn hoge hoed en nette pak door de slagvelden loopt creëert een komisch en bijna surrealistisch effect. Dit is gewoon het ene opvallende moment na het andere. Niet alleen episch qua schaal en spektakel, maar op ieder vlak. Als rustpunt heeft Bondarchuk besloten om Lyudmila Savelyeva te casten, wiens bijzondere gezicht even alle waanzin eromheen kan doen vergeten.

Oh, het is verre van een perfecte film, maar dat kan bijna niet anders. Een regisseur die op een dergelijke schaal met beeldtaal experimenteert komt wel eens met dingen aanzetten die niet werken. De bombastische muziek die prima past bij veldslagen had hij niet moeten inzetten tijdens enkele intieme dramascènes. Het verhaal is ietwat rommelig en soms nauwelijks te volgen. En ondanks enkele ontroerende momenten had ik het gevoel dat de emotionele betrokkenheid bij de personages veel groter kon zijn als Bondarchuk net iets meer oog had gehad voor het menselijke.

Grote kritiekpunten, maar ze sneeuwen onder bij de schaamteloze ambitie die tentoongesteld is bij deze film. Iedereen zou War and Peace eigenlijk eens moeten zijn. Het is het epos om alle andere epossen tot schaamte te brengen. Ik durf het een feit te noemen dat een project als deze nooit meer van de grond gebracht zal worden.

K*t,the one ring was me voor...hoe dan ook:kun je een magistraal epos van 1000 bladzijden omvormen tot een magistraal epos van 7 uur?Bondarchuk dus wel(hij speelt zelf 1 van de hoofrollen).De battlefield-scènes zijn waarschijnlijk de beste aller tijden en dankzij CGI blijven ze dat waarschijnlijk ook.Daar komt nog bij dat ze omlijst worden door marsmuziek die je nooit meer uit je hoofd krijgt en die gebaseerd is op de historische marsdeuntjes.
Zoals de gebruiker voor me al aangaf doet B. qua montage en camerawerk dingen die in een Hollywoodspektakel nooit zouden kunnen:heeft het staatssocialisme toch nog iets goeds gebracht,want Sovjet-regisseurs hadden geen arthouse-circuit en moesten en mochten gekke dingen doen in mainstream films.De episode in het brandende Moskou is gewoon expressionistisch,inclusief de muziek van Ovchinnikov.
Wat de zgn. over de top acteerprestaties betreft:de film speelt in de salons van de haute volée anno 1810 en daar liepen naar het schijnt zulke theatrale mensen rond.
Voor de mensen die het boek hebben gelezen is het verhaal moeiteloos te volgen.Zoals bekend was en is in Rusland kennis van de literaire klassieken verplichte kost dus B. kon hoge eisen stellen aan het kennisniveau van zijn publiek.Ik heb me ook rot gelachen om een commenter die vond dat het verhaal weinig om het lijf heeft....heeft U ook nog een mening over Dante,de bijbel of Homerus?

avatar van Poisonthewell
Een monumentale film, en waarschijnlijk de best mogelijke verfilming van War and Peace. Ondanks de monsterlijke speelduur voelt t echter allemaal nog steeds wat gehaast aan (met onnoemelijk veel personages die naar de achtergrond worden verwezen). Maar ja, ik heb destijds een dikke zes weken met het boek doorgebracht, dus een miezerige zeven uurtjes steekt daar wel bij af. Desalniettemin weet Bondarchuk de spirit goed te beschrijven, ook al dingt hij behoorlijk af van Tolstoy's pacifisme ten faveure van wat verplichte Soviet propaganda (Borodino ging volgens mij gewoon roemloos verloren, en het waren toch echt de Moskovieten zelf die hun eigen stad in de hens staken). De slag bij Borodino is zowat de be-all-and-end-all van spektakelscenes. Gone With the Wind, Ben-Hur, Ten Commandments, zelfs Griffith verbleekt bij wat Bondarchuk allemaal tevoorschijn haalt. Had Breznev het budget van deze film elders geinvesteerd, dan zaten we nu waarschijnlijk nog altijd in de Koude Oorlog.

Dikke 4,5* voor dit fenomenale werk.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het was lang onder voorbehoud, maar het gaat door

Op 70 mm: Oorlog en vrede (Vojna i mir) 70mm | EYE, het nieuwe filmmuseum - eyefilm.nl
(zaterdag 9 november 12.00uur)

Ik ga proberen erbij te zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mug schreef:

Dat klopt dus niet helemaal. Ik weet niet zo goed op welke versie nu te stemmen. EYE vertoonde vanmiddag de versie die buiten de Sovjet Unie is vertoond (deze film dus), maar die hadden wel degelijk allemaal aparte aantitelingen, met telkens dezelfde credits en de titels zoals de afzonderlijke delen hadden waren er ook (namen van 3 protagonisten en het derde -slagveld- deel 1812 Год.).

De versie in EYE was ook langer dan de 339 minuten die ze zelf aankondigden, maar dat is ook de kortste lengte die ik tot nu toe ben tegengekomen, 357 minuten las ik ergens, dat komt meer in de buurt. Hier staat 390, 370 circuleert ook. Het duizelt nogal. Het was sowieso wel een kortere versie dan de Russiche. Deel 1 en 2 samen duurden net geen 190 minuten, Deel 3 en 4 minder dan drie uur. Heb niet precies opgelet wanneer de film na de pauze weer begon, maar ik schat zo´n 170 minuten. Daarna kwam voor de aantiteling van deel 3 eerst een terugblik op deel 1 en 2, met nota bene beelden die ik in deel 1 en 2 meende niet gezien te hebben (vier wolven in 1 shot bijvoorbeeld).

De film zelf golfde op en neer. Grootste scenes en vondsten werden afgewisseld met slordige hak op de tak sequenties (tegen het einde bijvoorbeeld). Deel 3, de slag bij Borodino, was een prachtig deel, majestueus camerawerk. Al klopten de beweringen van de inleider van geen kant die het over minutenlange takes had. Er werd heel veel in geknipt, dus hooguit een minuut. Neemt niet weg dat er veel halsbrekende toeren waren en het effect ervan niet mis.

Ik zat naast een Russische dame die het in deel 4 wel te kwaad kreeg bij de brand in Moskou. Ik was ooit in het Kremlin, maar om het zo terug te zien, eerst met al die gouden koepeltjes en, kerken en iconen toch ook weer erg indrukwekkend. Moskou is toch wel een van de steden die het meeste indruk op mij hebben gemaakt. Het einde vond ik erg hak op de tak en er werd nog van alles bijgesleept.

Ik vond de hele film nogal inconsequent in focus. Ik ken het boek (nog) niet, maar een focus op alleen Bezukhov was in mijn ogen beter geweest. Nu waren er hele stukken zonder hem (de uiteindelijke scene van Natascha en Prins Andrej bijvoorbeeld). Ik vond het toch wel lang duren. In het boek kan ik me voorstellen dat dat minder storend is, als het al zo is. Ik ken alleen werk van Dostojevski, maar kan me voorstellen dat ik ook dit als boek toch wel erg zal kunnen waarderen. Vond het tweede deel toch wel het minste. Eerst met Natascha en de muziek en later de wolvenjacht. Was wel het stuk dat ik het meest moeite had niet te verlangen naar Andrej Tarkovskiy´s Andrej Rublyov.

Dat was namelijk eigenlijk nog het leukste van de inleiding. Dat Tarkovskiy Andrej Rublyov maakte als reactie op dat Bondarchuk deze film maakte. Ik weet niet of het waar is (er werd wel meer onzin verkondigd in de inleiding, zoals dat de veldslag met Napoleon plaatsvond in 1912 , dat Mikhalkov als regisseur had gekund omdat die al aan de weg timmerde en dus over die minuten lang durende takes).

O ja. Ik vond het wel grappig dat de hoofdrolspeelster ook best wat weg had van Audrey Hepburn, die tien jaar eerder in de Amerikaanse versie speelde. Die Amerikaanse versie van King Vidor was de Russen zo begreep ik (niet geheel verrassend in de 60er jaren) een doorn in het oog. Terecht, want die versie was verschrikkelijk.

Ik heb deze vorig jaar in ForumImages mogen genieten op groot scherm, en voelde me daar zeer vereerd bij (raar joh). Wat een zit! Vanaf eind van de ochtend tot begin van de avond, drie pauzes...alleen al de duur maakt het een meesterwerk.

Maar dan de film zelf...geweldig! Alles wordt prachtig in beeld gebracht; de pompeusheid aan het hof, de jeugd van dat meisje (naam ff kwijt) en dan die ongelooflijke veldslagen. Dat dat allemaal irl is gefilmd, hoe is het mogelijk?!

Dit was een memorabele filmervaring, waarvan ik wel zeker ben dat die op klein scherm nooit zo imponerend gaat zijn als in de bioscoop. Desalniettemin is dit een staaltje grootse filmkunst waar men tegenwoordig met alle cgi een puntje aan kan zuigen! Meesterwerk!

ps. tips over aanschaf?

edit: laat maar, op eBay voor €12... voor 5 dvd's...zal wel rip zijn maar boeiuh, voor 5dvds?!

avatar van ThaMovieVoter
Volledige film hier te bekijken met ondertiteling (legitiem Mosfilm kanaal):

War and Peace film 1 - YouTube

avatar van Spetie
War and Peace stond al lang om mijn to see lijst, maar voor een film met zo’n immense tijdsduur moet je ten eerste tijd vrij maken en ten tweede eens goed voor gaan zitten. Als filmliefhebber is dat voor mij gelukkig niet zo’n probleem en daarnaast bleek het erg goed te zijn.

Bondarchuk had dan misschien een groot budget ter beschikking, maar hij maakte er wel goed gebruik van. De tijdsduur mag dan indrukwekkend zijn, maar dat zijn de buiten scènes ook. Vooral de veldslagen en gevechten zien er ontzettend goed uit. Het is episch, enorm boeiend en het camerawerk is soms ronduit fantastisch.

Tussen de veldslagen door valt er ook genoeg te beleven, al zitten er ook wel mindere momenten in. Het drama werkt vaak niet, omdat er te toneelachtig wordt geacteerd en ook hier de aanpak nogal bombastisch is. Het bombastische is aan de ene kant de grote kracht van alles en aan de andere kant ook de zwakte.

Dat neemt niet weg dat er meer dan genoeg te genieten valt, omdat de aanpak van Bondarchuk bijzonder origineel is en hij de film bijna ten allen tijde boeiend weet te houden, zelf op de momenten dat het allemaal wat minder goed is.

Het was een boeiend spektakel om te aanschouwen en een zeer bijzondere klassieker, die niet alleen opvalt door de tijdsduur, maar inhoudelijk veel bijzonders te bieden heeft. Een aanrader voor elke filmliefhebber, als je er tenminste tijd voor kunt en wilt vrijmaken.

avatar van wibro
Deze film waarvan ik elke week een deel bekeken heb moet het voor mij vooral hebben van de veldslagen en de grote brand in Moskou. Zeer knap allemaal en dat zonder special effects mag ik aannemen. Deze film moet voor Russische begrippen wel een kapitaal gekost hebben lijkt me zo. Op visueel vlak is deze film trouwens dik in orde en op het nogal saaie tweede deel na wist deze film mij verder ook genoeg te boeien. Dat moest ook wel, anders zou ik denk ik niet het geduld hebben kunnen opbrengen deze maar liefst 400 minuten durende film helemaal af te kijken. Daarom denk ik dat het gemiddelde van 3.80* voor deze film ook enigszins geflatteerd is, er van uitgaande dat filmkijkers die voortijdig er de brui aan geven hun stem achterwege laten.

lezertje
Als men er zeven jaar over doet om een film te maken mag je wel iets moois verwachten. Regisseur Sergey Bondarchuk heeft diverse cinematografische records gebroken met zijn Tolstoj verfilming: Maar liefst 120.000 figuranten , op afstand bedienbare camera’s die boven de slagveldscènes langs kabels bewogen, meer dan 3000 kopieën over de hele wereld (In 117 landen) en het filmen van de slag om Borodino nam twee jaar in beslag en een jaar postproductie.
Ondanks dit alles is de film niet te pruimen. Het pleit voor de Authenticiteit dat er verschuilende talen worden gesproken in de film. Echter heel irritant is het dat, zoals gebruikelijk in Rusland, één Russische voice-over de Franse en Duitse dialogen overstemt, waardoor je twee verschillende talen door elkaar hoort. En laten we eerlijk zijn. Het verhaaltje zelf is natuurlijk niets meer dan een soap.

avatar van Quentin
Wordt (eindelijk) door Criterion op bluray uitgebracht, kan niet wachten!