Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Westworld (1973)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Michael Crichton
met Yul Brynner, Richard Benjamin en James Brolin

Delos is een pretpark in de toekomst, waar naast een Romeins en Middeleeuws pretpark het themapark Westworld onderdeel van uitmaakt. In deze parken zijn alle figuren die er rondlopen robots, die worden bestuurd in een laboratorium door een groep specialisten. Bezoekers Peter Martin en John Blane besluiten naar Westworld te gaan en leven zich helemaal uit in het wilde westen. Het lijkt een heerlijk uitje, maar dan beginnen ze langzaam maar zeker te vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de robots.

avatar van wibro
Deze film vanavond voor de derde keer gezien en hoewel veel films bij mij na herziening in waardering dalen blijft deze fier overeind staan. Yul Brynner is magistraal als de op hol geslagen robot. De achtervolgingsscène vond ik ook nu weer zo briljant en zo spannend dat die mij opnieuw op het puntje van de stoel zoog. Helemaal ook met 'Noodless' eens dat deze film niks aan waarde heeft ingeboet.
Ondanks dat het bijna drie kwartier duurde voordat de film echt op gang kwam behoort Westword voor mij tot de betere SF films, dit ook vanwege het zeer origineel concept en Yul Brynner uiteraard, die in deze film zijn beste rol uit zijn filmcarrière speelde.

avatar van canciser
Grappig om te weten is dat dit de eerste speelfilm ooit is waar CGI bij gebruikt is.

avatar van 606
Dit is dus echt de voorloper op Terminator.
Helemaal het soort idee.
Prachtig gemaakte film en origineel.
Goed acteerwerk.

Wat is Draw ?

avatar van canciser
gelijk! Even goed.

avatar van WeZet
Heerlijke film zeg! Futuristisch met de techniek van de jaren 70. Een behoorlijk goed uitgepakt script van Chrichton. Ik zie mezelf ook al naar zo'n park gaan (zoiets wordt i.v.m. veiligheid, de film laat zien hoe het kan gaan, nooit goedgekeurd). Yul Brynner komt in combinatie met de simpele, treffende muziek, als een ware kinderverschrikking en eerste Terminator over. Maar vooral de aanloop naar het moment waar alles fout gaat vind ik fantastisch. Zo is er een barscene waar de jongens onverschillig zitten te kaarten, volledig ingeburgerd in het fictieve wilde westen. Opeens breekt er een knokpartij uit en ze besluiten niet mee te doen, maar gewoon door te kaarten. Dan valt er een robot-figurant op hun tafel (wat een scripts!) en hup, ze mengen zich zichtbaar genietend in het strijdgewoel. Die typische muziek die zijn intrede weer doet en de lokale 'sheriff' (ook een parkgast) die binnenkomt.... Het heeft wat bijzonders om slechts 3 zielen in de weer te zien met 20 robots. Ze betalen duizenden dollars om deel te nemen aan een in feite kale bedoeling. Het idee dat mensen er van genieten om een totaal ander persoon te zijn en zich onder de 'robots' te begeven. Gaaf! Ik zou er ook flink voor betalen, reken maar. Ik ben alleen wel benieuwd hoe de silicone robot-vrouwen zijn. Het mag duidelijk zijn dat Michael Crichton het script heeft geschreven. Het idee op zich is niet bijzonder, maar die kleine details: de ervaringen en dialogen over hoe het park is, het zichtbare genot van de parkgasten die een ongelooflijke tijd te wachten staat....

Uiteraard is er nog de ontknoping; Yul Brynner die een spannende achtervolging inzet, hoewel deze van mij nog wel wat uitgesteld had mogen worden. Fijne sfeer van wijlen zaliger Crichton, die later met een vergelijkbaar idee (Een falend amusementspark, maar dan met dinosauriërs: Jurassic Park) samen met Steven Spielberg verpletterend uitpakte!

avatar van namingway24
In het begin een leuke western, en naarmate de film vordert een goede achtervolgingsfilm. Benjamin en Brolin hadden onderling leuke conversaties en de typische western-taferelen zoals het gevecht in de bar waren leuk. Brynner is een goede bad guy. In het begin is hij geen bedreiging, en als alles net mis gaat lachen de hoofdrolspelers hem praktisch uit, maar daarna is hij echt creepy. De film verloopt in de laatste akte op zich vrij voorspelbaar en het einde was in feite een kleine anticlimax, maar toch vond ik dit een uiterst charmante sci-fi/western. Erg aparte muziek trouwens...

avatar van SaNDuTjE
Niets vermoedend bleef ik deze film kijken nadat de vorige was afgelopen, en wat een verrassing!

Alles klopte aan deze film, van het interessante plot tot de erg goed spelende acteurs, de muziek(!) en natuurlijk de sfeer. Nergens gaat het over de top en is het eigenlijk een hele serieuze en spannende film.

avatar van Le Professionnel
Geweldige SF film die nog regelmatig op TCM te zien is.

avatar van SaNDuTjE
Le Professionnel schreef:
Geweldige SF film die nog regelmatig op TCM te zien is.

Zeg maar gerust zéér regelmatig

avatar van Friac
Best positieve reacties hier, voor mij was Westworld helaas een teleurstelling. Jammer dat ze TCM van de kabel gegooid hebben bij mij, anders had ik hem gratis kunnen bekijken in plaats van er 7 euro (valt goed mee natuurlijk) aan te hangen.

Het idee achter Westworld is intrigerend en best origineel. Dit tilt de film een beetje naar boven, want voorts vond ik het niet zo interessant. Het eerste uur verloopt veel te sloom en het is allemaal behoorlijk vaag: waarom zou iemand bv. ooit 1000 dollar/dag betalen voor een themapark waar hij het risico loopt om écht in elkaar getimmerd te worden (het zag er tijdens het bargevecht niet naar uit dat de robotvuisten niet reageerden op mensen), waarom zijn de handen van de robots nog niet geperfectioneerd terwijl bv. de geslachtsorganen van op zijn minst de vrouwelijke robots dat naar alle waarschijnlijkheid wél zijn,...? Het concept is leuk, maar je voelt dat er veel zaken zijn die je met een korrel zout moet nemen.

De hele achtervolging was een beetje spannend, al ging er nu ook weer niet zoveel dreiging uit van robot Yul Brenner (in tegenstelling tot de latere Terminatorfilms, die allicht gedeeltelijk hierop geïnspireerd zijn). Een beetje mak allemaal, en ook op het einde stoorde ik me aan enkele zaken bv. hoe de protagonist zomaar de toegang tot de onderaardse gangen vond, de climaxen van een steeds terugkerende Yul Brenner-robot die eigenlijk voor geen meter werkten,....
Slechts voor het uitgangspunt vind ik Westworld interessant, als film was het niet wat het zijn moest voor mij. Een erg nipte 2,5*

avatar van Jack Sparrow
Boeiende film, duidelijk een inspiratiebron geweest voor o.a. Terminator en Robocop. Komt wat traag op gang, maar zo gauw de robots flippen wordt het interessant. Yul Brynner speelt een ijzingwekkende rol. Spannende achtervolging scènes maken de film compleet. Een remake staat nog steeds gepland; dat kan,met de huidige technieken, best eens leuk gaan worden.

avatar van AC1
AC1
Jack Sparrow schreef:

En vooral Jurassic Park, ook al van Michael Crighton.

Giseravond met een jonko met enigzins tegenzin gedownload want wist niet welke film ik wou kijken, maar dit had ik echt niet verwacht! Superspannend en grappig met een leuke sfeer en epic plot, 4.5!

avatar van Insignificance
Film met wellicht enkele onvolkomenheden, maar bovenal een fantastische setting. Het idee van zo'n pretpark spreekt meteen al aan en biedt ook nog eens een bevallige structuur die diverse genres met speels gemak aan elkaar bindt. De menselijke fascinatie voor geweld en sex in de vorm van een grappig aandoend meerdaags uitje in een pretpark waar de 'doktoren' eigenlijk niet zo goed weten hoe de humanoids werken. Waarom ook niet?

Leuk, alhoewel de verhouding tussen het eerste en tweede deel iets scherper had kunnen worden afgesteld. De overgang naar een sinistere finale verloopt best soepel en de Gunslinger is inderdaad een opmerkelijke verschijning. Vervaarlijke cowboy met markante kop, gaaf zicht en een geweldige houding. Fraai shot ook als hij door de gangen loopt. Het slot is ook best acceptabel. Beetje gammel hier en daar, maar zeker een geinig filmpje met een duister randje.

avatar van Betamax
Deze vroeger gezien.
Nu ik hem weer terug zag vond ik hem eigenlijk te traag.
Het verhaal is wel goed maar hij viel me toch tegen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Leuke setting, maar de tand des tijds is er niet aardig voor geweest en er blijft nu vooral een charmante curiositeit over. Er wordt niet zoveel uit het verhaal gehaald, want een opvallend trage film oplevert voor zo'n korte film.

Ik lees hier wat over geplande remakes, valt me eigenlijk op dat dat nog niet gebeurd is eigenlijk. Al vrees ik dat het dan een schreeuwerig spektakel was geworden. Dan toch liever dit.

avatar van Banjo
606 schreef:
Dit is dus echt de voorloper op Terminator.

o ja! dan wil ik hem zeker zien vanavond!

avatar van AC1
AC1
starbright boy schreef:

Ach, wie heeft dat nodig? Zelfs No Country For Old Men is een variatie op hetzelfde thema. Dan hebben we ook nog Jurassic Park, Duel, The Terminator, ....

avatar van wihu61
Natuurlijk als SF-film enigszins verouderd,
een en ander is (technisch gezien) ook vrij onwaarschijnlijk.

Ik weet ook niet of het zo passend is om bij élke handeling
(die versierpoging in de "middeleeuwen" om maar een onschuldig
voorbeeld te noemen) geobserveerd te worden.

maar toch zorgt het sterke en eenvoudige uitgangspunt
nog steeds voor een aardige film: niks moeilijks of diepzinnigs
maar gewoon een onderhoudend SF-filmpje.

avatar van Roger Thornhill
Het is hier al eerder gezegd, maar dat was al weer vier jaar geleden (zelfs op de dag af vier jaar geleden), dus het is misschien wel leuk om (opnieuw) te vermelden: Yul Brynner draagt hier precies dezelfde kleding als in The magnificent seven (1960), dus het kan bijna niet anders of zijn rol hier is een knipoog (of eerbetoon zo je wilt) naar die eerdere rol en/of film.

Qua uitwerking schiet deze film misschien wat te kort (alsof het budget nogal laag was, hetgeen misschien ook wel het geval was aangezien dit een debuutfilm was van iemand die niet eens van huis uit een filmer was en dus wellicht niet helemaal vertrouwd werd door de studio), maar qua ideeënrijkdom en qua filmplezier scoort deze film wat mij betreft nog altijd maximaal.

Ik heb deze film 40 jaar geleden in de bios gezien. Dat maakte in die tijd veel indruk op me.
Omstreeks 1980 zag ik hem op video en weer genoten van de film.
Nu op DVD en hij blijft actueel. Vroeger kende het publiek het computer virus nog niet. Er wordt in die film niet eens over gesproken.

Schiiterende rol van Yul Brynner die alleen al door zijn blik je in je broek laat plassen.
Over 30 jaar is deze film nog steeds populair en gewaardeerd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Griezelig glimlachend.

Een sfeervolle sciencefiction, verpakt in een westernjasje. Het is met name de dreiging die veertig jaar later wat minder goed overkomt. Er is in die tijd natuurlijk ook veel gebeurd. Toch is het originele gegeven van een kunstmatige omgeving nog steeds de belangrijkste trekker en weet Brynner als griezelig glimlachende cowboy nog steeds menige robot doen verbleken.

Goed.

avatar van The One Ring
Een uitje naar het pretpark is altijd een feest, vooral als er robotcowboys en robotridders aanwezig zijn. De pret wordt echter snel bedorven als de breinen achter het park op het idee komen om deze robots echte wapens te geven, die kennelijk niet op mensen zouden moeten reageren, maar door technische incompetentie dit uiteindelijk wel doen, precies op het moment dat door een virus alle techniek een eigen leven gaat lijden. Ik geef het toe: dit is allemaal aardig stompzinnig en vergezocht. Maar ik kon er wel doorheen kijken, omdat de film genoeg ertegenover te bieden had en dat het gewoon topvermaak was.

Het viel me op hoe lang het duurde voordat robot-Brynner op hol sloeg en het thrilleraspect de overhand nam. In het eerste uur is Brynner nog nauwelijks te zien en moeten we het doen met hints naar problemen in Westworld. Voor het grootste deel gaat het dan ook gewoon over twee vrienden die zich vermaken op een vakantietripje. En dat is verrassend leuk eerlijk gezegd. Wat ik hier weinig terugvind is hoe humoristisch de film is. Je kunt het bijna een komedie noemen. De manier waarop het wilde westen hier opnieuw gecreëerd wordt ter vermaak van de gasten vond ik vaak erg leuk gevonden, met die bargevechten, sheriffs, shoot-outs en zelfs een man met een grote snor die kennelijk de hele dag in een schommelstoel zat. Ik kon er vaak wel om lachen en het werd zelfs hilarisch toen er ook nog eens een heus bordeel bleek te zijn met robotprostituees die verliefd op je worden nadat je met ze naar bed bent geweest. En als ik zeg dat ik gelachen heb bedoel ik dat niets ten nadele van de film, want alleen al het acteerwerk lijkt te signaleren dat dit niet al te serieus bedoelt is. Aan de andere kant, in deze tijd waarin artificiële intelligentie een grotere aanwezigheid heeft dan in 1973 is het allemaal zo ver gezocht nog niet. Hoe sommige mensen met alleen al games omgaan is genoeg reden om te geloven dat een iets veiligere versie van Westworld zou aanslaan (al is het door de dagelijkse schade wel onbetaalbaar). Dit is zo'n film die in zekere zin nu actueler was dan toen hij gemaakt werd, ondanks dat het er duidelijk uitziet als een film van de jaren '70 en de kennis van computers van toen nu soms lachwekkend overkomt. Een remake is dan ook niet eens onwelkom, als ze het wat aanpassen aan moderne ideeën rond artificiële intelligentie.

Het tweede deel, dat vrij kort is, is daarnaast een spannende thriller. Ik vond de vrij snelle moord op Brolin best onverwacht en effectief en ook dat buiten Richard Benjamin niemand het overleeft een verrassing, zeker voor die tijd toen slashers nog nauwelijks bestonden. De manier waarop Brynner Benjamin achtervolgt en uiteindelijk zelfs nog als een metalen karkas achter hem aanloopt doet zo sterk aan The Terminator denken dat het onmogelijk is te geloven dat James Cameron Westworld nooit gezien heeft.

Bynner is dreigend met zijn gouden lenzen, Benjamin en Brolin vormen een leuk duo, er zitten goede ideeën in en zowel de humor als de spanning werken. Daardoor vergeef ik de onwaarschijnlijkheden in het plot en enkele langdradige discussies tussen wetenschappers wel.

avatar van Roger Thornhill
The One Ring schreef:

Klopt, er wordt hier inderdaad weinig de nadruk op gelegd, maar er zit zeker veel humor in de film. Je zou het af en toe zelfs satirisch kunnen noemen, bijvoorbeeld de manier waarop mannen in deze film de eigenlijk prachtige en bijna educatieve mogelijkheden van Delos (je onderdompelen in een vreemde cultuur, iets leren over andere zeden en gewoonten enz.) reduceren tot de mogelijkheid van gratis onbeperkte sex zonder konsekwenties (zoals in het begin wanneer dat echtpaar zit te luisteren naar het introductiefilmpje en de man op een gegeven moment enigszins schuldig opzij kijkt naar zijn vrouw). Maar je ziet het ook terug in kleinere dingen, zoals Benjamins kinderlijk enthousiasme versus Brolins na één bezoek aan Delos al blasé "been there done that"–houding, of de nieuwe sheriff wiens "cool" ernstig wordt verstoord wanneer hij de klink van de deur achter hem niet meteen kan vinden, of de verbazing van de gast op wiens avances niet wordt ingegaan door het dienstmeisje (om nog maar te zwijgen van de subtiele visuele humor van de werknemers die in het midden van de nacht een dood paard van de straat komen ophalen). En via die humor word je natuurlijk ook een beetje in slaap gesust, zodat de plotselinge tragiek van de dood van James Brolin des te verrassender is.

avatar van BlueJudaskiss
Anderhalf uur spannend en vermakelijk, maar de film had voor mij nog wat langer mogen duren: nu is het einde zo abrupt dat het voor mij overkwam alsof de inspiratie op was. Sommige plotholes die Friac noemde (de hoofdpersoon die zonder te zoeken de onderaardse gang vindt) waren me wel opgevallen, maar ik heb me er niet aan gestoord.

avatar van Rmie
Het gegeven, een themapark met robots, in de toekomst is aardig,
de uitwerking is matig.

Er gebeurt mijn inziens te weinig in teveel tijd.

avatar van SnakeDoc
Heerlijk Sciencefiction filmpje. Uniek en vooral goed vorm gegeven.

Leuk bedacht!

avatar van Rosicky
Mager.

Het uitgangspunt is fantastisch, maar de film is al over 2/3e voordat de robots ook daadwerkelijk op hol slaan. De opbouw is dus veel te traag en niet interessant genoeg. Alle scenes in het laboratorium hadden wat mij betreft achterwege kunnen blijven. De achtervolg is nog best boeiend, met de robot Yul Brynner, maar ook niet waarop ik hoopte.