The Constant Gardener (2005)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Fernando Meirelles
met Ralph Fiennes, Rachel Weisz en Danny Huston

In een afgelegen deel van Noord-Kenia wordt het gruwelijk verminkte lijk gevonden van de jonge Britse Tessa Quayle (Rachel Weisz). Haar reisgenoot, een lokale arts, is nergens te bekennen, en al snel wordt er gepraat over een crime passionnel. Tessa's echtgenoot Justin Quayle (Ralph Fiennes), een timide en ambitieloze diplomaat, gelooft niet dat zijn vrouw overspel pleegde en besluit alles op alles te zetten om de waarheid achter de moord op zijn vrouw te achterhalen. Zijn zoektocht mondt uit in een persoonlijke odyssee, waarbij hij zijn eigen leven voortdurend op het spel zet. Gaandeweg ontdekt Justin dat zowel hij als zijn vrouw spinnen waren in een web van verreikende internationale intriges en samenzweringen.

avatar van Decec
Een sterke drama/mysterie/thriller film...
Prima verhaal volgen...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Ralph Fiennes speelt zeer goed...
Af en toe mooi HD kwaliteit (soms geruis)...
Perfect achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...

avatar van RuudC
Mooie filmhuisfilm hoor. Een goede cast werkt daarbij (bijna) altijd. Ralph Fiennes en Rachel Weisz zijn simpelweg topacteurs, waartussen een mooie chemie zichtbaar is. De rest van de cast mag zichzelf ook rustig op de schouders kloppen. The Constant Gardener stelt een interessant dilemma aan de kaak, wat mooi de achtergrond wordt van het onderwerp van de film. Doordat de chemie zo goed is, wíl je graag weten wat er precies gebeurd is. Fiennes speelt perfect de goedzak met wie je kan meeleven. Je wíl geloven dat zijn vrouw hem niet bedrogen heeft. Het is een prachtig, tragisch verhaal met op de achtergrond de ontwikkelingshulp in Afrika met een kijkje in een aantal smerige praktijken. Meirelles weet daar een mooie balans in te vinden. Soms lijkt het alsof de rode draad verdwenen is, maar dan haakt het er toch ineens weer goed op in. Het politieke tintje is er mooi in verweven, zonder dat er met een beschuldigende vinger gewezen wordt (of je er gewetenloze mensen er mee bereikt, is nog maar de vraag). The Constant Gardener is een film die even op je moet inwerken en waarschijnlijk met een herziening indrukwekkender is. Een prachtig drama met genoeg mooie plaatjes voor de liefhebbers.

Tarkus schreef:
De film is wat langzaam in het begin. Maar eens op dreef wil je weten hoe hij afloopt en ben je aan het eind zonder het te beseffen. Het verhaal zit vol intriges en smerige spelletjes. Het is erg geloofwaardig en het zou me zelfs niet verbazen dat dit ook echt gebeurt. De beide hoofdrollen, Ralph Fiennes en Rachel Weisz (die een Oscar kreeg voor deze rol), zijn werkelijk prachtig. Puike film.

Blijft een verhaal dat ook bijna 10 jaar na het maken van deze film actueel blijft.

avatar van Valii
Geheel is minder dan de som van de delen.

Ondanks subliem acteerwerk en voldoende moois voor het oog, beklijft het allemaal niet of nauwelijks. De nogal extreem activistische ondertoon en de bizarre tempoversnelling rond de helft van de speeltijd zijn hier zonder twijfel debet aan. Met de enorme hoeveelheid context die nodig is om het complot rond te krijgen, verdwijnt de magie van het mysterieuze eerste uur volledig. Echt een gemiste kans, want het onderwerp an sich vond ik zeer aangrijpend.

avatar van 93.9
Typisch Hollywood filmpje, hoewel ie dat amper is. Eentje die door jan en alleman aangeraden wordt, top 10 noteringen haald, geprezen wordt voor het intrigerende script, oscars binnensleept,enz enz.
En mij doet het helemaal niets. Lelijke kitch.

avatar van leatherhead
Gaap.

Beetje raar van Meirelles om na het geweldige Cidade de Deus met zoiets als dit aan te komen. Gelukkig is zijn cinematografische talent nog zo hier en daar merkbaar, maar voor de rest haalt het het niveau van zijn vorige film absoluut niet.

De film is een soort combinatie tussen een sociaal geëngageerd afrikafilmpje, en een politieke thriller. Beide nogal irritante (sub)genres waar ik weinig mee heb, en door de herhaling ervan nogal saai en weinig opzienbarend. Helpt ook niet echt mee dat zowel Fiennes als Weisz maar een vervelend stelletje zijn. Vooral Weisz irriteerde mateloos, en onder andere daardoor boeide het hele gedoe me allemaal maar weinig.

Verder heb ik sowieso geen film nodig om me te laten vertellen dat dit soort dingen gebeuren in Afrika, en kan me ook niet voorstellen dat andere mensen dat wel hebben. Heb dan veel liever iets als Lord of War, waar er tenminste voor een wat originelere aanpak wordt gegaan.

Hopelijk zijn de andere filmpjes van Meirelles wat beter, want dit is huilie-huilie cinema van het vervelendste soort. 1,0*.

Verrassend goede film. Het Afrikaanse leed wordt heel mooi (schokkend) in beeld gebracht.

avatar van Boenga
In één zin samengevat:
een diepgaand confronterend verhaal, visueel heel mooi en 'af', dat met bovengemiddeld acteerwerk tot een sterk pol&soc drama is gemaakt.

Ook al gaat het hier niet om een waargebeurd verhaal, het lijdt niet de minste twijfel dat dit soort toestanden de realiteit zijn. Dat zorgt voor een ongemakkelijk gevoel bij het bekijken van zo 'n film.
Zou het kunnen dat niet iedereen daar mee wil geconfronteerd worden, dat een groep mensen zich voor tv of in de bioscoop alleen maar wil ontspannen, en dat net daarom de omschrijving 'saai' hier en daar in de commentaren te lezen valt ?

avatar van knusse stoel
Inderdaad, een verrassend goede film waarin het verhaal wat wordt verfilmd, erg realistisch overkomt. Het gehele verhaal is bedacht maar zo natuurlijk gebracht, het bracht ons in een bewonderende stemming voor spelers en regisseur. Klasse!

Goed gemaakte film over meedogenloze uitbuiting door de pharmaceutische industrie maar ook over liefde.
Sfeervol, knappe opbouw en met indrukmakend camerwerk (de sloppenwijken !).
Uitstekende vertolkingen van Ralph Fiennes en Rachel Weisz.
John le Carre, auteur van het boek waarop de film is gebaseerd, zou de film geciteerd hebben als de beste adaptatie van een roman op het scherm.

avatar van Boneka
Deze film heeft me best wel verrast. Was een beetje bang dat het een saaie film ging worden, maar het geheel zit goed in elkaar. De beelden uit Afrika (gelukkig nu wel lokaal opgenomen; onlangs Legend of Tarzan gezien) en daarbij een prima soundtrack. De flashbacks waren absoluut niet storend en waren juist een mooie aanvulling hoe de twee naar elkaar zijn gegroeid en gaven ook een kijkje dat ondanks hun liefde hun politieke doelen verschilde. Dit maakt het dat ze ondanks hun liefde niet veel van elkaar wisten. En hoewel dit een fictief verhaal is zou het mij niet verbazen dat het in werkelijkheid ook echt gebeurt.

Minder vond ik het camerawerk dat veelal met een handycam is opgenomen. Sowieso geen fan van lopende camera's op de schouder. Het ziet er hier en daar daarom ook wat "schokkend" uit. Ook de blu ray versie vertoont niet de beste scherpte al is de film alweer 11 jaartjes uit. Beetje het begin van het blauwe schijfje. Muziek daarin tegen vond ik schitterend. Helaas missen we op de Ned. versie de extra's. Jammer!!

Prima film!

avatar van SmackItUp
Eerste 45 minuten erg fijn, maar Meirelles raakt op een gegeven moment de focus volledig kwijt. Wat begint als een aangename thriller eindigt als een soort slap politiek drama.

Langdradige film.Met moeite uitgekeken.

avatar van jippie2010
Een degelijke thriller met een uitstekende cast.
Helaas verliest de film tegen het einde zijn kracht,
maar al met al een prima tussendoortje. *3,5

avatar van IH88
“Do you no good to go poking around under rocks, Justin. Some very nasty things live under rocks, especially in foreign gardens.”

Indrukwekkende film. The Constant Gardener zit vol met politieke intriges, moord, drama en zelfs wat romantiek, en Meirelles weet er een enerverende en intrigerende film van te maken, Geen sinecure, maar hij wordt dan ook geholpen door het bronmateriaal van John le Carré.

De regisseur en acteurs wilden de film per se in Kenia opnemen, en ik begrijp wel waarom. Want het geeft de film een bepaalde sfeer die authentiek en realistisch aanvoelt. En Fiennes en Weisz (Oscar gewonnen voor haar rol) zijn beide fantastisch in moeilijke rollen. Fiennes als bedachtzame diplomaat die steeds strijdvaardiger wordt, en Weisz als politieke activiste die helemaal opgaat in haar strijdt tegen de corruptie en de onfrisse praktijken van bedrijven in Afrika. In het begin denk je nog dat zij hem manipuleert, maar later zie je toch wel echt de liefde tussen de twee. Het einde is dan ook bitterzoet, cynisch en hartverscheurend.