Jaws 3-D (1983)

Alternatieve titels: Jaws III | Jaws 3

Actie / Horror

geregisseerd door Joe Alves
met Dennis Quaid, Bess Armstrong en Lea Thompson

Vanuit tunnels van doorzichtige kunststof kunnen toeristen in het zeedierenpark 'Seaworld' in Florida het leven van vissen, waaronder een pas gevangen genomen jonge haai, in hun natuurlijke omgeving observeren. Niemand heeft echter gerekend op een grote witte haai, die op zoek naar haar jong, de toeristen de schrik op het lijf jaagt door onophoudelijke aanvallen op de onderwatertunnels en de zich in - en op het water bevindende toeristen.

avatar van HK Senator
Als tiener haalde ik deze film bij de videotheek en zag ik hem thuis in de jaren 80 in de hoop een echte enge haaienfilm te zie. Wat voelde ik me vern....kt na afloop. Nu, na al die jaren heb ik hem weer gezien. Al is het alleen al omdat ik mislukte films (mits je die voorkennis hebt) zo af en toe wel kan waarderen. En inderdaad, de film is nog net zo mislukt als toen. Wel denk ik dat de effecten zo slecht zijn omdat ze het indertijd in 3d uitbrachten. Op mijn platte tv scherm ziet het er daarom compleet van de pot gerukt uit maar wellicht dat met een groen/rood brilletje het indertijd in de bios nog net te pruimen was...
1,5 voor de mooie Lea Thompson...

avatar van Bélon
Vermakelijker dan deel 2 dat een heel saai vervolg op het briljante deel 1 is.

Dit deel is veel meer pulp en een stuk beter door te komen. Als we toch op de "Jawsploitation" tour zijn: Piranha (1978) is dan weer een stuk leuker en origineler dan deze. Daartussenin hangt dan Orca (1977)

een goed vervolg maar wat een slechte beeld kwaliteit.en de haai is vet nep.maar verders een goed verhaal.

avatar van Quentin
De transfer die nu op Netflix staat ziet overigens veel beter uit dan vorige tv masters en de dvd, volgens mij heeft Universal de film opgepoetst voor de blu-ray uitgave. Composite shots zijn duidelijk gecorrigeerd en contrast is ook stukken beter. Film blijft wel grainy, maar dat komt natuurlijk door het 3D opnameprocedé (waarbij het 35mm frame in tweeën werd gesplit).

avatar van GrobbekuikenXL
Vreselijk slecht nog steeds. In de bios met het rood-groen brilletje was het wel grappig maar meer ook niet.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Op zich geen slecht idee om voor een derde Jaws de locatie eens om te gooien, want dat Amity Island hebben we nu wel gezien. En eerlijk is eerlijk, Sea World gebruiken als decor van je haaienfilm klinkt ook zo gek nog niet. Daarnaast liet Jaws 2 zien dat je prima een alleraardigst vervolg kunt maken op een meesterwerk als Jaws. En toch ging het bij Jaws 3-D mis.

Er is een lange tijd niet veel mis met Jaws 3-D. Het is nergens baanbrekend of echt noemenswaardig, maar Dennis Quaid en Bess Armstrong spelen prima rollen en de setting van Sea World blijkt inderdaad een leuke afwisseling, met Louis Gossett Jr. als enigszins hebberige baas en Simon MacCorkindale als gladde televisieman. Men faalt echter zodra er spanning opgebouwd moet worden. We zien vooral sequenties van duikers die onder water in het donker iets doen, we zien een paar frames van een haai en er verschijnt wat bloed. Zeker de derde akte van de film - wat toch het grote spektakel zou moeten zijn - is maar een vrij suf gebeuren. Duikers zijn onder water bezig met reparaties en een haai zwemt tergend langzaam op hen af. Men wist waarschijnlijk al dat men met Jaws 3-D geen hoogstaand meesterwerk zou afleveren, dus dan was het beter geweest om de boel flink campy te maken. Maar dat gebeurt niet, de film probeert spannend te zijn, maar is vooral suf en vaak onbedoeld hilarisch als de camera weer eens op voorwerpen inzoomt omdat de film in 3D is gemaakt. Op dat vlak zit er wel entertainment in deze film. Alleen niet genoeg.

2 sterren.

avatar van Metalfist
You're talkin' about some damn shark's mother?

Aha Jaws 3D: het deel waar het allemaal begon mis te lopen met de haaienreeks die Steven Spielberg in 1975 was gestart. De sequel die 3 jaar later volgde wordt algemeen gezien nog goed beoordeelt, maar ik vond het in ieder geval niet zo bijzonder. Wat me is bijgebleven is dat het vooral een herhaling van zetten uit de eerste film was en het leek me een goed idee dat ze deze keer eens van setting gingen veranderen, in hoeverre dat mogelijk is aangezien je altijd nog water nodig hebt natuurlijk. Jaws in een pretpark? Laat maar komen!

En eerlijk gezegd, ik snap echt niet waarom dit zo hard wordt neergesabeld. Regisseur Joe Alves had de nodige ervaring opgedaan bij de twee voorgaande films (Production Designer bij Jaws en Production Designer + Second Unit Director bij Jaws 2) en maakt hier een leuk jaren '80 pulpfilmpje van. Meeliftend ook op de 3D hype uit die periode - met onder andere ook Friday the 13th Part III en Amityville 3D - is dit vermakelijke nonsens waarbij de zonen van Brody uit de voorgaande film de hoofdrol spelen. Van vader Brody is geen spoor meer te bekennen en met uitzondering van een korte referentie naar de vorige films maakt dat ook allemaal geen zier uit. Ook net iets beter qua spanningsopbouw dan zijn voorganger, hoewel de film op dat gebied wel niet tot de enkels reikt van de eerste film, maar vooral gewoon 90 minuten durende mayhem. Het is te verwachten dat dit allemaal redelijk low-budget blijft, maar zo'n scène als die waar de haai de controlekamer induikt.. Gecombineerd met die cheesy 3D effecten is dat gewoon veel beter vermaak dan de suffe film die Jaws 2 is.

En Lea Thompson doet hier zowaar in mee! Als er nu één jaren '80 actrice is waar ik een ongelooflijk zwak voor heb ontwikkeld, dan is het toch wel Thompson. Een absolute meerwaarde in Howard the Duck en Back to the Future en hoewel het hier een ietwat veredelde bijrol is, doet ze het absoluut niet slecht in haar debuut. Ook Dennis Quaid doet het trouwens nog wel leuk. Net als Thompson zit hij ten tijde van Jaws 3D nog maar aan het startpunt van zijn carrière maar er duikt hier en daar al wel de nodige kwaliteit op. De chemie met Bess Armstrong was bovendien ruimschoots aanwezig en dan rest er vooral nog een heerlijke Louis Gossett Jr. als grote baas die wat willekeurig beslissingen neemt. Simon MacCorkindale is wel wat op het randje trouwens als de Britse Philip FitzRoyce, een ietwat vervelend personage en de invulling van MacCorkindale is niet veel beter.

Zo zie je maar: voor Jaws 2 waren de verwachtingen vermoedelijk te hoog gespannen, bij deze Jaws 3D waren ze zo laag dat het enkel maar kon meevallen. Toffe jaren '80 nonsens met een fijne cast en een haai die nog lekker moord en vernieling zaait. De verandering van setting doet de film deugd en ik ben benieuwd wat deel 4 weer gaat brengen. Die wordt nog slechter dan deze film beoordeeld maar het kan blijkbaar alle kanten uit...

avatar van Graaf Machine
Ik heb het origineel gezien in de bioscoop toen ik 8 jaar was (gek, maar blijkbaar kon dat toen nog.). Voor deel 2 hetzelfde, hoewel ik toen al 10 of 11 was. Met moeders erbij kon ik toen gewoon naar binnen.

Dit deel zag ik iets later, ik was misschien 14 of 15. Maar wat een enorme afknapper, echt niet vergelijkbaar. Gewoon een dom haaienfilmpje met "laten we iets leuks doen'.

avatar van Basto
Wat een heerlijke camp! Het heeft werkelijk niks met de eerdere Jaws films te maken en symboliseerd ongeveer alles wat er mis kan zijn met jaren 80 films.

Het begint al met de idiote 3d begin credits, gevolgd door een cheerleader waterski team, een foute tv personality, domme blondjes, zowel mannelijk als vrouwelijk en super slechte special effects. Het lijkt haast wel CGI.

Haha, dit was echt bij vlagen hilarisch slecht. Heb ne er desalniettemin prima mee vermaakt.

Verhoogd naar 3*

avatar van Basto
Quentin schreef:

Ik vond het nog steeds een hele armoedige transfer...

avatar van Elchapo
Wat een heerlijke onzin weer,en toch stiekem genoten net niet voldoende maar toch.....2.5 stars.

avatar van Quentin
Basto schreef:

Ik vond het nog steeds een hele armoedige transfer...

Dat komt gewoon door het goedkope 3D-proces, toch is dit een hele verbetering.

avatar van Shadowed
Hetzelfde.

Een flop notering? zo slecht vond ik dit bij lange na niet. Natuurlijk is het niet het beste deel in de reeks, maar zo slecht was hij toch ook weer niet? Er is nog enigzins een beetje tijd in gestoken, das duidelijk. Ook het concept van het onderwatergebouw kon ik best waarderen.

De haai zelf ziet er niet meer uit, maar ik moet toch toegeven dat ik het allemaal nog steeds best vermakelijk vond. De spanning is er nog steeds wederom niet meer, maar sommige insteken zijn nog steeds leuk gedaan. Vooral het onderwater concept.

Uiteindelijk vond ik het van hetzelfde niveau als deel 2. Het mist nog steeds de vonk en de effecten zijn ook wat achteruit gegaan naar het B-niveau.

avatar van Achilles
Poster vertelt het

Njah.

Het idee is op zich wel goed. Knip er gewoon een half uur uit en probeer er een vlotte genrefilm van te maken. Geen serieus gedoe meer, geen personages die eindeloos uitgediept moeten worden en geen oeverloos saai middenstuk.

Maar met een goed idee alleen kom je er niet, zoveel is ook wel duidelijk. De uitvoering telt eigenlijk dubbel bij een simpel filmpje als deze en die is toch echt wel om te janken. Eigenlijk is het op alle fronten gewoon een complete aanfluiting.

Maar nog het meest die effecten natuurlijk. Die platgeslagen 3D is amper aan te zien, kinderlijke effecten die ook maar enige poging tot sfeer meteen weer teniet doen. Je kan er een paar keer om lachen, maar na verloop van tijd wordt het toch wel erg pijnlijk. Ook die haai ziet er compleet niet uit, een bordkartonnen ding dat amper beweegt.

Acteerwerk is triest, de setting nogal muf en ondanks dat het maar 90 minuten duurt is de film nog steeds niet vooruit te branden. Terecht dat deze met de grond gelijk gemaakt wordt, ik heb niks met de andere Jaws films maar dit is gewoon pure onkunde.

avatar van de grunt
Dat jij steeds weer die energie kan opbrengen om dit op te tikken.

Fascinerend Onderhond fascinerend!

Alles voor het nageslacht hé.