• 12.186 nieuwsartikelen
  • 165.467 films
  • 10.676 series
  • 30.848 seizoenen
  • 622.894 acteurs
  • 194.869 gebruikers
  • 9.094.101 stemmen
Avatar
 
Brian De Palma

Rechten: Georges Biard, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.

Brian De Palma

Geboren: 11 september 1940 (84) in Newark, Verenigde Staten

Bekend van: Scarface, The Untouchables en Carlito's Way

IMDb profiel: Brian De Palma

Wikipedia: Brian De Palma (wikicode: 1470 )

187 reacties

Bekend van

Volledige filmografie (60)
4,19 (9.405)

Scarface

1983 • 170 minuten
3.798 reacties
3,73 (3.315)

The Untouchables

1987 • 119 minuten
710 reacties
3,89 (3.135)

Carlito's Way

1993 • 145 minuten
583 reacties
3,28 (3.013)

Mission: Impossible

1996 • 110 minuten
292 reacties
3,52 (1.737)

Carrie

1976 • 98 minuten
546 reacties
2,82 (1.256)

The Black Dahlia

2006 • 121 minuten
als Elizabeth's Screen Test Director (stemrol) (onvermeld)
427 reacties
2,90 (1.133)

Snake Eyes

1998 • 98 minuten
133 reacties
3,46 (930)

Casualties of War

1989 • 113 minuten
118 reacties
3,49 (874)

Blow Out

1981 • 107 minuten
218 reacties
3,33 (737)

Body Double

1984 • 114 minuten
224 reacties
2,48 (715)

Mission to Mars

2000 • 113 minuten
117 reacties
3,45 (620)

Dressed to Kill

1980 • 105 minuten
172 reacties
2,86 (603)

Femme Fatale

2002 • 114 minuten
128 reacties
2,92 (305)

Raising Cain

1992 • 91 minuten
60 reacties
2,64 (283)

Passion

2012
132 reacties
2,54 (271)

The Bonfire of the Vanities

1990
48 reacties
3,13 (258)

The Fury

1978
66 reacties
2,89 (220)

Redacted

2007
82 reacties
3,21 (214)

Obsession

1976
63 reacties
3,36 (210)

Sisters

1972
50 reacties
2,53 (174)

Wise Guys

1986
21 reacties
2,10 (171)

Domino

2019
96 reacties
3,83 (166)

A Personal Journey with Martin Scorsese through American Movies

1995 • 225 minuten
als zichzelf
47 reacties
3,06 (129)

Phantom of the Paradise

1974
26 reacties
2,81 (96)

Hi, Mom!

1970
12 reacties
2,39 (70)

Greetings

1968
26 reacties
3,31 (49)

De Palma

2015
17 reacties
2,59 (28)

Murder à la Mod

1968
6 reacties
2,08 (20)

The Wedding Party

1969
2 reacties
2,31 (16)

Home Movies

1980
1 reactie
2,54 (13)

Get to Know Your Rabbit

1972
3 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van ghostman

ghostman

  • 5716 berichten
  • 5 stemmen

fappie schreef:

(quote)

Ja, dat wel. Maar ik denk niet dat veel mensen die films van Godard en Tarantino kijken vergelijkingen zien. Ik vind Tarantino veel meer een exploitationfilmmaker, maar dan met een hoog budget voor de massa. Ook is hij vrij divers met Pulp Fiction en Kill Bill die al vrij ver uit elkaar liggen. Dan ook nog iets als Death Proof en Django.

Hij heeft wellicht dezelfde methode toegepast, maar ik vind Godard toch echt een heel andere filmmaker.

Ook vind ik het nogal onbeschoft om een fan/idool zo te beledigen.

Maar begrijp me niet verkeerd het is interessante info en zal het zeker doorlezen. Wellicht verander ik nog van mening en ben ik onbewust onwetend .

Verhaaltjes zijn ( cosmetisch ) anders , maar de kern is hetzelfde . Zijn films zijn als het ware een ‘ mashup ‘ ( verzameling ) van allerlei elementen uit andere films . Het trucje blijft hetzelfde .

GODard heeft een hekel aan ' realistisch ' geweld in films en maakt enkel zo nu en dan gebruik van ' artistiek / artificieel ' geweld , geweld uit archiefbeelden en impliciet geweld .

Shots vind ik niet eens zo belangrijk bij mijn vergelijking , het gaat om achterliggende ideeën en de originaliteit . Desalniettemin , shots en artistieke composities in films van GODard zijn van buiten categorie en oneindig veel beter / artistieker dan het werk van Tarantino .


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)

Verhaaltjes zijn ( cosmetisch ) anders , maar de kern is hetzelfde . Zijn films zijn als het ware een ‘ mashup ‘ ( verzameling ) van allerlei elementen uit andere films . Het trucje blijft hetzelfde .

GODard heeft een hekel aan ' realistisch ' geweld in films en maakt enkel zo nu en dan gebruik van ' artistiek / artificieel ' geweld , geweld uit archiefbeelden en impliciet geweld .

Shots vind ik niet eens zo belangrijk bij mijn vergelijking , het gaat om achterliggende ideeën en de originaliteit . Desalniettemin , shots en artistieke composities in films van GODard zijn van buiten categorie en oneindig veel beter / artistieker dan het werk van Tarantino .

Ja ok, maar een verhaal is stukken meer dominerend dan dat trucje toch?

Anyway ik vermoed dat jij meer een Godardkenner bent dan ik. De laatste die ik heb gezien is Le Petit Soldat. Op groot scherm zelfs. Daar was ik ook niet zo kapot van. Maar nu je het zegt dat realistische geweld ontbreekt wel volledig in zijn films. Maar ik hoor graag welke films van Godard mooie composities hebben .


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 73083 berichten
  • 5781 stemmen

De Palma maakt horrorfilm over #metoo-affaire Weinstein | AD.nl

Regisseur Brian de Palma bereidt een film voor over seksueel misbruik in de filmwereld. De filmmaker zal zich vooral baseren op de praktijken van producent Harvey Weinstein, zo meldt de Amerikaan in een interview met de Franse krant Le Parisien.

De naam van Weinstein zal overigens – vermoedelijk om juridische redenen - niet worden genoemd in de film. De Palma wil het verhaal als een horrorfilm vertellen. De nog titelloze film volgt een grote figuur in de filmwereld die zich als een seksuele agressor gedraagt. De filmopnamen moeten als de financiering rond is volgend jaar beginnen.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2846 berichten
  • 6941 stemmen

Brian De Palma is zo’n regisseur die inspiratie haalt uit andere films. Hij citeerde of parafraseerde scènes van Hitchcock, Eisenstein en Antonioni. Z’n psychologische thrillers draaien rond voyeurisme en obsessie. Z’n misdaaddrama’s zijn soms in een eerder decennium van de twintigste eeuw geplaatst. In z’n horrorfilms komen paranormale verschijnselen voor. Soms weet je niet of je naar een droom of naar een reële scène zit te kijken. Synthesizermuziek versterkt die dromerige sfeer.

Op technisch vlak was hij vernieuwend door het gebruik van splitscreen; ongewone standpunten; Steadicam; en lange, omcirkelende tracking shots. Kleuren kunnen een symbolische betekenis hebben. Sommige grote acteurs waren op hun best onder zijn regie: Sissy Spacek, John Travolta, Al Pacino en z’n toenmalige echtgenote Nancy Allen. Hij was een van de beste regisseurs van de jaren’ 80, maar ook daarna heeft hij nog goede dingen gemaakt.

1. Carrie 5,0*

2. Scarface 4,5*

3. Blow Out

4. The Untouchables 4,0*

5. Body Double

6. Dressed to Kill 3,5*

7. Femme Fatale

8. The Black Dahlia

9. The Fury 3,0*

10. Obsession



avatar van ghostman

ghostman

  • 5716 berichten
  • 5 stemmen

ghostman schreef:

UPDATE

01. Snake Eyes (1998)

02. Passion (2012)

03. Carlito's Way (1993)

04. The Fury (1978)

04. Femme Fatale (2002)

04. Carrie (1976)

UPDATE

Deze zomer heb ik enkele films van De Palma herzien en ik begin hem veel beter te vinden dan Scorsese of Coppola . Zo vind ik Carlito's Way (1993) beter dan Goodfellas (1990) .

01. Carlito's Way

02. The Fury (1978)

03. The Untouchables (1987)


avatar van ghostman

ghostman

  • 5716 berichten
  • 5 stemmen

A collection of Brian De Palma's favourite movies - faroutmagazine.co.uk

My Darling Clementine (John Ford, 1946)

Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958)

Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)

Gone with the Wind (Victor Fleming, 1939)

Battleship Potemkin (Sergei Eisenstein, 1925)

Rear Window (Alfred Hitchcock, 1954)

North by Northwest (Alfred Hitchcock, 1959)

The Lady Eve (Preston Sturges, 1941)

The Lobster (Yorgos Lanthimos, 2015)

A Hologram For The King (Tom Tykwer, 2015)

Run Lola Run (Tom Tykwer, 1998)

Cop Car (Jon Watts, 2015)

Star Wars: Episode IV – A New Hope (George Lucas, 1977)

The Ides of March (George Clooney, 2011)

Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975)

Lawrence of Arabia (David Lean, 1962)

The Red Shoes (Michael Powell, Emeric Pressburger, 1948)

Rope (Alfred Hitchcock 1948)

Dial M for Murder (Alfred Hitchcock 1954)

Saving Private Ryan (Steven Spielberg, 1998)

Brazil (Terry Gilliam, 1985)

El topo (Alejandro Jodorowsky, 1970)

The Naked Kiss (Samuel Fuller, 1964)

White Dog (Samuel Fuller, 1982)

Homicidal (William Castle, 1961)

The Tenant (Roman Polanski, 1976)

David Holzman’s Diary (Jim McBride, 1967)

Café Flesh (Stephen Sayadian, 1982)

Nightdreams (Francis Delia, 1981)

The Secret Cinema (Paul Bartel, 1968)

Freaks (Tod Browning, 1932)

Nightmare Alley (Edmund Goulding 1947)

The Naked Spur (Anthony Mann, 1953)

Two Rode Together (John Ford, 1961)

The Searchers (John Ford, 1956)

The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)

Get Carter (Mike Hodges, 1971)

The Long Good Friday (John Mackenzie, 1980)

Point Blank (John Boorman, 1967)

The Terminator (James Cameron, 1984)

Salesman (Albert Maysles, 1969)

In Cold Blood (Richard Brooks, 1967)

The Damned (Luchino Visconti, 1969)

Ludwig (Luchino Visconti, 1973)

The Magnificent Ambersons (Orson Welles, 1942)

Contempt (Jean-Luc Godard, 1963)

The Women (George Cukor, 1939)

Frances Ha (Noah Baumbach, 2012)

Address Unknown (Kim Ki-Duk, 2001)

Flanders (Bruno Dumont, 2006)

The Pirate (Vincente Minnelli, 1948)

Man’s Castle (Frank Borzage, 1933)

High and Low (Akira Kurosawa, 1963)

Blow-Up (Michelangelo Antonioni, 1966)

The Conversation (Francis Ford Coppola, 1974)

Scarface (Howard Hawks, Richard Rosson, 1932)