Voyna i Mir III: 1812 God (1967)

Alternatieve titel: Война и Мир III: 1812 Год

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Sergey Bondarchuk
met Sergei Bondarchuk, Vyacheslav Tikhonov en Lyudmila Savelyeva

Derde deel van de epische verfilming van Tolstoj's 'Oorlog en Vrede'. Het verhaal speelt tijdens Napoleons invasie in Rusland in de jaren 1805-1820. Temidden van alle historische gebeurtenissen worden karakters uit verschillende klassen en culturen gevolgd met hun eigen persoonlijke drama's. Prins, boer of soldaat; allen zijn op zoek naar het geluk.

avatar van Mug
Mug
Deel 3 van het vier-delige epos is naar mijn mening het allerbeste deel. Gewoon een uur lang een mega-veldslag met echte mensen (en paarden en rokende kanonnen). Niks uit de computer getoverd. En het wordt prachtig in beeld gebracht. Reusachtig ballet lijkt het wel.

Proza komt tot leven, maar sterft (helaas) bij het slotakkoord wanneer het drama te dik wordt aangedikt met stilstaande shots van wat we reeds gezien hebben. Erg jammer. Daardoor net geen 5*

avatar van Vinokourov
Een mooie introductie met schitterende shots die weglopen uit een schilderij van Rembrandt wordt na ruim een half uur opgevolgd door een gigantische veldslag, die eveneens prachtig in beeld gebracht wordt. Rookwolken, kanonnen, paarden en groepen militairen zorgen voor een visuele chaos. Naast dit lange massale spektakel is er tussendoor ook enige aandacht voor onze protagonist Pierre Bezhukov. Hij blijft het interessantste personage van iedereen. Kortom een prachtige episode en ik denk dat het derde deel ook wel de beste is van de vierdelige serie.