Jaws: The Revenge (1987)

Alternatieve titel: Jaws 4

Actie / Horror

geregisseerd door Joseph Sargent
met Lorraine Gary, Lance Guest en Michael Caine

Het is alweer enkele jaren geleden dat het kuststadje Amity opgeschrikt werd door de moorddadige aanvallen van de bloeddorstige haai. Sinds deze dramatische gebeurtenissen heeft Ellen Brody haar leven heropgebouwd. Haar zoon Sean heeft de taak van zijn vader overgenomen en werkt als hulpsheriff in het vakantieoord. Tijdens een routinevaart met de dienstboot wordt het vaartuig in een enorme wateropwelling meegesleurd en verdwijnt in de diepte. Heeft de witte haai weer toegeslagen?

iets minder dan de voorgangers maar nog steeds te pruimen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Zeker als kind zie je films in een franchise niet altijd op de juiste chronologische volgorde. Zo was Jaws: The Revenge de eerste Jaws film die ik zag. Met als gevolg dat er bij mij altijd een klein stukje sentiment is voor deze film. Jaws: The Revenge wordt overal neergesabeld, met de grond gelijk gemaakt en duikt steevast is floplijsten op, maar in alle eerlijkheid: ik geloof dat het merendeel van de haaienfilms slechter is dan Jaws: The Revenge. Vergeleken met het meesterwerk van Spielberg stelt het niets voor, maar vergelijk de film met een gemiddelde haaienhorror als Shark Lake, Shark Attack, Shark Island, Cruel Jaws of Spring Break Shark Attack en deze vierde Jaws film is echt zo gek nog niet. Hoe dom het ook is.

Jaws: The Revenge vergeet de gebeurtenissen in Sea World van de vorige keer en begint weer op het eiland Amity en naast de twee zonen van Brody is ook hun moeder Ellen terug. Met ditmaal een enorme witte haai, die persoonlijk wraak wil nemen op de familie Brody en erin slaagt in een paar dagen tijd naar de Bahama’s te zwemmen. Grote onzin natuurlijk, maar was er iemand van plan om een film getiteld Jaws: The Revenge serieus te nemen? Zeker na Jaws 3-D moet het toch geen verrassing zijn dat de franchise redelijk ver verwijderd is van het origineel en er dus best wat bespottelijke sequenties voorbij kunnen komen. Men probeert ons nog een beetje af te leiden dat de film eigenlijk vooral over de menselijk drama gaat en focust veel op bijvoorbeeld de prille liefde tussen Lorraine Gary en Michael Caine. Maar Jaws: The Revenge houdt ons niet voor de gek, het gaat ons natuurlijk om een uit de kluiten gewassen haai.

Waar Jaws: The Revenge nog het meest positief verrast is rondom de actiesequenties met de haai. Op de openingsscène na wordt er weinig spanning opgebouwd, maar krijgen we gewoon meteen de haai te zien. Steevast duikt het grote beest met z’n hele lichaam uit het water om schepen op te vreten. Waar de talloze onderwater-sequenties in Jaws 3-D nog oersaai waren, hier zijn de onderwatermomenten en -achtervolgingen oprecht goed gedaan. De film is eerder lachwekkend dan spannend, maar het is zeker vermakelijk. Zelfs als aan het slot de haai gaat grommen en alles nog idioter wordt, blijft het amusant. Ja, de film is dom en crappy. Zeker in vergelijking met Jaws uit 1975. Maar alsnog is Jaws: The Revenge een amusante, domme pulpfilm, wat mij betreft beter dan zijn voorganger Jaws 3-D en sowieso veel beter dan de meeste genregenoten met haaien.

2,5 sterren.

avatar van Achilles
Kon mijn hoofd amper boven water houden, ik verzoop in deze ellende. 1*

avatar van Elchapo
Ik ben een liefhebber van haaien films maar deze??????? Hmmmm nee niet echt,een rubberen haai,slecht verhaal werken ook niet mee aan mijn beoordeling......1.5 stars.( voor het tropisch eiland).

avatar van Metalfist
If mediocrity were fat, you'd all be whales!

Het is een vreemde franchise, die Jaws reeks. De eerste blijft natuurlijk een klassieker in zijn genre en hoewel daar best nog wel wat op aan te merken is, is het wel een erg vermakelijke film. De opvolger is echter al heel wat poverder en bij het derde deel ben ik blijkbaar één van de weinigen die zich er nog kostelijk mee geamuseerd heeft. Voor dit vierde deel stond ik echter niet te springen. Opnieuw terug naar Amity en opnieuw met het Brody gezin... Het werd eens tijd voor iets anders.

Ik had wel in de eerste plaats niet verwacht dat de gebeurtenissen uit deel 3 gewoon genegeerd gingen worden. Jaws: The Revenge (let vooral op het gebrek aan een cijfer in de titel, de makers wilden echt wel duidelijk maken dat het derde deel voor hen niet bestaat) start dus terug in Amity maar al snel maken we de switch naar het paradijselijke Bahama's. Dat het daar warm water is en dat haaien daar niet kunnen leven hebben ze blijkbaar in de film ook al door - er wordt zelfs opzettelijk naar gerefereerd - maar dat is niet het laatste stukje 'dichterlijke vrijheid' die regisseur Joseph Sargent en co zich toe-eigenen. Zo lijkt de haai wel erg gefixeerd te zijn op leden uit het gezin Brody en kan hij zowaar nog grommen ook. Maar zelfs dat kan ik op zich allemaal nog wel verdragen, je weet op voorhand dat dit pulp zal zijn. Het is echter wanneer er besloten wordt om Hoagie te laten terugkeren (die verrijst ineens terug op de boot zonder ook maar enige uitleg hoe hij aan de haai is ontsnapt) en de duidelijke dood van Jake terug te draaien (die opeens niets blijkt te mankeren, zelfs nadat hij ettelijke keren door de haai is gebeten) dat de emmer vol is.

Al wil ik daarvoor niet alle schuld bij Sargent leggen, want blijkbaar was in het oorspronkelijke script het effectief de bedoeling dat Jake stierf maar door testscreenings besloten ze hem terug tot leven te wekken. Vraag me af wat de mensen in die screening verwacht hadden, want Jaws 4 is ook de film met het minst aantal doden in heel de franchise en geef nu toe: daar kijk je dit soort films toch voor. Het enige noemenswaardige is dat Lorraine Gary nog eens terugkeert in de rol van Ellen Brody en dat Mario Van Peebles één van zijn slechtste rollen ooit speelt. Sowieso niet de meest geweldige acteur maar wel uitstekend in onder andere Highlander III. Ook wel fijn om eens een gezicht te kunnen plakken op een stem die een groot deel van mijn jeugd is meegegaan: Judith Barsi. Die verleende indertijd in de eerste Land before Time haar stem aan Ducky, ze werd jammer genoeg op 10-jarige leeftijd lafhartig vermoord door haar eigen vader.

De laatste officiële Jaws dus maar je hebt nog genoeg rip-offs zoals Jaws 5 (die gebruik maakte van footage van de voorgaande films) en natuurlijk een hele resem aan haaienfilms zoals L'Ultimo Squalo of Shark Attack 3: Megalodon. Genoeg voer voor de liefhebbers dus, maar ik denk dat ik het hier even bij ga laten. Oh ja, Michael Caine is hier vreselijk trouwens. Blijkbaar kreeg hij een dikke paycheck voor 7 dagen filmen (al moest hij wel de Oscarceremonie waar hij won voor Hannah and Her Sisters laten schieten) en heeft hij er een mooi huis mee gebouwd. Eerlijk is hij wel, die Caine.

avatar van Shadowed
Slecht.

Absoluut de slechtste van de reeks. Alles wat deel 1,2 en 3 nog best vermakelijk maakte is hier overduidelijk teniet gedaan. De haai zelf vond ik overigens nog best leuk stiekem. Het is weer zo'n lomp figuur dat bij bepaalde scenes nog best leuk uit de hoek kwam.

Wat sterk achteruit is gegaan, is het acteerwerk. Vooral Gray is vreselijk. Waarbij ze in het eerste deel nog een beetje haar best deed leek ze wel geforceerd haar teksten op te lezen. Caine liep hiervoor een prijs mis, en acteert redelijk, maar had het beter niet kunnen doen.

Slechtste uit de reeks. De haai is nog wel leuk, maar het verhaal is nu echt te stom voor woorden. Jammer.