The Warriors (1979)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

avatar van Cellulord
John Milton schreef:
Dan zou je bij iedere samuraifilm kunnen denken 'wat lopen die ochtendjassen zich aan te stellen, pak een UZI en maai ze neer'...

avatar van 93.9
De leden van de Warriors vechten op leven en dood in de asfalt jungle van NY
Schitterende actie film van de cineast Andrew Laszlo.

avatar van Flavio
Inderdaad gedateerd, en de gangs (velen inter-raciaal?? volgens mij bestaan die nauwelijks) zagen er nogal ongevaarlijk uit, met malle hoedjes en geverfde gizichten. oo de Warriors trouwens: zo'n Rembrandt (die 1 x een lelijke W mocht spuiten), daar zou je toch zo de weg aan vragen in nachtelijk New York. Acteerwerk was niet geweldig en de meeste gevechten waren slecht in beeld gebracht. Dat gevecht met de Baseball Furies met name, ze wachten keurig op hun beurt tot ze een voor een worden neergehoekt. En jammer dat de laatste confrontatie tegen de Rogues wordt beëindigd voor die goed en wel begonnen is.

Maar toch: de lege metro-stations, de zwoele radio-stem, de bekende speech van Cyrus, de mega-irritante leider van de Rogues (Warriors, come out to pla-hay), de syntisizer score, en inderdaad ook wel een portie jeugd-sentiment, het is toch wel met recht een cult-klassieker.

Té cool

avatar van Teejey
Heb me prima vermaakt die 90 minuten, zoals ik al had verwacht van dit type film. Ik heb echter wel veel beter gezien. Het verhaal is wat oppervlakkig en ook de casting snap ik niet helemaal. De meest interessante personages komen het minst in beeld en The Warriors zelf zijn vrij saai. Verder is de film vrij voorspelbaar, toch blijft het leuk om te zien zoals ik al zei.

Helaas geen The Outsiders / The Wanderers.

avatar van FunkStarr
Best wel schandalig dat ik deze nog niet gezien had. Erg leuke film, en kan de cult status dan ook goed begrijpen. Toch vond ik ook dat de cast wat vreemd was, de lui met de beste koppen kwamen het kortst in beeld. Deborah van Valkenburgh kende ik al van een paar andere B-films, was wel leuk om haar hier terug te zien. Soundtrack is lekker en de speech van Cyrus is terecht een klassieke. Nu weet ik eindelijk waar die speech vandaan komt, want die zit in een hardcore nummer verwerkt waar ik vroeger naar luisterde.

avatar van JacoBaco
Ik had niet echt verwacht dat dit zo'n brave film zou zijn. Nee zo omstreden als A Clockwork Orange had ik ook weer niet verwacht welke destijds toch wel wat stof deed opwaaien i.v.m. copy-cat-moorden, verkrachtingen en een mishandelde zwerver waarbij in alle gevallen de daders toegaven geïnspireerd te zijn door de film. Maar wat betreft The Warriors komt het qua geweld haast overeen met de gemiddelde The A-Team aflevering en dus voor alle leeftijden.

Toch had ik een leuke avond met The Warriors. Een plot is er niet, want wanneer Swan aan Luther vraagt waarom heb je het gedaan, dan zegt Luther omdat ik dat soort dingen gewoon doe wanneer ik daar zin in heb. Ja oké helder en meer dus niet. En ik heb maar 2 bekende acteurs gezien en dat zijn James Remar en David Patrick Kelly (Commando). Michael Beck die Swan speelt heeft absoluut een charismatisch hoofd, maar is nooit een beroemd acteur geworden en ik zou hem toch zeker wel herkennen aangezien hij tegenwoordig nog steeds hetzelfde kapsel heeft.

Leuke film wel, maar eigenlijk had ik deze film al als aankomende puber moeten kijken en dan had deze film ongetwijfeld een sentimentele waarde gekregen net als (voor mij) bijvoorbeeld films als The Lost Boys, Ghostbusters en nog wel een paar.

6,5/10

avatar van Gh8st
Ik leerde deze film een tijd terug kennen toen er een game van verschenen was. Die leek me wel interessant, maar ik nam me voor eerst de film een keer te kijken. Laatst werd ik nog eens aan herrinerd en toen heb ik hem gelijk op mijn watchlist gezet, om hem nu dan eindelijk eens echt te kijken.

Wat me toen al aansprak aan de game is ook het leukste punt uit de film. Namelijk de verschillende gangs die New York bezetten en zich onderschijden met aparte kleding en make-up. Dat maakt de hele stijl van de film en het lijkt me een feest te zijn om je daarmee bezig te mogen houden.

Het verhaal is blijkbaar gebaseerd op iets uit de Griekse oudheid en zorgt ervoor dat The Warriors zich door de terretoria van andere gangs heen moeten werken om thuis te komen. Een leuke manier om clashes met andere gangs te forceren.

Nu straalt er best wel wat B-kwaliteit vanaf qua acteren en de vechtscenes ogen ook niet erg indrukwekkend, maar dat mag de pret niet helemaal drukken. Het had allemaal echter wel iets minder braaf gemogen, want afgezien van het uiterlijk komen de gangs niet echt angstaanjagend over.
Al met al wel een vermakelijk filmpje dat vooral door de stijl geslaagd is.

The ultimate 80's flick. Alles klopt gewoon aan deze film.

avatar van clubsport
Op zich wel een grappige film , het blijft wel allemaal behoorlijk braaf maar dat heeft ook wel iets
Verder zijn de karakters allemaal super cliche en over the top .
Viel me trouwens op dat die michel beck welwat weg heeft van heath ledger

avatar van Ajax&Filmfreak
Matig filmpje als je er niks nostalgisch mee hebt en de film voor het eerst in 2018 ziet.

De restauratie op Blu-ray is trouwens wel van hoge kwaliteit.

avatar van Prudh
Je bent zelf een matig filmpje

avatar van Ajax&Filmfreak
Wat een sneue reactie Prudh
Kun je het niet hebben als iemand een film die jij goed vind maar matig noemt?

avatar van Prudh
't Is maar een grapje kerel, ik zou er niet teveel waarde aan hechten