Westworld (1973)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Michael Crichton
met Yul Brynner, Richard Benjamin en James Brolin

Delos is een pretpark in de toekomst, waar naast een Romeins en Middeleeuws pretpark het themapark Westworld onderdeel van uitmaakt. In deze parken zijn alle figuren die er rondlopen robots, die worden bestuurd in een laboratorium door een groep specialisten. Bezoekers Peter Martin en John Blane besluiten naar Westworld te gaan en leven zich helemaal uit in het wilde westen. Het lijkt een heerlijk uitje, maar dan beginnen ze langzaam maar zeker te vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de robots.

avatar van joolstein
Achteraf had ik deze film toch al gezien maar nog geen punten gegeven. En ach, deze film nogmaals kijken is zeker niet verkeerd. Gewoonweg een heerlijk film. De special effects zijn dan wel gedateerd het concept is nog steeds erg sterk. Het thema heeft natuurlijk ook veel weg van Michael Crichtons andere pretpark thema Jurassic Park. Qua verhaal vind ik dit persoonlijk wat leuker. Maar Crichton is geen Spielberg en dat merk je. Yul Brynner speelt de belangrijkste robot en doet dit fantastisch. Vooral ook leuk omdat er door HBO nu ook een serie van gemaakt is Westworld - Seizoen 1 (2016) - TvMeter.nl is deze film nu toch ook wel weer actueel.

TMP
Onderhoudende en sfeervolle sciencefiction film, waarin mensen op vakantie kunnen in een wereld die bevolkt wordt door robots. De opzet is geslaagd uitgewerkt en het ziet er visueel goed uit. Aardig acteerwerk ook, met name van Yul Brynner. Het tweede deel van de film, waarin het voor de gasten en exploitanten van het park mis gaat, heeft meer te bieden dan het eerste deel. De spanning wordt naar het einde toe goed opgebouwd, hoewel de film uiteindelijk wat abrupt eindigt.

Geweldige film , ben in 1974 geboren en toen als kind heeft die veel indruk op mij gehad , 2e deel is volgens mij futureworld die iets minder was .

avatar van Illmaticly Ill
Een maat van me kwam laatst langs en wilde me introduceren met wat leuke SciFi/Drama/Thriller series, waaronder de nieuwe serie Westworld. Is ervan op de hoogte dat ik niet zo gecharmeerd ben van hedendaagse series en meer van de cinema hou; geen aflevering na aflevering van telkens een uur en zwaar theatraal bombastisch overgeacteerd overgeproduceerd spectaculair gezwets (daar valt het meeste onder in mijn ogen, misschien wat kort door de bocht...). Deze serie had toch echt een interessant verhaal en stak goed in mekaar en zo voorts. Dus wat stukken gekeken. Maar mijn interesse gaat dan toch meteen uit naar het originele werk voordat ik me verder verlies in zo'n serie en een week verder ben.
Dat bleek wederom een goede keuze.

Erg leuke film om te zien, geregisseerd en geschreven door Michael Crichton en ook zijn debuut.
Ik vond het meteen ook beter 'pakken' met een jaren '70 sfeer en goed acteerwerk.
Dit is pas de tweede film die ik zie met Yul Brynner na The Magnificent Seven maar bij voorbaat had ik vanwege zijn deelname al het idee dat de film niet meer kon floppen. En wat een rol zet 'ie neer! De rest ook en zoals al vermeld hier: ik dacht bij James Brolin in eerste instantie aan een Christian Bale! Grappig.

Aloude vraagstukken worden weer opgeworpen hier zoals: tot waar moet men de technologie laten komen tot deze zich misschien tegen de mensheid gaat keren? Hier is het niet naadloos uitgewerkt maar dat zetten de spanning en de korte speelduur zo aan de kant. En: komt de mensheid op een gegeven moment (noodzakelijkerwijs?) op zo'n punt dat de bevoorrechte mensen onder ons maar moeten uitwijken naar dit soort escapades -- want het alledaagse leven biedt geen 'thrill' meer (ten gevolge van uit de hand gelopen welvaart en letterlijke en spirituele vervreemding van onszelf en de natuur)? Mag technologie dergelijke doelen dienen, moeten we dat toelaten? Hier kun je langdurige filosofische discussies over voeren. Ik vind het meestal wel leuk als een film een dergelijke kwestie opwerpt om je te inspireren er vervolgens eens goed over na te denken en te discussiëren.

Omdat ik de serie gezien heb, heb ik ook deze film maar eens gecheckt. Prachtig.
De film is ouder dan mij, dus ik heb iets meer moeite om te kwaliteit voor destijds in te schatten.
Maar ik heb me zeker vermaakt.
En nu gaan we Futureworld checken

avatar van wihu61
Futureworld: doe jezelf een lol bespaar je de moeite: zeer flauwe en zwakke navolger...

avatar van Elchapo
Jaren geleden al verschillende keren gezien,en nu ook privè in de collectie.erg origineel verhaal....4 stars.

avatar van N00dles
Ooit eens iets over gelezen in de VPRO gids vroeger. Nu ik net het eerste seizoen van de nieuwe tv-serie heb gezien, wilde ik toch wel eens weten of de film dezelfde gave sfeertje heeft.

Het begint zeker niet slecht. De sets ogen allemaal wat gedateerd (en lang niet zo indrukwekkend als de serie) maar het onheilspellende sfeertje zit er wel in.
De film focust op drie verschillende theme parks; naast West World zijn er ook nog Roman World en Medieval World, maar die vond ik vrij irrelevant in het verhaal. Wat mij betreft had het zich allemaal enkel in Westworld af mogen spelen.

Halverwege verliest de film echter zijn spanning en vaart, met als dieptepunt het veel te lange en kolderieke saloongevecht, met een irritant muziekje eronder. Als daarna de robots op hol beginnen te slaan wordt het weer spannender, zeker als Yul Brynner met z'n glazige ogen de achtervolging inzet, maar eenmaal ondergronds -met het eindeloze rennen door de gangen- miste het toch wel drama en emotionele spanning. De uiteindelijke climax vond ik teleurstellend.

Wel spijtig, want het concept vind ik op zich supervet; robots die zelfbewust worden (of 'rogue') en dan afwijken van hun gescripte paden is wel iets dat zich goed leent voor sci-fi films en series. Gelukkig weet de tv-serie meer te doen met het gegeven en is die een stuk onderhoudender gefilmd.

avatar van huppelepup
Wel een leuke film, die de aandacht weet vast te houden.
Het verbaasd me echter hoe de mensen toentertijd de nabije toekomst zagen.
Konden ze zich nu echt niet voorstellen dat beeldschermen in de toekomst plat en dun zouden zijn? Altijd hebben de computers een veelheid aan mechanische schakelaars en arrays vol knipperende lichtjes, schijnbaar zonder enig praktisch nut.

avatar van arno74
huppelepup schreef:
Dat laatste zou ik niet zeggen, zie bijvoorbeeld het controle-center van de NASA uit de jaren '70 (en eerder), ik tel denk ik wel enkele honderden kleurrijke knopjes en tientallen mechanische schakelaars, ze zullen vast een doel hebben gehad .

avatar van arno74
Fijne scifi-western die op veel terreinen zijn tijd ver vooruit was. Via de serie kwam ik achter het bestaan van deze film. Het is een originele en geslaagde genremix met een duidelijke en uitgewerkte visie op de toekomst van computers, robots en pretparken. Het lijkt me alleen een kwestie van tijd voor we ooit een echte Westworld zullen kunnen bezoeken. Knap dat alles wat de serie te vertellen heeft hier in een film van nog geen 90 minuten was gepropt. 4*

avatar van huppelepup
arno74 schreef:

Wat je zegt: uit de jaren 70, dus ongeveer gelijktijdig met deze film. Dat was toen dus het heden, niet de toekomst.