The Warriors (1979)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

avatar van petey
Een van de betere oude popcorn films. Warriors, come out to playyyyy,

Komt hier zo'n bende met honkbalknuppels in voor?

avatar van petey
Yep, worden met hun eigen knuppels flink lens geslagen.

Sea
RIFFS!!!

Waaarrioooors, come out to pla-ayyyyy.

avatar van jay73
Vroeger vond ik deze film helemaal te gek. Toen ik hem vorig jaar ineens weer zag, bleken The Warriors gewoon een stel mietjes, totaal geen angstaanjagende figuren ofzo. Maar er zit een fijne sfeer in deze film, op de grens van seventies en eighties. Nog steeds goed! 4,5*

MIETJES? 5 sterren voor deze cult classic!

avatar van Jordy
Jordy (admin)

Getver.

Caaaaan you dig iiiit?

grappig dat dat miezerige ventje, Jerry Horne uit Twin Peaks hier ook al een miezerig gluiperig ventje speelde. De film is te gek, toen controversieel, maar nu vrij mild. Maar het blijft een te gekke, toffe trefzekere film.

avatar van Brooklyn
Caaaaan you dig iiiit?

hehe, nee!. Met je poten van zo'n film afblijven is mijn mening. Maarja, wie ben ik?

avatar van Redlop
Vind ik ook. Tony Scott moet met zijn fikken afblijven van dit soort cultfilms. Maak dan gewoon een film over een paar rivaliserende gangs die elkaar de herses kapotmeppen, maar ga geen remake maken.

No Remake for The Warriors. De film maakte destijds veel indruk op mij. Onlangs heb ik The Warriors op DVD aangeschaft. Toen ik hem bekeek kreeg ik na al die jaren weer zo´n "oh ja" gevoel. Geweldig toen ik dat irritante, gevaarlijke, kleine onderdeurtje "Luther" weer zag, met dat kenmerkende stemgeluid (Waaarriors.....Come out to plaaaayy!!!!) een rol van Patrick David Kelly.
No Remake voor deze film wat mij betreft. De film was/is een tijdsbeeld van de jaren´70 en begin jaren ´80 en ik vind dat er al teveel remakes cq vervolgen op films zijn gemaakt die hopeloos mislukt zijn, een enkele uitzondering daargelaten.

"Cyrus"

Dit was echt een vermakelijk filmpje. Lekker veel vaart en aktie en veel stukjes die je herkent uit latere films en videoclips.

avatar van nirvana
zalige film die een perfect beeld weergeeft van de Broncx onderwereld in de tijd. Goeie rol voor michael beck als war chief. Weet iemand toevallig waar die nu mee bezig is?

nirvana schreef:

Yeah, right.

kos schreef:
...veel stukjes die je herkent uit latere films en videoclips.

Beat It - Michael Jackson

ook alweer 20 jaar oud maar goed...

EmDee schreef:
Yeah, right.

Moest er ook om lachen. Was dit niet zogenaamd de nabije toekomst destijds?

Wereldfilm, dat wel.

Redlop schreef:

Beat It - Michael Jackson

Onder andere ja.

Zag m laatst nog op tv.

Daarvoor was het een megatijd geleden dat ik m zag; dat was tijdens de lessen godsdienst op school. Nou moet ik zeggen:als iemand iets godsdienstig weet te halen uit deze film vind ik het knap.

De film is echt een must voor retrofreaks. Rolschaatsen, afrokapsels, indianen (denk Village People); kortom, zowat alles wat toen "cool en funky" was, passeren de revue.

En natuurlijk de laatste scenes in Coney Island....

Voor mij een goede 3,5 *.

Deze film zag ik destijds als 15-jarige in de bios en kreeg er een regelrechte kick van, en die soundtrack blijft nog altijd een klassieker vooral als je die 3 instrumentaaltjes na elkaar speelt!!!

avatar van bioscoopzaal
Geweldige actiefilm die me qua sfeer een beetje aan de videoclip "Beat It" van Michael Jackson deed denken. Het plot heeft weliswaar veel weg van een videogame (inclusief de power-ups ), en rommelt maar wat van A naar B, maar dankzij de kleurrijke gangs, de goeie knokscènes en de coole slow-motion wordt het geen moment vervelend.

Het einde is trouwens onverwachts subtiel, zeker gezien de massale actie die eraan vooraf ging. Terecht een (cult-)klassieker.

4 sterren.

avatar van De GeuS
Leuke film, waarin de nacht aan de bendes behoord. Met een zwoele stem op de radio....

avatar van bioscoopzaal
"This is one for all you Boppers out there."

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Erg stoer, geweldige sfeer hangt er in deze film zeg: die bendes, die metro, die ongelofelijk foute muziek...

Ook leuk om eindelijk al die bekende quotes eens in de juiste context te horen, ben zo ongeveer deze hele film in de afgelopen 15 jaar wel in verschillende hiphop-nummers tegen gekomen. En leek die speech-scene niet heel erg op (een "iets" geslaagdere versie van) die Morpheus-speech in Reloaded?

Ja, I could dig it

avatar van Ramon K
Slap verhaal, vlakke personages, weinig opzienbarende actiescene's, duffe muziek, de zoveelste geforceerde 'love-interest'..........slappe hap naar mijn mening. 1,5*

GogigaGo
"Warriors..come out to playyyyyyy"

Waanzinnige film. Nostalgie van de bovenste plank.
Ik was geloof ik 12 toen ik hem voor het eerst zag en was helemaal onder de indruk van al de gevaarlijke gangs in die tijd.

Mijn favoriet was toch de "lul" van de Warriors. Hij was een zeikerd en had een grote bek tegen de leden van zijn eigen gang. Maar toen hij samen met een lid op de vlucht sloeg voor een plaatselijke gang en zijn maatje moe werd, was hij totaal niet bang en sloeg de hele gang aan gort.
Fantastische kerel!

Maar ja, beetje fantasie is toch leuk!
Pure entertainment. 4*

avatar van mikey
niet iedereen kan hill even goed waarderen vanwege zijn aparte filmstijl. ik ervaar het als theatraal. toch een bijzonder goed gemaakte en geloofwaardige cultklassieker over een bende dat op de vlucht slaat. heel crimineel new york is naar ze op zoek. zullen ze de nacht overleven?4. ook heel aardig is southern comfort met hetzelfde thema, ongeveer.

avatar van Redlop
Helaas gaat die remake van Tony Scott wel door.