Thelma & Louise (1991)

Verenigde Staten / Frankrijk
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Ridley Scott
met Geena Davis, Susan Sarandon en Brad Pitt

Thelma is getrouwd met Darryl die zijn vrouw het liefst achter het aanrecht ziet, zodat hij ongestoord naar de televisie kan kijken. De tien jaar oudere Louise werkt als serveerster in een eethuis; haar musicerende vriend is zelden thuis. Om de sleur te doorbreken trekken de twee vriendinnen er een paar dagen op uit in de oude, open Ford Thunderbird 1966 cabriolet van Louise. De ontwikkelingen raken in een stroomversnelling als Louise bij een bar een man neerschiet.

avatar van comely
Deze film doet me helemaal niets. Na een slaapverwekkende show krijg je ook nog eens een behoorlijk domme einde. Een welverdiende zero van mij.

avatar van timburton
Roadmovie / Drama? Ik dacht roadmovies bij voorbaat drama waren. Bestaan er ook roadmovies op moviemeter zonder een bijgevoegd genre?

avatar van Boenga
@timburton:
wel bijgevoegd genre, maar geen drama:
Little Miss Sunshine (2006)

Dick2008
timburton schreef:
Roadmovie / Drama? Ik dacht roadmovies bij voorbaat drama waren.

Dat dacht ik toch niet. Komedie, actie... ook wel. Ik vind het ook niet echt een genre. Ze zijn "on the road" en maken allerlei avonturen/situaties mee. Kan zelfs met familie/vakantiefilms

avatar van timburton
Boenga schreef:
@timburton:
wel bijgevoegd genre, maar geen drama:
Little Miss Sunshine (2006)

Maar dat is toch een duidelijke komedie/drama? (:

avatar van Boenga
Er is een doorlopende ondertoon van dama, timburton, dat kan ik zeker niet ontkennen. Desalniettemin is dat een film waarbij ik (en de meeste kijkers, denk ik dan) doorlopend met een smile op m'n gezicht zit te kijken, én die smile blijkt dan helemaal terecht te zijn bij het o-zo-vrolijke einde.
Ik denk dat je die ondertoon bij zowat àlle films kan terugvonden, of dat nu Chaplin, Monty Python of home Alone is (bij slechte komedies misschien niet, maar dan zit het drama net in dat slecht zijn), maar daarom kan je ze nog niet in dat genre 'drama' kaderen.

avatar van Forrest001
Deze film heeft nogal wat stof doen opwaaien om het (vermeende) feministische karakter er van. Volgens de makers in brede zin (zie de extra's op de dvd) was dat in elk geval niet de opzet. Wel zijn de hoofdrolspelers twee vrouwen met een sterk karakter die er voor kiezen het lot in eigen hand te nemen. Dit was nog niet eerder vertoond in de Amerikaanse filmhistorie, wellicht een reden voor de verschillende en scherpe stellingnamen. Wel raken de dames met een aantal mannen in de film in conflict met vergaande gevolgen, maar niet zonder reden en zeker niet omdat het mannen zijn.

Mijn sterren zijn voor het uitstekende acteerwerk, de regie en de prachtige beelden. Het verhaal vind ik zwak op belangrijke punten in het scenario. Zo zijn minstens drie gebeurtenissen makkelijk te voorspellen, en blijft het vooral onduidelijk waarom Louise de politie een tweede keer belt zonder goede reden, terwijl ze weet dat het gesprek wordt afgeluisterd. Ze worden daardoor getraceerd en zijn hun kansen om te ontsnappen tot vrijwel nul gereduceerd. Misschien weet ze niet dat zoiets kan, maar ze waarschuwde Thelma eerder wel dat ze moest ophangen als ze vermoedde dat ze werd afgeluisterd.. Ook zijn er erg veel en lange shots van de twee onderweg in hun auto. Soms terecht, met goede dialogen, maar soms vertraagde het tempo teveel.
Een kortere speelduur of vlotter tempo had deze film een topper gemaakt.

avatar van Teejey
Kon m'n aandacht er niet echt bijhouden. De roadtrip is best geinig, maar heeft simpelweg te weinig inhoud voor een 130 minuten durende film. Het einde vond ik dan wel weer lekker over the top!

De reis in de fantastische cabrio door mooie omgevingen wordt vaak mooi gefilmd, waardoor de sfeer er zeker mag zijn. De soundtrack daarentegen omvat helaas niks meer dan een aantal vergelijkbare nummers waardoor het al snel slaapwekkend wordt.

Het acteerwerk van de 2 dames vond ik dan wel weer erg goed en gepast. Leuke bijrollen ook van onder andere Pitt en Madsen.

Een zeventje voor deze Scott, maar ik had helaas iets beters verwacht.

avatar van mjk87
Velen noemen dit een feministische film, maar waarom? Allicht omdat het vanuit het gezichtspunt van vrouwen wordt verteld, of omdat ze aan het eind echt hun eigen vrijheid kiezen. Maar die echte vrijheid kost hen het leven. Tot die tijd is het vooral kommer en kwel. Vrouwtje is eenmaal los van haar man en alles gaat mis. Soms doordat andere mannen ze in de problemen brengen, soms doordat ze dat zelf doen. Uiteindelijk is de vrouw het beste af achter het fornuis of dood, zo lijkt de film te zeggen. Nee, als feminist die strijdt voor een vrouw met eigen rechten zou ik niet direct deze film aanbevelen.

Verder is dit als roadmovie prima, weinig verhaal maar veel sfeer. Wel is het jammer dat er soms noodgrepen nodig zijn en het niet altijd even geloofwaardig is. Ook verdwijnt de sympathie voor de twee vrouwen aan het eind een beetje. De film kent dan wel meer allemaal bijrollen door geweldige acteurs met enorm vel uitstraling waardoor ze allemaal blijven hangen. Zowel Keitel, als Madsen als een piepjonge Pitt blijven je bij. Dan worden ze allemaal vrij eendimensionaal neergezet, allen weten toch wat diepte aan hun rol te geven. Ook beide vrouwen doen het prima, maar de echte hoofdrol, zoals het hoort in een roadmovie, is er voor de omgeving. Of dat nu de prachtige natuur is, of de vele motels, wegen, telefoonpalen, diners en noem maar op. Je hebt echt het gevoel van onderweg zijn met Thelma en Louise mee. Daarnaast weten Scott en zijn team ook wel dit heel goed in beeld te brengen met soms mooie diepe schaduwen, sfeervol licht en soms leuke shots (die reflectie van die velg). De film ziet er geweldig uit en dat houdt uiteindelijk de aandacht er ook wel bij. Ook de prima score helpt mee aan de sfeer en klinkt veel meer geïnspireerd dan het werk van Zimmer bij de hedendaagse blockbusters. Soms fijn subtiel, soms wat zwaarder, maar altijd passend. 3,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Boeiende roadmovie met 2 prima hoofdrollen, maar het middenstuk is niet goed genoeg om er echt een topper van te maken. Wel een interessant begin, waarin je 2 gewillige vrouwen ziet die niet tevreden met hun leven zijn en een roadtrip gaan maken. De onvermijdelijke transformatie van braaf naar losgeslagen is best goed getoond door de film heen, al was dat punt er natuurlijk al vrij vlot na de moord. Later zie je nog van die aparte scenes met de agent die ze opsluiten in eigen wagen en uiteraard het aanpakken van de perverse chauffeur, die zijn wagen opgeblazen ziet worden. Tikje over de top, maar het geeft de transformatie wel aardig weer. En er is natuurlijk nog dat einde, dat schijnbaar erg beroemd is. Het zei mij niks, maar ik vond het ieder geval erg goed bedacht. De vrouwen waren natuurlijk ook al zover heen dat er geen weg terug meer was en dan is de zelfmoordactie wel treffend. Geweldig laatste shot als hun wagen de Grand Canyon in vliegt. Zo hoort deze film te eindigen!

Maar als ik eerlijk ben is het mooiste wat de film te bieden heeft de geweldige sfeer. Prachtige beelden van de Amerikaanse middle of nowhere natuur, vol verlaten wegen, bergen, woestijn en van die typische Amerikaanse kenmerken zoals de restaurantjes met de serveersters. Ontzettend sfeervol en het geeft de film een absolute meerwaarde. Dit wordt uiteraard ondersteund door een hele fraaie soundtrack van de onvermijdelijke Hans Zimmer. Eigenlijk slaat zijn muziek de plank nooit mis. Zoals Ridley Scott als regisseur meestal wel een garantie voor een meer dan prima film is.

avatar van AC1
AC1
Thelma & Louise is opgenomen in de National Film Registry Of The Library Of Congress. Na Alien en Blade Runner is het de derde film van Ridley Scott die daar wordt beschermd wegens cultureel, historisch en esthetisch belangrijk.

Link

avatar van bjerik76
classic juweeltje.
2 topwijven, komisch, tragisch meeslepende film.

avatar van Hereistom
Deze oude film blijft erg leuk om nog eens te kijken.

avatar van hijman1946
timburton schreef:

Yep oa. Herbie ,s lol

avatar van Ajax&Litmanen1
hijman1946 schreef:

Yep oa. Herbie ,s lol

Of de bekenste die zelfs de titel draagt: Road Trip (2000)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Feit dat dit als een feministische film wordt/werd neergezet, wil volgens mij meer zeggen over mannen dan over vrouwen. En zeker over Hollywood waar zelfs anno 1991 het revolutionair was om sterke vrouwen in de hoofdrol te zetten die zich verzetten tegen seksistische mannen. Ridley Scott maakt een mooi beeld van 2 vrouwen die stilaan openbloeien en zich niet meer laten doen door de vele mannen die ze kennen of tegen komen, die denigrerend doen over vrouwen (al dan niet met geweld).

De film zelf voelt wel verouderd aan, en is vooral 'belangrijk' omdat zo nieuw was toen. Al is Hollywood er met de jaren niet spectaculair op verbetert wat gelijkheid man en vrouw betreft. De film is niet altijd even boeiend en op een paar scènes na is het onderwerp legendarischer dan de film zelf. En al zeker niet de beste film van Ridley Scott, als je dit naast Alien, Blade Runner of Gladiator zet.

avatar van Boneka
Voor een heerlijke "zomeravond" als deze op 2 juni nogmaals eens Thelma@Louise bekeken. Ik blijf het een heerlijke road movie vinden met een excellerende Geena Davis. Wat speelt zij deze rol toch lekker. De hele film zit trouwens goed in elkaar met uitstekende dialogen en een super soundtrack waar je heerlijk bij kunt wegdromen. (The Balad of Jucy Jordan) is een van mijn favoriete in deze film. Ook het rechercheur werk zit er degelijk uit, maar het gaat natuurlijk om deze twee vrouwen die een klein foutje hebben gemaakt en door hun vlucht het alleen maar erger maken. Iets minder geslaagd vond ik de agent die in de kattenbak moest. De beelden uitzichten zijn schitterend in the grand canyon. Een waar feest om naar te kijken.

Okay wie nog even wil zwijmelen met Marianne Faithfull hier een leuke clip met beelden van Thelma en Louise.

Thelma & Louise, 1991 [ The Ballad of Lucy Jordan - Marianne Faithfull ] - YouTube

avatar van Valak
Werkelijk een TOP-film! Absoluut een van m'n favorieten. Met acteerprestaties van de bovenste plank van Sarandon en Davis (naast hun nominaties hadden ze voor mij part allebei de Oscar ook mogen winnen!).

Ik werd helemaal meegesleept in het verhaal, leefde met ze mee en zat op het puntje van m'n stoel bij al de spannende gebeurtenissen. En het einde... zo krachtig, dat vergeet je ook nooit meer. En de meningen verschillen hier over, maar ik vond het totaal gepast en begrijpelijk!

En toevallig, net als Boneka boven me, heb ik Thelma & Louise 5 jaar geleden, op een warme zomeravond toen ik alleen thuis was, voor het eerst gekeken.

Naast Alien m'n tweede favoriete van Scott.

Geweldig! Dikke 4*!

avatar van Fisico
Ik hou wel van roadmovies en zeker deze Thelma & Louise behoort daar bij de toppers. Thelma vertrekkend vanuit de idee dat ze amper wordt gerespecteerd als vrouw, de ander, Louise, meer om op zoek te gaan naar avontuur. Dat laatste hebben ze alvast beleefd. Door hét incident raken ze meer en meer overtuigd van hun nieuwe levensmotto's carpe diem en yolo. Ze ervaren al snel dat twee (aantrekkelijke) rondzwervende dames als zij niet zonder kleerscheuren en onopgemerkt het land kunnen doorkruisen.
Ook hier speelt het verleden van Louise een rol waardoor ze al dan niet in paniek resoluut wou vluchten na het incident. Louise, die gewoon is om te luisteren en bevelen op te volgen, volgt gedwee. Thelma evolueert in een naar zichzelf respecterende vrouw die zelf initiatief kan én durft nemen. Het brengt de dames alleen maar in een moeilijker parket.

Het is een aangename dromerige film, eentje waarvan je hoopt dat je ook achteraan de Thunderbird mag plaatsnemen. Je wordt meegezogen door het enthousiasme van de dames en de gemoedelijke sfeer van de film, hier en daar met een welgemeende f*ck you naar alle vrouwonvriendelijke kloothommels op deze planeet. De leuke deuntjes en de erg mooie beelden van o.a. Oklahoma en de Grand Canyon maken het alleen maar fijner. De acteerprestaties zaten ook zeer goed, zelfs de mannelijke bijrollen zaten goed. Ook het einde was passend bij de film: een moment dat Valak op 3/6/2017 verwoordt als 'krachtig'. Ik sluit me hier volledig mee aan. Ik zag de film ooit eens, de laatste 5 seconden zijn me altijd bijgebleven ...

een goeie film met een goed verhaal. een prima cast.ja een leuke film.

avatar van notsub
Dit is typisch zo'n avontuur wat heerlijk wegkijkt. Het lijkt wat tuttig aan te vangen, maar zodra de eerste kogel afgevuurd is, is het spel op de wagen. Het tijdsbeeld is niet meer helemaal actueel en hier en daar zoekt het de film zekere grenzen op. De wisselwerking tussen de beide vrouwen is echter voortreffelijk en het slotakkoord is perfect.

avatar van des1
Leuke film.... Dit 'Thelma & Louise' eind is leuker:
Kramer test drives car on Seinfeld - YouTube

Redelijk vanwege de landschappen. Overigens was de laatste shot volgens mij niet in de Grand Canyon opgenomen zoals in de film beweerd word maar in het kleinere Canyonlands in Utah. Ik was in Mei in zowel de Grand Canyon als Canyonlands geweest, en herkende hierin meer de laatst genoemde.

avatar van hdehoon
Aardige roadmovie, alleen jammer dat de dames zo slecht acteren. Toch blijven kijken.