Sleepers (1996)

1982 stemmen

Misdaad / Drama

geregisseerd door Barry Levinson
met Kevin Bacon, Robert De Niro en Dustin Hoffman

De New Yorkse volkswijk Hell's Kitchen 1966. De jongeren Shakes, Michael, John en Tommy houden zich bezig met het plegen van kruimeldiefstallen. Maar op een dag doden ze per ongeluk bijna een man. Daar de man niet overlijdt en hij bijkomt van zijn verwondingen in het ziekenhuis komen de jongens er af met een "milde straf". Ze worden opgepakt en komen voor één jaar in een jeugdtehuis terecht. Daar worden ze seksueel en psychologisch mishandeld door enkele bewakers waaronder Sean Nokes. Tien jaar later zien Tommy en John hem terug in een bar en nemen hun wraak. Michael is ondertussen een heel invloedrijke procureur geworden en Shakes een journalist. Ze besluiten John en Tommy te helpen.

eenfilmliefheb. schreef:

niet zoveel aan toe te voegen, ik vond het einde best wel zwak eigenlijk.

0,5 omdat ik de film nog al over rated vind.

Als men deze film over rated vind kom je echt niet verder dan de fabeltjeskrant qua begrip over filmverhalen gekoppeld aan acteerwerk! Dit is toch echt masterclass!

avatar van Insignificance
De Tinseltown cocktail. Alles zit er wel zo ongeveer in om de argeloze kijker bij de strot te grijpen, maar het is er eentje die hoe langer, hoe dubieuzer wordt. Tot een punt waarop je je kan en gaat afvragen wat de moraal is die achter de film of het boek schuilgaat. Blijkbaar is alles geoorloofd.

Met deze ernstige toon wordt het wel erg bont gemaakt. Daarbij mist de film, ondanks een uitgebreide opbouw, opvallend genoeg impact. Aardig tijdsbeeld en dergelijke, Hell's Kitchen, maar de lamlendig lullende voice over en wat flauwe narratieve haakjes maken het al vrij snel doorzichtig.

Met het verhaaltje van King Benny weet je wel zo ongeveer wat dit wordt en daar komt dan ook nog een boekje bij te pas. Magertjes, maar zelfs in Wilkinson weet Levinson geen onuitwisbare indruk achter te laten. Ja, smerig, maar overdreven en simpel om iemand als Nokes zo te portretteren.

Het heeft juist een averechts effect, dat via Rizzo nog wat dikker wordt aangezet. Met de volwassen cast wordt het zelfs totale duimzuigerij. De rechtszaak en alles wat daarbij komt kijken, is één grote farce. En dat met armetierige flashbacks, want je zal het voelen. Mij kwam het de strot vooral uit.

avatar van DiDa
Blijft een goede film! Pas op blu ray gezien! Zeker een klassiekertje voor de verzameling...

avatar van Rickyman
Sleepers = Slaapverwekkend .

avatar van royals
Prachtige en dramatische film. Doet me denken aan Once Upon A Time In America, The Sandlot, A Bronx Tale, King Of The Hill en 'broederschapfilms' als deze.

Uitstekende film, een puik verhaal en een supergoede cast.
De cast bevat trouwens heel wat grote namen die het stuk voor stuk uitstekend doen in deze film.
Heb elke seconde genoten van deze film, die ondertussen wel een klassieker is geworden.

Heerlijke film!!!!! Voor degenen die lager dan 4 sterren raten. Waar is jullie visie en begrip? Dit is een must see mensen. 100% garantie.

avatar van Brabants
Verhaaltechnisch een behoorlijk sterke film waarin de drie delen(voor, tijdens en na de hervorming) goed samenkomen in een verhaal. De film lijkt behoorlijk omstreden, omdat het de vraag oproept of wraak in de vorm van moord wel of niet gerechtvaardigd is. Het acteerwerk is van een hoog niveau en De Niro is toch wederom heer en meester in zijn vak.

avatar van de grunt
Brabants schreef:
en De Niro is toch wederom heer en meester in zijn vak.
Klopt. Mooi als hij begint over die gewichtsklassen in het boxen. Wat een overtuiging.

avatar van Glennekeeeee
De regisseur van Rain Man en een All Star Cast (al hadden vele acteurs nog niet de status die ze nu hebben) en een straf onderwerp, Sleepers had een ware topfilm kunnen worden. Een zwakke film is het zeker niet geworden maar de hoogste hoogtes worden niet bereikt.

De film begint nog wel sterk, ook al vond ik de kostumering niet altijd even secuur. Maar al snel komt het eerste 'pijnpunt' naar boven. De 4 jonge acteurs zijn niet van de hoogste kwaliteit en spelen vaak matig. Het feit dat de film vooral spits op de jonge versies van de vrienden zorgt er dan ook voor dat het wat aan kracht inboet. Gelukkig is er nog - een in die tijd altijd sterke - DeNiro die zich bij elke scène weer van zijn beste kant laat zien. De film leeft wel vanaf de vrienden in de tuchtschool terechtkomen. De film wordt grauwer, harder en eindelijk begint de film een doel te krijgen naar waar gewerkt kan worden en is er een uitstekende Bacon te bewonderen. De laatste akte is een nogal doorsnee rechtbankdrama. Het enige leuke aan deze insteek is het achterliggende verhaal van het personage van Brad Pitt al weet je eigenlijk wel hoe de film zal eindigen. De lange speelduur voor dit soort films was uiteindelijk geen obstakel en daarvoor alleen al is de film te prijzen. het wordt geen enkel moment saai en je blijft aandachtig kijken. Toch blijf je achteraf met het gevoel zitten dat hier meer zou kunnen uitgehaald worden hoewel het eindproduct zeker mag gezien worden

Sleepers is een aardig misdaaddrama dat nergens verveeld. Toch is het niet de grootste film die ik had gehoopt te zien

avatar van SmackItUp
Het begin is geweldig, het middenstuk een beetje verdwaald, maar het einde is weer uitstekend. Het verhaal is goed verzonnen maar soms slordig uitgewerkt. Al met al een meer dan prima prent.

Super film. Had van mij nog wel een uur extra gemogen.

avatar van Fisico
De film start met de zin "This is a true story about friendship that runs deeper than blood". Blijkbaar ontstond er destijds toch een kleine hetze over de film (en eerder over het boek) of de vermelde feiten daadwerkelijk gebeurd zijn, al dan niet aangedikt. Het valt niet meer te achterhalen. Nu feit is wel dat er destijds, of het nu in de VS of in Europa was, wel vandaag vaststaat dat er seksueel misbruik gepleegd werd tegenover minderjarigen en de daders vaak personen waren die macht en controle uitoefenden of vanuit hun ambt respect en aanzien afdwongen bij het slachtoffer. Waargebeurd of een doofpotoperatie, het kan allemaal en ik zou van geen van beiden echt verwonderd zijn.

Los van het waarheidsgehalte vond ik dit een vrij intrigerende film. Het eerste gedeelte vond ik het best en bracht een speelse nostalgische sfeer met zich mee. Hoewel we spreken over de jaren 60 had ik bijvoorbeeld dezelfde gedachten toen ik naar de film 'Once upon a time in America' keek: jeugdig, onschuldig, speels, kameraadschap, loyaliteit, solidariteit ... en dit in een omgeving met weinig kansen, geweld, armoede en verpaupering. Het is dan ook father Bobby die letterlijk waakt over Hell's Kitchen als een herder over zijn (verdwaalde) schapen. Een erg goede vertolking alweer van Robert de Niro! Naast father Bobby zag je ook wel dat iedereen zorg draagt voor zijn zijn locals (King Benny).

Het tweede gedeelte in het tuchthuis is eveneens vrij sterk gebracht. Mishandeling, verkrachting en vernedering zijn dagelijkse kost met Kevin Bacon als supermasochist. De insteek met het boek van 'De graaf van Monte Christo' is een leuke insteek en een ankerpunt geweest voor de 4 jongens (althans voor Michael en shakes). Nadien verwatert de film wat. De rechtbankscène vond ik erg vreemd en zelfs ongeloofwaardig. Is dit echt op deze manier gebeurd? Sowieso verslapte mijn aandacht wat en verloor ik de sterkte van pakweg het eerste uur, anderhalf uur.

Het morele dilemma of de aangehaalde feiten een moord kunnen goedpraten is een maatschappelijk precedent. Feit is wel dat de twee daders hoegenaamd geen doetjes waren en al één en ander op hun kerfstok hadden. Een mens blijft nog steeds verantwoordelijk voor zijn daden, verzachtende omstandigheden of verklaringen kunnen steeds gezocht (en gevonden worden), maar het is en blijft moord. Dat éénieder getekend door het leven gaat staat buiten kijf, hoe ordentelijk en sociaal aanvaard sommigen ook door het leven gaan. "Do you still sleep with the light on?" Een zin die bij mij bleef nazinderen. Het is een zin die voor elke slachtoffer gold ...

De film moet opletten niet in een sentimentele opgekopte dramafilm terecht te komen waarbij verkeerd geplaatst populisme de bovenhand dreigt te nemen. Het is balanceren op een slappe koord. Dead men walking, nog zo'n film over een moeilijk moreel dilemma, is op dat vlak bijvoorbeeld genuanceerder en iets neutraler (voor zover dat soms mogelijk is voor élke kijker).

avatar van ikhebsmaak
Eén van de beste films die ik gezien heb, staat in ieder geval in mijn top 5.
Waarom? De cast is fantastisch: goede acteurs die ook nog eens hun niveau halen door het uitstekende script. Aangrijpend maar toch bemoedigend. Realistisch omdat deze problematiek tot vandaag de dag de kranten blijft halen en machtsmisbruik van alle tijden is.

Een film dient ter vermaak / beroering van de kijker. Uiteraard heeft deze film gedramatiseerde momenten, wanneer je daar geen liefhebber van bent dan is de categorie 'documentaire' een geschiktere voor je. Deze film stelt misbruik in de jaren 60/70 aan de kaak en giet dat in een wat gedramatiseerd jasje. Maar dat is op een intelligente manier gedaan die mij persoonlijk geen moment stoort,

avatar van knusse stoel
Wat een prachtige film!
Dustin Hoffman als de heerlijk onverstoorbare (dronken) advocaat en een van mijn favoriete acteurs.
Het verhaal loopt als een trein en zit geweldig in elkaar. Ik heb het dan over de "wraak" die wordt genomen op een stelletje mannen die ingehuurd zijn om kinderen te begeleiden en op te voeden als eerzame burgers. Het ware beter dat zij zelf (her)opvoeding kregen maar dat terzijde.
De "heren" zorgen voor de onderwerpen in deze film, namelijk marteling, onderdrukking en pedofilie.
Daaruit komt voort een moord op een van deze daders en de rechtszaak tegen de vermoedelijke moordenaars. Deze zouden uit zijn op wraak en daardoor hun daad gepleegd hebben.
Het acteren is geloofwaardig en op niveau, het verhaal is aangrijpend en spannend en de duur van de film is niets te veel om alles goed weer te geven.
Nogmaals, een prachtige film!
Een 8!

avatar van Alathir
Niet al te speciaal deze film die over echte vriendschap zou moeten gaan, maar daar dan niet helemaal in opgaat. Ik weet niet, het is zoals ik al wel vaker heb gezegd een film met De Niro en dan weet je meestal dat je een degelijke film gaat zien maar het meesterwerk (dat geregeld anderen erin zien) zie ik dan weer niet. Enerzijds toestanden in een gevangenis of hier dus tuchthuis die je wel vaker hebt gezien in films en anderzijds een rechtbankdrama dat ook weer nergens in uitblinkt. Buiten dan de manier waarop de rechtzaak verloopt want die is vrij apart. Ik vind het ook wel raar dat Brad Pitt hier advocaat mag zijn tegen zijn eigen vrienden. Niemand weet er zogezegd iets van maar het blijft toch maar raar. Zoiets zou nu zeker niet meer kunnen dus wat dat betreft is de film gedateerd.

Sleepers is duidelijk te lang voor de inhoud van dit verhaal. Visueel ziet het er een typische jaren '90 film uit. Een stijl die me eigenlijk wel goed af gaat. Sentimenteel vond ik de film zeker niet, al is de film op een bepaalde manier wel wat deprimerend natuurlijk en bij het einde voelde ik me toch een beetje triest. Dat zorgt er dan toch voor dat ik 3.5* ga geven ipv 3*.

avatar van Gang_Star
Een misdaaddrama waarin de vriendschap van een aantal jongens in Hell's Kitchen centraal staat. Een film die zich rustig opbouwt en ruim de tijd neemt om de karakters te introduceren. De film kent niet echt heel grote verrassingen, maar weet de gehele speelduur de aandacht vast te houden. Van het ongelukkige moment waardoor de vrienden in de gevangenis komen tot aan de gebeurtenissen in de gevangenis tot aan het leven na het uitzitten van de straf in de gevangenis. Wraak voor het misbruik en daaropvolgend het sterke uitgewerkte plan waardoor de moord niet gestraft wordt en de groep nog één keer samenkomt . Een ruime zit, maar door het interessante verhaal en het sterke acteerwerk van de cast, voelt het eigenlijk niet als een ruime zit.

avatar van Mark de Jong
Prima opbouw van de film maar eenmaal in de rechtbank wordt het te gemakkelijk en te snel. Jammer. Geweldige acteurs.

avatar van JDSsmetje
Onder narratieve begeleiding introduceert filmmaker Levinson meteen zijn personages en laat hij de kijker onderdompelen in de New Yorkse wijk Hell's Kitchen. Het kost niet veel moeite om meegesleept te worden in het verhaal en voeling te krijgen met de kruimelcrimineeltjes. Het helpt natuurlijk dat er sterk geacteerd wordt, zeker ook door de jongetjes.

In het tweede deel zijn de personages volwassen geworden. Levinson maakt hier vooral de fout om die onvoldoende te herintroduceren en te weinig tijd te nemen om de chemie nog eens te duiden. De kijker voelt zich op die manier lichtelijk vervreemd en wordt wat losgelaten. Het centrale thema van de film, hechte en eeuwige vriendschap, komt zo ook minder uit de verf. Dat is problematisch omdat Sleepers toch vooral immersief moet zijn door de ontroerende vriendschap die de vier en de priester delen. Bij Brad Pitt en Jason Patric heb je zelfs helemaal niet de idee naar dezelfde mensen te kijken.

Heel snel zit Levinson in de rechtbank, een sequentie die hij behoorlijk lang uitrekt om De Niro uiteindelijk te laten opkomen als getuige die een zogezegd 'bewezen alibi' meebrengt. Dat wordt iets te gemakzuchtig en enigermate ongeloofwaardig afgehandeld.

Daarnaast kan je vragen stellen bij het gegeven dat de film zo'n wraakacties zo gemakkelijk legitimeert, bijna verheerlijkt. Alsof het Amerikaanse rechtssysteem moet ingeruild worden voor justice in the streets...

Fantastische film.

avatar van Pim1993
Prachtig affiche. Had hem als kind een keer op TV voorbij zien komen maar ik denk nu al 15 jaar overheen gekeken, totdat Netflix hem me voorschotelde. Bedankt daarvoor.

Deze film altijd over het hoofd gezien, maar zag hem nu op Netflix.
Ik ben het met JDSsmetje eens. Het begin van de film is veelbelovend. Kreeg het gevoel dat dit één van de betere films ging worden die ik heb gezien. Maar dan het tweede deel.. Het verhaal kabbelt maar wat voort en het begint wat onwerkelijk te worden. Zelfs heel even in slaap gevallen. Geen binding met de volwassen karakters waarvoor geen tijd wordt genomen. De rechtzaak wordt ineens heel belangrijk. Terwijl ik zit te wachten op scènes van de straat die in het begin zo sterk waren. Begin een 5, tweede helft een 2.

avatar van jippie2010
Oei... wat zou ik graag deze film graag 4,5/5 sterren geven!
Ontzettend sterke cast, interessant plot, indringende scenes.
Sfeervol, maar bovenal pijnlijk en donker. Het heeft alles in zich.

En begrijp me goed, in grote lijnen komt het er ook uit.
Het drama spat van het scherm af, zeker in de eerste helft van de film.
Maar sommige onderdelen in het plot waren niet geheel geloofwaardig te noemen en de film verliest een beetje zijn kracht op het eind. Zonde!

Ik moet het op vier sterren houden. *4.0