ad

Met onder meer: Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Releasedatum: 9 februari 1979

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Warriors

"These are the armies of the night."

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Een bendeoorlog, een gave stoere poster en het speelt zich praktisch in de jaren 80, het walhalla van de actiefilm, af. Als dit niet enorm bruut en leuk zal worden, dan weet ik het ook niet meer dacht ik vooraf. Valt toch best tegen. De film is veel braver en rustiger dan ik gedacht en gehoopt had. De bendeleden komen ook niet zo stoer over, het lijken meer van die nichterige types met die strakke shirtjes en snorren die je vaker in de jaren 80 in actiefilms had (Bennett in Commando om eens wat te noemen). De knokpartijen vielen dan ook wel een beetje tegen, terwijl het wel de jaren van de toffe actiefilms waren.

Neemt niet weg dat ik mezelf wel prima anderhalf uur heb vermaakt met de film hoor. Daarvoor gebeurt er wel genoeg en is de setting van een donker, verpaupert New York meer dan goed. Graffiti, smerige en onveilige metro's, parken, typerende muziek uit films uit die tijd, hordes boos kijkende mannen die elkaar uitdagen met macho teksten. Het heeft wel wat. Ik heb de Director's Cut gezien, geen idee wat er aan is gewijzigd. Als ik het goed lees zijn het de comicbook momenten tussendoor en die zijn inderdaad best goed gedaan.

PS: Een personage Ajax noemen is wel altijd +1

avatar van Basto

Basto

Ajax&Litmanen1 schreef:

PS: Een personage Ajax noemen is wel altijd +1

Prima naam voor zo’n nichterig typetje.

avatar van AGE-411

AGE-411

Leuk filmpje met een heerlijk sfeertje. Maar wat een baggerverhaal...

avatar van Rancid

Rancid

Zoals iedereen hierboven keek ik ook al jaren uit naar deze film en verwachtte ik er daarom veel van.

Maar tjonge, zelden zulke saaie, domme, flauwe en kinderachtige bagger gezien. Geen verhaal, geen bloed, geen degelijk geweld, geen naakt, bizar mietige gangstertjes. Ik vind pak ‘m beet Beethoven en Home Alone een stuk spannender en interessanter, als we het dan toch over kinderfilms hebben.

Het zal wel aan de leeftijd liggen, al kwam slechts twee jaar later het wél compleet geniale Clockwork uit en had je in ‘79 al enkele jaren vrij harde meesterwerkjes als Exorcist en Texas Chainsaw.

Nog 2,5* vanwege de cultstatus en omdat Heath Ledger er tegelijk met Sex Education-stars Aimee Lou Wood en Kedar Williams-Stirling in speelt.

avatar van Lebarron

Lebarron

Rancid schreef:

Heath Ledger in The Warriors? Heb ik dan zeker gemist.

avatar van Basto

Basto

Rancid schreef:

Je had m ook niet moeten kijken voor gore of geweld, maar voor de heerlijke 70’s sfeer. De soundtrack is briljant! Geef m over een tijdje nog eens de kans. Mij viel die de eerste keer ook wat tegen om exact de redenen die je aangeeft.

avatar van Rancid

Rancid

Basto schreef:

Bedankt voor je leuke reactie, Basto! Ik snap je punt, maar ik moet zeggen dat ik ‘m zeker niet keek vanwege gore of geweld hoor. Ik verwachtte op zich helemaal niets, behalve een kwalitatief goede film. En ik vond alle aspecten daarin erg tegenvallen. De muziek deed mij ook helemaal niets, veel te veel richting disco. En ik ben normaliter dol op de 70’s. Maar dan wel meer de rock-hoek qua muziek. Verder vond ik dit gewoon te saai, te braafjes en te nep. Smaken verschillen, dit is gewoon niet mijn type film, kan gebeuren.

Maar wie weet, volg ik je raad ooit eens op en komt er toch nog een half puntje bij.

Gelukkig nieuwjaar alvast!