The Untouchables (1987)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Kevin Costner, Robert De Niro en Sean Connery

Chicago is in de jaren dertig, de tijd van de drooglegging, een gewelddadige, corrupte stad. Chicago is ook de stad van Al Capone, de legendarische gangster-zwendelaar. Niemand is er tot nu toe in geslaagd zijn absolute macht over de georganiseerde misdaad in te perken. Tot het Treasure Departement beslist om het vuile karweitje te laten opknappen door een ietwat bescheiden figuur, Eliott Ness. Ness heeft slechts één doel voor ogen: slagen in zijn opdracht. Maar om in Chicago te overleven heeft hij bondgenoten nodig, waarop hij in alle omstandigheden kan rekenen. Hij krijgt de steun van Malone, een onverwurmbare luidruchtige Ierse politieofficier, die hem de harde wet van Chicago wil aanleren. Zijn andere medestanders rekruteert hij binnen het Treasure Departement zelf. Stone, een onstuimige kerel en een voortreffelijke schutter, en Wallace, een humoristische, maar vastberaden boekhouder.

avatar van Thin Air!
Absoluut geen sterke film. Oké deze komt uit 1987 maar veel scènes hebben een plakkerige studio sfeer.Het kleeft aan je ogen.
Geluid ook studio en zeer blikkerig. Iemand krijgt een klap en je hoort het drumstel van Ome Willem.
Een sentimenteel kwijlend strijkorkestje bij elke dode good guy teistert je trommelvliezen.
Het geluid voelt dan ook aan als het dove broertje van Dolby Atmos.

Misplaatste humor ook van die boekhouder. Blij dat bij hem zijn hersens uit zijn kop geschoten werden.
En dan Kevin Kotser. Daarvan hoop je bij voorbaat al dat hij snel het loodje legt met die zaadbek.

De Niro was goed en enkele scènes redden de film

The Untouchables gaat over de strijd tussen Federaal agent Eliot Ness(Costner) en Al Capone(De Niro). Ness merkt dat de macht van Capone diep binnen het politie en ambtelijk apparaat is gedrongen. Hij gaat op zoek naar een stel onkreukbare agenten. De eerste is de ouwe rot Jimmy Malone(Connery). Een Ierse no-nonsense wijkagent met veel kennis van de straat. Verder selecteren ze de rookie George Stone (Garia), een scherpschutter en de accountant Oscar Wallace(Smith). Zij gaan de keiharde strijd aan met Capone. Het verhaal is recht toe recht aan en leunt op de vertolkingen van Connery en De Niro die dit klusje op routine kunnen. Ik ben geen Costnerfan maar voor de brave en vooral kleurloze Ness is hij wel goed gecast en vormt hij een mooi contrast met de streetwise Malone en de patserige Capone. Garcia in een van zijn vroege rollen toont zijn potentie ondanks de beperkte ruimte die hem geboden wordt maar het meest memorabel is beroepsengerd Billy Drago als Frank Nitti. Een perfecte combinatie van glibberig en creepy. Charles Martin Smith valt een beetje uit de toon. Die lijkt enkel gecast omdat ze een nerd met een bril nodig hadden. The Untouchables is een spannende gangsterfilm die niet verveeld en mooie shots van jaren 20 Chicago biedt. Bepaalde scenes uit deze film werden ooit gebruikt voor een kookprogramma bij Villa Achterwerk, als ik mij goed herinner.

avatar van Onceuponanytime
Topacteurs, maar de 'vier musketiers' leveren net geen topfilm. Sommige scenes lijken zijn tijd te hebben gehad, maar los daarvan biedt het wel een aangenaam misdaadverhaal.

avatar van filmfan0511
Ik had hier toch wel veel meer van verwacht. Standaard misdaadfilmpje dat alles braaf volgens het boekje doet. Het is me allemaal iets te oppervlakkig uitgewerkt en de personages zijn bordkartonnen figuren. Hierdoor ging het geheel nooit echt leven voor mij. Sean Connery zet duidelijk de beste prestatie neer en kan dan ook wat kleur meegeven aan zijn personage, maar het blijft stereotiep tot in het extreme. De Niro is ook goed, maar speelt hier hoe hij in tientallen andere films ook speelt. Niet echt revolutionair materiaal. Kevin Costner is hier wel maar een droge kloot zonder charisma. Dat doet de film geen goed.
De sfeer is verder wel prima hoor, en er zitten enkele straffe scènes in; zoals de moord op Connery z'n personage of de shoot-out op het station, maar over het algemeen blijft dit teveel bij de oppervlakte. Je hebt het al wel eens gezien, en beter.