• 11.759 nieuwsartikelen
  • 9.059.614 stemmen

Hi, Mom! (1970)

Komedie | 87 minuten

Genre: Komedie

Alternatieve titels: Blue Manhattan / Confessions of a Peeping John / Son of Greetings

Geregisseerd door: Brian De Palma

Met onder meer: Robert De Niro, Jennifer Salt en Gerrit Graham

Gesproken taal: Engels

Plot Hi, Mom!

"God bless our humble upper-middle-class high-rise co-op and keep it free from smut peddlers, militants, urban guerrillas and Greenwich Village liberals."

Vietnam veteraan John Rubin keert terug naar New York en huurt een huis in Greenwich. Hij begint met een film die over de mensen gaat die aan de overkant wonen en die hij stiekem filmt. Zijn obsessie met filmmaken leidt hem naar een radicale Black Power groep, die hem bizarre daden van terrorisme laten uitvoeren.

logo tmdbimage

Andy Mitchell

Uncle Tom Wood

avatar van Querelle

Querelle

brutale film! Ik voelde me er erg ongemakkelijk bij. Wel een van de meest doeltreffende maatschappij kritische films uit die tijd.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Wat ik in het begin een erg leuke film vond, ging me naar het einde toe erg irriteren. 2,5*

avatar van niethie

niethie

Het is al zeker een jaar of drie geleden dat ik de film zag maar hij is me altijd bijgebleven, de film neemt zichzelf absoluut niet serieus en komt af en toe zo amaturistisch over als het maar zijn kan maar dit is slechts schijn en dient als dekmantel voor de geweldig gevatte en getimede grappen en leuke personages (inclusief De Niro die hier al liet zien dat hij het in zich had) naast dit alles geeft de film ook nog eens een heel goed tijdsbeeld, dus mensen laat je niet misleiden door de goedkope dvdhoes en koop de film gewoon het moet echter wel je humor zij maar als het dat is geloof me dan valt er een hoop te genieten.

Het is echter zoals ik zei alweer een lange tijd geleden en ondanks mijn vele gestelde poitieve punten durf ik toch geen te hoog cijfer te geven, houd het voorlopig maar op-

3,5 sterren

avatar van ®Tc

®Tc

Wat een flutfilm.

Buiten de soundtrack weinig goeds aan te merken aan deze film. Geen humor gezien en heel dat 'Baby Be Black' gedoe vond ik enorm irritant. Brian De Palma slaat in zijn beginperiode volledig mis voor mij.

scorsese

• 11963 berichten

Originele maar ook onsamenhangende en soms chaotische film. Het ziet er allemaal uit alsof het een home-movie betreft. Vooral interessant vanwege één van de eerste films van zowel Robert DeNiro als Brian DePalma. Leuk om een jonge DeNiro te zien wiens potentie al goed te zien is, vooral in de scene waarin hij auditie doet voor agent.

avatar van Quentin

Quentin

Die Black Power sequentie was bijzonder verontrustend, plaatste de redelijke lollige rest van de film in een totaal ander context. 3,5*

avatar van Movsin

Movsin

Film met 2 gezichten. Enerzijds een romantisch, beetje ondeugend komedietje, anderzijds bittere ernst met racistische, terroristische aspecten.

Vond de momenten waarop van de film werkelijk te genieten viel al te schaars en een éénheid van gedachte vond ik er ook niet in.

avatar van jipt

jipt

Had eigenlijk een kopie van Rear Window verwacht maar deze gaat een wel heel zwartgallige kant op met. Plaats dit in het countercultuurhistorisch perspectief en je hebt een sterk satirische en verontrustende film. Jammer dat de film aan zowel het begin als het einde totaal geen sturing heeft wat enorme afbreuk doet aan de algehele impact. DeNiro's rol is hierin duidelijk een voorbode van Travis Bickle.

avatar van mister blonde

mister blonde

Opmerkelijk project van de Palma. Ik weet een kleine week later nog niet zo heel goed wat ik ermee aan moet en of ik het nu echt geslaagd vond.

Zijn Hitchcock invloeden zijn opzichtig terug te vinden, omdat de link met a Rear Window overduidelijk is. Maar eigenlijk lijkt dit in de uitvoering helemaal nergens op het werk van de oude meester. Het is een experimentele film en de Palma past mooi in het rijtje van (later) invloedrijke filmmakers in opkomst, die eind jaren ‘60/ begin jaren ’70 Hollywood veroverde met creativiteit om later pas echt grootse dingen te doen. Want groots is dit wat mij betreft zeker nog niet.

Er zweven een hoop ideeën rond in de film. De film is wild qua structuur en qua beeldtaal en ontleent daaruit voor een groot deel zijn kracht. Uiteindelijk vond ik de film helaas vrij stuurloos. Dialogen komen nauwelijks uit de verf omdat het allemaal wat geforceerd is. De motieven van het hoofdpersonage blijven vaag. Ook de Niro kan het geheel niet voldoende kracht meegeven. Vond hem niet slecht, maar zeker ook nog niet ontzettend veel potentieel tonen of zo. Het verhaal is hit and miss, de ene scène werkt een stuk beter dan de ander. Het voyeuristische blijft nogal in het luchtledige zweven en de lijn met het Be Black Experience verhaal is erg dun, wat het nu in deze film deed vatte ik niet echt. De Palma lijkt van alles te willen, maar wat dat nu precies is komt hoe dan ook niet helemaal over.

De zwart/wit home video stukken vond ik te lang voor een punt dat al vrij snel duidelijk was. De grap op zich was leuk, maar was het eenvoudig gezegd wel zat na een minuut of 5. Het verontrustende dat de lengte van die scènes voor elkaar moesten krijgen, kwam op mij niet helemaal over. Jammer want op zich hadden deze stukken echt potentieel.

Hi Mom! komt verder in veel opzichten wat goedkoop over, wat natuurlijk met het lage budget te maken heeft. Maar het past wel bij het experimentele karakter van de film. Het geheel blijft overwegend ook wel boeien en het is vrij uniek allemaal. Het is zeker niet volledig geslaagd, maar liever een film die zo nu en dan uit de bocht vliegt, dan een experimentele film zonder lef. Interessant en daarom 3 sterren. Hoewel de Palma na Phantom of the Paradise wat meer binnen de lijntjes ging kleuren en zijn films minder eigenzinnig werden, kwam het zijn werk wel ten goede.

avatar van Basto

Basto

Cinema Speculation #11

Volgens Tarantino een van de 5 beste films van DePalma.

Zo goed vind ik m niet, maar het is wel een sterke film. Vooral dankzij De Niro en de Be Black Baby sequence. Ik kreeg wel het idee dat ik de film ooit eerder had gezien, want die BBB scene kwam me wel bekend voor. Een ijzersterk segment dat ook in deze tijd niks aan kracht heeft ingeboet.

Het einde is ook leuk, en op bepaalde wijze kun je deze film ook zien als een prequel van Taxi Driver.

Ruime 3,5* en dat zou bij herziening best hoger kunnen worden.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Tot op een minuut of 50 dacht ik dat het meer van hetzelfde was, maar net wat minder naast Greetings. Maar dan komt die Be black scene en die is me alleen al waard om een volle ster te stijgen. Helaas is niet de hele film van dat niveau, maar dat is superscherpe,messcherpe satire. Ook wat er na komt is, is beter dan dat eerste stuk.