Deep Blue Sea (1999)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Thriller

geregisseerd door Renny Harlin
met Saffron Burrows, Thomas Jane en LL Cool J

Zakenman Russell Franklin investeert vele miljoenen dollars in een medisch project dat een remedie moet vinden tegen de ziekte van Alzheimer. Biologe Susan McAllister schaart zich achter het project en heeft ontdekt dat er zich in de hersenen van haaien een stof bevindt die menselijke hersencellen opnieuw kan activeren. Om haar research te vervolledigen en een nog efficiënter geneesmiddel te kunnen ontwikkelen, gaat Susan over tot de genetische manipulatie van haaien. Ze kweekt exemplaren met een enorme hersencapaciteit, maar ontdekt dat de haaien er zo bijzonder intelligent en bovendien zo ontzettend agressief van worden...

avatar van Marvinleeaday
Best wel een aardige film, alleen zijn de special effects zeker niet best. En ik vraag me ook af waar de zware storm ineens gebleven is.

avatar van dvdfreak123
Prima haaienfilm. Boeiend van begin tot einde. De haaien zagen er wel goed uit. Geweldige kills toch wel in deze.Vele bekende gezichten in de cast. Deden het wel allemaal ok vooral Llcool j vond ik wijs spelen. Wel veel cliches en allemaal beetje overdreven, maar gewoon gedachten op nul en genieten. 7/10

avatar van Vinokourov
Een platform midden op de oceaan wordt gebruikt om haaien genetisch te manipuleren met als doel een medicijn tegen Alzheimer te ontwikkelen. Een groep wetenschappers en investeerder Samuel L. Jackson zijn bij een spannende test aanwezig, die plotseling volledig uit de hand escaleert . De haaien veranderen in nietsontziende moordlustige beesten en hebben als doel dat hele platform met crew en al naar de diepe zeebodem te trekken. Dit is altijd het moment waarop alle remmen los gaan en de film erg vermakelijk kan worden. Ik vond het wel vrij vroeg dat dit gebeurde en was benieuwd of de film daarna zo lang onderhoudend kan blijven.

Maar dat was geen probleem! Deep Blue Sea weet hoe een actiefilm zonder pretenties hoort te zijn: lekker lollig, veel avontuurlijke scenes met de haaien en bulderende waterstromen en allerlei onzinnige details, die totaal geen sense maken. Wie viel die dobberende American Football op in een van die met water gevulde gangen ? Wat is daar het nut van, wie neemt zo iets mee en denkt te gaan American Footballen in zo'n relatief klein onderzoekscentrum? En zo bleef ik me maar verbazen over de verwikkelingen en van alles en nog wat, maar wel met een dikke grijns, dat dan weer wel!

avatar van Panta Rei
Kortom, popcorn erbij en lachen maar.

Indiana007
Voor mij de beste haaienfilm.
Veel spannender dan Jaws .
Jaws is saai.

avatar van W.V.
Indiana007 schreef:
Voor mij de beste haaienfilm.
Veel spannender dan Jaws .
Jaws is saai.

Beter dan Jaws, je beweert nogal wat. Zeker is dat de special effects in DBS beter zijn dan in Jaws, maar er zit 25 jaar tussen de beide films, daarom zeg ik dat de effecten in DBS eigenlijk nog beter hadden moeten zijn, zit niet zoveel verschil tussen de films. Zelfs het verhaal van DBS is niet slecht, het gegeven dat er wordt gekeken naar medicijnen die misschien via haaien kan worden gewonnen klopt wel, die research is er al een tijdje, dat daarbij haaien nog agressiever en dodelijker worden kun je dan wel voor lief nemen. Dat er moeilijkheden op komst zijn weet je dan ook al. Het is de wijze waarop alles in de film in beeld is gebracht, dat is best wel grappig, de vaart en spanning blijft behouden en de acteerprestaties voldoen aan het actiegenre, stoere taal, onzekerheid en opofferingsbereidheid. Het zit er in en dat maakt DBS tot een zeer acceptabele actiefilm met haaien, zoveel beter dan menig haaienfilm, maar deze steekt echt niet Jaws naar de kroon.

Indiana007
Nee hoor, is mijn bescheiden mening.
Bij Jaws val ik in slaap, bij deze blijf ik wakker.
Wat mij betreft de leukste haaienfilm.
Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben

avatar van Duke Nukem
"They got a pill for what's wrong with you?"

Deep Blue Sea is een goeie actiefilm met haaien. De haaien zien er niet altijd even realistisch uit, ook afgerukte ledematen zijn soms overduidelijk door middel van computeranimatie gecreëerd. Er zit vaart in het verhaal, je verveelt je geen moment.

lagaiske schreef:
Blijft na al die jaren toch een van de beter haaien films.
Blijft schrikken hoe Samuel het ...

Dat was inderdaad een onverwacht en eigenlijk ook wel heel grappig moment in de film.

super film met haaien.een van de leukste haaien film.al vaker gezien maar hij blijft goed.

avatar van IH88
“Now you see how that works? She screwed with the sharks, and now the sharks, they're screwing with us.”

Redelijke haaienfilm die zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt. De spanning wordt goed opgebouwd en wanneer na veertig minuten de hel losbreekt wordt Deep Blue Sea een cocktail van gruwelijke moorden en zwarte humor. Er worden een aantal personages geïntroduceerd en de volgorde waarin ze vermoord worden is nog best verrassend (gezien de bekende acteurs die langskomen). De acteurs doen het aardig en vooral LL Cool J heeft een leuke rol. De special effects zijn spuuglelijk en het verhaal is belachelijk, maar daar gaat het in dit soort films ook niet om. Puur entertainment.

avatar van Biosguru
Ik ben een beetje bang dat ze eerst met het set ontwerp begonnen zijn en toen pas met het verhaal. De set is zo zo.

avatar van Quentin
Ondanks het lage budget, hebben ze wel de onderwaterbasis behouden voor de sequel: Deep Blue Sea 2 (2018) - Exclusive Trailer Debut - YouTube

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wordt wel eens de beste niet-Jaws haaienfilm genoemd. Dat laten we in het midden, maar het zegt wel iets over het genre en de lat die enorm hoog ligt met Jaws als ultieme haaienfilm. Deep Blue Sea komt niet in de buurt, maar is ook niet zo flauw of knullig als de meeste andere haaienfilms. We krijgen een blockbuster die zich niet al te serieus neemt met een leuke cast en het gekende afvalrace concept. Genoeg actie en entertainment, niet genoeg spanning en een vrij luchtig verhaal. Ideale popcorn dus, maar het komt niet aan de figuurlijke knieën van Jaws.

avatar van Shadowed
Wel lollig.

Vooral omdat ik Haaien leuke dieren vind, ook om naar te kijken in een niet erg hoogstaande horrorfilm. Al staat hier Actie/Thriller bij, vind ik het toch wel meer in de horror vallen. Deep Blue Sea is dus uiteindelijk gewoon een redelijke haaienfilm geworden.

Wat natuurlijk gelijk opvalt is de niet zo beste CGI. Met de haai vastgebonden in het lab om er iets uit te prikken zag er nog wel leuk uit maar de onderwater beelden waren natuurlijk alles behalve goed. Ook een en ander acteerwerk was wat stroef.

LL Cool J is wel een leuke toevoeging, vooral omdat zijn oneliners wel echt werken en echt wel een lollig charme uitstraalt. Jane heb ik beter gezien en Burrows was ook niet echt top. Maar het is uiteindelijk gewoon een vermakelijke maar toch wel een matige pulp geworden.

ok er zijn wel wat foto's in de film want een haai heeft minstens 4m water nodig om te kunnen zwemmen en in 1 van de gangen was het al genoeg om bij de mensen tot aan de middel achterna te zitten dus kleine fout. Net als in de slaapkamer als de professor de documenten zocht. Maar goed vermakelijke film zeker als je niet let op de wetenschappelijke foutjes in de film.