Westworld (1973)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Michael Crichton
met Yul Brynner, Richard Benjamin en James Brolin

Delos is een pretpark in de toekomst, waar naast een Romeins en Middeleeuws pretpark het themapark Westworld onderdeel van uitmaakt. In deze parken zijn alle figuren die er rondlopen robots, die worden bestuurd in een laboratorium door een groep specialisten. Bezoekers Peter Martin en John Blane besluiten naar Westworld te gaan en leven zich helemaal uit in het wilde westen. Het lijkt een heerlijk uitje, maar dan beginnen ze langzaam maar zeker te vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de robots.

avatar van pjotr
Een remake is natuurlijk compleet overbodig, alhoewel ik denk dat Tarsem Singh er nog wel wat leuks van kan maken. En inderdaad zonder Schwarzenegger dan graag, de vergelijking met Yul Brynner is al compleet belachelijk...

avatar van BoordAppel
Lijkt me een prima film voor een remake. Deze is toch wel ernstig verouderd. Schwarzenegger heeft al bewezen prima een robot te kunnen spelen.

Maar als sheriff?

avatar van as
as
pjotr schreef:
Maar als sheriff?
Het enige wat hij hoeft te doen is schieten en weinig praten. Een soort Terminator zonder de zonnebril, zeg maar...

avatar van pjotr
Typecast la vista, baby....

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Westworld was de voorloper voor andere robotfilms als Robocop en Terminator. Deze film is in mijn ogen het beste dat Michael Crichton geschreven heeft. Beter dan z'n latere werken Jurrasic Park, Rising Sun, Twister of Timeline. In mijn ogen was deze film z'n tijd vooruit, en zie je de stijl maar eerst terug in de 80's. Ondertussen lijkt hij voor sommigen wat veroudert, maar de sfeer van de jaren '70 maakt juist de film zo goed vind ik. 4,5 sterren voor dit meesterwerk.

avatar van Ravenstein
Ik vind dat deze fantastische western/science fiction er nog zeer goed uitziet, rekening houdend met het feit dat deze film al meer dan dertig jaar oud is.
Ik sluit me aan bij de mening van Film Pegasus en noem Westword ook een meesterwerk!
Een speciale vermelding voor de excellente muziek van Fred Karlin en voor Yul Brynner die perfect is als Gunslinger.
Een remake hoeft voor mij niet, maar ben toch benieuwd naar wat ze ervan zullen maken.

avatar van Spiderwoman
Deze film opgewaardeerd naar 5*, want een film die je jaren geleden gezien hebt, maar die je je nog zo voor de geest kan halen, verdient niet minder.

Deze film is gewoon toppie,toen ik nog jong was zat ik op het puntje van mijn stoel te kijken,geweldige klassieker die zijn tijd inderdaad ver vooruit is.

avatar van IcU
IcU
Leuk verhaal, en het ziet er goed uit. Alleen vind ik het verhaal niet doordacht genoeg en gebeuren er te veel rare dingen, waardoor de geloofwaardigheid snel achteruit keilt. Zoal dat de robots net echte mensen zijn, en erg geavanceerd zijn, en dan toch niet tegen een klein slokje water kunnen. Dan ben je mij echt kwijt. Jammer, voorderest wel leuk. 3*

dragje
IcU schreef:

ghehe Precies mijn mening!

avatar van Bombong
Dit is samen met A Clockwork Orange en Barbarella mijn favoriete SF film. Ik heb de film al vaak gezien dus ken ieder moment. Volgens mij was dit de eerste keer in een film dat de held de vijand lijkt te hebben verslagen, maar dat deze weer opstaat, niet één keer maar wel een paar keer . Dat is later zo vaak vertoond, zoals in Fatal Attraction, dat het een cliche is geworden. Maar misschien vergis ik me en was dit idee al eerder in een film te zien. Wie het weet mag het zeggen...

avatar van thunderball
Dit heb ik altijd een fascinerende film gevonden, typisch Crichtons stokpaardje (futuristisch pretpark, waar alles fout gaat en de bezoekers moeten rennen voor hun leven, zie Jurrasic Park).

Spannend en vooral in het begin grappig tegelijk. De rol van Brynner is fantastisch, eigenlijk zeer verbazeningwekkend dat een toendertijd toch wel steracteur de rol van schurk/doorgedraaide robot speelt (maar wellicht was ie toen al op zijn retour?), maar hij doet dat dan wel met verve (en met een knipoog naar The Magnificent seven).

Alleen het einde vond ik wat onbevredigend en net niet spectaculair of spannend genoeg,
daarom geef ik hem net geen vier, maar 3,5 ster.

avatar van thunderball
Deze net weer bekeken op TCM en ik moet zeggen dat ik hem toch wel heel goed weer vond.

De film bestaat eigenlijk uit twee gedeeltes:

de eerste helft zie je hoe beide vrienden (en trouwens ook een gedeelte van de andere pretparkbezoekers) zich kostelijk vermaken en hun kinder(?)dromen uitlaten komen, kortom: de tijd van hun leven hebben,

tweede gedeelte zien we hoe de enige overgebleven bezoeker letterlijk moet rennen voor zijn leven, wanneer de uiterstgevaarlijke robot, die onstopbaar is (dit idee deed me sterk denken aan de latere Terminatorfilm), onvermoeibaar achter hem aanzit.

De film is met zijn nog geen anderhalf uur precies lang genoeg om van het begin tot het eind te kunnen boeien, zonder ook maar 1 saai moment.

Ik verhoog mijn stem naar 4 sterren!

klute89
Echt een geweldige film, okee hij is aan de gedatteerde kant maar toch. Heerlijk ook om Yul Brynner als een "No Mercy" cowboy robot te zien. Deze film krijgt van mij zeker een waardering van 4,5 sterren!

Zeer boeiende, spannende en originele film. Het verhaal zit goed in elkaar en Yul Brynner doet het uitstekend als badguy robot. De film weet van begin tot einde te boeien. Het einde van de film vond ik destijds zeer spannend.

Ze draaien deze film nog regelmatig op TCM.

Daarnet herzien.
blijft een goeie film met een zeer open einde.
Richard Benjamin en James Brolin spelen de onverschrokken cowboy's en Yul Brynner in de rol van zijn leven.

A.L.I.E.N schreef:
Daarnet herzien.
blijft een goeie film met een zeer open einde.

Open einde?

Er blijft nog één pretpark bezoeker over en Yul Brynner de cowboy robot is voledig uitgebrand en daarmee vernietigd, dus ik kan dit niet zien als een open einde.:?

avatar van A.L.I.E.N
Maar wat gebeurd er met peter?
Gaat hij weg uit het park? Blijft hij daar zijn hele leven en komt om van de honger? Wat was de reden tot die fatale computerstoornis? Wat gebeurd er met de
geleerde die opgesloten zitten
? Verhongeren ze?

Allemaal vragen die onbeatwoord blijven.
Niet dat ik het een slecht einde vind.nee integendeel:ik hou van zo'n einde's Maar voor mij is het een open einde.
Smaken verschillen Hé.

Inderdaad smaken verschillen.

Hahaha verhongeren in een pretpark, ik vind hem sterk van je
Wie weet gebeurde dat ook wel hehe.

Bedankt

graag gedaan

avatar van thunderball
Zag je die geleerden niet doodgaan, stikten ze niet in die controlekamer wegens te weinig zuurstof?

klute89
Ja, die geleerden stikten ook in die controlekamer, omdat het beveiligingssysteem het onmogelijk maakte voor de geleerden om te ontsnappen en zo ook de zuurstof toevoer werd afgesloten.

klute89 schreef:

Dit is ook direct een antwoord op je vraag A.L.I.E.N omtrent die geleerden

avatar van A.L.I.E.N
Ja dat van dat stikken klopt volgens mij wel.
Ik weet het niet meer.

klute89
Maakt voor de rest ook niks uit. Als je de film weer eens gaat kijken, of toevalig ziet moet je maar eens opletten.

klute89 schreef:

Dit is ook direct een antwoord op je vraag A.L.I.E.N omtrent die geleerden

Tja, waarom denk je dat ik deze reactie had neergetyped?

Pardon.

avatar van the spies
Heb hem gisteren gekocht! Ga hem vanavond maar es kijken. Ben zeer benieuwd!