The Warriors (1979)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

Sjezus, had er nog niet van gehoord. Ben benieuwd wat voor een blik pussy-acteurs er voor wordt opengetrokken.

avatar van Redlop
Nou aan de acteurs zal het niet liggen. Maar lees hier meer.

Deze film hadden wij als 16-jarigen beter niet gezien. Wij vonden hem zo goed dat we hier in ons stadje ook zo'n bende met allemaal dezelfde jassen gingen dragen en op een paar jaar tijd regelmatig het regionale nieuws haalden met alle gevolgen van dien...
Nu 16 jaar later nog eens bekeken en snap niet dat we zo naïef konden zijn. Toch vond ik het nog steeds een erg goeie film om te bekijken, maar dat was dan meer nostalgisch.

avatar van mikey
Een jeugdbende, een geweldadige, was geinspireerd door Scarface. Misschien uit Venlo. Maar weet dat niet meer zeker.

avatar van Da_BuTcHa
OW zo`n fijne film!! Echt helemaal geweldig! Ik had hem laatst nog op televisie gezien. Echt helemaal geweldig hoe die gasten de weg naar eigen territorium terug zoeken. Je zal zelf maar in zon situatie zitten.

Hij krijgt zeker 4.5* van me:)

avatar van bisse
Ramon K schreef:

Slap verhaal, vlakke personages, weinig opzienbarende actiescene's, duffe muziek, de zoveelste geforceerde 'love-interest'..........slappe hap naar mijn mening. 1,5*

avatar van SmuttWars
Cult

Fijn dat je dat ons vertelt....

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Wat is dat nou voor ding onderaan je bericht Wouter?

een smiley denk ik, jordy!?

GogigaGo
bisse schreef:

Tja, het is inderdaad een soort "Dirty Dancing"
duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Het gaat hier vooral om de nostalgische waarde van de film.
En wat een geforceerde 'love-interest' in dit verhaal betekent mag je ons toch eens uitleggen............

avatar van Ramon K
Het gaat hier vooral om de nostalgische waarde van de film.

Dat gaat voor mij niet op. Heb 'm nooit gezien in mijn jeugd.

Het toevoegen van een romance als bleke opvulling. Het voegt niets toe aan het plot en het krijgt geen enkele uitwerking zodat het ook emotioneel niet werkt. Zoiets van; "we hebben een good guy, we hebben een badguy, we hebben een plotje ... ach, laten we ook maar een love-interest toevoegen ... dan lijkt het flutfilmpje wat voller en beter."

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Deze film moet het volgens mij ook niet zo van het geweldige plot hebben Ik bedoel, prima dat je de film niet goed vindt vanwege het ontbreken hiervan, maar om nou te denken dat deze film met aanpassingen in die richting beter zou zijn geweest... deze film moet het hebben van de sfeer.

avatar van Ramon K

Ach, het sfeertje was wel een beetje aardig hoor. Daarom ook 1,5* ipv 0,5*. Verder deed 't me niets.

Jordy schreef:

Wat is dat nou voor ding onderaan je bericht Wouter?

Ik weet 't, ik weet 't....

Ik hou ervan hoe alles tot mytische proporties wordt opgeblazen in deze cultklassieker. Het verhaal is een moderne verzie van het duizenden jaren oude Anabasis van Xenophon.

Het schijnt dat deze film zelfs nog dichter bij het originele verhaal zit dat het boek van Sol Yurick, waar deze film op gebaseerd is.

Vijf sterren voor dit staaltje pure cinema.

Wouter schreef:
Ik hou ervan hoe alles tot mytische proporties wordt opgeblazen in deze cultklassieker. Anyway, de film is wat mij betreft een ijkfilm. Een aantal films in de filmgeschiedenis zijn scharnierpunten. Niet eens persé allemaal meesterwerken, maar wel zo fris en vernieuwend dat je ze vaak opduiken als ijkpunt in discussies. Een film waardoor je je kan laten inspireren.

Vijf sterren voor dit staaltje pure cinema.

Helemaal mee eens! De film blijft boeiend, en het is knap hoe er een soort andere wereld wordt gecreëerd in een toch bekende wereld. Gelijkaardig, ook van Walter Hill, en eveneens een soort fantasy-knokfilm is Streets of Fire uit 1984, al heeft deze meer rock 'n' rollgehalte. Klassieker! Helaas lijkt dit juweeltje ook niet te ontsnappen aan de remakedrang. Zie imdb voor meer informatie

avatar van BoordAppel
Hoewel deze film in '79 gemaakt is schreeuwt het jaren '80. Heb me wel vermaakt met de foute muziek en dito mode maar echt goed is het niet te noemen. Matig geacteerd, semi-stoer en niet echt bijzondere actiescenes. Het sfeertje was wel lekker jaren '80 en het is altijd leuk om weer eens een Wu-Tang quote in zijn originele habitat tegen te komen.

Ik heb genoten. Heerlijk sfeertje en dito muziek. 4*

avatar van mikey
Ik zou het bijna eens zijn met wouter. Het is niet zoveel meer dan een genreklassieker over een grote verlaten stad waar 'chaos' heerst. Althans zo lijkt het want je ziet het normale leven in NYC niet. Soms ben ik ook van mening dat het een post apocalyps is, dat lijkt op een toneeluitvoering. rare film hoor, grimmig en uitermate coole gevecht-scenes. bizar 4.5. de NWA liefhebbers zullen verrast zijn door deze voorloper van '100 miles and runnin'.

avatar van predator
Mansonite schreef:

Deze film zag ik destijds als 15-jarige in de bios en kreeg er een regelrechte kick van, en die soundtrack blijft nog altijd een klassieker vooral als je die 3 instrumentaaltjes na elkaar speelt!!!

Toen ik de film zag, werd de bioscoop helemaal kort en klein geslagen doordat een aantal jongelui erg geinspireerd raakte.

Topcultfilm, prachtige sfeer, prachtige muziek

Klassieker, misschien waardeloos geacteerd, ik blijf het een leuke film vinden.

3 sterren

Verena Post schreef:

misschien waardeloos geacteerd

Dat las ik ook al in de veronica gids. Ik vond het juist prima, de afstandelijke manier van acteren paste erg goed bij de sfeer.

avatar van xangadix
Ik heb ook geen problemen met het acteerwerk. "CAN YOU COUNT, SUCKERS!!"

Veronica Gids: niet serieus nemen.

I know!

avatar van BoordAppel
In dit geval heeft de Veronica gids gelijk. Het acteerwerk was, op een enkele uitzondering na, slecht tot matig te noemen.

avatar van mikey
Ik denk dat het een artistieke keuze was van de regisseur!

Rauw, sfeervol en erg amusant. Hill weet ze te maken. 4*

avatar van ewalk
ichi schreef:
grappig dat dat miezerige ventje, Jerry Horne uit Twin Peaks hier ook al een miezerig gluiperig ventje speelde. De film is te gek, toen controversieel, maar nu vrij mild. Maar het blijft een te gekke, toffe trefzekere film.

Is dat die Patrick david Kelly , speelde hij niet in achtereenvolgens commando´s en 48 hours eveneens als irritant mannetje? Heeft hij daar patent op of zo? Typecasting!