Breakdown (1997)

Actie / Thriller

geregisseerd door Jonathan Mostow
met Kurt Russell, J.T. Walsh en Kathleen Quinlan

Jeff en Amy Taylor verhuizen naar Californië, en moeten een rit maken door het land. Wanneer ze in het midden van een woestijn stranden komt hun rit plotseling tot een stop. Amy krijgt een rit van een trucker om bij een restaurant te kunnen bellen, maar als ze na een lange tijd nog niet terug is raakt Jeff ongerust. Later blijkt dat niemand in het restaurant zijn vrouw gezien heeft. Hij moet er nu alles aan doen om zijn vrouw terug te vinden.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Als je 'lekker simpele spannende actiefilm' opzoekt in het woordenboek, moet Breakdown zo'n beetje het eerste zijn dat je tegenkomt. Met een eenvoudige premisse, een handjevol goede acteurs en vooral een hoop uitstekende actiesequenties weet men de spanning goed op te bouwen en vast te houden. Er zijn een paar leuke character actors van stal gehaald voor een paar amusante rollen, waaronder Jake Noseworthy (Idle Hands), heerlijke redneck M.C. Gainey (die ook in die andere geweldige actieflick uit 1997 speelde) en natuurlijk de scumbag waar iedereen van houdt; J.T. Walsh. In de heldenrol geen typische held, hoewel Kurt Russell genoeg grote actierollen op zijn CV heeft staan - hij is immers de enige echte Snake Plissken. Maar er wordt van hem vrij overtuigend een normale man gemaakt, die moet proberen de actieheld te spelen. Clichés en toevalligheden komen voorbij, maar daar let je niet eens op door een aantal uitstekende actiescènes. Breakdown is weliswaar niet baanbrekend, maar zit verdomd goed in elkaar. Wat wil je nog meer uit een jaren 90 actieflick?

4 sterren.

avatar van mikey
Psycho's in trucks! Heb de Vanishing niet gezien, Spoorloos uiteraard wel. Dit is zoals usa het verhaal zou aanpakken wanneer de vrouw van ,,, wordt vermist, zomaar langs de snelweg: doorknokken tot het bittere eind totdat je haar weer in je armen kan sluiten. Dat wil overigens niet zeggen dat hier geen onderhuidse spanning aanwezig is. Naast meer dan degelijke regie, topstuntwerk, doet vooral de cast het erg goed.

avatar van mcdaktari
Ik vond het ruim 20 jaar geleden al best wel een prima thriller, en nu ik hem weer opnieuw gekeken heb moet ik toegeven dat het nog steeds een best filmpje is. Zeker als je deze nog niet zag dan is het best een aardige zit.

avatar van rebelkush
Voor mij toch wel een van de beste films van de jaren 90.
Kurt Russel en J.T. Walsh ijzersterk.
Dikke aanrader.

avatar van Earth
Lekkere film die makkelijk wegkijkt.

avatar van jippie2010
Tja, je weet voorafgaand dat je deze film maakt dat je geen oscar in de wacht gaat slepen. Het plot is simpel en onorigineel. Maar de uitvoerig is daarentegen dan wel flink op orde! Als een schoonspringer die alleen een salto doet maar deze wel perfect uitvoert. *3.5

avatar van Gastel
Uitstekende adrenaline actie film!