Breakdown (1997)

Actie / Thriller

geregisseerd door Jonathan Mostow
met Kurt Russell, J.T. Walsh en Kathleen Quinlan

Jeff en Amy Taylor verhuizen naar Californië, en moeten een rit maken door het land. Wanneer ze in het midden van een woestijn stranden komt hun rit plotseling tot een stop. Amy krijgt een rit van een trucker om bij een restaurant te kunnen bellen, maar als ze na een lange tijd nog niet terug is raakt Jeff ongerust. Later blijkt dat niemand in het restaurant zijn vrouw gezien heeft. Hij moet er nu alles aan doen om zijn vrouw terug te vinden.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Als je 'lekker simpele spannende actiefilm' opzoekt in het woordenboek, moet Breakdown zo'n beetje het eerste zijn dat je tegenkomt. Met een eenvoudige premisse, een handjevol goede acteurs en vooral een hoop uitstekende actiesequenties weet men de spanning goed op te bouwen en vast te houden. Er zijn een paar leuke character actors van stal gehaald voor een paar amusante rollen, waaronder Jake Noseworthy (Idle Hands), heerlijke redneck M.C. Gainey (die ook in die andere geweldige actieflick uit 1997 speelde) en natuurlijk de scumbag waar iedereen van houdt; J.T. Walsh. In de heldenrol geen typische held, hoewel Kurt Russell genoeg grote actierollen op zijn CV heeft staan - hij is immers de enige echte Snake Plissken. Maar er wordt van hem vrij overtuigend een normale man gemaakt, die moet proberen de actieheld te spelen. Clichés en toevalligheden komen voorbij, maar daar let je niet eens op door een aantal uitstekende actiescènes. Breakdown is weliswaar niet baanbrekend, maar zit verdomd goed in elkaar. Wat wil je nog meer uit een jaren 90 actieflick?

4 sterren.

avatar van mikey
Psycho's in trucks! Heb de Vanishing niet gezien, Spoorloos uiteraard wel. Dit is zoals usa het verhaal zou aanpakken wanneer de vrouw van ,,, wordt vermist, zomaar langs de snelweg: doorknokken tot het bittere eind totdat je haar weer in je armen kan sluiten. Dat wil overigens niet zeggen dat hier geen onderhuidse spanning aanwezig is. Naast meer dan degelijke regie, topstuntwerk, doet vooral de cast het erg goed.

avatar van mcdaktari
Ik vond het ruim 20 jaar geleden al best wel een prima thriller, en nu ik hem weer opnieuw gekeken heb moet ik toegeven dat het nog steeds een best filmpje is. Zeker als je deze nog niet zag dan is het best een aardige zit.

avatar van rebelkush
Voor mij toch wel een van de beste films van de jaren 90.
Kurt Russel en J.T. Walsh ijzersterk.
Dikke aanrader.

avatar van Earth
Lekkere film die makkelijk wegkijkt.

avatar van jippie2010
Tja, je weet voorafgaand dat je deze film maakt dat je geen oscar in de wacht gaat slepen. Het plot is simpel en onorigineel. Maar de uitvoerig is daarentegen dan wel flink op orde! Als een schoonspringer die alleen een salto doet maar deze wel perfect uitvoert. *3.5

avatar van Gastel
Uitstekende adrenaline actie film!

Zo simpel, maar ohzo goed

Heerlijke actiefilm, een van de betere in het genre. Het verhaal is no nonsense en gaat recht op het doel af. De cast is goed, Russel en Walsh weten wel raad met hun rollen en van de setting wordt goed gebruik gemaakt. Overigens mogen de actiescenes er ook zijn, met de spectaculaire climax als mooie afsluiter.

avatar van Grindhouse62
Heb deze misdaad thriller met redelijk wat actie elementen vanavond maar eens uit de collectie gehaald en herzien na weet ik veel hoeveel jaren. Blijft een prima on the road film, waar voldoende vaart, spanning en waar nodig actie in zit. En wederom na vele jaren weer genoten van deze film. 3.0

Niks bijzondere "road movie". Gekidnapte vrouw, losgeld, actie, achtervolgingen,knokken, je weet hoet het afloopt... Ach...wel leuk om Kurt Russel weer te zien. (overleden toch??) Voor Kurt drie sterren.

Vond het een goede en spannende film!

Gewoon echt heel erg goede film. deze film al een paar keer eerder gezien en verveeld nog steeds niet. zeker 5 sterren

avatar van weerwolf79
Zeer slappe film, erg voorspelbaar, matig geacteerd.

avatar van John Barry
Redelijk spannende film met een aantal goede actie scenes. De finale op de brug is erg sterk. Het acteerwerk van de cast is redelijk. Goede bijpassende muziek van Basil Poledouris, al kan hij beter.

avatar van Shadowed
Prima.

Film met een wat slap eerste gedeelte, maar zichzelf behoorlijk goed herpakt in de tweede. Mostow is dan ook een regisseur die vooral bij het actiegenre moet blijven, want in dat opzicht heeft hij nog niet vaak teleurgesteld. Dit was dan wel weer de minste van hem tot nu toe.

De film voelt eigenlijk vooral aan als zo'n eerste echt grote project van een doorbrekend regisseur. Mostow laat al wel zien een relatief simpel verhaaltje al best onder de knie te krijgen. Wel behoorlijk lomp gebracht maar dat moet dan ook wel een beetje.

Lekker lomp in beeld gebracht, vaak wel een beetje met een goedkope uitstraling. Hier geen CGI te bekennen, iets waar Mostow wel grootschalig gebruik van ging maken in zijn latere projectjes, maar gewoon lompe actie die wel leuk is.

Russell doet het voor de rest prima. Het is een niet al te best geschreven rol, dan zijn de psychopaten zelf wel iets leuker. Maar de film begint pas laat echt goed op gang te komen. Al de mystery die zich voor de echte thriller en actie afspeelt, is dan toch wel wat slap.

Wanneer de film echt een beetje zijn eigen ding begint te doen en naar een toch wel spectaculaire slotfase toewerkt, begint het allemaal op gang te komen. Het is alleen eeuwig zonde dat de echt geweldige slotfase net wat te kort duurt.

Wel leuke stunts, lomp actiegeweld en een korte speelduur. Mostow doet het niet verkeerd, maar het het allemaal wel iets vlotter mogen doen. Zeker de eerste helft ontbreekt aan een beetje flair.

avatar van wihu61
Prima thriller/actiefilm, al een keer of drie gezien. Alléén vroeg ik me af: als je van iemand losgeld wil krijgen, dan ga je hem toch niet doodschieten? Kan zijn dat men dat prefereerde boven een eventuele ontsnapping (rivier), maar toch vond ik het vreemd overkomen allemaal.

En bij die brug... ik zou zeggen: als hij nu nóg niet dood is dan weet ik het ook niet meer