Thelma & Louise (1991)

Verenigde Staten / Frankrijk
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Ridley Scott
met Geena Davis, Susan Sarandon en Brad Pitt

Thelma is getrouwd met Darryl die zijn vrouw het liefst achter het aanrecht ziet, zodat hij ongestoord naar de televisie kan kijken. De tien jaar oudere Louise werkt als serveerster in een eethuis; haar musicerende vriend is zelden thuis. Om de sleur te doorbreken trekken de twee vriendinnen er een paar dagen op uit in de oude, open Ford Thunderbird 1966 cabriolet van Louise. De ontwikkelingen raken in een stroomversnelling als Louise bij een bar een man neerschiet.

Geen slechte film maar wat te vaak gezien op tv.

Mooie film in american style. Vooral het eindeloos rijden. Aardig einde.

BS
leuke film met speciaal eind.
Erg goed gemaakt,onderhoudend,meeslepe nd,spannend en nog leuk ook.4 sterren.

Heerlijke film, met een geweldig einde !

Heb de film weer eens gezien. En sinds de vorige keer ben ik zelf 2 keer in de USA geweest. Daardoor kwam ik er nu achter dat de film geografisch helemaal niet klopt. Dat vind ik toch slecht aan zo'n "grote" film.

En verder had ik constant het gevoel dat Sammy Jankis door het beeld liep.

geografisch helemaal niet klopt.

www.nitpickers.com

thanx for the link, maar daar hebben ze het over Oklahoma.
Het laatste gedeelte in Arches en Canyonlands klopt niets van.

thanx for the link

Was bedoeld als hint.
Who Cares?

avatar van lorelei
leuke en mooie film. Het einde vind ik het geweldigst!

Alleen jammer dat ze niet echt bij de Grand Canyon zijn.

avatar van Armin
Perfecte Road Movie. ****

gimli f
Een van de betere road movies ooit gemaakt!

avatar van Macmanus
Geen slechte film maar wat te vaak gezien op tv.

das nou grappig, wil ik deze een keer zien komt hij nooit op tv.

gimli f
geloof mij Mac, hij komt wel weer eens op tv. Ik geloof dat ik hem wel 301 keer heb gezien op tv, maar hij blijft de moeite waard.

avatar van Macmanus
Ja ik had hem 1 keer opgenomen maar toen stond er maar een uur op en dat was half jaar geleden en ik wacht nog steeds tot hij weer eens komt.

gimli f
Blijf wachten, de moeite waard...

kappeuter (moderator)
Met een glansrol voor Jeltje van Nieuwenhoven...
(toen nog wat smaller in het gezicht)

Ik zie niets, kapp

kappeuter (moderator)
Site ligt er helemaal uit zie ik. Probeer het later nog eens!

prachtige roadmovie, schitterende hoofd- en bijrollen, leuk sfeertje. Een alltime American classic
**** 4 op 5 ****
Al is er één ding waar ik mij vragen bij stel : waarom toch belde Louise naar huis, zonder echte reden? Ze was blijkbaar toch slim, zeker slim genoeg om te weten dat de politie het telefoongesprek zou kunnen traceren

avatar van Jolie-G
Heel erg goed deze film!
Sterke vrouwen! (en een heerlijke Brad Pitt!)

avatar van speedy23
Een zeer geslaagde roadmovie met feministische inslag. Erg esthetisch en met punch in beeld gebracht, gedreven door meeslepende countrymuziek...

avatar van Purmerend
Wel grappig zo'n vrouwenfilm.

avatar van dray
Voor een 'vrouwenfilm' ze(k)er geslaagd..
Ik vond het wel een vernieuwende film.

Ge-wel-dig!
Een prachtig portret over twee onderdrukte doch sterke vrouwen, met eigen priciepes en idealen, op een reis die hun leven zal veranderen, zoals het in Hollywood nog nooit verandert is.
De film kent een geweldige cast, die erg divers verdeeld is. Dus waar die verhalen over een anti-mannenfilm vandan komen is mij een raadsel. De film kent een geweldig script met geweldige humor, schitterende beelden, diepgang en een einde waar ik een brok van in mijn keel kreeg...
Een film om zeker vaker te kijken, al is het alleen al om alleen nog even dat halve puntje erop te gooien. Nu 4,5*.

avatar van U-96
Macmanus schreef:

das nou grappig, wil ik deze een keer zien komt hij nooit op tv.

Blijkt dat ie vandaag komt.. Zenden ze bij Yorin een andere film uit..

ik had de video klaargezet, op rec gedrukt, anderhalf uur later ( nederland speelde tegen zweden ) blijkt het een andere film te zijn, wraaaaaa

donnie B.
wat is het probleem? morgen naar de videotheek, 2.50 euro en je mag hem een week houden.

Een leuke film, grappig, spannend en echt geloofwaardige rollen neergezet door Davis en Sarandon waardoor het einde ook zeer emotioneel op mij overkwam en het echt eigenlijk wel een beetje zielig voor ze vond, terwijl ze eigenlijk geen andere keus hadden kunnen maken.
Dat is een zeer sterk punt, jammer dat de film soms wat langdradig is, maar het was wel de moeite waard. 3.5 ster.

een fijne film om naar te kijken maar inderdaad zoals darkcity al zei: soms wat langdradig.
had ik het gevoel van nou weet ik het wel.
het einde was een einde zoals t goed is.
niet zoetsappig gewoon het beste wat ze konden doen.

4* omdat ik er toch een beetje rilling van kreeg soms..

i'm sorry..but you're standing in your pizza...