The Verdict (1982)

geregisseerd door Sidney Lumet
met Paul Newman, Charlotte Rampling en Jack Warden

Advocaat Frank Galvin heeft al jaren geen opmerkelijke zaak meer gewonnen en moet zijn klanten werven op rouwbijeenkomsten. Hij spendeert veel tijd in bars. Een vriend van hem wil hem nog één maal een zaak toewerpen, die mits goed uitgevoerd, een hoop geld kan opleveren. Het is een zaak van medische nalatigheid die buiten de rechtszaal afgerekend kan worden, maar als hij ziet wat de familie is aangedaan besluit hij zich volledig in te zetten. Het vraagt een andere levenswijze van hem.

avatar van chevy93
Toch alweer de zesde van Lumet die ik gezien heb. Vergelijkingen met 12 Angry Men wil ik niet maken, want buiten dezelfde regisseur en als thema het rechtbankdrama is er weinig overlap.

12 Angry Men is een aanklacht tegen het rechtsysteem en The Verdict is vooral de show van Newman. Sterker nog, het duurt ruim een uur, voordat de zaak überhaupt de overhand gaat voeren. Het is een lange aanloop en daardoor wordt de zaak an sich een beetje weggemoffeld, vind ik. Als dramafilm onderhoudend, als rechtbankfilm ook, maar dat maakt tegelijkertijd dat The Verdict vlees, noch vis is. Cliché zou ik het niet noemen, overigens. Gewoon... ja, onderhoudend.

avatar van dvdcrusher
Waarschijnlijk de beste rechtbankfilm die ooit werd gemaakt met een Newman in de herfst van acteurcarriere. Subliem en onvergetelijk!

avatar van knusse stoel
Gewoon een fantastische geheel dat totaal maar dan ook totaal niet heeft ingeboet op de leeftijd van de film en hoe die is neergezet!
De advocaat is iemand die voor het 'gewone volk' als een dronkenlap en dwaas overkomt maar intern nog prima functioneert. Dat zien we uiteindelijk ook aan het resultaat!
Een 8+ als waardering!

avatar van Metalfist
Your honor, with all due respect: if you're going to try my case for me, I wish you wouldn't lose it

Sidney Lumet en een rechtszaak, het verleden heeft al bewezen dat dat een interessante combinatie kan zijn. 12 Angry Men zit weliswaar ver weg in het geheugen, maar dat leek me misschien maar beter ook. Je wilt namelijk niet teveel gaan vergelijken met een film die uit een andere tijdsperiode van Hollywood stamt. Het interessantste aan The Verdict? De rol van Paul Newman natuurlijk!

Want dat blijft toch een gigantische klassebak die een film compleet naar een hoger niveau kan tillen. Dat is hetgeen dat hij ook doet met The Verdict, want dit is verder een rechtbankdrama dat je bijna van A tot Z kunt voorspellen. Stoort dat erg? Bwah, de degelijkheid straalt er van af en toch zijn een aantal keuzes te betreuren. Hetgeen me eigenlijk nog het meeste stoorde was de anti-climax van de rechtszaak. Het was te verwachten dat Kaitlin Costello het breekpunt in de zaak ging zijn, maar wat jammer dat Lumet haar bewijs ontvankelijk laat verklaren waarna hij de jury dan toch een oordeel in het voordeel van Galvin laat kiezen. Het hek is helemaal van dam wanneer ze dan ook nog eens een hogere schadevergoeding gaan toekennen.. Een smet op een voor de rest uitstekend geheel en de effectieve slotscène (Laura die dronken naar Galvin belt, Galvin die nuchter en drinkend van een kop koffie besluit om de telefoon te laten ringen) is qua impact heel wat indrukwekkender dan het einde van de zaak. Had het dan ook veel liever gezien dat het bewijs van Laura gewoon werd aangenomen. Dat zal waarschijnlijk technisch niet correct zijn geweest, maar er zijn sowieso wel rare sprongen gemaakt in de rechtszaak.

Paul Newman dus. De laatste tijd veel films met hem aan het zien en het wordt hoe langer hoe meer één van mijn favoriete acteurs. Deze keer gaat hij de meer alcoholische kant op (hoewel hij met uitzondering van de oogdruppels om zijn rode ogen te maskeren en de mondspray om zijn adem te maskeren, niet echt 'moeilijke' scènes moet spelen. Dan is The Lost Weekend van Billy Wilder een interessantere film) maar het zijn vooral de scènes in de rechtbank waar hij compleet weet te overtuigen. James Mason is een degelijke tegenstander van een even hoog kaliber en de bijrol van Jack Warden is ook uitstekend te noemen. Milo O'Shea's rol als rechter ligt er ietwat te dik op, maar kan er op zich nog wel mee door. Charlotte Rampling moet zich in het begin vooral gewonnen geven tegenover al dit talent, maar knokt zich langzaamaan succesvol de film in.

Interessante zit in ieder geval, maar wel één die wat wordt genekt door het einde. Begrijp niet goed wat Lumet bezielde om dit met zo'n anti-climax te laten eindigen, want de rest doet hij wel erg goed. Zo'n scène waar de rechter beide advocaten in zijn kantoor laat komen terwijl hij aan het ontbijten is.. Heerlijk!

Sterke rechtbankfilm, deze keer over een medische nalatigheid.
Opvallend toch hoe in al die rechtspraakfilms de impact van macht en de daaruit voortvloeiend oneerlijke practijken in het daglicht komen te staan en opvallend ook hoe vaak een jury de letter van de wet negeert en het hart doet spreken.
Boeiend en een zekere voorspelbaarheid heeft me niet gestoord en het lijdt geen twijfel dat de film sterk ondersteund wordt door klassebakken als Paul Newman en James Mason.
Ook Charlotte Rampling zit goed in haar rol. Van haar zag ik meestal films vanaf de jaren 2000. Moet zeggen dat ze heel knap en wat mysterieus overkomt. Deed me af en toe denken aan Lauren Bacall.

Erg basic allemaal.

Lumet is zo'n regisseur die je maar moeilijk een echt eigen stijl kan toekennen. Z'n films zijn redelijk droog en functioneel, maar ogen daarom ook vaak nogal saai en doorsnee. Niet meteen erg spannend om daar nu je handelskenmerk van te maken.

The Verdict is een erg typische rechtbankfilm, eentje waar het verloop zich al in het prille begin laat raden en ook de onverwachte tegenslagen weinig verassing met zich meebrengen. De rol van Newman is ook al niet de meest spannende (de ter lager wal geraakte advokaat die nog een keertje wil uitpakken).

Ach, en het sleept zich dan nog wel redelijk aardig voort. Ondanks de voorspelbaarheid en de speelduur is de film ook nergens écht vervelend. Het plotje wikkelt zich redelijk vlot af, maar de impressie achteraf is toch vooral dat dit een wat droevige en grijze film is, zoals ik me de meeste films van Lumet herinner.