• 8.348.946 stemmen

Breakdown (1997)

Actie / Thriller | 93 minuten
3,36 1.105 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Geregisseerd door: Jonathan Mostow

Met onder meer: Kurt Russell, J. T. Walsh en Kathleen Quinlan

Releasedatum: 25 juni 1998

Plot Breakdown

"It could happen to you."

Jeff en Amy Taylor verhuizen naar Californië, en moeten een rit maken door het land. Wanneer ze in het midden van een woestijn stranden komt hun rit plotseling tot een stop. Amy krijgt een rit van een trucker om bij een restaurant te kunnen bellen, maar als ze na een lange tijd nog niet terug is raakt Jeff ongerust. Later blijkt dat niemand in het restaurant zijn vrouw gezien heeft. Hij moet er nu alles aan doen om zijn vrouw terug te vinden.

imageimageimageimage

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Als je 'lekker simpele spannende actiefilm' opzoekt in het woordenboek, moet Breakdown zo'n beetje het eerste zijn dat je tegenkomt. Met een eenvoudige premisse, een handjevol goede acteurs en vooral een hoop uitstekende actiesequenties weet men de spanning goed op te bouwen en vast te houden. Er zijn een paar leuke character actors van stal gehaald voor een paar amusante rollen, waaronder Jake Noseworthy (Idle Hands), heerlijke redneck M.C. Gainey (die ook in die andere geweldige actieflick uit 1997 speelde) en natuurlijk de scumbag waar iedereen van houdt; J.T. Walsh. In de heldenrol geen typische held, hoewel Kurt Russell genoeg grote actierollen op zijn CV heeft staan - hij is immers de enige echte Snake Plissken. Maar er wordt van hem vrij overtuigend een normale man gemaakt, die moet proberen de actieheld te spelen. Clichés en toevalligheden komen voorbij, maar daar let je niet eens op door een aantal uitstekende actiescènes. Breakdown is weliswaar niet baanbrekend, maar zit verdomd goed in elkaar. Wat wil je nog meer uit een jaren 90 actieflick?

4 sterren.

avatar van mikey

mikey

Psycho's in trucks! Heb de Vanishing niet gezien, Spoorloos uiteraard wel. Dit is zoals usa het verhaal zou aanpakken wanneer de vrouw van ,,, wordt vermist, zomaar langs de snelweg: doorknokken tot het bittere eind totdat je haar weer in je armen kan sluiten. Dat wil overigens niet zeggen dat hier geen onderhuidse spanning aanwezig is. Naast meer dan degelijke regie, topstuntwerk, doet vooral de cast het erg goed.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik vond het ruim 20 jaar geleden al best wel een prima thriller, en nu ik hem weer opnieuw gekeken heb moet ik toegeven dat het nog steeds een best filmpje is. Zeker als je deze nog niet zag dan is het best een aardige zit.

avatar van rebelkush

rebelkush

Voor mij toch wel een van de beste films van de jaren 90.

Kurt Russel en J.T. Walsh ijzersterk.

Dikke aanrader.

avatar van Earth

Earth

Lekkere film die makkelijk wegkijkt.

avatar van jippie2010

jippie2010

Tja, je weet voorafgaand dat je deze film maakt dat je geen oscar in de wacht gaat slepen. Het plot is simpel en onorigineel. Maar de uitvoerig is daarentegen dan wel flink op orde! Als een schoonspringer die alleen een salto doet maar deze wel perfect uitvoert. *3.5

avatar van Gastel

Gastel

Uitstekende adrenaline actie film!

avatar van maurice32

maurice32

Zo simpel, maar ohzo goed ??

avatar van Leno

Leno

Heerlijke actiefilm, een van de betere in het genre. Het verhaal is no nonsense en gaat recht op het doel af. De cast is goed, Russel en Walsh weten wel raad met hun rollen en van de setting wordt goed gebruik gemaakt. Overigens mogen de actiescenes er ook zijn, met de spectaculaire climax als mooie afsluiter.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Heb deze misdaad thriller met redelijk wat actie elementen vanavond maar eens uit de collectie gehaald en herzien na weet ik veel hoeveel jaren. Blijft een prima on the road film, waar voldoende vaart, spanning en waar nodig actie in zit. En wederom na vele jaren weer genoten van deze film. 3.0

frans123

Niks bijzondere "road movie". Gekidnapte vrouw, losgeld, actie, achtervolgingen,knokken, je weet hoet het afloopt... Ach...wel leuk om Kurt Russel weer te zien. (overleden toch??) Voor Kurt drie sterren.

avatar van alacer9

alacer9

Vond het een goede en spannende film!

avatar van Antinous

Antinous

Gewoon echt heel erg goede film. deze film al een paar keer eerder gezien en verveeld nog steeds niet. zeker 5 sterren

avatar van weerwolf79

weerwolf79

Zeer slappe film, erg voorspelbaar, matig geacteerd.

avatar van John Barry

John Barry

Redelijk spannende film met een aantal goede actie scenes. De finale op de brug is erg sterk. Het acteerwerk van de cast is redelijk. Goede bijpassende muziek van Basil Poledouris, al kan hij beter.

avatar van Shadowed

Shadowed

Prima.

Film met een wat slap eerste gedeelte, maar zichzelf behoorlijk goed herpakt in de tweede. Mostow is dan ook een regisseur die vooral bij het actiegenre moet blijven, want in dat opzicht heeft hij nog niet vaak teleurgesteld. Dit was dan wel weer de minste van hem tot nu toe.

De film voelt eigenlijk vooral aan als zo'n eerste echt grote project van een doorbrekend regisseur. Mostow laat al wel zien een relatief simpel verhaaltje al best onder de knie te krijgen. Wel behoorlijk lomp gebracht maar dat moet dan ook wel een beetje.

Lekker lomp in beeld gebracht, vaak wel een beetje met een goedkope uitstraling. Hier geen CGI te bekennen, iets waar Mostow wel grootschalig gebruik van ging maken in zijn latere projectjes, maar gewoon lompe actie die wel leuk is.

Russell doet het voor de rest prima. Het is een niet al te best geschreven rol, dan zijn de psychopaten zelf wel iets leuker. Maar de film begint pas laat echt goed op gang te komen. Al de mystery die zich voor de echte thriller en actie afspeelt, is dan toch wel wat slap.

Wanneer de film echt een beetje zijn eigen ding begint te doen en naar een toch wel spectaculaire slotfase toewerkt, begint het allemaal op gang te komen. Het is alleen eeuwig zonde dat de echt geweldige slotfase net wat te kort duurt.

Wel leuke stunts, lomp actiegeweld en een korte speelduur. Mostow doet het niet verkeerd, maar het het allemaal wel iets vlotter mogen doen. Zeker de eerste helft ontbreekt aan een beetje flair.

avatar van wihu61

wihu61

Prima thriller/actiefilm, al een keer of drie gezien. Alléén vroeg ik me af: als je van iemand losgeld wil krijgen, dan ga je hem toch niet doodschieten? Kan zijn dat men dat prefereerde boven een eventuele ontsnapping (rivier), maar toch vond ik het vreemd overkomen allemaal.

En bij die brug... ik zou zeggen: als hij nu nóg niet dood is dan weet ik het ook niet meer

avatar van IH88

IH88

“You the fella looking for his wife?”

Prima thriller. Dit soort films met lege en verlaten wegen, stoffige stadjes en uitgestrekte landschappen leveren altijd wel sterke thrillers op, en Breakdown is hierop geen uitzondering. Kurt Russell speelt de rustige en pacifistische huisvader Jeff goed, maar als wraakengel is Russell toch op zijn best. Het laatste gedeelte is dan ook het sterkste gedeelte van de film. Spannend en actievol, zoals ik dit soort films graag zie. En dan heb je ook nog de setting, dat bijna een personage op zich is.

avatar van The Dominator

The Dominator

Film bouwt lekker spannend op, waarmee deze 4 sterren mag krijgen. Halverwege de film zakt de spanning in elkaar, omdat het allemaal opeens zeer voorspelbaar wordt (daarom 3 sterren).

avatar van The Dominator

The Dominator

Film bouwt lekker spannend op en heb je werkelijk geen idee waar het heen moet? Halverwege de film zakt de spanning echter in elkaar, omdat het allemaal opeens zeer voorspelbaar wordt.

avatar van teigertje

teigertje

Absolute sensationele film.

Op het puntje van je stoel.

Meesterlijke topper in het genre aktie-thriller.

fenomenale rol van Kurt Russel.

Genieten.

avatar van pampelonne

pampelonne

Geweldige spannende film.
Kurt Russell is zeer overtuigend als de wanhopige echtgenoot, die aan z'n verstand begint te twijfelen,
wanneer hij op zoek gaat naar zijn vrouw en totaal geen medewerking krijgt.
Het woeste en meedogenloze landschap is ook de perfecte setting.
Die achtervolging tot aan de rivier!

avatar van pampelonne

pampelonne

frans123 schreef:

Kurt Russell is still alive and kicking

avatar van wihu61

wihu61

Sterke film, vooral het deel vóór de actie (die ook niet verkeerd is).

pampelonne schreef:

Kurt Russell is still alive and kicking

Ik ben in de war met...........?

avatar van Capablanca

Capablanca

Jaren90-film, die ook nu nog weinig aan kracht heeft ingeboet en de spanning goed vasthoudt. Chapeau!

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Meer dan behoorlijke thriller waar ik achteraf wel gedeelten van gezien had maar nooit helemaal.

Het begin van het verhaal en de spanning is prima. De dreiging van de 4x4 en de ogenschijnlijk goedbedoelde vrachtwagenchauffeur. Toch vind ik het uiteindelijke motief van ontvoering en losgeld een beetje tegenvallen en had ik liever geen motief gehad maar liever puur sadisme en wrijving tussen noord en zuid. Een stel sadisten die zich willen vermaken. Laten we eerlijk zijn, ze halen zich heel wat op de hals voor maar 90,000 dollar, überhaupt een hele gok voor zoveel gedoe. De kelder en koelkast zijn dan wel weer aardig bedacht.

Russell is prima als de burgerlijke Jeff, Walsh uitstekend als slechterik, even dacht ik dat Lemmy Kilmister een rol heeft en zal ik niet de enige zijn die de John Bongiovi look a like uit Always herkent heb. Daarbij is de sfeer prima maar wordt de achtervolging op het einde wel erg uitgesponnen en op de spits gedreven, verder dan realistisch is, vooral hoe die truck op een gegeven moment hangt.

Maar de pret wordt niet gedrukt. Breakdown is alle zins een meer dan vermakelijk en spannend ritje.

avatar van Kenzomovies

Kenzomovies

frans123 schreef:

Ik ben in de war met...........?

Patrick Swayze?

Kenzomovies schreef:

Patrick Swayze?

JAAAAAAAAAAAA!!!! hahaha die verwarde ik altijd...lol

avatar van Trailblazer87

Trailblazer87

Zeer goede thriller, spannend van begin tot eind. Geen complex verhaal, maar een eenvoudig, en interessant plot. Dat is wat deze film ook zo goed maakt. Fantastisch geacteerd door Kurt Russell, ook de rest van de cast doet het uitstekend. Een absolute aanrader!

scorsese

Uitstekende film over een echtpaar die onderweg met hun auto pannen krijgen en geholpen worden door een vrachtwagenchauffeur. Een simpele opzet, maar wel goed uitgewerkt. Spannend omdat je als kijker net als het hoofdpersonage in het ongewisse wordt gelaten. Een aantal prima actie-scenes en een spectaculaire finale. Het landschap levert een aantal prachtige plaatjes op.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Ultiem actiefilmpje. Breakdown steekt van begin tot einde prima in elkaar, en is tot de laatste minuut hoogst vermakelijk. Het eerste kwartier lijkt nog te hinten naar een thriller/drama-achtig sfeertje, maar daarna barst de actie en het vermaak los. Kurt Russel, de coolste acteur allertijden, speelt hier een heel goede rol juist omdat hij in feite maar een hele normale man is die zich moet behelpen in een situatie groter dan hem, en géén actieheld à la Snake Plissken. Die beslissing houdt de film spannend en interessant, want op geen enkel moment heeft zijn personage echt de overhand in de situatie. Voor de rest ook wat fijne bad guy acteurs; vooral J. T. Walsch speelt een fantastisch smerige villain die je het bloed vanonder de nagels haalt. Doe daar nog eens de heel toffe setting van de desolate prairielandschappen bij, en je hebt gewoon een heerlijk vermakelijke actiefilm, die ook buiten de actie om meer dan prima in elkaar steekt. 4*.