• 11.519 nieuwsartikelen
  • 163.829 films
  • 10.482 series
  • 30.476 seizoenen
  • 618.923 acteurs
  • 194.208 gebruikers
  • 9.042.668 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Constant Gardener (2005)

Drama / Thriller | 129 minuten
3,55 1.845 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 129 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Duitsland

Geregisseerd door: Fernando Meirelles

Met onder meer: Ralph Fiennes, Rachel Weisz en Danny Huston

IMDb beoordeling: 7,3 (148.981)

Gesproken taal: Duits, Engels en Italiaans

Releasedatum: 17 november 2005

Plot The Constant Gardener

"Love. At any cost."

In een afgelegen deel van Noord-Kenia wordt het gruwelijk verminkte lijk gevonden van de jonge Britse Tessa Quayle (Rachel Weisz). Haar reisgenoot, een lokale arts, is nergens te bekennen, en al snel wordt er gepraat over een crime passionnel. Tessa's echtgenoot Justin Quayle (Ralph Fiennes), een timide en ambitieloze diplomaat, gelooft niet dat zijn vrouw overspel pleegde en besluit alles op alles te zetten om de waarheid achter de moord op zijn vrouw te achterhalen. Zijn zoektocht mondt uit in een persoonlijke odyssee, waarbij hij zijn eigen leven voortdurend op het spel zet. Gaandeweg ontdekt Justin dat zowel hij als zijn vrouw spinnen waren in een web van verreikende internationale intriges en samenzweringen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Justin Quayle

Tessa Quayle

Sandy Woodrow

Sir Bernard Pellegrin

Arthur Hammond

Gloria Woodrow

Dr. Arnold Bluhm

Ghita Pearson

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Decec

Decec

  • 6638 berichten
  • 8351 stemmen

Een sterke drama/mysterie/thriller film...

Prima verhaal volgen...

Prima acteerwerk...

Bekende acteur Ralph Fiennes speelt zeer goed...

Af en toe mooi HD kwaliteit (soms geruis)...

Perfect achtergrond geluid/

muziek (Dolby Digital)...


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Mooie filmhuisfilm hoor. Een goede cast werkt daarbij (bijna) altijd. Ralph Fiennes en Rachel Weisz zijn simpelweg topacteurs, waartussen een mooie chemie zichtbaar is. De rest van de cast mag zichzelf ook rustig op de schouders kloppen. The Constant Gardener stelt een interessant dilemma aan de kaak, wat mooi de achtergrond wordt van het onderwerp van de film. Doordat de chemie zo goed is, wíl je graag weten wat er precies gebeurd is. Fiennes speelt perfect de goedzak met wie je kan meeleven. Je wíl geloven dat zijn vrouw hem niet bedrogen heeft. Het is een prachtig, tragisch verhaal met op de achtergrond de ontwikkelingshulp in Afrika met een kijkje in een aantal smerige praktijken. Meirelles weet daar een mooie balans in te vinden. Soms lijkt het alsof de rode draad verdwenen is, maar dan haakt het er toch ineens weer goed op in. Het politieke tintje is er mooi in verweven, zonder dat er met een beschuldigende vinger gewezen wordt (of je er gewetenloze mensen er mee bereikt, is nog maar de vraag). The Constant Gardener is een film die even op je moet inwerken en waarschijnlijk met een herziening indrukwekkender is. Een prachtig drama met genoeg mooie plaatjes voor de liefhebbers.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5314 stemmen

Tarkus schreef:

De film is wat langzaam in het begin. Maar eens op dreef wil je weten hoe hij afloopt en ben je aan het eind zonder het te beseffen. Het verhaal zit vol intriges en smerige spelletjes. Het is erg geloofwaardig en het zou me zelfs niet verbazen dat dit ook echt gebeurt. De beide hoofdrollen, Ralph Fiennes en Rachel Weisz (die een Oscar kreeg voor deze rol), zijn werkelijk prachtig. Puike film.

Blijft een verhaal dat ook bijna 10 jaar na het maken van deze film actueel blijft.


avatar van Valii

Valii

  • 206 berichten
  • 303 stemmen

Geheel is minder dan de som van de delen.

Ondanks subliem acteerwerk en voldoende moois voor het oog, beklijft het allemaal niet of nauwelijks. De nogal extreem activistische ondertoon en de bizarre tempoversnelling rond de helft van de speeltijd zijn hier zonder twijfel debet aan. Met de enorme hoeveelheid context die nodig is om het complot rond te krijgen, verdwijnt de magie van het mysterieuze eerste uur volledig. Echt een gemiste kans, want het onderwerp an sich vond ik zeer aangrijpend.


avatar van 93.9

93.9

  • 3122 berichten
  • 4198 stemmen

Typisch Hollywood filmpje, hoewel ie dat amper is. Eentje die door jan en alleman aangeraden wordt, top 10 noteringen haald, geprezen wordt voor het intrigerende script, oscars binnensleept,enz enz.

En mij doet het helemaal niets. Lelijke kitch.


avatar van leatherhead

leatherhead

  • 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Gaap.

Beetje raar van Meirelles om na het geweldige Cidade de Deus met zoiets als dit aan te komen. Gelukkig is zijn cinematografische talent nog zo hier en daar merkbaar, maar voor de rest haalt het het niveau van zijn vorige film absoluut niet.

De film is een soort combinatie tussen een sociaal geëngageerd afrikafilmpje, en een politieke thriller. Beide nogal irritante (sub)genres waar ik weinig mee heb, en door de herhaling ervan nogal saai en weinig opzienbarend. Helpt ook niet echt mee dat zowel Fiennes als Weisz maar een vervelend stelletje zijn. Vooral Weisz irriteerde mateloos, en onder andere daardoor boeide het hele gedoe me allemaal maar weinig.

Verder heb ik sowieso geen film nodig om me te laten vertellen dat dit soort dingen gebeuren in Afrika, en kan me ook niet voorstellen dat andere mensen dat wel hebben. Heb dan veel liever iets als Lord of War, waar er tenminste voor een wat originelere aanpak wordt gegaan.

Hopelijk zijn de andere filmpjes van Meirelles wat beter, want dit is huilie-huilie cinema van het vervelendste soort. 1,0*.


avatar van shrink

shrink

  • 2008 berichten
  • 2259 stemmen

Verrassend goede film. Het Afrikaanse leed wordt heel mooi (schokkend) in beeld gebracht.


avatar van Boenga

Boenga

  • 2478 berichten
  • 1441 stemmen

In één zin samengevat:

een diepgaand confronterend verhaal, visueel heel mooi en 'af', dat met bovengemiddeld acteerwerk tot een sterk pol&soc drama is gemaakt.

Ook al gaat het hier niet om een waargebeurd verhaal, het lijdt niet de minste twijfel dat dit soort toestanden de realiteit zijn. Dat zorgt voor een ongemakkelijk gevoel bij het bekijken van zo 'n film.

Zou het kunnen dat niet iedereen daar mee wil geconfronteerd worden, dat een groep mensen zich voor tv of in de bioscoop alleen maar wil ontspannen, en dat net daarom de omschrijving 'saai' hier en daar in de commentaren te lezen valt ?


avatar van knusse stoel

knusse stoel

  • 3161 berichten
  • 3833 stemmen

Inderdaad, een verrassend goede film waarin het verhaal wat wordt verfilmd, erg realistisch overkomt. Het gehele verhaal is bedacht maar zo natuurlijk gebracht, het bracht ons in een bewonderende stemming voor spelers en regisseur. Klasse!


avatar van Movsin

Movsin

  • 7883 berichten
  • 8205 stemmen

Goed gemaakte film over meedogenloze uitbuiting door de pharmaceutische industrie maar ook over liefde.

Sfeervol, knappe opbouw en met indrukmakend camerwerk (de sloppenwijken !).

Uitstekende vertolkingen van Ralph Fiennes en Rachel Weisz.

John le Carre, auteur van het boek waarop de film is gebaseerd, zou de film geciteerd hebben als de beste adaptatie van een roman op het scherm.


avatar van Boneka

Boneka

  • 2428 berichten
  • 1283 stemmen

Deze film heeft me best wel verrast. Was een beetje bang dat het een saaie film ging worden, maar het geheel zit goed in elkaar. De beelden uit Afrika (gelukkig nu wel lokaal opgenomen; onlangs Legend of Tarzan gezien) en daarbij een prima soundtrack. De flashbacks waren absoluut niet storend en waren juist een mooie aanvulling hoe de twee naar elkaar zijn gegroeid en gaven ook een kijkje dat ondanks hun liefde hun politieke doelen verschilde. Dit maakt het dat ze ondanks hun liefde niet veel van elkaar wisten. En hoewel dit een fictief verhaal is zou het mij niet verbazen dat het in werkelijkheid ook echt gebeurt.

Minder vond ik het camerawerk dat veelal met een handycam is opgenomen. Sowieso geen fan van lopende camera's op de schouder. Het ziet er hier en daar daarom ook wat "schokkend" uit. Ook de blu ray versie vertoont niet de beste scherpte al is de film alweer 11 jaartjes uit. Beetje het begin van het blauwe schijfje. Muziek daarin tegen vond ik schitterend. Helaas missen we op de Ned. versie de extra's. Jammer!!

Prima film!


avatar van SmackItUp

SmackItUp

  • 3487 berichten
  • 2491 stemmen

Eerste 45 minuten erg fijn, maar Meirelles raakt op een gegeven moment de focus volledig kwijt. Wat begint als een aangename thriller eindigt als een soort slap politiek drama.

2,5*


avatar van earthappel

earthappel

  • 2 berichten
  • 268 stemmen

Langdradige film.Met moeite uitgekeken.


avatar van jippie2010

jippie2010

  • 2491 berichten
  • 6931 stemmen

Een degelijke thriller met een uitstekende cast.

Helaas verliest de film tegen het einde zijn kracht,

maar al met al een prima tussendoortje. *3,5


avatar van IH88

IH88

  • 8868 berichten
  • 3105 stemmen

“Do you no good to go poking around under rocks, Justin. Some very nasty things live under rocks, especially in foreign gardens.”

Indrukwekkende film. The Constant Gardener zit vol met politieke intriges, moord, drama en zelfs wat romantiek, en Meirelles weet er een enerverende en intrigerende film van te maken, Geen sinecure, maar hij wordt dan ook geholpen door het bronmateriaal van John le Carré.

De regisseur en acteurs wilden de film per se in Kenia opnemen, en ik begrijp wel waarom. Want het geeft de film een bepaalde sfeer die authentiek en realistisch aanvoelt. En Fiennes en Weisz (Oscar gewonnen voor haar rol) zijn beide fantastisch in moeilijke rollen. Fiennes als bedachtzame diplomaat die steeds strijdvaardiger wordt, en Weisz als politieke activiste die helemaal opgaat in haar strijdt tegen de corruptie en de onfrisse praktijken van bedrijven in Afrika. In het begin denk je nog dat zij hem manipuleert, maar later zie je toch wel echt de liefde tussen de twee. Het einde is dan ook bitterzoet, cynisch en hartverscheurend.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87287 berichten
  • 12087 stemmen

Tegenvaller.

Meirelles wist een geweldige film te maken in Brazilië, jammer genoeg voelt hij zich in Afrika duidelijk veel minder in z'n sas. Waar Cidade nog sprankelde, voelt deze film vooral erg geforceerd en hoekig aan. Een typisch Hollywood product, maar dan niet in Amerika gemaakt.

Duidelijk een film "met een boodschap", maar die komt niet echt over. Daarvoor is het veel te sentimenteel, te dik aangezet en te in your face. Wat subtiliteit, zowel qua beeldvoering, soundtrack als acteerwerk, had de film goed gedaan, maar dat zat er blijkbaar niet in.

Het is zo'n typische film die het algemeen wel goed doet, maar na een half uurtje had ik het wel weer gezien. Redelijk saai, by the numbers en zonder al te veel overtuiging. Wat mij betreft had dit veel beter gewerkt als een documentaire, al hebben die het ook niet eenvoudig om objectief te blijven.

1.5*


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1214 berichten
  • 774 stemmen

Meevaller

Deze semi thriller waant zich soms in het paranoïde universum van een Bourne of een Bond waar achter elk banaal voorval een sluipschutter kan zitten (die sequenties in London en Berlijn bv) maar onze held is verre van een Bourne of een Bond. Nee, het is iemand die zijn mond houdt, die zijn job doet zonder veel passie. Meirelles tekent mooi visueel de lijnen uit op zijn spelbord. Afrika wordt gefilmd als een kleurrijk, levende, energieke samenleving (het toneelstukje bv in het begin) terwijl London eerder sober, stil en koel oogt (die prachtige scene in het restaurant met Bill Nighy bv zowel fotografie, kledij als dekor stralen de Britse stijfheid uit) .

Het plot draait rond een complot tussen de farmaceutische sector en het Brits Gemenebest maar de motor van het verhaal vormt de liefdesrelatie tussen Fiennes en Weisz dat postuum nog zal groeien. Wanneer hij ontdekt dat zijn idealistische vrouw een complot op het spoor kwam dat haar dood betekende, komt hij wakker en zet haar werk verder. Meirelles trekt de kaart van persoonlijk drama (cf het einde). Daar haalt de film zijn kracht en schoonheid. Toegeven, bepaalde scenes (vooral in het laatste halfuur als Postlethwaite in beeld komt zeg maar) zijn te sentimenteel, tonen te nadrukkelijk het leiden van Afrika.

Meirelles maakt meeslepende cinema (die score van Alberto Iglesias ! die handheld camera !) met gevulde thema's als corruptie, idealisme, belangenvermenging, belang van liefdadigheidsinstellingen, etc ('De zevende dag' op VRT kan 10 afleveringen vol discussiëren over wat de film aanhaalt). Sommige verhaallijnen zijn misschien iets te schematisch zoals de samenwerking tussen Arnold en Tessa maar het is vooral de dramatiek - met het fatalistisch einde dat zowel onvermijdelijk als romantisch is - dat blijft hangen.


avatar van Flat Eric

Flat Eric

  • 6365 berichten
  • 1026 stemmen

Farmaceuten en overheid die over lijken gaan.

Een thriller over een saaie diplomaat die probeert te achterhalen wat er met zijn idealistische vrouw is gebeurd. Thema's als corruptie en liefde gaan hand in hand met mooie (landschaps)shots van Afrika. En toch stoorde het camerawerk op een gegeven moment, dat gezwiep is nergens voor nodig in dit verhaal. Goed einde wel, maar toch deed het geheel wat langdradig aan. Had stukken compacter gekund.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27335 berichten
  • 3873 stemmen

De film vind ik moeilijk te plaatsen. Het verhaal is in de basis erg interessant en de film weet je ook de volledige speelduur erbij te houden. Toch vind ik de uiteindelijke intrige niet zo heel interessant en in de derde aktr niet heel sterk naar voren komen. De film leunt denk ik daarvoor ook iets teveel op de zoetsappige rol van Weisz.

Vermakelijk, maar ik zou toch eerder Cidade de Deus weer een keer opzetten.

3,0*


avatar van AniSter

AniSter

  • 2019 berichten
  • 1559 stemmen

Het duurde even voordat ik in de gaten had waar het nu eigenlijk over ging, maar in een film van dik twee uur kun je dat verwachten. En die film duurde me net iets te lang. Niettemin een boeiend verhaal waarbij de uitvoering iets beter en beknopter had gekund.


avatar van Capablanca

Capablanca

  • 1047 berichten
  • 1467 stemmen

Knap geacteerd, goed geschoten. Het sociale drama greep me echter totaal niet.


avatar van richardd.

richardd.

  • 72 berichten
  • 632 stemmen

Na een uurtje afgehaakt wat me niet vaak overkomt. Erg matig.


avatar van schram101

schram101

  • 16482 berichten
  • 2058 stemmen

Het is geen slechte film, maar het weet de aandacht wel te weinig vast te houden. Alle namen van personen en bedrijven zijn soms ook maar lastig uit elkaar te houden al kan dat er mee maken te maken hebben dat de film in twee stukken zag in een paar dagen.

Anyway, visueel is de film boeiend genoeg. Blijkbaar van dezelfde regisseur als City of God, en dat verbaast achteraf niet. De wreedheden van continent Afrika zijn wang genoeg altijd sterk filmmateriaal. Helaas duurt de film wel gewoon te lang.

Tot slot is er gelukkig Rachel Weisz, die hier haar karakter zo onwaarschijnlijk charmant neerzet dat je er spontaan verliefd op wordt. Zwijmel..

2,5*


avatar van tommykonijn

tommykonijn

  • 4969 berichten
  • 2225 stemmen

Eigenlijk op veel vlakken best een degelijke film. De locaties leveren bij vlagen mooi plaatjes op, het verhaal draait om mensonterende misstanden en de cast is voortreffelijk: met name Ralph Fiennes weet de film moeiteloos te dragen, maar ook de bijrollen zijn in orde. En toch weet de film zelden of nooit de middelmaat te ontstijgen. Dat hangt er mijns inziens met name mee samen dat de film iets te veel wil. Het lijk soms onnodig complex gemaakt te worden door er allerlei zaken bij te halen. Dat zorgt er niet alleen voor dat de focus wat zoek is, maar ook dat de film maar niet echt spannend wil worden. Wat overblijft is een speelfilm die mij niet op het puntje van mijn stoel deed belanden, maar die me toch aardig geboeid wist te houden.

3*


avatar van frans123

frans123

  • 3992 berichten
  • 1042 stemmen

Alles aanwezig voor een goede film; De locatie, de acteurs....Maar een verhaal wat mij absoluut niet boeit; zielige zwartjes, ellende, corruptie, farmaceutische industrie, driehoeksverhouding..?? Het laatste weet ik niet want na een half uur uit gezet. Nog iets ..ik vind Weisz zeer irritant aanwezig.


avatar van frans123

frans123

  • 3992 berichten
  • 1042 stemmen

Nicolage Rico schreef:

(quote)

Ik heb het niet vaak bij films die ik zie, maar deze film kon de saaiheid niet doorbreken. Best een mooi verhaal/thema en prima acteerwerk, maar nooit kwam ik in de film of werd de film voor mij interessant. Gemiste kans. Gauw vergeten deze film, hoewel dat vanzelf zal gaan.

Ik had precies hetzelfde , het hele gedoe interesseerde mij geen moer , omdat het onvoorstelbaar saai is verfilmd.. Uit gezet.

2,5*


avatar van Woland

Woland

  • 4179 berichten
  • 3436 stemmen

Op vele vlakken een film die me zou moeten liggen. Het is fraai gefilmd met prachtige beelden van Afrika, en er zit best wel wat spanning in als diplomaat Justin gaat graven in wat er werkelijkheid gebeurd is bij de moord op zijn vrouw. Weliswaar niet waar gebeurd, maar ook niet vergezocht. Sterke acteerprestaties ook, en Rachel Weisz is een erg fijne verschijning. Maar toch, de film blijft wat afstandelijk en pakt me niet echt, en ook het thrilleraspect in zeker het middelste deel is erg uitgesponnen en sleept best wel. Er is veel aan te bewonderen, maar op een van de belangrijkste aspecten faalde het voor mij wel een beetje - het wist me simpelweg niet écht te boeien.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5618 berichten
  • 2226 stemmen

Terug in Carréland waar niets is wat het lijkt, nu ook nog eens gesitueerd in een land waar de witte man eigenlijk niet thuishoort en waarvan hij misschien ook wel niets begrijpt. Ralph Fiennes is zoals gebruikelijk weer uitstekend in een ingetogen rol van een man die eigenlijk out of his depth is maar die zich vastbijt in zijn queeste omdat dat het enige is dat zijn leven nog zin en richting geeft nu de grond onder zijn voeten is weggeslagen. En verder moeten we maar hopen dat de farmaceutische industrie wat minder rücksichtslos is en de regering (althans sommige regeringsfunctionarissen) wat minder corrupt dan hier wordt voorgesteld, maar dat is misschien te veel gehoopt.