
Westworld (1973)
Verenigde Staten
Sciencefiction / Actie
88 minuten
geregisseerd door Michael Crichton
met Yul Brynner, Richard Benjamin en James Brolin
Delos is een pretpark in de toekomst, waar naast een Romeins en Middeleeuws pretpark het themapark Westworld onderdeel van uitmaakt. In deze parken zijn alle figuren die er rondlopen robots, die worden bestuurd in een laboratorium door een groep specialisten. Bezoekers Peter Martin en John Blane besluiten naar Westworld te gaan en leven zich helemaal uit in het wilde westen. Het lijkt een heerlijk uitje, maar dan beginnen ze langzaam maar zeker te vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de robots.
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=fEHniGifKyE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Dat bleek wederom een goede keuze.
Erg leuke film om te zien, geregisseerd en geschreven door Michael Crichton en ook zijn debuut.
Ik vond het meteen ook beter 'pakken' met een jaren '70 sfeer en goed acteerwerk.
Dit is pas de tweede film die ik zie met Yul Brynner na The Magnificent Seven maar bij voorbaat had ik vanwege zijn deelname al het idee dat de film niet meer kon floppen. En wat een rol zet 'ie neer! De rest ook en zoals al vermeld hier: ik dacht bij James Brolin in eerste instantie aan een Christian Bale! Grappig.
Aloude vraagstukken worden weer opgeworpen hier zoals: tot waar moet men de technologie laten komen tot deze zich misschien tegen de mensheid gaat keren? Hier is het niet naadloos uitgewerkt maar dat zetten de spanning en de korte speelduur zo aan de kant. En: komt de mensheid op een gegeven moment (noodzakelijkerwijs?) op zo'n punt dat de bevoorrechte mensen onder ons maar moeten uitwijken naar dit soort escapades -- want het alledaagse leven biedt geen 'thrill' meer (ten gevolge van uit de hand gelopen welvaart en letterlijke en spirituele vervreemding van onszelf en de natuur)? Mag technologie dergelijke doelen dienen, moeten we dat toelaten? Hier kun je langdurige filosofische discussies over voeren. Ik vind het meestal wel leuk als een film een dergelijke kwestie opwerpt om je te inspireren er vervolgens eens goed over na te denken en te discussiëren.
De film is ouder dan mij, dus ik heb iets meer moeite om te kwaliteit voor destijds in te schatten.
Maar ik heb me zeker vermaakt.
En nu gaan we Futureworld checken

Het begint zeker niet slecht. De sets ogen allemaal wat gedateerd (en lang niet zo indrukwekkend als de serie) maar het onheilspellende sfeertje zit er wel in.
De film focust op drie verschillende theme parks; naast West World zijn er ook nog Roman World en Medieval World, maar die vond ik vrij irrelevant in het verhaal. Wat mij betreft had het zich allemaal enkel in Westworld af mogen spelen.
Halverwege verliest de film echter zijn spanning en vaart, met als dieptepunt het veel te lange en kolderieke saloongevecht, met een irritant muziekje eronder. Als daarna de robots op hol beginnen te slaan wordt het weer spannender, zeker als Yul Brynner met z'n glazige ogen de achtervolging inzet, maar eenmaal ondergronds -met het eindeloze rennen door de gangen- miste het toch wel drama en emotionele spanning. De uiteindelijke climax vond ik teleurstellend.
Wel spijtig, want het concept vind ik op zich supervet; robots die zelfbewust worden (of 'rogue') en dan afwijken van hun gescripte paden is wel iets dat zich goed leent voor sci-fi films en series. Gelukkig weet de tv-serie meer te doen met het gegeven en is die een stuk onderhoudender gefilmd.
Het verbaasd me echter hoe de mensen toentertijd de nabije toekomst zagen.
Konden ze zich nu echt niet voorstellen dat beeldschermen in de toekomst plat en dun zouden zijn? Altijd hebben de computers een veelheid aan mechanische schakelaars en arrays vol knipperende lichtjes, schijnbaar zonder enig praktisch nut.
ltijd hebben de computers een veelheid aan mechanische schakelaars en arrays vol knipperende lichtjes, schijnbaar zonder enig praktisch nut.


Wat je zegt: uit de jaren 70, dus ongeveer gelijktijdig met deze film. Dat was toen dus het heden, niet de toekomst.

Je kan je ook afvragen of dat controle center van de NASA ook niet gewoon een decor was om een einde te maken aan de "space race". Maar zelf nadenken is nooit een vak geweest op school dus ik neem het niemand kwalijk als men bij dat idee geen vraagtekens zet.