The Notebook (2004)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Nick Cassavetes
met Ryan Gosling, Rachel McAdams en Gena Rowlands

Allie Hamilton komt begin jaren 40 naar het plaatsje Seabrook in North Carolina om vakantie te vieren met haar familie. Daar ontmoet ze de knappe Noah Calhoun die vanaf 't eerste moment verliefd op haar is. Ondanks hun zeer verschillende achtergronden beleven de twee een zomer vol hartstocht en passie. Maar als Allie verhuist en Noah zich aanmeldt bij het leger lijkt de liefde voorgoed voorbij.

avatar van Angel9999
Qua genre drama / romantiek, vind ik deze film heel erg goed. Heel origineel weergegeven en heerlijke scènes waar ik van smulde. Als vrouw zijnde misschien net iets meer dan als een man er van zou smullen?

Ik zeg maar meteen dat ik een groot fan ben van Ryan Gosling. Ik houd juist van zijn manier van acteren. Bij hem geldt less is more.

En Rachel heeft een heerlijke charme.

De chemistry tussen Ryan en Rachel tillen ook het niveau van de film om hoog.

Ik heb deze film al 3 keer gezien. Ok , niet liegen, 10 keer.

Gewoon een absolute aanrader als je van een romantisch drama houdt

avatar van AnyaH
Wat een wonderschone überromantische film! Prachtige cinematografie met oogstrelende beelden op het meer, ronduit schitterend! Mooie stemmige muziek bij de scenes. Prachtig en zeer overtuigend gespeeld door Gosling en McAdams. Tja, die eerste liefde blijft speciaal.... Ach hoe triest, ik heb mijn oma op deze manier zien afglijden, gewoonweg mensonterend, mijn opa stierf daardoor ook elke dag een beetje........ Geweldig mooie symboliek aan het eind van de film met de opvliegende vogels, die metaforisch staan voor de opgaande zielen......

avatar van fappie
Goede herziening, nog steeds prachtig hoor. Halfje erbij. Ik vind Ryan Gosling wel echt geknipt voor deze rol. Ik vond hem goed acteren, maar ook weer niet uitmuntend. Hij past gewoon goed in het plaatje en ziet er ook goed uit in deze film. McAdams vond ik beter acteren eigenlijk, maar het scheelt niet veel. Goede chemie. Tja, over het verhaal hoef ik niets meer te zeggen. Prachtig.

avatar van John Milton
Ik zag er erg tegenop aangezien ik niet zo van de Nicholas Sparks zwijmel ben, maar het viel me erg mee. Gosling en McAdams weten het prima te verkopen, en Garner en Rowlands in de oudere rollen eveneens. Echt verrassend wordt het wat mij betreft niet en er zijn over (liefde en) dementie wat mij betreft betere films gemaakt, zoals Away from Her (2006) - MovieMeter.nl.

Je ziet de clichés wel, en het schurkt regelmatig tegen de suikerrand aan, maar het glazuur bleef op de een of andere manier toch op de tanden. Dat zegt toch wel iets.

Misschien niet de meest prijzende woorden op deze pagina, maar uit mijn mond is het best wat.