

Genre: Roadmovie / Drama
Speelduur: 130 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Geena Davis, Susan Sarandon en Brad Pitt
IMDb beoordeling:
7,5 (161.879)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 25 oktober 1991
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Google Play
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Thelma & Louise
"Somebody said get a life… so they did."
Thelma is getrouwd met Darryl die zijn vrouw het liefst achter het aanrecht ziet, zodat hij ongestoord naar de televisie kan kijken. De tien jaar oudere Louise werkt als serveerster in een eethuis; haar musicerende vriend is zelden thuis. Om de sleur te doorbreken trekken de twee vriendinnen er een paar dagen op uit in de oude, open Ford Thunderbird 1966 cabriolet van Louise. De ontwikkelingen raken in een stroomversnelling als Louise bij een bar een man neerschiet.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,5 / 161879)
- Trailer (YouTube)
- Thelma & Louise (MusicMeter)
- Thelma & Louise (MusicMeter)
- iTunes: € 9,99 / huur € 3,99
- Google Play: € 9,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
Social Media
Acteurs en actrices
Louise Sawyer
Thelma Dickinson
Investigator Hal Slocumb
Jimmy Lennox
Darryl Dickinson
J.D.
Harlan Puckett
Lena, the Waitress
State Trooper
Reviews & comments

Basto
-
- 9509 berichten
- 6665 stemmen
Leuke feministische road movie uit de tijd dat men er nog niet over viel, dat het door een man geregisseerd was.
Maar de film is ook in goede handen bij Ridley Scott en ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Verder is het een vlotte variatie op het Bonny en Clyde verhaal.
Vroege score van Hans Zimmer die geholpen wordt door veel bestaande bluesnummers. Geena Davis is erg sterk als naïef huisvrouwtje en Saradon overtuigt als haar door de wol geverfde tegenpool. Maar ook de bijrollen zijn goed ingevuld met een hele jonge Pitt, Michael Madsen en Harvey Keitel. (De laatste twee vlak voor hun doorbraak/comeback met Reservoir Dogs)
Ook na 30 jaar nog prima vlot vermaak!
4*

Lovelyboy
-
- 2687 berichten
- 1944 stemmen
Had ik deze nu al eens eerder gezien? Moet haast wel, want de toestand met de trucker en het aparte einde kon ik me herinneren. Of was dat via een filmprogramma tot me gekomen? Het maakt ook niet uit want voor een beoordeling kwam de film onderhand wel eens in aanmerking vooral vanwege de goede kritieken. Iets waar ik me overigens niet helemaal in kon vinden.
Het verhaal moge bekend zijn, twee vriendinnen in het keurslijf en opgesloten binnen kaders die er toch echt eens op uit moeten. Jammer voor hen neemt dit uitje al snel desastreuze vormen aan waarop niet echt meer een weg terug lijkt en zaken alleen maar erger worden. Op zich een redelijk begin punt en het eerste incident verast me dan ook wel qua ernst, een goed vervolg krijgt dit echter niet naar mijn gevoel omdat de dames daarna vooral uit blinken in hysterische gedrag en andere shit die de aandacht trekt. Bijkans zitten ze elkaar in de haren, is er een hoop paniek en worden er rare discussies uitgevochten waarvan ik denk leg dat dan beter uit. Leg uit waarom je niet door Texas wil in plaats van dat hysterische geschreeuw boven een trein uit. Ook weer zo'n moment, waarom daar in da lawaai? Dat zogenaamde feministische beeld waarin vrouwen voor zichzelf opkomen zie ik eigelijk niet, het zijn voor mij twee kakelende kippen die eerder per ongeluk voor zichzelf opkomen dan dat dit weldoordacht lijkt. Zo voelen ook veel situaties te gemaakt aan zoals het struikelen van Thelma over J.D., Madsen die wel erg emotieloos wat dingen staat kapot te smijten en nagenoeg geen enkele chemie heeft met Louise, is het allemaal wel erg voorspelbaar, is het volgas achteruit scheuren door Louise om te tanken wel erg geforceerd flink en stoer, om nogmaals af te sluiten wat dat autorijden betreft, kennelijk kan de gemiddelde serveerster daar beter auto rijden dan een heel leger agenten die ze moeiteloos afschud. Yeah right....tot dan een hoop kritiek en de eerste drie kwartier heb ik echt zoiets van wat is dit nou? Waar zit ik naar te kijken? Wat is hier goed aan...?
Toch is er na drie kwartier een kentering waarin die Bonnie en Clyde die ik verwachte te zien, met deze twee dames, meer naar voren komt. Thelma ontwikkelt zich van muurbloempje in saaie jurken naar een stoere femme fatale die niet meer af te stoppen is. Sowieso wordt de wisselwerking tussen de dames beter en lijken ze gelijkwaardiger aan elkaar en wordt de humor beter. Het 'He knows' gesprek met Daryll is grappig, de toestand met de perverse trucker ook leuk en is de overval grappig. Verder mag de brede cast genoemd worden en valt vooral Keitel op in een sympathieke rol. McDonald ook wel goed als mislukte macho. De muziek doet soms een beetje aan Backdraft denken en uiteraard is het dan ook geen wonder dat werk van Hans Zimmer is om het natuurschoon van de roadtrip te benoemen. Je zou toch warempel zin krijgen zelf een dergelijke tocht door Amerika te doen.
Het niveau dat ik verwachte mede door goede kritieken komt er toch niet echt uit, en dat wijt ik toch aan het haperende begin waarna de film zich weliswaar herstelt in de tweede helft met een prima Geena Davis. Nu realiseer ik me dat een dergelijke karakterontwikkeling onderdeel is van het roadmovie genre maar toch vind ik het te matig in het begin. En dat zo genaamde feministische stof dat deze film doet opwaaien....tja, ik kan me daar niet op inleven. Ik denk te modern misschien. Thelma and Louise is voor mij dan ook een tussendoortje die wel een beetje tegenvalt. Eén keer is wel voldoende en misschien dat ik me daarom niets meer herinner van een eerste kijkbeurt. Aardig voor een keer is dan ook het gevoel maar zeker niet meer.

badfans69
-
- 2656 berichten
- 4939 stemmen

Shadowed
-
- 6787 berichten
- 4479 stemmen
Ach.
Scott bewijst met deze film dat hij zich naar nog meer zijwegen heeft bewogen tijdens zijn carrière als regisseur. Dat hij met zijn huidige leeftijd nog altijd aan het werk is met films die een budget kennen van 100 miljoen is respectabel. Deze film vind ik echter een heel stuk minder respectabel, helaas.
De film moet het erg hebben van de personages van Sarandon en Davis. Het is duidelijk welke rol ze hebben en wat de film er duidelijk mee wil maken, maar dat verandert niet echt het feit dat ik het allebei vervelende verschijningen vond. Meerdere handelingen die ze maken worden gedaan voor de komedie, en het sloeg nooit echt aan. Ik vond het eerder flauwtjes.
Verder vind ik de film pas echt op stoom komen eenmaal het laatste halfuur aanbreekt. Daar vond ik de twee dames ook voorzichtig leukere personages worden. Het einde vond ik zelfs perfect, heerlijk buiten het boekje. Het is alleen jammer dat het ongeveer 100 minuten duurt voordat de film op de leukere stukken aankomt. Die eerste 100 minuten kennen redelijk acteerwerk en wat aardige situaties, maar ik kon er verder weinig mee.
Het is een film die ik vooral te lang en niet zo grappig vond, waardoor ik regelmatig moeite had om er doorheen te komen. De film kent zeker wat leukere punten en een sterk thema, maar daar houdt het zo'n beetje op voor mij. Ridley Scott en ik zullen nooit echt vriendjes worden, gok ik. In ieder geval was dit nog een film die ik snel weer zal vergeten.

Bobbejaantje
-
- 1476 berichten
- 1647 stemmen
Behalve enkele fragmenten nooit eerder volledig gezien. Ik herinner me wel dat er heel wat rond te doen was bij de release. En nu zoveel jaren later blij dat ik hem eindelijk gekeken heb. Ik kan er alleen maar positief over zijn. Scenario, regie, fotografie, vertolkingen, de humor, de spanning … het is allemaal super. De Thelma en Louise karakters zijn daarbij 100 % sympathiek en geloofwaardig. De mannen in het spel zijn verder elk op hun manier prima tegenwicht. En het einde is ook nog eens één van de beste eindes ooit in een film wat mij betreft. Mijn haren gingen ervan rechtstaan. Ja, het lichaam liegt niet. Ik kan dan ook helemaal begrijpen dat deze film bij het cultureel erfgoed van de USA wordt gerekend.

ZAP!
-
- 4555 berichten
- 3400 stemmen
Zó goed was ie nou ook weer niet... ieder z'n eigen lichaam, zullen we maar zeggen.
De eerste film waarin The Pitt mij in positieve zin opviel (ik wist niet eens dat hij in 'No Man's Land' speelde, die zal ik binnenkort nog es kijken en van 'Dark Side of the Sun' weet ik niet precies meer wanneer ik 'm zag, maar dat was geloof ik ook wel een wazig filmpje...).

Gerelateerd nieuws

De beste films van vijf acteurs die de filmwereld verlieten

De eerste noemenswaardige rollen van vijf topacteurs
Bekijk ook

Joe Strummer: The Future Is Unwritten
Documentaire, 2007
2 reacties

Short Cuts
Drama / Komedie, 1993
166 reacties

Sleepers
Drama / Misdaad, 1996
342 reacties

They Shoot Horses, Don't They?
Drama, 1969
45 reacties

The Remains of the Day
Drama / Romantiek, 1993
112 reacties

Dolores Claiborne
Drama / Mystery, 1995
110 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.