The Untouchables (1987)

3,74

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Kevin Costner, Robert De Niro en Sean Connery

Chicago is in de jaren dertig, de tijd van de drooglegging, een gewelddadige, corrupte stad. Chicago is ook de stad van Al Capone, de legendarische gangster-zwendelaar. Niemand is er tot nu toe in geslaagd zijn absolute macht over de georganiseerde misdaad in te perken. Tot het Treasure Departement beslist om het vuile karweitje te laten opknappen door een ietwat bescheiden figuur, Eliott Ness. Ness heeft slechts één doel voor ogen: slagen in zijn opdracht. Maar om in Chicago te overleven heeft hij bondgenoten nodig, waarop hij in alle omstandigheden kan rekenen. Hij krijgt de steun van Malone, een onverwurmbare luidruchtige Ierse politieofficier, die hem de harde wet van Chicago wil aanleren. Zijn andere medestanders recruteert hij binnen het Treasure Departement zelf. Stone, een onstuimige kerel en een voortreffelijke schutter, en Wallace, een humoristische, maar vastberaden boekhouder.

670 BERICHTEN 61 MENINGEN
avatar van RolandH
Jammer dat Costner voor deze rol was gekozen, man wat haalt hij een vaart uit deze voor de rest uitstekende film.

Dit is en blijft een steengoede film met een fantastische cast en Brian De Palma laat wederom zien dat hij toch best wel een getalenteerd regisseur is.

Tijdloos topvermaak

4 sterren

avatar van ambrosini
Deze film heb ik pas in 2015 gezien.. maar het stond al een tijdje op mijn lijstje.. Blijkbaar heb ik paar scenes ook op tv gezien, want ze kwamen zeer bekend over.

Goeie film.. en daarom 4 sterren

MaartenTuinstra
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vermakelijke en vlotte film met een formidabele cast en dito regie, maar soms wat oppervlakkig.

Heerlijk filmpje, die ik zeker nog een altijd keer ga zien. Allereerst een ode aan de cast, en dan met name De Niro en Connery, die uiterst geloofwaardig en met plezier de personages vertolken. Het is daarom jammer dat De Niro weinig aan bod komt en Connery halverwege de pijp uit gaat. Het camerawerk is van hoge kwaliteit en de sfeer van de dertiger jaren wordt perfect weergegeven.
Jammer alleen dat het interessante verhaal weinig tot zijn recht komt door het hoge tempo. De keuze om veel tijd te besteden aan een voorspelbare achtervolging en De Niro weinig in beeld te laten komen is mijns inziens niet juist.
The Untouchables blijft echter een film van kwaliteit en genoeg topvermaak.

Zeer goede film, een aanrader!!

avatar van Walter White
Wat een geweldige film is dit heb hem al 20 keer gezien kan de film wel dromen
Zo goed en waardoor ik het vaker gezien heb natuurlijk.
En nou op naar volgende 20 keer dat ik deze film ga kijken

avatar van Filmkriebel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De beroemde scène met de kinderwagen die van de trappen gaat in het station is een imitatie (en een knipoog naar) uit de Russische klassieker "Pantserkruiser Potemkin" van Sergei Eisenstein.

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hele goede film binnen het gangstergenre. De keuzes van de castings lijken om de één of andere reden een beetje vreemd gekozen, maar toch werkt het wel. De film heeft een uitstekende soundtrack en er zijn een aantal geweldige scènes in de film met oa de scène in de lift, Connery's dood, de shoot-out op de trappen met de kinderwagen, de achtervolging op het dak en ga zo maar door. De Niro komt er weinig in maar speelt grandioos de rol van Al Capone zoals alleen De Niro dat kan.

avatar van Kenzomovies
topfilm, uitstekende cast .

de muziek is super, De Niro is capone is goed gekozen ( vond wel dat hij meer minuten mocht krijgen in de film) Connery en Costner doen hun ding.

film vlieg als een trein voorbij en is dan ook een echte klassieker!

4.5* voor deze topper

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik moet toch eerlijk zijn en zeggen dat ik ‘The Untouchables’ stiekem een heerlijke misdaad film vind en de jaren ’20/’30 setting is heerlijk. Ik moet zeggen dat ik het soms persoonlijk moeilijk vind om bij gangster films door te komen, ik heb er al een paar gezien maar vaak vallen ze weg of worden ze iets saai in loop van tijd, ook dit gevoel had ik weer bij ‘The Untouchables’ die me zeker rond het einde niet meer zoveel wist te boeien. De film is soms best soft, en dat betekend niet dat het de film slechter maakt maar wel dat ik andere gangsterfilms sowieso een veel harder thema vond hebben dan dat deze film dat naar mij over wist te brengen. De film kan zeker niet tippen aan de grote jongens maar voor zijn klasse is de film geslaagd, en de film kent natuurlijk een mooi waargebeurd thema.

De film kent zijn actiescénes en is in mijn ogen nog aardig bloederig wat ik niet van een maffiafilm had verwacht. Wanneer bijvoorbeeld Jim Malone van achteren neergeschoten word door Billy Drago, een moordenaar die werkt voor Al Capone, zie je echt ontzettend veel bloed over de vloer, mooie kogelgaten in het lichaam en noem zo maar op en dat zie je niet snel in films dus dat maakt in deze film heel wat goed en houd de film ook spannend.

De film verteld een waargebeurd verhaal van Al Capone, ook wel Alphonse Gabriel Capone genoemd. Een New Yorkse in Chicago gesettelde maffiabaas die vooral met de drooglegging van Amerika een grote rol speelde in het handelen van illegaal alcohol. De drooglegging destijds was nodig volgens de Amerikaanse overheid zodat het alcoholmisbruik en overige ergernissen met alcohol flink omlaag zou worden gehaald. Maar net zoals met bijna elke Amerikaanse wet is het weer moeilijk te begrijpen want het drinken van alcoholische dranken was dan weer niet verboden. Wat ik dan wel heel mooi heb gelezen en ik zelf ook niet wist is dat er dus in 1926 een plan was van de overheid om alcoholisch dranken gewoon ondrinkbaar werden gemaakt en hebben ze de dranken dus gemend met giftige goedjes als Kerosine waar dus 10.000 mensen door gestorven zijn. President Franklin Delano Roosevelt zag dat er geen gewenste stijging was in het alcoholgebruik en draaide de plannen weer terug. Dus Capone heeft zeker in de jaren ’20 een zeer mooie handel kunnen drijven in alcohol want daar was natuurlijk veel vraag naar dus hij werd erg rijk.

Het verhaal in ‘The Untouchables’ vond ik geslaagd. We volgen ‘Special Agent’ Eliot Ness die den tijden van de drooglegging als agent dient in Chicago. Hier krijgt hij een tip van illegaal import van drank uit Canada waarop ze een loods binnenvallen maar in de val worden gelokt en er geen drankwaar aan hebben getroffen. Hij geeft niet op en nadat er een agent uit Washington over is gekomen gaan ze er achter aan om toch aan te tonen dat Al Capone iets achter een drankhandel zit. Samen onderzoeken ze hier en daar wat dingen en dankzij de hulp van Jim Malone komen ze er achter dat er een grote voorraad vast gehouden word in de postkantoor van Chicago. Hierdoor boeken de mannen hun eerste succes en zetten ze hun onderzoek voort. Wanneer ze een locatie in de gaten houden met wat Canadese collega’s bij een brug onderscheppen ze weer een groot aantal drank en dat is het punt waarop Capone zijn mannen beveelt de vier agenten uitschakelen. Een oorlog tussen maffia en politie volgt waarna Capone voor moet komen en een gevangenisstraf op Alcatraz krijgt.

Dus, om het even af te ronden. Ik heb me vermaakt met ‘The Untouchables’ maar de film blijft en is voor mij toch één van de lagere uit de maffia klasse al is de film echt niet slecht. Toch een cast waarvan ik zou denken dat ze niet een ‘perfecte’ uitkomst waren in dit genre maar het is me toch echt wel mee gevallen en Costner speelt ook gewoon een heerlijk, typisch Amerikaanse rol. De Niro als Capone werkt perfect en dat is zeker ook een redding in deze film, want DeNiro is daar natuurlijk uitstekend geschikt voor. Ik verlaag de film met een halve stem.