The Untouchables (1987)

3,74

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Kevin Costner, Robert De Niro en Sean Connery

Chicago is in de jaren dertig, de tijd van de drooglegging, een gewelddadige, corrupte stad. Chicago is ook de stad van Al Capone, de legendarische gangster-zwendelaar. Niemand is er tot nu toe in geslaagd zijn absolute macht over de georganiseerde misdaad in te perken. Tot het Treasure Departement beslist om het vuile karweitje te laten opknappen door een ietwat bescheiden figuur, Eliott Ness. Ness heeft slechts één doel voor ogen: slagen in zijn opdracht. Maar om in Chicago te overleven heeft hij bondgenoten nodig, waarop hij in alle omstandigheden kan rekenen. Hij krijgt de steun van Malone, een onverwurmbare luidruchtige Ierse politieofficier, die hem de harde wet van Chicago wil aanleren. Zijn andere medestanders recruteert hij binnen het Treasure Departement zelf. Stone, een onstuimige kerel en een voortreffelijke schutter, en Wallace, een humoristische, maar vastberaden boekhouder.

667 BERICHTEN 59 MENINGEN
avatar van RolandH
geplaatst: 2 november 2015, 22:21 uur [permalink]
Jammer dat Costner voor deze rol was gekozen, man wat haalt hij een vaart uit deze voor de rest uitstekende film.

geplaatst: 20 november 2015, 15:21 uur [permalink]
Dit is en blijft een steengoede film met een fantastische cast en Brian De Palma laat wederom zien dat hij toch best wel een getalenteerd regisseur is.

Tijdloos topvermaak

4 sterren

avatar van ambrosini
geplaatst: 27 januari 2016, 10:54 uur [permalink]
Deze film heb ik pas in 2015 gezien.. maar het stond al een tijdje op mijn lijstje.. Blijkbaar heb ik paar scenes ook op tv gezien, want ze kwamen zeer bekend over.

Goeie film.. en daarom 4 sterren

MaartenTuinstra
geplaatst: 13 februari 2016, 12:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vermakelijke en vlotte film met een formidabele cast en dito regie, maar soms wat oppervlakkig.

Heerlijk filmpje, die ik zeker nog een altijd keer ga zien. Allereerst een ode aan de cast, en dan met name De Niro en Connery, die uiterst geloofwaardig en met plezier de personages vertolken. Het is daarom jammer dat De Niro weinig aan bod komt en Connery halverwege de pijp uit gaat. Het camerawerk is van hoge kwaliteit en de sfeer van de dertiger jaren wordt perfect weergegeven.
Jammer alleen dat het interessante verhaal weinig tot zijn recht komt door het hoge tempo. De keuze om veel tijd te besteden aan een voorspelbare achtervolging en De Niro weinig in beeld te laten komen is mijns inziens niet juist.
The Untouchables blijft echter een film van kwaliteit en genoeg topvermaak.

geplaatst: 18 maart 2016, 12:09 uur [permalink]
Zeer goede film, een aanrader!!

avatar van Walter White
geplaatst: 4 juli 2016, 15:57 uur [permalink]
Wat een geweldige film is dit heb hem al 20 keer gezien kan de film wel dromen 😄
Zo goed en waardoor ik het vaker gezien heb natuurlijk.
En nou op naar volgende 20 keer dat ik deze film ga kijken 😉

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 1 oktober 2016, 12:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De beroemde scène met de kinderwagen die van de trappen gaat in het station is een imitatie (en een knipoog naar) uit de Russische klassieker "Pantserkruiser Potemkin" van Sergei Eisenstein.