ad
  • 139.601 films
  • 6.585 series
  • 19.924 seizoenen
  • 431.217 acteurs
  • 280.201 gebruikers
  • 8.079.817 stemmen
Avatar
 
Brian De Palma

Rechten: Georges Biard, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.

Brian De Palma

Geboren: 11 september 1940 (80) in Newark, New Jersey, Verenigde Staten

Bekend van: Scarface, The Untouchables en Carlito's Way

IMDb profiel: Brian De Palma

Wikipedia: Brian De Palma (wikicode: 1470 )

183 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

avatar van bobbee

bobbee

  • 129 berichten
  • 40 stemmen

Eigenlijk heeft de Palma geen een fatsoenlijke film gemaakt. Scarface was aardig maar flink over the top en dat geldt voor al zijn films, over the top. Daarnaast jatte hij natuurlijk van alles bij elkaar. In mijn ogen is hij een zeer overgewaardeerd filmmaker.


avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

  • 1392 berichten
  • 2706 stemmen

bobbee schreef:

Eigenlijk heeft de Palma geen een fatsoenlijke film gemaakt.

Gelukkig niet


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3040 berichten
  • 3849 stemmen


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23049 berichten
  • 3155 stemmen

Heerlijk stukje goongumpa

Dit is exact de reden waarom ik zo van DePalma hou !


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12205 berichten
  • 3893 stemmen

Na Passion wil ik wel eens meer van zijn oeuvre bezien, al vind ik het meeste van zijn werk niet echt overtuigend:

[01] (4.5*) Carlito's Way

[02] (4.0*) Passion

[03] (3.5*) The Untouchables

[04] (3.0*) Mission: Impossible

[05] (3.0*) Carrie

[06] (3.0*) Scarface

[07] (2.5*) The Black Dahlia

[08] (2.5*) Femme Fatale


avatar van frolunda

frolunda

  • 965 berichten
  • 4111 stemmen

Carlito's way,Body double en Casualties of war zijn misschien niet de drie beste DePalma Films maar ik kijk ze wel met het meeste plezier terug.Waarom?????


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23049 berichten
  • 3155 stemmen


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23049 berichten
  • 3155 stemmen

Een aantal De Palma's nog eens opnieuw gezien.....

1. Carlito's Way

2. Dressed to Kill

3. Body Double

4. Mission Impossible

5. Blow Out

Blow Out en Dressed to Kill bleken sterker, terwijl The Untouchables een stuk minder goed uit de verf kwam. Kleine conclusie : de meer vintage De Palma blijkt me goed te liggen..... dus misschien Passion ook een keer herbekijken



Dick2008

  • 9250 berichten
  • 0 stemmen

6 gezien

Top 3

1 Black Dahlia, The (2006)

2 Femme Fatale (2002)

3 Dressed to Kill (1980)


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

Niet echt mijn top 10 , maar toch best leuk om voor een keertje te lezen :

The 10 best Brian de Palma films - cinemanerdz.com


avatar van de grunt

de grunt

  • 4155 berichten
  • 2028 stemmen

1. Blow Out (5.0)

2. Body Double (5.0)

3. Dressed to Kill (4.5)

4. The Fury (4.25)

5. Scarface (4.0)

6. Carrie (4.0)

7. Sisters (3.75)

8. Obsession (3.5)

9. Carlito's Way (3.5)

10. Mission Impossible (3.25)



avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3040 berichten
  • 3849 stemmen


avatar van mikey

mikey

  • 26336 berichten
  • 4312 stemmen



avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

bobbee schreef:

Eigenlijk heeft de Palma geen een fatsoenlijke film gemaakt. Scarface was aardig maar flink over the top en dat geldt voor al zijn films, over the top. Daarnaast jatte hij natuurlijk van alles bij elkaar. In mijn ogen is hij een zeer overgewaardeerd filmmaker.

Maar wat vind je van Tarantino dan? Want Tarantino wijkt maar weinig af van De Palma vind ik. Hij is alleen veel perfectionistischer.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

ghostman schreef:

01. Snake Eyes (1998)

02. Passion (2012)

03. Dressed to Kill (1980)

04. The Untouchables (1987)

05. Carlito's Way (1993)

UPDATE

01. Snake Eyes (1998)

02. Passion (2012)

03. Carlito's Way (1993)

04. The Fury (1978)

04. Femme Fatale (2002)

04. Carrie (1976)


avatar van kappeuter

kappeuter (crew)

  • 59412 berichten
  • 4908 stemmen

Bericht verplaatst naar Domino (2018)


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 697 berichten
  • 1157 stemmen

fappie schreef:

(quote)

Maar wat vind je van Tarantino dan? Want Tarantino wijkt maar weinig af van De Palma vind ik. Hij is alleen veel perfectionistischer.

Mooie vergelijking. Ik denk dat bij zowel Tarantino als De Palma hun 'passie voor cinema' het verhaal (dat ze in hun film te vertellen hebben) overstijgt. Eigenlijk zijn het jongetjes die hun favoriete snoepjes kiezen uit het grote cinemakraam van de afgelopen decennia om er hun eigen feestje mee te bouwen. Je kan ze daarom afkraken of gewoon meegenieten van de cinefiele grandeur, als cinema om de cinema. Ik verkies het laatste.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Bobbejaantje schreef:

(quote)

Mooie vergelijking. Ik denk dat bij zowel Tarantino als De Palma hun 'passie voor cinema' het verhaal (dat ze in hun film te vertellen hebben) overstijgt. Eigenlijk zijn het jongetjes die hun favoriete snoepjes kiezen uit het grote cinemakraam van de afgelopen decennia om er hun eigen feestje mee te bouwen. Je kan ze daarom afkraken of gewoon meegenieten van de cinefiele grandeur, als cinema om de cinema. Ik verkies het laatste.

Maar je kraakt DePalma toch af en noemt hem overgewaardeerd?


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

Bobbejaantje schreef:

Eigenlijk zijn het jongetjes die hun favoriete snoepjes kiezen uit het grote cinemakraam van de afgelopen decennia om er hun eigen feestje mee te bouwen.

Iedereen doet dit . Bijna geen enkele filmmaker is oprecht origineel . Iedereen is beïnvloed door iedereen . Maar het punt is hoe je het doet en overbrengt .


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Iedereen doet dit . Bijna geen enkele filmmaker is oprecht origineel . Iedereen is beïnvloed door iedereen . Maar het punt is hoe je het doet en overbrengt .

Ja zeker. Mee eens. Ik vind DePalma en Tarantino ook niet per se hetzelfde, maar ik zie wel dat Tarantino door hem geinspireerd is. Ik denk dat veel Tarantinoliefhebbers de films van DePalma kunnen waarderen (zijn betere werk dan). Maar dat weet ik ook niet zeker.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

fappie schreef:

(quote)

Ja zeker. Mee eens. Ik vind DePalma en Tarantino ook niet per se hetzelfde, maar ik zie wel dat Tarantino door hem geinspireerd is. Ik denk dat veel Tarantinoliefhebbers de films van DePalma kunnen waarderen (zijn betere werk dan). Maar dat weet ik ook niet zeker.

Eens , maar er zijn overeenkomsten tussen De Palma en Tarantino omdat beiden vooral geïnspireerd zijn door GODard . GODard ( in diens beginjaren ) was vooral geïnspireerd door de Amerikanen ( o.a. Hawks , Tashlin , Ray , Fuller en Ford ) . GODard was wellicht ook de eerste die in zijn werken ( ' video essays ' / collages ) expliciet en spelenderwijs verwees naar andere films . Later in zijn loopbaan o.a. ook sterk beïnvloed door Chris Marker . Dit is ook wat Tarantino nu doet , maar GODard is de eerste die dit bedacht heeft en zijn idee is door Tarantino ' gekaapt ' . Daarom noemt GODard Tarantino ook een ' dief ' of een oplichter .

Maar nogmaals , als je goed onderzoekt door wie Tarantino eigenlijk beïnvloed is , dan denk ik toch echt door Sergio Leone . De Palma is vooral beïnvloed door Hitchcock .

Hier - bfi.org.uk - kun je lezen door wie GODard o.a. beïnvloed is . Zijn noemen o.a. Vertov en Rossellini , maar ik denk eigenlijk ook door Jean Rouch . En zij vergeten ook Chris Marker .

Orson Welles is vooral beïnvloed door Ford , Duitsers en Sovjets . Altman door Renoir , Michael Mann o.a. door Peckinpah , Friedkin , Antonioni en de Sovjets . Antonioni door Epstein . Bertolucci door GODard . Kiarostami ook door Rossellini en Rouch . Leone door Kurosawa en Kurosawa door Ford . Nogmaals , iedereen is beïnvloed door iedereen en sinds de jaren '60 iedereen door GODard ...


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Eens , maar er zijn overeenkomsten tussen De Palma en Tarantino omdat beiden vooral geïnspireerd zijn door GODard . GODard ( in diens beginjaren ) was vooral geïnspireerd door de Amerikanen ( o.a. Hawks , Tashlin , Ray , Fuller en Ford ) . GODard was wellicht ook de eerste die in zijn werken ( ' video essays ' / collages ) expliciet en spelenderwijs verwees naar andere films . Later in zijn loopbaan o.a. ook sterk beïnvloed door Chris Marker . Dit is ook wat Tarantino nu doet , maar GODard is de eerste die dit bedacht heeft en zijn idee is door Tarantino ' gekaapt ' . Daarom noemt GODard Tarantino ook een ' dief ' of een oplichter .

Maar nogmaals , als je goed onderzoekt door wie Tarantino eigenlijk beïnvloed is , dan denk ik toch echt door Sergio Leone . De Palma is vooral beïnvloed door Hitchcock .

Hier - bfi.org.uk - kun je lezen door wie GODard o.a. beïnvloed is . Zijn noemen o.a. Vertov en Rossellini , maar ik denk eigenlijk ook door Jean Rouch . En zij vergeten ook Chris Marker .

Orson Welles is vooral beïnvloed door Ford , Duitsers en Sovjets . Altman door Renoir , Michael Mann o.a. door Peckinpah , Friedkin , Antonioni en de Sovjets . Antonioni door Epstein . Bertolucci door GODard . Kiarostami ook door Rossellini en Rouch . Leone door Kurosawa en Kurosawa door Ford . Nogmaals , iedereen is beïnvloed door iedereen en sinds de jaren '60 iedereen door GODard ...

Ok, interessant. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de overeenkomst tussen Tarantino en Godard eigenlijk nooit gezien heb. Het lijkt mij dat Godard ook wel een behoorlijk ego moet hebben om Tarantino een dief te noemen. Tarantino schrijft namelijk (hoewel daar ook wat twijfel over is) zijn eigen verhalen en is audiovisueel en qua acteursregie uitmuntend goed. Ik vind ook wel dat hij toch wel zijn eigen stijltje heeft. De films van Godard hebben wel stijl, maar voor mijn gevoel toch niet zoals die van Tarantino? Of vind je van wel?

Ohja zeker. Daar heb je gelijk in . Ik denk ook wel dat Leone de grootste inspiratiebron is.

Ok interessant, ik zal het eens bekijken. Toch denk ik ook dat beinvloeding onbewust kan zijn. Dus we hoeven niet alles aan te nemen wat zeggen en kunnen zelf ook patronen leggen haha ;p. Maar DePalma is wel heel duidelijk Hithcock-achtig haha, wel met een ruwer randje overigens.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

fappie schreef:

De films van Godard hebben wel stijl, maar voor mijn gevoel toch niet zoals die van Tarantino? Of vind je van wel?

Ik ben niet de enige die daar zo over denkt , lees dit artikel eens ( globaal ) :

" Tarantino works with trash, and by analyzing, criticizing, and formalizing it, he emerges with something new, just as Godard made a lyrical work of art in Breathless out of his memories of casually crappy American B-movies. "

The philosopher and the fan: Jean-Luc Godard and Quentin Tarantino - slantmagazine.com

GODard heeft natuurlijk gelijk , Tarantino is een ' faquin ' , hahaha ...


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Ik ben niet de enige die daar zo over denkt , lees dit artikel eens ( globaal ) :

" Tarantino works with trash, and by analyzing, criticizing, and formalizing it, he emerges with something new, just as Godard made a lyrical work of art in Breathless out of his memories of casually crappy American B-movies. "

The philosopher and the fan: Jean-Luc Godard and Quentin Tarantino - slantmagazine.com

GODard heeft natuurlijk gelijk , Tarantino is een ' faquin ' , hahaha ...

(embed)

(embed)

Ja, dat wel. Maar ik denk niet dat veel mensen die films van Godard en Tarantino kijken vergelijkingen zien. Ik vind Tarantino veel meer een exploitationfilmmaker, maar dan met een hoog budget voor de massa. Ook is hij vrij divers met Pulp Fiction en Kill Bill die al vrij ver uit elkaar liggen. Dan ook nog iets als Death Proof en Django.

Hij heeft wellicht dezelfde methode toegepast, maar ik vind Godard toch echt een heel andere filmmaker.

Ook vind ik het nogal onbeschoft om een fan/idool zo te beledigen.

Maar begrijp me niet verkeerd het is interessante info en zal het zeker doorlezen. Wellicht verander ik nog van mening en ben ik onbewust onwetend .


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Ik ben niet de enige die daar zo over denkt , lees dit artikel eens ( globaal ) :

" Tarantino works with trash, and by analyzing, criticizing, and formalizing it, he emerges with something new, just as Godard made a lyrical work of art in Breathless out of his memories of casually crappy American B-movies. "

The philosopher and the fan: Jean-Luc Godard and Quentin Tarantino - slantmagazine.com

GODard heeft natuurlijk gelijk , Tarantino is een ' faquin ' , hahaha ...

(embed)

(embed)

Dit zegt mij al iets meer moet ik eerlijk toegeven. Ik heb niet alles van Godard gezien, met name zijn oudere werk heb ik gezien. Maar ik zie in dit filmpje ook shots die mij niet bekend voor komen.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

fappie schreef:

(quote)

Ja, dat wel. Maar ik denk niet dat veel mensen die films van Godard en Tarantino kijken vergelijkingen zien. Ik vind Tarantino veel meer een exploitationfilmmaker, maar dan met een hoog budget voor de massa. Ook is hij vrij divers met Pulp Fiction en Kill Bill die al vrij ver uit elkaar liggen. Dan ook nog iets als Death Proof en Django.

Hij heeft wellicht dezelfde methode toegepast, maar ik vind Godard toch echt een heel andere filmmaker.

Ook vind ik het nogal onbeschoft om een fan/idool zo te beledigen.

Maar begrijp me niet verkeerd het is interessante info en zal het zeker doorlezen. Wellicht verander ik nog van mening en ben ik onbewust onwetend .

Verhaaltjes zijn ( cosmetisch ) anders , maar de kern is hetzelfde . Zijn films zijn als het ware een ‘ mashup ‘ ( verzameling ) van allerlei elementen uit andere films . Het trucje blijft hetzelfde .

GODard heeft een hekel aan ' realistisch ' geweld in films en maakt enkel zo nu en dan gebruik van ' artistiek / artificieel ' geweld , geweld uit archiefbeelden en impliciet geweld .

Shots vind ik niet eens zo belangrijk bij mijn vergelijking , het gaat om achterliggende ideeën en de originaliteit . Desalniettemin , shots en artistieke composities in films van GODard zijn van buiten categorie en oneindig veel beter / artistieker dan het werk van Tarantino .


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)

Verhaaltjes zijn ( cosmetisch ) anders , maar de kern is hetzelfde . Zijn films zijn als het ware een ‘ mashup ‘ ( verzameling ) van allerlei elementen uit andere films . Het trucje blijft hetzelfde .

GODard heeft een hekel aan ' realistisch ' geweld in films en maakt enkel zo nu en dan gebruik van ' artistiek / artificieel ' geweld , geweld uit archiefbeelden en impliciet geweld .

Shots vind ik niet eens zo belangrijk bij mijn vergelijking , het gaat om achterliggende ideeën en de originaliteit . Desalniettemin , shots en artistieke composities in films van GODard zijn van buiten categorie en oneindig veel beter / artistieker dan het werk van Tarantino .

Ja ok, maar een verhaal is stukken meer dominerend dan dat trucje toch?

Anyway ik vermoed dat jij meer een Godardkenner bent dan ik. De laatste die ik heb gezien is Le Petit Soldat. Op groot scherm zelfs. Daar was ik ook niet zo kapot van. Maar nu je het zegt dat realistische geweld ontbreekt wel volledig in zijn films. Maar ik hoor graag welke films van Godard mooie composities hebben .


avatar van kappeuter

kappeuter (crew)

  • 59412 berichten
  • 4908 stemmen

De Palma maakt horrorfilm over #metoo-affaire Weinstein | AD.nl

Regisseur Brian de Palma bereidt een film voor over seksueel misbruik in de filmwereld. De filmmaker zal zich vooral baseren op de praktijken van producent Harvey Weinstein, zo meldt de Amerikaan in een interview met de Franse krant Le Parisien.

De naam van Weinstein zal overigens – vermoedelijk om juridische redenen - niet worden genoemd in de film. De Palma wil het verhaal als een horrorfilm vertellen. De nog titelloze film volgt een grote figuur in de filmwereld die zich als een seksuele agressor gedraagt. De filmopnamen moeten als de financiering rond is volgend jaar beginnen.