The Fourth Protocol (1987)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door John Mackenzie
met Michael Caine, Pierce Brosnan en Julian Glover

Een KGB-agent (Pierce Brosnan) is vastbesloten de NAVO te vernietigen en de wereld in nucleair gevaar te brengen. Een Britse agent (Michael Caine) ontdekt het plan en probeert hem tegen te houden.

avatar van narva77
Spannende Engelse thriller tijdens de koude oorlog met Michael Caine.

FisherKing
Ja spannend; met Caine die altijd wel goed speelt en een jonge Pierce Brosnan

was wel spannend maar vind het verhaal een beetje simpel! Russen die elkaar in het engels codes geven etc. 3*

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Vermakelijke thriller met goede rollen van Caine en Brosnan. Na een dik uur zakt de film een beetje in, maar de achtervolging en het einde maken een boel goed. > 3*

Weinig spectaculaire thriller met een redelijk verhaal en goede vertolkingen. De film is wat aan de lange kant, maar het einde is prima. Jammer dat de Russen Engels praten.

avatar van Silvio Dante
Een prima einde? U maakt een grap toch?
Het veel the happy einde en de sloomheid van de film vond ik juist de minpunten aan deze film.
Het verhaal was wel van degelijke kwaliteit.

avatar van Ace Hanlon
Geen onaardige film, maar als je het boek van meester-schrijver Frederick Forsyth hebt gelezen, kun je (zoals bijna altijd) alleen maar zeggen:"Ik vond het boek beter".

Geen mooie, maar wel erg spannende film. Goed geacteerd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima vertolkingen van Caine en Brosnan maar de film ontaard in langdradigheid en voelt bij vlagen onevenwichtig. Er zijn betere verfilmingen van Forsyth. Redelijk.

avatar van Tenshinhan
Goed geacteerd en er zitten paar goede scènes in, maar er zit absoluut geen vaart in de film en het wist mij niet constant te boeien. Jammer, want met dit materiaal hadden ze zeker met iets beters kunnen komen.

avatar van 606
Goeie thriller waarin overtuigend geacteerd wordt.
Leuk verhaal en wordt spannend gebracht.

3,5 ster

avatar van mnrk
Leno schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Caine is prima in deze film en Brosnan speelt ook zij rol goed.

Maar het engels van de Russen is inderdaad wel heel erg Engels.

Frederick Foresyth is een van mijn favoriete auteurs en ook 'Het Vierde Protocol' heb ik van hem gelezen. En waarschijnlijk kan U het al raden, juist ja.... het boek is beter dan deze film.
Er zit in deze prent maar weinig spanning, alles verloopt veel te traag om er een topthriller van te maken.
Wel een goede Michael Caine en een iets minder goede Pierce Brosnan, die ook amper een woord zegt.
Wat me trouwens tot een van de grote fouten van deze DVD brengt (of misschien wel de film zelf), de dialogen zijn bijzonder stil opgenomen in verhouding tot de omgevingsgeluiden en de muziek. Op bepaalde momenten hoor je voetstappen boven een gesprek waardoor dat laatste zelfs onverstaanbaar wordt, U kan zich dus wel inbeelden waar de dialogen naartoe gaan als er een vliegtuig overvliegt, dan hoor je ze helemaal niet meer... een grote fout dus..
Misschien, in deze tijden van remakes, dat deze film ook zo'n remake verdient !!

avatar van jordybeukeboom
Wat onderschatte film. Ik vind het verhaal soms wat lastig te volgen (veel personages en veel lastige namen), maar de rode draad is duidelijk.
Erg sfeervol, spannend en een fraaie bombastische soundtrack

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

The Fourth Protocol is wat je van een Britse spionagethriller mag verwachten: een bij momenten ingewikkeld plot (althans zonder ondertitels, kan ik u verzekeren), grauw, kil maar ook gewoon erg degelijk. Wanneer de film naar het einde toe wat actiegerichter wordt daalt het niveau wel een beetje.

De cast acteert unaniem naar behoren, al had ik op meer Michael Caine gehoopt. Die is eigenlijk niet bijster veel in beeld, terwijl hij de reden was waarom ik deze film wilde zien.
Een jonge Pierce Brosnan is ook wel oké, al zet hij ook hier weer een personage neer dat als James Bond zou kunnen doorgaan. Het enige verschil is de kant van de wet.

De regisseur houdt de teugeltjes strak in handen en zorgt voor een meer dan degelijke eerste helft met genoeg afwisseling tussen de verschillende locaties. Met de finale doet hij zichzelf evenwel een beetje te min.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De verhalen van Frederick Forsyth staan altijd wel borg voor een stevige thriller. Dat is ook de basis van deze film en ik ben blij dat de filmvertaling niet vervallen is in 80's cliché/kitch toestanden. Het is een echte koude oorlog spionage thriller geworden zonder de nodige poespas. Het is de eerste film van John Mackenzie die ik zie, maar ik moet toegeven dat hij een goeie sfeer kan weergeven. Misschien omdat het voor één keer geen Amerikaanse film is in dit genre, maar een Britse.

De cast valt ook best mee. Pierce Brosnan zit hier in één van z'n eerste filmrollen na z'n carrière bij Remington Steele. Te bedenken dat hij rond die tijd al werd gevraagd om Roger Moore op te volgen als James Bond. Als je hem hier bezig ziet kan ik daar wel inkomen, maar was hij toch te jong voor 007. Goldeneye dateert van 8 jaar na deze film. Michael Caine is natuurlijk de ster van deze film. Hij is spion met een grote dosis Britse detective. Dit gaat hem zeker goed af. Verder merken we nog Ned Beatty, Julian Glover (James Bond vijand geweest in For your eyes only) en Michael Cough (net als Michael Caine ooit nog Alfred gespeeld voor Batman in de Burtonversies).

De film is zeker niet slecht gemaakt, maar is ook niet meer dan dat. Ik veronderstel dat dit als boek veel beter werkt, als film is het niet zo overweldigend goed. Toch nog mijn complimenten voor componist Lalo Schifrin, een geweldige man die ooit nog afgewezen is als componist van The Exorcist omdat het publiek zijn muziek te eng vond. Over sfeer gesproken.

Conclusie is dat deze film zeker niet slecht is. Misschien een wat sterker einde en hier en daar wat meer pit. Maar uiteindelijk is The Fourth Protocol een wat onderschatte film, die beter is dan z'n score doet geloven.

avatar van FILM!BOY!
Michael Caine... Net zo'n hopeloze opgave als een film met Robert De Niro afkijken. 0,5

avatar van Left4Dead
FILM!BOY! schreef:

Grappenmaker dat je bent...........
En met de Titanic op de eerste plaats in je top 10 blijf ik maar lachen.