The Notebook (2004)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Nick Cassavetes
met Ryan Gosling, Rachel McAdams en Gena Rowlands

Allie Hamilton komt begin jaren 40 naar het plaatsje Seabrook in North Carolina om vakantie te vieren met haar familie. Daar ontmoet ze de knappe Noah Calhoun die vanaf 't eerste moment verliefd op haar is. Ondanks hun zeer verschillende achtergronden beleven de twee een zomer vol hartstocht en passie. Maar als Allie verhuist en Noah zich aanmeldt bij het leger lijkt de liefde voorgoed voorbij.

avatar van Angel9999
Qua genre drama / romantiek, vind ik deze film heel erg goed. Heel origineel weergegeven en heerlijke scènes waar ik van smulde. Als vrouw zijnde misschien net iets meer dan als een man er van zou smullen?

Ik zeg maar meteen dat ik een groot fan ben van Ryan Gosling. Ik houd juist van zijn manier van acteren. Bij hem geldt less is more.

En Rachel heeft een heerlijke charme.

De chemistry tussen Ryan en Rachel tillen ook het niveau van de film om hoog.

Ik heb deze film al 3 keer gezien. Ok , niet liegen, 10 keer.

Gewoon een absolute aanrader als je van een romantisch drama houdt

avatar van AnyaH
Wat een wonderschone überromantische film! Prachtige cinematografie met oogstrelende beelden op het meer, ronduit schitterend! Mooie stemmige muziek bij de scenes. Prachtig en zeer overtuigend gespeeld door Gosling en McAdams. Tja, die eerste liefde blijft speciaal.... Ach hoe triest, ik heb mijn oma op deze manier zien afglijden, gewoonweg mensonterend, mijn opa stierf daardoor ook elke dag een beetje........ Geweldig mooie symboliek aan het eind van de film met de opvliegende vogels, die metaforisch staan voor de opgaande zielen......

avatar van fappie
Goede herziening, nog steeds prachtig hoor. Halfje erbij. Ik vind Ryan Gosling wel echt geknipt voor deze rol. Ik vond hem goed acteren, maar ook weer niet uitmuntend. Hij past gewoon goed in het plaatje en ziet er ook goed uit in deze film. McAdams vond ik beter acteren eigenlijk, maar het scheelt niet veel. Goede chemie. Tja, over het verhaal hoef ik niets meer te zeggen. Prachtig.

avatar van John Milton
Ik zag er erg tegenop aangezien ik niet zo van de Nicholas Sparks zwijmel ben, maar het viel me erg mee. Gosling en McAdams weten het prima te verkopen, en Garner en Rowlands in de oudere rollen eveneens. Echt verrassend wordt het wat mij betreft niet en er zijn over (liefde en) dementie wat mij betreft betere films gemaakt, zoals Away from Her (2006) - MovieMeter.nl.

Je ziet de clichés wel, en het schurkt regelmatig tegen de suikerrand aan, maar het glazuur bleef op de een of andere manier toch op de tanden. Dat zegt toch wel iets.

Misschien niet de meest prijzende woorden op deze pagina, maar uit mijn mond is het best wat.

voorspelbaar heel langdradig

avatar van wednesday
Een erg fijne film in zijn genre. Ik heb hem meerdere keren gezien, terwijl ik normaal gesproken niet zo van de romantiek ben. Het tijdsbeeld wordt mooi geschetst en het acteerwerk is dik in orde.
Een persoonlijk puntje van irritatie is hoe de arme nieuwe vriendin van Gosling blijkbaar altijd heeft moeten horen hoe geweldig zijn ex is, direct inziet dat ze daar niet tegenop kan wanneer McAdams voor haar deur staat en genadeloos aan de kant geschoven wordt. Daarmee verdwijnt bij mij wat empathie voor de hoofdpersonages.

avatar van Gert1980
wednesday schreef:

Wanneer je de film goed kijkt, dan heb je door dat de 'nieuwe vriendin' van Noah niet meer dan een friend with benefits is. Nergens wordt gesuggereerd dat ze een serieuze relatie hebben.

avatar van des1
Angel9999 schreef:

En Rachel heeft een heerlijke charme.
De chemistry tussen Ryan en Rachel tillen ook het niveau van de film om hoog.

Leuk dat je dat zegt, want naar verluidt konden de twee totaal niet met elkaar overweg op de set. Zie nr. 25 van 28 Facts About The Notebook - Things You Never Knew About The Notebook - seventeen.com

des1 schreef:

Dat had ik ook ergens mee gekregen dat er onenigheid was tussen de 2 hoofdrolspelers. Kun je nagaan hoe goed ze kunnen acteren. :-P

avatar van Kronos
Angel9999 schreef:
Als vrouw zijnde misschien net iets meer dan als een man er van zou smullen?

Want dit zou een 'vrouwenfilm' zijn? Ik vind het een goed samengaan van drama en romantiek. Misschien kunnen drama en romantiek überhaupt nooit los van elkaar bestaan. Daarom vind ik films die alleen romantisch zijn niet zo interessant.

Ryan Gosling vond ik hier nog wel verfrissend, maar zijn latere films mee in acht genomen vind ik hem nogal een 'one-trick pony'. Less is more, totdat blijkt dat er niks meer is dan minder.

Kronos schreef:

Ik zeg nergens dat dit een vrouwenfilm is. En gezien zijn rol in First Man en in Drive snap ik je opmerking maar ben het niet met je eens gezien zijn hele oeuvre. Maar Ryan komt terug heb ik vernomen. En dat vind ik leuk nieuws.