Westworld (1973)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Michael Crichton
met Yul Brynner, Richard Benjamin en James Brolin

Delos is een pretpark in de toekomst, waar naast een Romeins en Middeleeuws pretpark het themapark Westworld onderdeel van uitmaakt. In deze parken zijn alle figuren die er rondlopen robots, die worden bestuurd in een laboratorium door een groep specialisten. Bezoekers Peter Martin en John Blane besluiten naar Westworld te gaan en leven zich helemaal uit in het wilde westen. Het lijkt een heerlijk uitje, maar dan beginnen ze langzaam maar zeker te vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de robots.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Westworld was de voorloper voor andere robotfilms als Robocop en Terminator. Deze film is in mijn ogen het beste dat Michael Crichton geschreven heeft. Beter dan z'n latere werken Jurrasic Park, Rising Sun, Twister of Timeline. In mijn ogen was deze film z'n tijd vooruit, en zie je de stijl maar eerst terug in de 80's. Ondertussen lijkt hij voor sommigen wat veroudert, maar de sfeer van de jaren '70 maakt juist de film zo goed vind ik. 4,5 sterren voor dit meesterwerk.

avatar van thunderball
Dit heb ik altijd een fascinerende film gevonden, typisch Crichtons stokpaardje (futuristisch pretpark, waar alles fout gaat en de bezoekers moeten rennen voor hun leven, zie Jurrasic Park).

Spannend en vooral in het begin grappig tegelijk. De rol van Brynner is fantastisch, eigenlijk zeer verbazeningwekkend dat een toendertijd toch wel steracteur de rol van schurk/doorgedraaide robot speelt (maar wellicht was ie toen al op zijn retour?), maar hij doet dat dan wel met verve (en met een knipoog naar The Magnificent seven).

Alleen het einde vond ik wat onbevredigend en net niet spectaculair of spannend genoeg,
daarom geef ik hem net geen vier, maar 3,5 ster.

Zeer boeiende, spannende en originele film. Het verhaal zit goed in elkaar en Yul Brynner doet het uitstekend als badguy robot. De film weet van begin tot einde te boeien. Het einde van de film vond ik destijds zeer spannend.

Ze draaien deze film nog regelmatig op TCM.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
"Contact us today, or see your travel agent. Boy, have we got a vacation for you."

Uitstekende, vermakelijke en erg goed gemaakte science fiction. Het hele uitgangspunt is geweldig, maar ook de uitwerking viel me verre van tegen. Benjamin en Brolin spelen prima rollen en Brynner is ook voortreffelijk als de koele Gunslinger. De film bevat zowel humor als spanning, de (make-up) effecten zagen er prima uit en de korte speelduur zorgt ervoor dat je je ogen geen seconde van het scherm af kan houden.

Erg geslaagde film. 4 dikke sterren.

avatar van bioscoopzaal
Best een teleurstellende film die zijn cultstatus nauwelijks verdient. Het uitgangspunt is origineel, maar het plot rond het pretpark-met-problemen zou Crichton twintig jaar later veel beter uitwerken met Jurassic Park.

Westworld daarentegen is langdradig en vervelend, met een minimum aan plot, sfeer, spanning en uitwerking. Zelfs de aardige speciale effecten en de stoïcijnse Brunner kunnen de verveling niet verdrijven.

2 sterren.

avatar van Donkerwoud
Echt een film uit the good ol' days, met een ontzettend gaaf uitgangspunt en een geslaagde uitwerking. Yul Brynner is doodeng als de cyborg die de macht overneemt.

avatar van Prudh
Het concept van Westworld is bijzonder tof, maar het is helaas wat minder goed uitgewerkt. Het idee van een themapark waarin je zelf kunt rondlopen is super, lekker een weekje cowboytje of riddertje spelen. Het begin van de film is daarom perfect. Twee vrienden die eens lekker alle clichés van het westen beleven, ik zou bijna jaloers op ze worden. Het duo Brolin en Benjamin is daarnaast ook nog eens prima gecast.

Maar natuurlijk is het voor het filmpubliek een stuk leuker als alles mis gaat en dat het cowboytje spelen ineens realistischer wordt dan de twee vrienden lief is. Brynner is als elektronische belichaming van de stront aan de knikker nog angstaanjagender dan Schwarzenegger (niet cooler natuurlijk, daarvoor had deze film ook in de jaren 80 gemaakt moeten zijn). Vooral die blik in zijn ogen spreekt boekdelen. Het tweede deel duurt echter veel te kort, terwijl er in het houten westerndorpje genoeg ruimte was voor angstige momenten.

Helaas kleven er dus een paar grote minpunten aan Westworld. Ten eerste duurt het te lang voordat de gezapigheid voorbij is. Het eerste stuk is erg vermakelijk, maar daarvoor kijk ik de film niet. Ik wil boze robots zien die het gemunt hebben op argeloze toeristen. Ten tweede zit hier gewoon teveel onlogica in.

Neem de geweren, die alleen vuren als ze een koude bron tegenover zich hebben. Waarom kan de boze gunslinger dan wel ineens mensen doodschieten als hij op hol slaat? De sensors op de geweren zouden gewoon moeten weigeren. Of neem alle verwoesting die er aangericht wordt tijdens bijvoorbeeld het kroeggevecht. Dat kost zoveel repareerwerk dat zo'n park na een gemiddeld bezoekje een week dicht moet... Of repareren alle monteurs dat ook 's nachts? En wat gebeurt er met de technische staf van het park? Die sluit zichzelf in omdat ze alle stroom uitschakelen en plots niet meer uit de controlekamer kunnen... De zuurstof raakt op en ze stikken... Nog nooit van manual override gehoord? En zo zijn er nog wel wat dingen!

Jammer van de minpunten dus. Het concept is erg cool, er wordt puik in geacteerd, zelfs de muziek is lekker duister, maar het wordt er niet echt uitgehaald. Ik ben zéér nieuwsgierig naar een remake.

avatar van Erwin39
Zou heel graag de film willen hebben...zucht. Alleen via Amazone.com te koop en dan geen Nederlandse ondertiteling....helaas!

Maar , misschien komt ie nog ooit op tv, dan meteen opnemen!

Vind Westworld ECHT een aparte en goeie film..! Ik dacht er gisteravond ineens aan, en zou zo graag de film binnenkort weer willen kijken.

avatar van jordybeukeboom
wibro schreef:
Ontzettend goed verhaal; robots die tegen de mensen in opstand komen.

Ik vind dit weinig origineel, en hier is het ook nog eens erg matig uitgevoerd.

Compleet eens met bioscoopzaal

avatar van wibro
Deze film vanavond voor de derde keer gezien en hoewel veel films bij mij na herziening in waardering dalen blijft deze fier overeind staan. Yul Brynner is magistraal als de op hol geslagen robot. De achtervolgingsscène vond ik ook nu weer zo briljant en zo spannend dat die mij opnieuw op het puntje van de stoel zoog. Helemaal ook met 'Noodless' eens dat deze film niks aan waarde heeft ingeboet.
Ondanks dat het bijna drie kwartier duurde voordat de film echt op gang kwam behoort Westword voor mij tot de betere SF films, dit ook vanwege het zeer origineel concept en Yul Brynner uiteraard, die in deze film zijn beste rol uit zijn filmcarrière speelde.

avatar van 606
Dit is dus echt de voorloper op Terminator.
Helemaal het soort idee.
Prachtig gemaakte film en origineel.
Goed acteerwerk.

3,5 ster

avatar van WeZet
Heerlijke film zeg! Futuristisch met de techniek van de jaren 70. Een behoorlijk goed uitgepakt script van Chrichton. Ik zie mezelf ook al naar zo'n park gaan (zoiets wordt i.v.m. veiligheid, de film laat zien hoe het kan gaan, nooit goedgekeurd). Yul Brynner komt in combinatie met de simpele, treffende muziek, als een ware kinderverschrikking en eerste Terminator over. Maar vooral de aanloop naar het moment waar alles fout gaat vind ik fantastisch. Zo is er een barscene waar de jongens onverschillig zitten te kaarten, volledig ingeburgerd in het fictieve wilde westen. Opeens breekt er een knokpartij uit en ze besluiten niet mee te doen, maar gewoon door te kaarten. Dan valt er een robot-figurant op hun tafel (wat een scripts!) en hup, ze mengen zich zichtbaar genietend in het strijdgewoel. Die typische muziek die zijn intrede weer doet en de lokale 'sheriff' (ook een parkgast) die binnenkomt.... Het heeft wat bijzonders om slechts 3 zielen in de weer te zien met 20 robots. Ze betalen duizenden dollars om deel te nemen aan een in feite kale bedoeling. Het idee dat mensen er van genieten om een totaal ander persoon te zijn en zich onder de 'robots' te begeven. Gaaf! Ik zou er ook flink voor betalen, reken maar. Ik ben alleen wel benieuwd hoe de silicone robot-vrouwen zijn. Het mag duidelijk zijn dat Michael Crichton het script heeft geschreven. Het idee op zich is niet bijzonder, maar die kleine details: de ervaringen en dialogen over hoe het park is, het zichtbare genot van de parkgasten die een ongelooflijke tijd te wachten staat....

Uiteraard is er nog de ontknoping; Yul Brynner die een spannende achtervolging inzet, hoewel deze van mij nog wel wat uitgesteld had mogen worden. Fijne sfeer van wijlen zaliger Crichton, die later met een vergelijkbaar idee (Een falend amusementspark, maar dan met dinosauriërs: Jurassic Park) samen met Steven Spielberg verpletterend uitpakte!

avatar van SaNDuTjE
Niets vermoedend bleef ik deze film kijken nadat de vorige was afgelopen, en wat een verrassing!

Alles klopte aan deze film, van het interessante plot tot de erg goed spelende acteurs, de muziek(!) en natuurlijk de sfeer. Nergens gaat het over de top en is het eigenlijk een hele serieuze en spannende film.

avatar van Jack Sparrow
Boeiende film, duidelijk een inspiratiebron geweest voor o.a. Terminator en Robocop. Komt wat traag op gang, maar zo gauw de robots flippen wordt het interessant. Yul Brynner speelt een ijzingwekkende rol. Spannende achtervolging scènes maken de film compleet. Een remake staat nog steeds gepland; dat kan,met de huidige technieken, best eens leuk gaan worden.

avatar van Insignificance
Film met wellicht enkele onvolkomenheden, maar bovenal een fantastische setting. Het idee van zo'n pretpark spreekt meteen al aan en biedt ook nog eens een bevallige structuur die diverse genres met speels gemak aan elkaar bindt. De menselijke fascinatie voor geweld en sex in de vorm van een grappig aandoend meerdaags uitje in een pretpark waar de 'doktoren' eigenlijk niet zo goed weten hoe de humanoids werken. Waarom ook niet?

Leuk, alhoewel de verhouding tussen het eerste en tweede deel iets scherper had kunnen worden afgesteld. De overgang naar een sinistere finale verloopt best soepel en de Gunslinger is inderdaad een opmerkelijke verschijning. Vervaarlijke cowboy met markante kop, gaaf zicht en een geweldige houding. Fraai shot ook als hij door de gangen loopt. Het slot is ook best acceptabel. Beetje gammel hier en daar, maar zeker een geinig filmpje met een duister randje.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Leuke setting, maar de tand des tijds is er niet aardig voor geweest en er blijft nu vooral een charmante curiositeit over. Er wordt niet zoveel uit het verhaal gehaald, want een opvallend trage film oplevert voor zo'n korte film.

Ik lees hier wat over geplande remakes, valt me eigenlijk op dat dat nog niet gebeurd is eigenlijk. Al vrees ik dat het dan een schreeuwerig spektakel was geworden. Dan toch liever dit.

avatar van wihu61
Natuurlijk als SF-film enigszins verouderd,
een en ander is (technisch gezien) ook vrij onwaarschijnlijk.

Ik weet ook niet of het zo passend is om bij élke handeling
(die versierpoging in de "middeleeuwen" om maar een onschuldig
voorbeeld te noemen) geobserveerd te worden.

maar toch zorgt het sterke en eenvoudige uitgangspunt
nog steeds voor een aardige film: niks moeilijks of diepzinnigs
maar gewoon een onderhoudend SF-filmpje.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Griezelig glimlachend.

Een sfeervolle sciencefiction, verpakt in een westernjasje. Het is met name de dreiging die veertig jaar later wat minder goed overkomt. Er is in die tijd natuurlijk ook veel gebeurd. Toch is het originele gegeven van een kunstmatige omgeving nog steeds de belangrijkste trekker en weet Brynner als griezelig glimlachende cowboy nog steeds menige robot doen verbleken.

Goed.

avatar van The One Ring
Een uitje naar het pretpark is altijd een feest, vooral als er robotcowboys en robotridders aanwezig zijn. De pret wordt echter snel bedorven als de breinen achter het park op het idee komen om deze robots echte wapens te geven, die kennelijk niet op mensen zouden moeten reageren, maar door technische incompetentie dit uiteindelijk wel doen, precies op het moment dat door een virus alle techniek een eigen leven gaat lijden. Ik geef het toe: dit is allemaal aardig stompzinnig en vergezocht. Maar ik kon er wel doorheen kijken, omdat de film genoeg ertegenover te bieden had en dat het gewoon topvermaak was.

Het viel me op hoe lang het duurde voordat robot-Brynner op hol sloeg en het thrilleraspect de overhand nam. In het eerste uur is Brynner nog nauwelijks te zien en moeten we het doen met hints naar problemen in Westworld. Voor het grootste deel gaat het dan ook gewoon over twee vrienden die zich vermaken op een vakantietripje. En dat is verrassend leuk eerlijk gezegd. Wat ik hier weinig terugvind is hoe humoristisch de film is. Je kunt het bijna een komedie noemen. De manier waarop het wilde westen hier opnieuw gecreëerd wordt ter vermaak van de gasten vond ik vaak erg leuk gevonden, met die bargevechten, sheriffs, shoot-outs en zelfs een man met een grote snor die kennelijk de hele dag in een schommelstoel zat. Ik kon er vaak wel om lachen en het werd zelfs hilarisch toen er ook nog eens een heus bordeel bleek te zijn met robotprostituees die verliefd op je worden nadat je met ze naar bed bent geweest. En als ik zeg dat ik gelachen heb bedoel ik dat niets ten nadele van de film, want alleen al het acteerwerk lijkt te signaleren dat dit niet al te serieus bedoelt is. Aan de andere kant, in deze tijd waarin artificiële intelligentie een grotere aanwezigheid heeft dan in 1973 is het allemaal zo ver gezocht nog niet. Hoe sommige mensen met alleen al games omgaan is genoeg reden om te geloven dat een iets veiligere versie van Westworld zou aanslaan (al is het door de dagelijkse schade wel onbetaalbaar). Dit is zo'n film die in zekere zin nu actueler was dan toen hij gemaakt werd, ondanks dat het er duidelijk uitziet als een film van de jaren '70 en de kennis van computers van toen nu soms lachwekkend overkomt. Een remake is dan ook niet eens onwelkom, als ze het wat aanpassen aan moderne ideeën rond artificiële intelligentie.

Het tweede deel, dat vrij kort is, is daarnaast een spannende thriller. Ik vond de vrij snelle moord op Brolin best onverwacht en effectief en ook dat buiten Richard Benjamin niemand het overleeft een verrassing, zeker voor die tijd toen slashers nog nauwelijks bestonden. De manier waarop Brynner Benjamin achtervolgt en uiteindelijk zelfs nog als een metalen karkas achter hem aanloopt doet zo sterk aan The Terminator denken dat het onmogelijk is te geloven dat James Cameron Westworld nooit gezien heeft.

Bynner is dreigend met zijn gouden lenzen, Benjamin en Brolin vormen een leuk duo, er zitten goede ideeën in en zowel de humor als de spanning werken. Daardoor vergeef ik de onwaarschijnlijkheden in het plot en enkele langdradige discussies tussen wetenschappers wel.

avatar van RuudC
Beetje gek dat mensen het vooral de link leggen met The Terminator en in mindere mate met Jurassic Park. Die vergelijking vind ik veel duidelijker, al is dat niet in de laatste plaats, omdat Michael Crichton de geestelijk vader van beide avonturen is. Van de twee vind ik Jurassic Park zonder twijfel de betere, maar Westworld is helemaal geen gekke variatie op dit thema. In het eerste deel zien we een vrij decadent idee tot uiting komen waarin mensen voor een flink bedrag zich helemaal mogen uitleven in een bizar rollenspel dat naderhand op een wat crue wijze omdraait. Voor mij zit de meerwaarde van Westworld niet in de spanning. Het keerpunt in de film komt erg laat, waardoor de actie vooral neerkomt op geren en wat wapengekletter. Het is vooral de achtergrond van Westworld (het pretpark) wat me fascineert. Grappig dat de rijke klasse, net als bijvoorbeeld in Gamer, kan doen en laten wat ze willen.

Verdraaglijke science-fiction omwille van het semi-komische en het origineel idee om kapitaalkrachtigen te laten genieten buiten het massa-toerisme gedoe. We schrijven 1973. Veertig jaar later denkt men aan gelijkaardige absurditeit op de Maan of Mars of wherever

avatar van Left4Dead
Tja ik kan hier niet veel in vinden waarom ik dit nu zo'n hoge waardering zou kunnen geven als vele anderen voor mij wel hebben gedaan. Het duurt een eeuwigheid voordat het eindelijk eens los gaat, voor de rest is het een simpele "western" met soms Dukes Of Hazard-muziek op de achtergrond. Oké voor die tijd misschien vooruitstrevend maar tot 2/3de erg traag, saai en repeterend.

Het laatste deel wordt dan iets interessanter, het loopt uit de hand en er komt wat spanning in de film. Michael Crichton heeft later nog een film gemaakt waarbij robots het heft in eigen hand nemen (dan wel door een crimineel) en ook die was niet meer dan redelijk te noemen.

Goed het zal allemaal wel aan de cultstatus die deze film bemachtigt heeft liggen want ik heb zeker betere films in dit gerne met soortgelijk idee gezien. Gelukkig red het laatste deel van de film nog enigszins iets, het werd een "escape-film" met betere muziek. Yul Brynner speelde sterk.

Voor nu een 2.5**.

avatar van Roger Thornhill
Ik kan natuurlijk niet voor "vele anderen" spreken, alleen maar voor mijzelf, maar wat mij zo in deze film aanspreekt zijn de ideeënrijkdom, de sfeer (inclusief het lekker lome tempo) en de zwarte humor en satire. Het gebrek aan spektakel en de afwezigheid van een "glossy" uiterlijk zijn daarbij onderdeel van het pakketje en storen mij volstrekt niet.

avatar van Prinz
Mwa, wat moet ik hiermee? Het plot leek op mijn lijf geschreven, maar na een half uur was de film zijn magie kwijt. Vooral toen we een kijk kregen op de wetenschappers die alles coördineerden. De steeds reïncarnerende Brenner keer op keer neergeknald vond ik wel grappig, en pseudo-bruut, zoals ook een Chuck Norris dat is.

avatar van Vinokourov
Wat als de AI-robots superieurder worden dan de mens wordt en het heft in eigen hand nemen? Deze kwestie wordt in de toffe film Westworld aan de kaak gesteld. Een themepark dient als vakantie-oord waar mensen een aantal dagen door kunnen brengen als cowboy in het Wilde Westen of bijvoorbeeld als ridder in de Middeleeuwen. In dit decor zijn er levensechte robots die voor de interactie zorgen, maar dat kan natuurlijk niet altijd goed blijven gaan. Klinkt wat uitgekauwd nu, maar goed ik vond het toch wel een vermakelijke avonturenfilm met her en der wat lolligheid. Geregissseerd overigens door Michael Crichton, de schrijver van Jurassic Park!

avatar van Spetie
Erg leuk dit hoor!

Geweldig concept ook. Een robotpark, waar je jezelf als bezoeker kunt vermaken, door je echt in de tijd van het wilde westen of bij de Romeinen te wanen. Het lijkt mij ook een soort van jongensdroom en dat laatste zie je er in de eerste helft van Westworld echt goed aan af.

De mannen vinden het geweldig en genieten echt van het bijzondere park. Het wordt allemaal erg sfeervol neergezet en ondanks dat sommige zaken wat vergezocht zijn is het vaak droogkomisch en is het geen straf om te wachten op het moment, dat het mis gaat.

Het laatste half uur is ook boeiend om te volgen. Het tempo is hoger, er komt meer spanning bij kijken en het verveelt allemaal geen seconde. Ook de personages zijn leuk en Brenner heeft de mooiste rol van allemaal.

avatar van HarmJanStegenga
Fantastsich concept - leuk uitgewerkt. Ik heb genoten van 'Westworld'. Hopelijk komt er ooit eens echt zo'n park. Lijkt me fantastisch om een beetje in de saloon te hangen, om vervolgens na een ruzie even een paar gasten af te knallen. Even met 't paard de hort op en lekker de baas spelen in het oude westen.

Ja erg leuk. In de 1e helft van deze prent komt dat allemaal terug. Leuke rollen van Benjamin en Brolin. Laatstgenoemde deed me soms behoorlijk aan Christian Bale denken. En Brynner heeft de tijd van z'n leven hier. Naar het einde neemt de spanning toe en het geheel blijft constant vermakelijk. Erg fijne film.

Matige film over een pretpark vol robots die niet van echt te onderscheiden zijn. Een leuk gegeven dat ook een aantal vermakelijke scenes oplevert (vooral tijdens het laatste gedeelte). Maar het verhaal zelf is vaak wat onsamenhangend en ondanks de korte speelduur komt het toch wat langdradig over.

avatar van blurp194
Het idee is geniaal, en Yul Brynner is dat ook. Maar de tand des tijds knaagt genadeloos, en de indertijd al erg twijfelachtige production values zijn nu echt heel erg onder de maat. En daarnaast is de uitwerking ook wel wat erg gemakzuchtig. Jammer, want er was ook toen wel wat beters van te maken geweest. Verspilling van het acteertalent, zo iemand als Brynner vind je niet zomaar en de voor de begrippen van nu nog erg jonge Brolin kon ook wel wat beters laten zien.

Toch zijn een paar van de achtervolgingsscenes met de Gunslinger wel memorabel. Op het randje, en alleen aan Brynner te danken.

avatar van joolstein
Achteraf had ik deze film toch al gezien maar nog geen punten gegeven. En ach, deze film nogmaals kijken is zeker niet verkeerd. Gewoonweg een heerlijk film. De special effects zijn dan wel gedateerd het concept is nog steeds erg sterk. Het thema heeft natuurlijk ook veel weg van Michael Crichtons andere pretpark thema Jurassic Park. Qua verhaal vind ik dit persoonlijk wat leuker. Maar Crichton is geen Spielberg en dat merk je. Yul Brynner speelt de belangrijkste robot en doet dit fantastisch. Vooral ook leuk omdat er door HBO nu ook een serie van gemaakt is Westworld - Seizoen 1 (2016) - TvMeter.nl is deze film nu toch ook wel weer actueel.