- Home
- Cast & crew
- Brian De Palma
Delen
Brian De Palma
Geboren: 11 september 1940 (84) in Newark, Verenigde Staten
Bekend van: Scarface, The Untouchables en Carlito's Way
IMDb profiel: Brian De Palma
Wikipedia: Brian De Palma (wikicode: 1470 )
Bekend van
Volledige filmografie (60)Scarface
The Untouchables
Carlito's Way
Mission: Impossible
Carrie
The Black Dahlia
als Elizabeth's Screen Test Director (stemrol) (onvermeld)
Snake Eyes
Casualties of War
Blow Out
Body Double
Mission to Mars
Dressed to Kill
Femme Fatale
Raising Cain
Passion
The Bonfire of the Vanities
The Fury
Redacted
Obsession
Sisters
Wise Guys
Domino
A Personal Journey with Martin Scorsese through American Movies
als zichzelf
Phantom of the Paradise
Hi, Mom!
Greetings
De Palma
Murder à la Mod
The Wedding Party
Home Movies
Get to Know Your Rabbit
Samengewerkt met
Reacties
ghostman
-
- 5716 berichten
- 5 stemmen
Ja, dat wel. Maar ik denk niet dat veel mensen die films van Godard en Tarantino kijken vergelijkingen zien. Ik vind Tarantino veel meer een exploitationfilmmaker, maar dan met een hoog budget voor de massa. Ook is hij vrij divers met Pulp Fiction en Kill Bill die al vrij ver uit elkaar liggen. Dan ook nog iets als Death Proof en Django.
Hij heeft wellicht dezelfde methode toegepast, maar ik vind Godard toch echt een heel andere filmmaker.
Ook vind ik het nogal onbeschoft om een fan/idool zo te beledigen.
Maar begrijp me niet verkeerd het is interessante info en zal het zeker doorlezen. Wellicht verander ik nog van mening en ben ik onbewust onwetend .
Verhaaltjes zijn ( cosmetisch ) anders , maar de kern is hetzelfde . Zijn films zijn als het ware een ‘ mashup ‘ ( verzameling ) van allerlei elementen uit andere films . Het trucje blijft hetzelfde .
GODard heeft een hekel aan ' realistisch ' geweld in films en maakt enkel zo nu en dan gebruik van ' artistiek / artificieel ' geweld , geweld uit archiefbeelden en impliciet geweld .
Shots vind ik niet eens zo belangrijk bij mijn vergelijking , het gaat om achterliggende ideeën en de originaliteit . Desalniettemin , shots en artistieke composities in films van GODard zijn van buiten categorie en oneindig veel beter / artistieker dan het werk van Tarantino .
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Verhaaltjes zijn ( cosmetisch ) anders , maar de kern is hetzelfde . Zijn films zijn als het ware een ‘ mashup ‘ ( verzameling ) van allerlei elementen uit andere films . Het trucje blijft hetzelfde .
GODard heeft een hekel aan ' realistisch ' geweld in films en maakt enkel zo nu en dan gebruik van ' artistiek / artificieel ' geweld , geweld uit archiefbeelden en impliciet geweld .
Shots vind ik niet eens zo belangrijk bij mijn vergelijking , het gaat om achterliggende ideeën en de originaliteit . Desalniettemin , shots en artistieke composities in films van GODard zijn van buiten categorie en oneindig veel beter / artistieker dan het werk van Tarantino .
Ja ok, maar een verhaal is stukken meer dominerend dan dat trucje toch?
Anyway ik vermoed dat jij meer een Godardkenner bent dan ik. De laatste die ik heb gezien is Le Petit Soldat. Op groot scherm zelfs. Daar was ik ook niet zo kapot van. Maar nu je het zegt dat realistische geweld ontbreekt wel volledig in zijn films. Maar ik hoor graag welke films van Godard mooie composities hebben .
kappeuter (crew films)
-
- 73083 berichten
- 5781 stemmen
De Palma maakt horrorfilm over #metoo-affaire Weinstein | AD.nl
De naam van Weinstein zal overigens – vermoedelijk om juridische redenen - niet worden genoemd in de film. De Palma wil het verhaal als een horrorfilm vertellen. De nog titelloze film volgt een grote figuur in de filmwereld die zich als een seksuele agressor gedraagt. De filmopnamen moeten als de financiering rond is volgend jaar beginnen.
Dievegge
-
- 2846 berichten
- 6941 stemmen
Brian De Palma is zo’n regisseur die inspiratie haalt uit andere films. Hij citeerde of parafraseerde scènes van Hitchcock, Eisenstein en Antonioni. Z’n psychologische thrillers draaien rond voyeurisme en obsessie. Z’n misdaaddrama’s zijn soms in een eerder decennium van de twintigste eeuw geplaatst. In z’n horrorfilms komen paranormale verschijnselen voor. Soms weet je niet of je naar een droom of naar een reële scène zit te kijken. Synthesizermuziek versterkt die dromerige sfeer.
Op technisch vlak was hij vernieuwend door het gebruik van splitscreen; ongewone standpunten; Steadicam; en lange, omcirkelende tracking shots. Kleuren kunnen een symbolische betekenis hebben. Sommige grote acteurs waren op hun best onder zijn regie: Sissy Spacek, John Travolta, Al Pacino en z’n toenmalige echtgenote Nancy Allen. Hij was een van de beste regisseurs van de jaren’ 80, maar ook daarna heeft hij nog goede dingen gemaakt.
1. Carrie 5,0*
2. Scarface 4,5*
3. Blow Out
4. The Untouchables 4,0*
5. Body Double
6. Dressed to Kill 3,5*
7. Femme Fatale
8. The Black Dahlia
9. The Fury 3,0*
10. Obsession
ghostman
-
- 5716 berichten
- 5 stemmen
UPDATE
01. Snake Eyes (1998)
02. Passion (2012)
03. Carlito's Way (1993)
04. The Fury (1978)
04. Femme Fatale (2002)
04. Carrie (1976)
Deze zomer heb ik enkele films van De Palma herzien en ik begin hem veel beter te vinden dan Scorsese of Coppola . Zo vind ik Carlito's Way (1993) beter dan Goodfellas (1990) .
01. Carlito's Way
02. The Fury (1978)
03. The Untouchables (1987)
ghostman
-
- 5716 berichten
- 5 stemmen
A collection of Brian De Palma's favourite movies - faroutmagazine.co.uk
Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958)
Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)
Gone with the Wind (Victor Fleming, 1939)
Battleship Potemkin (Sergei Eisenstein, 1925)
Rear Window (Alfred Hitchcock, 1954)
North by Northwest (Alfred Hitchcock, 1959)
The Lady Eve (Preston Sturges, 1941)
The Lobster (Yorgos Lanthimos, 2015)
A Hologram For The King (Tom Tykwer, 2015)
Run Lola Run (Tom Tykwer, 1998)
Cop Car (Jon Watts, 2015)
Star Wars: Episode IV – A New Hope (George Lucas, 1977)
The Ides of March (George Clooney, 2011)
Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975)
Lawrence of Arabia (David Lean, 1962)
The Red Shoes (Michael Powell, Emeric Pressburger, 1948)
Rope (Alfred Hitchcock 1948)
Dial M for Murder (Alfred Hitchcock 1954)
Saving Private Ryan (Steven Spielberg, 1998)
Brazil (Terry Gilliam, 1985)
El topo (Alejandro Jodorowsky, 1970)
The Naked Kiss (Samuel Fuller, 1964)
White Dog (Samuel Fuller, 1982)
Homicidal (William Castle, 1961)
The Tenant (Roman Polanski, 1976)
David Holzman’s Diary (Jim McBride, 1967)
Café Flesh (Stephen Sayadian, 1982)
Nightdreams (Francis Delia, 1981)
The Secret Cinema (Paul Bartel, 1968)
Freaks (Tod Browning, 1932)
Nightmare Alley (Edmund Goulding 1947)
The Naked Spur (Anthony Mann, 1953)
Two Rode Together (John Ford, 1961)
The Searchers (John Ford, 1956)
The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)
Get Carter (Mike Hodges, 1971)
The Long Good Friday (John Mackenzie, 1980)
Point Blank (John Boorman, 1967)
The Terminator (James Cameron, 1984)
Salesman (Albert Maysles, 1969)
In Cold Blood (Richard Brooks, 1967)
The Damned (Luchino Visconti, 1969)
Ludwig (Luchino Visconti, 1973)
The Magnificent Ambersons (Orson Welles, 1942)
Contempt (Jean-Luc Godard, 1963)
The Women (George Cukor, 1939)
Frances Ha (Noah Baumbach, 2012)
Address Unknown (Kim Ki-Duk, 2001)
Flanders (Bruno Dumont, 2006)
The Pirate (Vincente Minnelli, 1948)
Man’s Castle (Frank Borzage, 1933)
High and Low (Akira Kurosawa, 1963)
Blow-Up (Michelangelo Antonioni, 1966)
The Conversation (Francis Ford Coppola, 1974)
Scarface (Howard Hawks, Richard Rosson, 1932)