Westworld (1973)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Michael Crichton
met Yul Brynner, Richard Benjamin en James Brolin

Delos is een pretpark in de toekomst, waar naast een Romeins en Middeleeuws pretpark het themapark Westworld onderdeel van uitmaakt. In deze parken zijn alle figuren die er rondlopen robots, die worden bestuurd in een laboratorium door een groep specialisten. Bezoekers Peter Martin en John Blane besluiten naar Westworld te gaan en leven zich helemaal uit in het wilde westen. Het lijkt een heerlijk uitje, maar dan beginnen ze langzaam maar zeker te vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de robots.

avatar van thewho

thewho schreef:
Waar kun je hem kopen??

Ik heb de film in iedergeval nog nooit in de winkels gezien, ik heb de film gewoon bij een muziek annex filmwinkel besteld, de film kwam toen uit Duitsland.

avatar van wibro
Film diverse keren gezien. Ik vond het een zeer bijzondere film. Ontzettend goed verhaal; robots die tegen de mensen in opstand komen. Geweldige rol van Yul Brynner. De scene waarin hij een van de vakantiegasten langdurig achtervolgde vond ik de beste in deze film.
Minpuntje vond ik dat de film niet helemaal goed is uitgewerkt. De produktie was niet helemaal je van het.
Niettemin blijft dit toch een van de beste science-fiction films die ik gezien heb.

avatar van the spies
thewho schreef:
Waar kun je hem kopen??

Heb hem gekocht bij de Boudisque in Nijmegen. Volgens mij is ie ook te bestellen via bol.com. Succes!

avatar van Bombong
Er is helemaal geen Nederlandse uitgave van deze film. Ik heb vorig jaar de Duitse gekocht, waarop zowel de oorspronkelijke Engelstalige versie staat als de nagesynchroniseerde Duitse. Zonder ondertitels. Ik denk dat dat dezelfde is die Bol.com aanbiedt want bij mijn weten is er momenteel geen andere regio 2 versie.

Bombong schreef:

Die Duitse uitgave heb ik ook.

avatar van A.L.I.E.N
Ik heb hem gewoon gehuurd.
(Oude WB.Cassete)

Slim

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
"Contact us today, or see your travel agent. Boy, have we got a vacation for you."

Uitstekende, vermakelijke en erg goed gemaakte science fiction. Het hele uitgangspunt is geweldig, maar ook de uitwerking viel me verre van tegen. Benjamin en Brolin spelen prima rollen en Brynner is ook voortreffelijk als de koele Gunslinger. De film bevat zowel humor als spanning, de (make-up) effecten zagen er prima uit en de korte speelduur zorgt ervoor dat je je ogen geen seconde van het scherm af kan houden.

Erg geslaagde film. 4 dikke sterren.

avatar van the spies
Geweldig deze film! Moet zeggen dat ik Brynner top vind als cyborg. Best creepy die emotieloze kop van hem. Tof verhaal en in tegenstelling wat hier eerder werd gezegd, hoop ik dat hier nou eens geen remake van word gemaakt.

aerts007
het verhaal vind ik oke,maar Brynner slaagt wederom tegen!
die man is volgens mij echt een robot.

avatar van Jazzthieve
Wat valt er te zeggen over Yul Brynner, de man heeft nauwelijks 5 min screentime en zegt ongeveer twee zinnen in de film. Saaie en trage film. Ongeveer een vol uur voor de opbouw, waarin er overigens weinig gebeurt, en daarnaa is het allemaal voorbij in 25 min.

Viel zwaar tegen, moest een dergelijke film nu uitkomen dan zal de score heel anders uitvallen.

2.5 sterren, en dan ben ik nog genereus.

Jazzthieve schreef:
Wat valt er te zeggen over Yul Brynner, de man heeft nauwelijks 5 min screentime [..]

Heb je wel dezelfde film gekeken?

avatar van bioscoopzaal
Best een teleurstellende film die zijn cultstatus nauwelijks verdient. Het uitgangspunt is origineel, maar het plot rond het pretpark-met-problemen zou Crichton twintig jaar later veel beter uitwerken met Jurassic Park.

Westworld daarentegen is langdradig en vervelend, met een minimum aan plot, sfeer, spanning en uitwerking. Zelfs de aardige speciale effecten en de stoïcijnse Brunner kunnen de verveling niet verdrijven.

2 sterren.

Milan07
Ik vond Yul Brynner vroeger doodeng in deze film. Nu is het wat traag en ouderwets, maar het verhaal blijft erg goed. Na een boek van ateur Michael Crichton(Jurrasic Park e.a.) Op IMDB.COM staat dat er volgend jaar een remake komt, de acteurs zijn nog niet bekend, ben benieuwd. Het vervolg Future World is slaapverwekkend.

Het verhaal van deze prent zit wel goed, en ook de vertolkingen zijn prima.
Maar de ganse film komt heden ten dage wat traag en oubollig over.
Toch leuk om Yul Brynner nog eens bezig te zien, volgens mij een zwaar onderschat acteur destijds.
Ik heb ook gelezen dat er een remake zou komen van deze film, ben er zeer benieuwd naar.

avatar van Donkerwoud
Echt een film uit the good ol' days, met een ontzettend gaaf uitgangspunt en een geslaagde uitwerking. Yul Brynner is doodeng als de cyborg die de macht overneemt.

Op IMDB staat inderdaad dat dit jaar (2009) er een remake gaat komen. Verder is er nog heel weinig bekend blijkbaar. Ze moeten opschieten.

avatar van Prudh
Het concept van Westworld is bijzonder tof, maar het is helaas wat minder goed uitgewerkt. Het idee van een themapark waarin je zelf kunt rondlopen is super, lekker een weekje cowboytje of riddertje spelen. Het begin van de film is daarom perfect. Twee vrienden die eens lekker alle clichés van het westen beleven, ik zou bijna jaloers op ze worden. Het duo Brolin en Benjamin is daarnaast ook nog eens prima gecast.

Maar natuurlijk is het voor het filmpubliek een stuk leuker als alles mis gaat en dat het cowboytje spelen ineens realistischer wordt dan de twee vrienden lief is. Brynner is als elektronische belichaming van de stront aan de knikker nog angstaanjagender dan Schwarzenegger (niet cooler natuurlijk, daarvoor had deze film ook in de jaren 80 gemaakt moeten zijn). Vooral die blik in zijn ogen spreekt boekdelen. Het tweede deel duurt echter veel te kort, terwijl er in het houten westerndorpje genoeg ruimte was voor angstige momenten.

Helaas kleven er dus een paar grote minpunten aan Westworld. Ten eerste duurt het te lang voordat de gezapigheid voorbij is. Het eerste stuk is erg vermakelijk, maar daarvoor kijk ik de film niet. Ik wil boze robots zien die het gemunt hebben op argeloze toeristen. Ten tweede zit hier gewoon teveel onlogica in.

Neem de geweren, die alleen vuren als ze een koude bron tegenover zich hebben. Waarom kan de boze gunslinger dan wel ineens mensen doodschieten als hij op hol slaat? De sensors op de geweren zouden gewoon moeten weigeren. Of neem alle verwoesting die er aangericht wordt tijdens bijvoorbeeld het kroeggevecht. Dat kost zoveel repareerwerk dat zo'n park na een gemiddeld bezoekje een week dicht moet... Of repareren alle monteurs dat ook 's nachts? En wat gebeurt er met de technische staf van het park? Die sluit zichzelf in omdat ze alle stroom uitschakelen en plots niet meer uit de controlekamer kunnen... De zuurstof raakt op en ze stikken... Nog nooit van manual override gehoord? En zo zijn er nog wel wat dingen!

Jammer van de minpunten dus. Het concept is erg cool, er wordt puik in geacteerd, zelfs de muziek is lekker duister, maar het wordt er niet echt uitgehaald. Ik ben zéér nieuwsgierig naar een remake.

avatar van Erwin39
Zou heel graag de film willen hebben...zucht. Alleen via Amazone.com te koop en dan geen Nederlandse ondertiteling....helaas!

Maar , misschien komt ie nog ooit op tv, dan meteen opnemen!

Vind Westworld ECHT een aparte en goeie film..! Ik dacht er gisteravond ineens aan, en zou zo graag de film binnenkort weer willen kijken.

avatar van jordybeukeboom
wibro schreef:
Ontzettend goed verhaal; robots die tegen de mensen in opstand komen.

Ik vind dit weinig origineel, en hier is het ook nog eens erg matig uitgevoerd.

Compleet eens met bioscoopzaal

orbit
Weinig origineel?? Hoeveel films behandelden dit thema dan destijds?

avatar van jordybeukeboom
OK destijds was het misschien wel origineel, maar dan nog vind ik het een wat 'makkelijk gevonden' onderwerp

avatar van mcdaktari
Ik weet nog wel dat dit een te gekke film was toen die pas uit was, en ik moet eerlijk bekennen dat ik de film nu ook nog de moeite vind. Goed verhaal en zeker voor die tijd.

avatar van mayhemblik
Wat ik me ervan herinner is een geniale Yul Bryner en een ongelofelijke spanning, zou hem graag weer eens herzien.

avatar van voomzap
Klassieker eerste klas!

avatar van mayhemblik
Net herzien en inderdaad Yul Bryner is geniaal als de robot met z'n eigen willetje.
Gewoon een erg spannende film met vele kleine foutjes die me deden glimlachen.
Nu ik zo zit te typen valt me opeens op wat een vreemde handen ik heb, zal ik dan toch......

avatar van mcdaktari
jordybeukeboom schreef:

het is een film uit '73 en voor toen was het echt wel een vernieuwende film. Maar ik neem aan dat jij er toen nog niet was

avatar van louisvf
Is een aflevering van the simpsons hierop gebasseerd?

avatar van Noodless
Eens terug opgevist en moet zeggen dat de film eigenlijk niks van waarde heeft ingeboet in al die jaren.
Leuk , origineel concept ! 7/10