Jaws 3-D (1983)

Alternatieve titels: Jaws III | De Derde Dimensie in Angst

Actie / Horror

geregisseerd door Joe Alves
met Dennis Quaid, Bess Armstrong en Lea Thompson

Vanuit tunnels van doorzichtige kunststof kunnen toeristen in het zeedierenpark 'Seaworld' in Florida het leven van vissen, waaronder een pas gevangen genomen jonge haai, in hun natuurlijke omgeving observeren. Niemand heeft echter gerekend op een grote witte haai, die op zoek naar haar jong, de toeristen de schrik op het lijf jaagt door onophoudelijke aanvallen op de onderwatertunnels en de zich in - en op het water bevindende toeristen.

avatar van HK Senator
Als tiener haalde ik deze film bij de videotheek en zag ik hem thuis in de jaren 80 in de hoop een echte enge haaienfilm te zie. Wat voelde ik me vern....kt na afloop. Nu, na al die jaren heb ik hem weer gezien. Al is het alleen al omdat ik mislukte films (mits je die voorkennis hebt) zo af en toe wel kan waarderen. En inderdaad, de film is nog net zo mislukt als toen. Wel denk ik dat de effecten zo slecht zijn omdat ze het indertijd in 3d uitbrachten. Op mijn platte tv scherm ziet het er daarom compleet van de pot gerukt uit maar wellicht dat met een groen/rood brilletje het indertijd in de bios nog net te pruimen was...
1,5 voor de mooie Lea Thompson...

avatar van Bélon
Vermakelijker dan deel 2 dat een heel saai vervolg op het briljante deel 1 is.

Dit deel is veel meer pulp en een stuk beter door te komen. Als we toch op de "Jawsploitation" tour zijn: Piranha (1978) is dan weer een stuk leuker en origineler dan deze. Daartussenin hangt dan Orca (1977)

een goed vervolg maar wat een slechte beeld kwaliteit.en de haai is vet nep.maar verders een goed verhaal.

avatar van Quentin
De transfer die nu op Netflix staat ziet overigens veel beter uit dan vorige tv masters en de dvd, volgens mij heeft Universal de film opgepoetst voor de blu-ray uitgave. Composite shots zijn duidelijk gecorrigeerd en contrast is ook stukken beter. Film blijft wel grainy, maar dat komt natuurlijk door het 3D opnameprocedé (waarbij het 35mm frame in tweeën werd gesplit).

avatar van GrobbekuikenXL
Vreselijk slecht nog steeds. In de bios met het rood-groen brilletje was het wel grappig maar meer ook niet.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Op zich geen slecht idee om voor een derde Jaws de locatie eens om te gooien, want dat Amity Island hebben we nu wel gezien. En eerlijk is eerlijk, Sea World gebruiken als decor van je haaienfilm klinkt ook zo gek nog niet. Daarnaast liet Jaws 2 zien dat je prima een alleraardigst vervolg kunt maken op een meesterwerk als Jaws. En toch ging het bij Jaws 3-D mis.

Er is een lange tijd niet veel mis met Jaws 3-D. Het is nergens baanbrekend of echt noemenswaardig, maar Dennis Quaid en Bess Armstrong spelen prima rollen en de setting van Sea World blijkt inderdaad een leuke afwisseling, met Louis Gossett Jr. als enigszins hebberige baas en Simon MacCorkindale als gladde televisieman. Men faalt echter zodra er spanning opgebouwd moet worden. We zien vooral sequenties van duikers die onder water in het donker iets doen, we zien een paar frames van een haai en er verschijnt wat bloed. Zeker de derde akte van de film - wat toch het grote spektakel zou moeten zijn - is maar een vrij suf gebeuren. Duikers zijn onder water bezig met reparaties en een haai zwemt tergend langzaam op hen af. Men wist waarschijnlijk al dat men met Jaws 3-D geen hoogstaand meesterwerk zou afleveren, dus dan was het beter geweest om de boel flink campy te maken. Maar dat gebeurt niet, de film probeert spannend te zijn, maar is vooral suf en vaak onbedoeld hilarisch als de camera weer eens op voorwerpen inzoomt omdat de film in 3D is gemaakt. Op dat vlak zit er wel entertainment in deze film. Alleen niet genoeg.

2 sterren.