The Notebook (2004)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Nick Cassavetes
met Ryan Gosling, Rachel McAdams en Gena Rowlands

Allie Hamilton komt begin jaren 40 naar het plaatsje Seabrook in North Carolina om vakantie te vieren met haar familie. Daar ontmoet ze de knappe Noah Calhoun die vanaf 't eerste moment verliefd op haar is. Ondanks hun zeer verschillende achtergronden beleven de twee een zomer vol hartstocht en passie. Maar als Allie verhuist en Noah zich aanmeldt bij het leger lijkt de liefde voorgoed voorbij.

Vanmiddag nog maar eens bekeken.K kan inmiddels met de tekst in de film meepraten.Het blijft een mooie film, romantisch, grappig, en moet eerlijk bekennen elke keer houd ik het niet droog wanneer Allie Noah herkend. Dit noem ik nou true love. Hoop dat k dit ooit mee mag maken (uiteraard in goede gezondheid) de chemie tussen die twee spat van je scherm!! En om niet te vergeten de geweldige muziek in de die mij keer op keer kippenvel bezorgd! Heerlijke film.

Als je de film zou beoordelen op het genre romantiek en je een romantiekliefhebber bent is dit echt de beste film! hij is meeslepend en tranentrekker.
Dit komt denk ik niet eens zozeer door de verhaallijn maar het super acteertalent van beide hoofdrolspelers, good job !

Een goede romantische film moet volgens mij personages hebben die je echt sympathiek vindt, een love story bevatten die je doet meeleven en achteraf een gevoel geven waarbij je nog een tijdje nageniet.
Ik ben geen fan van het genre en toch deed deze film het allemaal. Persoonlijk geef ik deze film dan ook een ruime voldoende.

avatar van Bud Spencer
Ik heb alleen de trailer gezien en zie in het liefdesverhaal veel gelijkenissen met Titanic, hebben meer mensen dat?

Bud Spencer schreef:

Het lijkt er inderdaad veel op, voornamelijk doordat ze dezelfde verhaalstructuur gebruiken. Een paar keer switchen van heden naar verleden.

avatar van 93.9
Naam Cassavetes niet waardig.
Wat een prulletje!

avatar van Mac Hammer Fan
Helemaal niet mee eens. Wat zijn je argumenten?

Lelijk camerawerk, geen passie, duf verhaal, hollywood etc

avatar van Forrest001
93.9 schreef:
Lelijk camerawerk, geen passie, duf verhaal, hollywood etc

Een goed voorbeeld van een cliché review.

avatar van 93.9
Het is een cliché, maar er schuilt een hoop waarheid in clichés

avatar van horizons
Fijne rustige romantische film. Acteerwerk brengt het naar hoger niveau.

avatar van misterdhdh
Normaal ben ik niet zo een fan van dit soort films, maar sommige films moet je toch een keer gezien hebben, zoals The notebook. De film viel goed mee, maar een absolute topper vond ik dit toch ook niet. Het verhaal is mooi op zich maar is op geen enkel moment origineel, en dit hebben we toch allemaal al eens gezien. Ook is alles redelijk voorspelbaar. Maar toch is het een mooie film en heb ik er nog met plezier naar gekeken, het acteerwerk is zeer goed en tilt de film naar een hoger niveau, al ben ik niet de grootste fan van bv. Gosling. Voor de rest mooie scenes zoals de rit in het bootje tussen de eenden sprong er voor mij uit. Dat ze uiteindelijk voor haar eerste liefde zou kiezen zag je van ver aankomen. Dat de twee oudere mensen uiteindelijk de hoofdpersonages waren had ik niet meteen gedacht. Al duurde het einde met die oudjes dan voor mij iets te lang. Al bij al zeker eens leuk om naar te kijken, maar had er nog net iets meer van verwacht.
3.5/5

Wat een mooie film, mooi verhaal, mooi uitgevoerd. Elke keer als ik de film zie word ik emotioneel.

avatar van Zwolle84
'That's my sweetheart in there. Wherever she is, that's where my home is'

Romantische films: je kunt er alle clichés op loslaten en ze kloppen bijna altijd. En als ze niet kloppen, is dat doorgaans een slecht teken. De film wordt er vaker wel dan niet slechter door.

Waar dat geldt voor romantische films, geldt dat nóg meer voor verfilmingen van Nicholas Sparks-boeken. De mensen zijn veel te mooi, de locaties te perfect, de muziek te zoetsappig, de verhalen te voorspelbaar. De Sparks-verfilmingen die het meest vasthouden aan die principes - zoals The Last Song en Dear John - zijn de beste. Wordt het verhaal opgeklopt met vergezochte zaken die niet in dit genre thuishoren - Safe Haven - dan is de originele invalshoek al snel een afleiding van waar het om draait.

De eerste keer irriteerde The Notebook me. Ryan Gosling - ik kende hem nog niet - met die constante irritante, dromerige grijns op zijn gezicht. Pas toen het later zijn handelsmerk zou worden en door regisseurs als Refn werd vertaald naar koelbloedigheid, verdween de irritatie met terugwerkende kracht.

Hetzelfde gaat op voor het verhaal-in-verhaal over de twee hoogbejaarde mensen. Irritante onderbrekingen, het Titanic-trucje nageaapt, een 'twist' die je van mijlenver zag aankomen... Wat had ik het mis. Pas als je zelf van dichtbij de verwoestende gevolgen van Alzheimer/dementie hebt meegemaakt, vallen die scènes op hun plaats. Moeilijk om het droog te houden tijdens dat bitterzoete einde.

Maar het draait tot die tijd natuurlijk vooral om het jonge stel, werkelijk perfect neergezet door Gosling en Rachel McAdams, met haar verslavende buurmeisjeslook. Ze zijn zo geloofwaardig in hun emoties dat je moeiteloos meegaat in hun verliefdheid, ruzies, lachbuien, wanhoop.

Dat doen ze uiteraard te midden van de prachtigste locaties, aangedikt door duidelijk aanwezige emotionele muziek; het blijft een Sparks. Het levert iconische scènes op die je altijd bijblijven, zoals hoe ze midden op een autoweg op hun rug liggend naar de verkeerslichten kijken. Of de misschien wel mooist gefilmde scène in de historie van het genre: de boottocht te midden van ontelbare ganzen. Absolute perfectie in al zijn potsierlijkheid.

Terug naar de twee categorieën. Enerzijds houdt The Notebook het simpel - zoals het hoort dus. Voor iedereen uit duizenden herkenbare emoties. Een echte wegzwijmelfilm. Daarnaast heb je het gladde ijs waarop de film zich bevindt: het drama met een daadwerkelijke diepere laag. Bij het gros van de romantische films gaat dat hopelijk fout, hier valt alles exact op de juiste manier in elkaar. Een unicum.

De alfamannetjes zullen met zo zwaar mogelijke stem bulderen dat The Notebook een vrouwenfilm is. Het zal. Wat The Notebook vooral is: een emotioneel nagenoeg perfecte film zonder onnodige pretenties maar mét inhoud. En een klassieker van jewelste.

avatar van SmackItUp
Al de nodige clichés, maar dan wel tot het gaatje uitgewerkt.

The Notebook is voor mij dan ook een van de betere romantische films. Niet in de laatste plaats door de 2 hoofdrolspelers. Wát een chemie. Prachtige settings en een authentieke sfeer zoals dat bijna alleen in Sparks verfilmingen mogelijk is. Ook het verhaal met de oudjes is fijn om te volgen. En ook al is het voorspelbaar, het blijft een uiterst tragisch verloop omdat je iedere keer weer wordt geconfronteerd met de gevolgen van dementie. En tja, wat is er mooier dan het einde? Het ligt er zó dik bovenop, maar het is oh zo prachtig.

Dikke 4* blijven staan.

avatar van Fisico
The notebook staat vrij stevig in de top 250 van MM. Alleen dat al trok mijn aandacht, mede het feit dat het genre van romantiek niet zozeer daar vaak terug te vinden is. The notebook is geen doordeweekse “dertien in een dozijn” romantische film geworden. Integendeel, het is een prachtfilm geworden over liefde, toekomst, aristocratie en eerbied voor je ouders. Daar bovenop krijgt de film nog een extra dimensie met het aangrijpende relaas van twee oudjes waarvan de dame in kwestie lijdt aan dementie. De liefde, zorg en aanhankelijkheid is aandoenlijk, doch nooit sentimenteel.

De opbouw van de film is mooi aan de hand van het voorlezen van een (dag)boek over de geliefden Noah en Allie. De kleine plottwist maakt de film ontroerend en doet je geheel anders naar de oudjes en de film kijken. De tweede geliefde van Allie is gelukkig geen vervelende arrogante kwal met één of duister geheim waarvan de ridder op het paard (Noah) haar moet van behoeden. De film focust zich in zijn geheel op de liefde en op de moeilijke keuze met wie je je toekomst wil delen. Het zijn eerder de ouders van Allie die zeer verwaand en neerbuigend zijn ten aanzien van het gewone werkvolk en de simpele Noah maar niets vinden voor hun dochter. Afkomst - lees: rijkdom- én goedkeuring van je geliefde door je ouders kwam vroeger wel vaker voor, net zoals raciale verschillen een struikelblok waren.

Prachtige chemie tussen Gosling en McAdams. De liefde en verliefdheid is ook zo herkenbaar, de ruzies evenzeer. Geen goedkope seksscènes, eerder wat stuntelig en naturel. Het plaatsje Seabrook is enorm idyllisch net als het droomhuis van Noah en het meer errond. Een perfecte locatie met oog voor veel detail en afwerking van regisseur Cassavetes. Het dramagehalte is misschien net te groot voor sommigen, voor mij was dit dik ok. Liefde overwint allles, een torenhoog cliché, maar hier werkt het wonderwel. Een dikke 4,0*!

Goeie film, waar de makers van Atonement nog het 1 en ander van hebben overgenomen.

avatar van IH88
“So it's not gonna be easy. It's going to be really hard. We're gonna have to work at this everyday, but I want to do that because I want you.”

The Notebook is DE romantische film, en daar is een goede reden voor. Het is een film die precies de goede balans heeft tussen romantisch gezwijmel, drama en een venijnige inslag. En The Notebook heeft een koppel waar je echt van hoopt dat ze bij elkaar komen en blijven. Dit klinkt allemaal simpel, maar in veel van dit soort films gaat het mis. En je hebt McAdams en Gosling, en dan heb je niet veel meer nodig.

De chemie tussen beide is nog steeds ongeëvenaard. Het aantrekken en afstoten wordt door beide perfect gespeeld, en de ruzies zijn bijna interessanter dan de liefdevolle momenten. "We're back to that? Are we back there? What about the past couple of days? They happened, you know."... Nog steeds één van de beste scènes in de geschiedenis van de romantische drama’s. De andere verhaallijn rond Rowlands en Garner is ook goed, maar hier begon het op een gegeven moment te slepen. Maar het zijn Rowlands en Garner, dus je blijft bijna automatisch kijken. Net zoals naar McAdams en Gosling.

avatar van des1
Mooie film over vergankelijkheid, vergetelheid en... dementie. Had naast de romantiek en mooie plaatjes ook een beetje iets banaals, de inwisselbaarheid van liefdespartners namelijk, wat wel wat erg geavanceerd is voor de moraal van rond de 2de WO. Garner en Shepard liggen onderhand al onder de groene zoden, wat de film memorabel maakt. Gena Rowlands die "leed aan"... kan nog steeds benaderd worden voor rollen. Overigens moeder van de regisseur. Als de kijker tot het laatst had moeten wachten voor de 'ontknoping' was in wezen (nog) mooier geweest. Nu wist je al vanaf het begin hoe het zat tussen Garner en Rowlands.