Jaws: The Revenge (1987)

1,63

Actie / Horror

geregisseerd door Joseph Sargent
met Lorraine Gary, Lance Guest en Michael Caine

Het is alweer enkele jaren geleden dat het kuststadje Amity opgeschrikt werd door de moorddadige aanvallen van de bloeddorstige haai. Sinds deze dramatische gebeurtenissen heeft Ellen Brody haar leven heropgebouwd. Haar zoon Sean heeft de taak van zijn vader overgenomen en werkt als hulpsheriff in het vakantieoord. Tijdens een routinevaart met de dienstboot wordt het vaartuig in een enorme wateropwelling meegesleurd en verdwijnt in de diepte. Heeft de witte haai weer toegeslagen?

240 BERICHTEN16 MENINGEN

avatar van Beertje45
geplaatst: 29 januari 2012, 23:07 uur [permalink]
Een op wraak beluste haai? kom nou, zeg. Half sterretje voor eerste tien minuten van de film. Waarom liet Michael Caine zich toch overhalen? 😂

geplaatst: 5 juni 2012, 20:51 uur [permalink]
1 woord heb ik hiervoor SUPERTROEP!!!!!!!!!!!! echt lachwekkend slecht.

avatar van Friday the 13 th
geplaatst: 29 juni 2012, 20:03 uur [permalink]
Erg veel revenge was hier niet aan.

Veel te veel focus op het rouwverwerkingsproces ipv de terror van de haai. De eerste kill (die flitsbeelden van de haai) is wel heel erg slecht uitgevoerd. Daarna is het lang wachten vooraleer er nog iets spannends gebeurd.

Op het einde is de haai wel wat meer in beeld, maar het blijft toch allemaal maar benedenmaats. De enige sterke scène was die met het bananenbootje. Bovendien was het acteren ook niet te pruimen (het wenen van die moeder in het begin , de wannabe reggae taal).

Leuk voor een keertje, maar een overbodig deel (al zag de setting van de Bahama's er wel erg aanlokkelijk uit 😉). De haai had potverdorie gelijk dat hij er naartoe trok!

geplaatst: 7 juli 2012, 10:15 uur [permalink]
Vermoedelijk is de productie als volgt verlopen:

1- Men huurt bekende acteur Michael Caine in om publiek te trekken
2- Het geld is op

waarna de filmcrew voornamelijk bestaat uit vrijwilligers. Het resultaat is ernaar.

Spetie (moderator)
geplaatst: 25 juli 2012, 15:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Degene die het script voor dit vierde deel geschreven heeft, mogen ze ook naar de maan verbannen, want dit verzin je gewoon niet. De grote witte haai achtervolgt het gezin naar de Bahama’s. Zo’n beest moeten ze gelijk vangen en onderzoeken, want dat dieren zo’n hoge mate van intelligentie kunnen ontwikkelen, moet haast wel een absolute wetenschappelijke doorbraak zijn. 😅

Natuurlijk is het allemaal barslecht. Maar op de één of andere manier is het net wat vermakelijker en leuker dan het derde deel. Misschien komt het door het belachelijke script, waardoor de film niet meer serieus te nemen is en het daardoor nog ietwat meevalt, al is de kwaliteit ook verre van goed. Michael Caine doet het nog het best, maar wat hij in hemelsnaam in deze film te zoeken heeft is een raadsel. Voor een clinic dramatisch acteren kun je hier Mario van Peebles volgen. Zelden iemand met zo’n belachelijk accent horen praten, terwijl het lijkt alsof hij alles opleest.

De manier waarop de haai er uiteindelijk aan gaat, was nog wel grappig. Daarnaast is de locatie ook zeker niet verkeerd. Samen met Caine zorgt dit er voor dat ik toch nog een half sterrretje hoger uitkom dan zijn voorganger, maar je vraagt je soms af, waarom ze dit soort films gemaakt hebben.

avatar van AGE-411
geplaatst: 25 juli 2012, 22:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spetie schreef:

Welk einde zag je? Datgene waar hij explodeert, of dit?:
YouTube - Jaws: The Revenge Original Uncut Ending

geplaatst: 25 juli 2012, 22:26 uur [permalink]
Met de explosie. Ik wist niet dat er nog een ander einde bestond trouwens, maar die is ook minstens zo grappig, ook omdat het op sommige momenten echt te nep is. 🙂

avatar van AGE-411
geplaatst: 26 juli 2012, 16:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Raar. Toen ik de film op TV zag, was het het alternatieve einde.

Het andere lijkt me niet realistisch. (Een haai die ontploft omdat je er tegenaan vaart?)

Spetie (moderator)
geplaatst: 26 juli 2012, 16:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Realiteit is deze film sowieso ver te zoeken, een haai die het zelf bedenkt om naar de Bahama's te zwemmen, is ook niet echt realistisch of wel?

Ik heb de film nog nooit op televisie gezien, maar op een oude ex-rental dvd. Daar staat wel dat einde op.

avatar van namingway24
geplaatst: 28 januari 2013, 12:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Pijnlijk slecht, nog slechter dan ik me herinnerde.

De film zit vol met vervelende personages die domme dingen doen, de oudste zoon en die vervelende jamaicaan voorop. Dit is het eerste deel waarvan je echt zegt "blijf gewoon uit het water, dan is er niets aan de hand", maar natuurlijk doen ze dat constant. En het is natuurlijk bullshit dat de haai ooit echt 'wraak' zou kunnen nemen als iedereen lekker op het land was gebleven. Had dan helemaal het belachelijke plot omarmd en de haai laten vliegen. Beetje overdreven voorbeeld, maar als het plot al zo dom is had zoiets er gemakkelijk bij gekund.

Tot overmaat van ramp is er ook erg weinig haaien-actie en komt dat verdomde beest veel te vaak in beeld, wat de impact bij de aanvallen ernstig verminderde. En dat is zonde, want de momenten die er waren, waren aardig gedaan. En ik ben geen bloeddorstig persoon, maar waarom moet die Jamaicaan het alsnog moest overleven? Het is gewoon nog een voorbeeld van hoe veilig en saai de film uiteindelijk geworden is.

Lekker links laten liggen en gewoon het origineel blijven kijken...

avatar van psycholamp
geplaatst: 21 februari 2013, 12:51 uur [permalink]
Nog wel vermakelijk om te kijken, maar wel barslecht. Waarom zou deze haai wraak nemen. In de eerdere delen gaat de haai toch echt dood. Gaat het om een soort bloedwraak wellicht?
En deze haai is in staat DNA te onderscheiden in de oceaan? Knap hoor! Tevens dat hij menselijke gevoelens zoals wraak heeft.
Zonder dat wraak gedoe en die achtervolging naar de Bahama's was deze film nog wel enigszins te pruimen geweest in de positieve zin, nu is ie dat wel in de negatieve zin. Nog altijd iets beter dan het nog rediculere derde deel, die echt vervelend is om te kijken en in dit deel totaal genegeerd wordt. Dat laatste is misschien ook nog wel een pluspuntje aan deze film.
Kortom: Net iets beter dan zijn voorganger en en vele malen slechter dan delen 1 en 2, maar kijkt tenminste nog leuk weg.

avatar van tattoobob
geplaatst: 26 april 2013, 19:25 uur [permalink]
De laatste twee jaws ......uh niet kijken!!!

geplaatst: 24 mei 2013, 20:33 uur [permalink]
Belabberd vervolg met wederom oninteressante karakters, al weet Caine altijd wel wat extra te brengen (hoe minimaal ook in zo'n waardeloze film). De eerste scenes met de haai is bijzonder slecht gemaakt en belooft ook op dat vlak weinig goed. Gelukkig zijn de haaiscenes daarna wel iets minder slecht. Het lachwekkende verhaal werk ten slotte ook niet mee natuurlijk.

blaauw
geplaatst: 4 juli 2013, 01:17 uur [permalink]
blaauw schreef:
ik vind deze eigenlijk ook niet slecht, sterker nog het begin vind ik prachtig met die kerstliederen en die jongen op de boot die doodgebeten word. Stukke beter dan deel 3, maar niks nieuws, geen flop top 100 plaats waard koman.

Ik zou graag een hartig woordje met je wisselen jongere Blaauw, maar dat kan niet. Een haai die wraak neemt? Geen slechte film? Waar was je met je hoofd?

avatar van FILM!BOY!
geplaatst: 17 juli 2013, 15:41 uur [permalink]
De aftiteling vond ik het leukste van de hele film, was ik eindelijk verlost vsn deze prut. Jaws 5: Cruel Jaws laat ik maar zitten. 0,5 voor de moeite en het kopieren van scenes uit de orginele Jaws.

avatar van Capablanca

geplaatst: 30 januari 2014, 20:16 uur [permalink]
Friday the 13 th schreef:
De enige sterke scène was die met het bananenbootje.

Dank je, dan weet ik genoeg!

avatar van narva77
geplaatst: 31 januari 2014, 00:18 uur [permalink]
Volgens mij heb ik deze allang gezien, maar zeker weten doe ik het niet. Er is maar één manier of daar achter te komen, en dat is zometeen alsnog kijken. Ice-coffee, m&m's en Playboy/Penthouse voor de afleiding liggen al klaar...

avatar van filmfan0511
geplaatst: 21 februari 2014, 17:45 uur [permalink]
Echt een belabberde film, meer heb ik hier niets over te zeggen. Echt 1 van de slechtste films die ik ooit gezien heb. Hier was gewoon niets interessants aan. Enkel de beginscene was goed. Daarna trekt het op niet veel meer. Waar ik jaws 3 ook al niet goed vond, vond ik die wel nog enigszins vermakelijk. Deze is gewoon zo slecht... De acteurs bakten er ook niets van. Enkel Michael Caine kon er mee door. Waarom hij zich voor deze film heeft laten strikken is mij een raadsel. De haai zag er ook niet zo goed uit als in de andere delen in mijn herinnering en sowieso valt de haai amper aan. Het einde is ook gewoon een (slechte) parodie op het einde van de eerste film. Deze is de naam Jaws niet waardig.

avatar van total_confusion
geplaatst: 25 mei 2014, 00:21 uur [permalink]
Wat een tenen krommende bagger film is dit!

geplaatst: 25 mei 2014, 23:02 uur [permalink]
lachwekkend en geen fractie van deel 1 en 2. 1 van de achterlijkste momenten naar mijn mening is in het laatste gedeelte waar de haai brult met zo'n dinosaurus cartoon geluid, ik dacht dat ik me dat altijd verbeeld had maar gisteravond bleek het tegendeel

avatar van Robertdeniro

geplaatst: 7 augustus 2014, 02:19 uur [permalink]
Dit kan echt niet. Michael Caine had waarschijnlijk geld nodig. Ik dacht dat Jaws 3 slecht was, kan dus nog slechter... Zucht.

geplaatst: 8 mei 2015, 22:36 uur [permalink]
Dit is dus wat men noemt een film teveel.
Als je het als een parodie opvat is het misschien nog een leuke film, maar zelfs dan....
Het origineel wordt hier zo belachelijk gemaakt dat ik me niet kan voorstellen dat Steven Spielberg ooit blij zal zijn geweest met deze film.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 14 mei 2015, 17:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sean Brody (Mitchell Anderson) wordt gedood door een grote haai. Mede hierdoor raakt Ellen (Lorraine Gary) in de veronderstelling dat de haai terug is om wraak te nemen op de familie. Ze trekt in bij haar andere zoon Michael (Lance Guest) op de Bahamas in de hoop om het hele voorval te verwerken. Dit lijkt aardig te gaan lukken door de afleiding van Hoagie (Michael Caine), maar de haai weet hen wederom te vinden...
Dat is ruwweg het verhaal van deze film. Helaas zit er verder niet heel veel revenge van Jaws in. Natuurlijk verschijnt hij hier en daar wel ten tonele, maar de film gaat meer over de Brody familie en hun kennissen. Geen hele interessante kost kan ik je wel vertellen. Vooral het Jamaicaanse duo wekt wel wat irritatie op.
Verder worden we op het einde nog getrakteerd op wat flashbacks van Ellen waarin we haar voormalige man weer in actie zien. Om onbekende redenen kozen de filmmakers ervoor om dit in een bruin getint beeld te doen...
Samen met deel 3 toch wel de zwakste film uit de franchise. Een film om gauw weer te vergeten.

geplaatst: 5 juli 2015, 14:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisternacht uit pure verveling heb ik deze film op de Duitse televisiezender ZDF bekeken.

Ondanks de best bekende cast bestaande uit Michael Caine, Mario Van Peebles (in mijn ogen een echte B-acteur) en Lorraine Gary die ook heeft meegespeeld in Jaws 1 en 2 als Ellen Brody (oftewel de vrouw van Roy Scheider die in deel 1 en 2 de rol van Brody speelde), stelde dit verhaal weinig voor. Dit verhaal draait ook hoofdzakelijk om Ellen Brody en haar gezin op wie Jaws wraak komt nemen 😄 Eerlijk gezegd is dit gewoon te belachelijk voor woorden en mede ook nog omdat het verhaal zich afspeelt op de Bahama's waar geen Witte haaien voorkomen (dat geeft men in de film ook aan, omdat daar het water te warm is voor Witte haaien).

De uitvoering van het verhaal viel gelukkig nog een beetje mee en bevat ook een tweetal aardige scenes (onderwater scene met Michael Brody, de zoon van de Brody's, die aangevallen en opgejaagd wordt door Jaws en de scene met de bananenboot waarop Thea Brody, de dochter van Michael Brody zit) die nog best spannend waren. Omdat het verhaal zich nu afspeelt op de Bahama's, zien de beelden er ook berst aardig uit. Wat zeker niet aardig is, is het belachelijke einde waar Jaws aan zijn einde komt als hij wordt geramd door de boot waarop de Brody's zitten (je krijgt dan nog even een flashback te zien van Jaws 1, waarbij een liggende Roy Scheider schiet op Jaws). Een paar seconden later zien we de Brody's ineens weer aan land en is de film afgelopen.

De bekende cast weet deze film helaas ook niet te redden en met name Lorraine Gary en Lance Guest spelen dramatisch slecht. De rol van Michael Caine als piloot die verliefd wordt op Ellen Brody stelt helaas ook weinig voor en je kunt je inderdaad afvragen waarom hij zich heeft laten strikken voor deze flut Jaws film. Ook de rol van Mario Van Peebles als een soort van haaienwetenschapper stelt weinig voor, maar hij zorgde tenminste nog voor een heel klein beetje humor in het verhaal.

Zoals Richard Voorhees het hierboven ook al aangeeft, is dit inderdaad een film om heel snel weer te vergeten.

P.S. het enige indrukwekkende aan deze film is het meespelen van kind Judith Barsi in de rol van Thea Brody (het was tevens haar laatste rol in een film), zij is namelijk een jaar later vermoord door haar jaloerse, alcoholische en werkloze vader. Dat is natuurlijk behoorlijk heftig en tragisch.

geplaatst: 5 juli 2015, 21:48 uur [permalink]
Theunissen schreef:

Heb je deze dan ook nog eens moeten doorstaan met zo'n verschrikkelijke Duitse dub of hadden ze deze keer de originele (Engelstalige) versie met Duitse ondertiteling?

geplaatst: 5 juli 2015, 22:03 uur [permalink]
Richard_Voorhees schreef:

😄 Nee gewoon met de Duitse dub. Dat is bij deze film overigens geen straf.

Ik kijk overigens wel eens regelmatig films op de Duitse zenders ZDF en ARD op zaterdagnacht (dan zenden ze vaak meerdere films achterelkaar uit, uit de jaren 50 t/m 90). Daar zenden ze regelmatig films uit (zonder hinderlijke reclames ertussendoor) die op de Nederlandse televisie vrijwel nooit meer worden uitgezonden (opzicht wel begrijpelijk 😄, maar vanwege het nostalgie gehalte kijk ik ze dan). Dat men deze films dan met Duitse dub uitzendt, vind ik persoonlijk niet zo erg want ik kan Duits goed verstaan en bij oude films vind ik het ook niet hinderlijk (bij nieuwe films is het natuurlijk wel zeer hinderlijk of het moet om een echte Duitse film gaan. Daar staan er overigens een aantal van in mijn persoonlijk Top 10 🙂 ).

Sommige films klinken overigens op zijn Duits het beste zoals o.a. het hele repertoire van de Bud Spencer & Terence Hill films.

geplaatst: 6 juli 2015, 00:37 uur [permalink]
Theunissen schreef:

Ok, ik ben zelf meer een "purist": de film in diens oorspronkelijke taal zien met Nederlandse of Engelse subs. Ik heb een keer een stukje van een Duits sprekende Jackie Chan gezien en dat vond ik toen erg raar (al is Chan's Engels natuurlijk ook niet fantastisch).

ipman-99
geplaatst: 11 september 2015, 09:49 uur [permalink]
"This time It's Personal." ... 😜 " !!!

Het 4-de en laatste deel (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Jaws 4' is alweer het 4-de en laatste deel
uit deze 'name and fame' franchise. De cast kent o.a deze namen,Lorraine Gary, Lance Guest
en Michael Caine. In dit 4-de deel wordt de familie Brody opnieuw slachtoffer van de haai.
In eerste instantie wordt Sean (Anderson) gedood door de haai op de dag van Kerstmis.
De weduwe van Martin Brody, Ellen (Lorraine Gary), bezoekt haar oudste zoon,
Michael (Lance Guest) op de Bahama's. Uiteraard zien we 'Jaws' daar ook terug, of
wat dacht je .... ! De haaien zien er minder fout uit dan de haaien uit deeltje 3.
Maar de effecten' haalde toch een goed niveau, maar wie me kent weet dat ik van zowel
top effecten als van getrukeerde effecten kan genieten. Deze zit tussen de 2 met genoeg vaart
en haaien terreur met een spatje bloed 😉 !
Opvallende rol voor Michael Caine 😉 !

geplaatst: 3 oktober 2015, 21:18 uur [permalink]
Lag het nou aan die beroerde transfer die FOX uitzond (met al die baggerreclame tussendoor en dat ingekorte einde) dat ik al die fouten niet zag waar deze film zo beroemd door is? Of zijn alle fouten in deze film gewoon een beetje gezeur, nitpicking in goed Nederlands. Oh heiligschennis, ik vond deze film veel leuker dan het beroemde origineel. Het debiele plot over een haai die wraak neemt? Mwah, ik heb wel gekkere dingen gezien. Dat het tempo af en toe wat inkakte vond ik erger. Mooie onderwaterscenes, hier en daar best spannend. Het hoge ridiculiteitgehalte neem ik graag voor lief.

avatar van panax

geplaatst: 2 oktober, 20:37 uur [permalink]
ik heb het geprobeerd
verbaas me er over de cast die meedoet aan deze prul !!
na een half uur afgezet
het origineel blijft boeien maar dit is troep !!