
Westworld (1973)
Verenigde Staten
Sciencefiction / Actie
88 minuten
geregisseerd door Michael Crichton
met Yul Brynner, Richard Benjamin en James Brolin
Delos is een pretpark in de toekomst, waar naast een Romeins en Middeleeuws pretpark het themapark Westworld onderdeel van uitmaakt. In deze parken zijn alle figuren die er rondlopen robots, die worden bestuurd in een laboratorium door een groep specialisten. Bezoekers Peter Martin en John Blane besluiten naar Westworld te gaan en leven zich helemaal uit in het wilde westen. Het lijkt een heerlijk uitje, maar dan beginnen ze langzaam maar zeker te vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de robots.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Pp3Im2ACRHM
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,0 / 52603)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)Dat bleek wederom een goede keuze.
Erg leuke film om te zien, geregisseerd en geschreven door Michael Crichton en ook zijn debuut.
Ik vond het meteen ook beter 'pakken' met een jaren '70 sfeer en goed acteerwerk.
Dit is pas de tweede film die ik zie met Yul Brynner na The Magnificent Seven maar bij voorbaat had ik vanwege zijn deelname al het idee dat de film niet meer kon floppen. En wat een rol zet 'ie neer! De rest ook en zoals al vermeld hier: ik dacht bij James Brolin in eerste instantie aan een Christian Bale! Grappig.
Aloude vraagstukken worden weer opgeworpen hier zoals: tot waar moet men de technologie laten komen tot deze zich misschien tegen de mensheid gaat keren? Hier is het niet naadloos uitgewerkt maar dat zetten de spanning en de korte speelduur zo aan de kant. En: komt de mensheid op een gegeven moment (noodzakelijkerwijs?) op zo'n punt dat de bevoorrechte mensen onder ons maar moeten uitwijken naar dit soort escapades -- want het alledaagse leven biedt geen 'thrill' meer (ten gevolge van uit de hand gelopen welvaart en letterlijke en spirituele vervreemding van onszelf en de natuur)? Mag technologie dergelijke doelen dienen, moeten we dat toelaten? Hier kun je langdurige filosofische discussies over voeren. Ik vind het meestal wel leuk als een film een dergelijke kwestie opwerpt om je te inspireren er vervolgens eens goed over na te denken en te discussiëren.
De film is ouder dan mij, dus ik heb iets meer moeite om te kwaliteit voor destijds in te schatten.
Maar ik heb me zeker vermaakt.
En nu gaan we Futureworld checken

Het begint zeker niet slecht. De sets ogen allemaal wat gedateerd (en lang niet zo indrukwekkend als de serie) maar het onheilspellende sfeertje zit er wel in.
De film focust op drie verschillende theme parks; naast West World zijn er ook nog Roman World en Medieval World, maar die vond ik vrij irrelevant in het verhaal. Wat mij betreft had het zich allemaal enkel in Westworld af mogen spelen.
Halverwege verliest de film echter zijn spanning en vaart, met als dieptepunt het veel te lange en kolderieke saloongevecht, met een irritant muziekje eronder. Als daarna de robots op hol beginnen te slaan wordt het weer spannender, zeker als Yul Brynner met z'n glazige ogen de achtervolging inzet, maar eenmaal ondergronds -met het eindeloze rennen door de gangen- miste het toch wel drama en emotionele spanning. De uiteindelijke climax vond ik teleurstellend.
Wel spijtig, want het concept vind ik op zich supervet; robots die zelfbewust worden (of 'rogue') en dan afwijken van hun gescripte paden is wel iets dat zich goed leent voor sci-fi films en series. Gelukkig weet de tv-serie meer te doen met het gegeven en is die een stuk onderhoudender gefilmd.
Het verbaasd me echter hoe de mensen toentertijd de nabije toekomst zagen.
Konden ze zich nu echt niet voorstellen dat beeldschermen in de toekomst plat en dun zouden zijn? Altijd hebben de computers een veelheid aan mechanische schakelaars en arrays vol knipperende lichtjes, schijnbaar zonder enig praktisch nut.
ltijd hebben de computers een veelheid aan mechanische schakelaars en arrays vol knipperende lichtjes, schijnbaar zonder enig praktisch nut.


Wat je zegt: uit de jaren 70, dus ongeveer gelijktijdig met deze film. Dat was toen dus het heden, niet de toekomst.

Je kan je ook afvragen of dat controle center van de NASA ook niet gewoon een decor was om een einde te maken aan de "space race". Maar zelf nadenken is nooit een vak geweest op school dus ik neem het niemand kwalijk als men bij dat idee geen vraagtekens zet.
edit: oh nee, bij vergroting blijkt het toch anders in elkaar te steken.
Leuk concept, een heerlijke rol van Brynner en (itt de serie) veel vaart. En dat voor 1,25 miljoen. Dikke 3,5 sterren
De nieuwe serie heb ik nog nooit gezien, ik had ook eerlijk gezegd niet meteen gedacht dat het een remake of vervolg zou zijn van deze film. Het maakt het wel wat aantrekkelijker om de serie eens te starten, maar aan de andere kant lijkt die serie me een stuk te serieus.
Deze Westworld scoort namelijk vooral op het plezier en het concept dat de film met zich meedraagt. Western is niet meteen mijn favoriete genre, maar de manier hoe Westworld ermee omgaat maakt het een stuk verdraaglijker. Bovendien duurt het lekker kort en pretendeert het verhaal niet meer te zijn dan nodig is.
Voor een film uit 1973 ziet het er allemaal overigens ook heerlijk uit. De effecten zijn uiteraard een beetje verouderd maar de praktische effecten staan nog goed overeind. Enkele actiescenes zien er buitengewoon stijlvol uit en zelfs het bloed mag zichtbaar in het rond spatten.
Acteerwerk is verder niet zo bijzonder. Brynner als "The Gunslinger" vond ik de beste rol neerzetten, apart type ook met dat kale hoofdje. De rest vond ik matiger acteren. Een beetje te overdreven aangezet allemaal, al zijn het geen bijzonder slecht gespeelde rollen. Toch is het het concept zelf en de leuke beelden die de film compleet maken.
Ik zie de film als een soort sluwe parodie op westernfilms. Het concept kent genoeg leuke ideeën en enkele scenes zijn erg verfrissend uitgewerkt. Een soundtrack die eens niet bombastisch de overhand neemt en goed camerawerk ondersteund door verfrissende montage zorgen ervoor dat het een leuke film blijft.
Wel jammer dat het eerste halfuur niet heel erg op gang wil komen, pas wanneer het allemaal een beetje in de soep loopt wil de film echt leuk worden. Westworld is geen duffe oude film zoals er wel meerdere zijn, maar een erg entertainende film met een leuk concept. Bovendien duurt het met 88 minuten ook totaal niet lang.
De scenes in Westworld zijn best leuk gedaan, maar de logica is vaak ver te zoeken. Waarom waren de paarden robots, wat is daar de meerwaarde van? Als je echte paarden gebruikt kunnen die ook niet worden neergeschoten want de pistolen zouden niet af kunnen gaan als er gericht wordt op warmbloedigen. En waarom lopen er zo weinig gasten rond? Het lijkt er op alsof er voor elke gast wel 10 robots waren. Dat er echte kogels worden afgevuurd is natuurlijk onzinnig, afgeketste kogels kunnen nog steeds dodelijk zijn - de man met de bril had zomaar zijn buuman kunn en doodschieten. Bovendien die robots gaan elke dag kapot, terwijl je in feite een heel groot laserquest-park hebt waar je ook gewoon met acteurs zou kunnen werken en onschuldige laserguns of paintguns voor mijn part. Hoef je ook geen 1000 dollar per dag te vragen en komt er misschien wat meer volk op af. Maar goed, dan heb je geen film.
Er zijn veel scenes achter de schermen, waar kapotte robots worden opgelapt en een hoop mannen met witte jassen die in jargon de gang van zaken bespreken, dat werd op een gegeven moment een beetje saai. Gelukkig is daar Yul Brenner die als een soort Terminator achter de protagonist aan wandelt. De scenes met Brenner zijn goed, vooral als hij de katerige Brolin neerschiet die verbijsterd vaststelt dat hij is neergeschoten, dat is meteen ook de enige echt iconische scène wat mij betreft. Daarna ebt de spanning een beetje weg, de meeste kills zijn off-screen en het weer opstaan uit de dood van Brenner was wat te voorspelbaar.