Sisters (1973)

Horror / Mystery

geregisseerd door Brian De Palma
met Margot Kidder, Jennifer Salt en Charles Durning

Danielle is een mooie, jonge vrouw, het soort meisje uit een droom. Ze ontmoet via een televisieprogramma een knappe man, maar haar tweelingzus kan dat niet verkroppen, en ook haar ex-man wil haar niet met rust laten. Als de overbuurvrouw door haar raam een vreselijke moord ziet gebeuren in Danielles appartement, gaat ze op onderzoek. De droom blijkt een nachtmerrie te zijn.

avatar van GrobbekuikenXL
Leuke vroege de Palma film die idd erg Hitchcockachtig is. Maar dat is natuurlijk ook het geval bij Obsession, Dressed to kill,Body double. Heb deze in DVD box samen met Obsession. Daarna blijkbaar niet meer in Nederland uitgebracht.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Voyeuristische verwijzingen.

De Palma is een groot fan van Hitchcock, dat valt onder andere uit deze griezelfilm te halen. Hij heeft goed opgelet waar de suspensemeester zijn mosterd vandaan haalde. Eerbetoon of schaamteloos kopiëren, de vele verwijzingen en het bekende voyeuristische thema zijn dusdanig aanwezig dat je er als cinefiel wel van moet genieten. De Palma is, net als zijn held, zelf ook geweldig. Al moet gezegd dat dit nog niet het niveau haalt van zijn latere meesterwerken, zoals Dressed to Kill.

Goed.

avatar van Insignificance
Pieken en dalen met Hitchcock als motor. Herrmanns score is ook al wat grillig. De Palma pakt uit met een paar fascinerende split-screens en een behoorlijk sterke moord sequens, maar dan moet het toch pas op de plaats maken. Hoe Colier erbij betrokken wordt, mag er zijn, maar verder is het maar een vervelend opgewonden standje. Meest beroerde onderdeel is wanneer er eentje opzichtig en uitgebreid de plot moet uitleggen. Het slot heeft nog wel een paar aardigheidjes in petto.

Uitstekende film waarin een vrouw een nacht doorbrengt met een man waar haar tweelingzus het niet mee eens is. Deze vroege film van Brian DePalma is duidelijk geinspireerd door Hitchcock (niet in de laatste plaats door de perfecte muziekscore van Bernard Herrmann). Een redelijk luguber plot met een aantal spannende scenes.

avatar van HarmJanStegenga
Heerlijke film van Brian de Palma deze 'Sisters'.. hij blijft toch een favoriet van me deze regisseur. Wederom inspiratie opgedaan van een andere favoriete regisseur van me, Alfred Hitchcock - die scene dat die gast in die bank ligt opgeborgen is zo à la Hitchock, maar echt fantastisch. Ik hou van die suspense.

De 1e helft van de film is heerlijk in haar opbouw naar het steeds geschifter wordende einde. De Palma werkt dit idee heerlijk uit. Fijne sfeer, mooie spanningsopbouw, een paar klasse scenes - vooral die in het appartement waar de moord plaatsvond en goede bombastische muziek. Ik heb weer genoten.

avatar van alexspyforever
Blijkbaar was regisseur De Palma geïnspireerd door Hitchcock bij het maken van de film. Heel interessant waren de scènes met split-screens. Dit is iets wat je toch niet vaak te zien krijgt en zeker niet bij oudere films. Meestal gaat het dan om een telefoongesprek maar hier ging het toch om heel andere acties. De karakters zijn zeker wel boeiend, het plot is dat enigszins minder. Ja, Psycho herkende ik hier wel duidelijk in en ik had al snel een vermoeden hoe het nu juist zat tussen die tweelingzussen. Die dokter vond ik echt wel een creep. Dat bloed zag er wel heel kunstmatig uit.

avatar van Quentin
Leuk om op 35mm te hebben gezien, maar de film ontspoort toch wel behoorlijk in het laatste half uur. Ook technisch nog zeer ver verwijderd van De Palma's betere werk. Tenslotte voelt Hermann's score aan als een enorme herhalingsoefening van Psycho, doet de film geen goed. Ik verlaag naar 3*.

avatar van baspls
"I saw a murder, and I'm going to prove it!"

Na 5 onsuccesvolle komedie-films te hebben gemaakt start Brian De Palma dan eindelijk zijn carrière met de Hitchcockiaanse thriller Sisters.

Via een televisieprogramma ontmoet Danielle een donkere man die haar naar huis brengt. De opdringerige ex-man van Danielle volgt hen echter overal en ook Danielle's zus is jaloers. Als een overbuurvrouw ziet hoe de donkere man wordt vermoord in Danielle's appartement gaat ze naar de politie. De politie is echter zeer sceptisch en samen met een privé-detective gaat ze alsnog op onderzoek uit.

Margot Kidder (Superman, Black Christmas) speelt een sterke rol als de Frans-Canadese tweeling. Jennifer Salt - die toentertijd overigens een appartement deelde met Kidder - speelde ook goed als de overbuurvrouw. Verder vond ik ook William Finley het goed doen als de creepy ex-man van Danielle.

Het concept van Sisters vond ik erg sterk. De invloed van Psycho is heel duidelijk terug te zien. Zo duidelijk dat je de twist al van mijlen ver zien aankomen. Dat is op zich jammer, want het zorgt ervoor dat de film iets minder spannend overkomt. Het plot is echter zeker niet slecht, vooral de personages vond ik allemaal erg goed en ook de opbouw van de spanning was erg goed gebracht. De Palma kwam op het idee toen hij een krantenartikel las over een Siamese tweeling uit de Sovjet-Unie die succesvol van elkaar waren gescheiden.

Het sterkste punt van Sisters is toch wel Brian De Palma's briljante Hitchcockiaanse flow en uitstekende cinematografie. Hij gebruikt weer een aantal erg gave splitscreen en split-diopter shots. Dario Argento had 2 jaar eerder al een splitscreen gebruikt in Four Flies on Grey Velvet.

Nu Hitchcock niet meer met Bernard Herrmann samen wilde werken kon deze mooi voor De Palma muziek gaan maken. De Palma had een vroege versie van de film gemonteerd op eerdere muziek van Bernard Herrmann en het lukte hem uiteindelijk om een originele soundtrack te laten maken door de maestro.

Het sterke concept, de uitstekende cinematografie, de spannende muziek van Bernard Herrmann en het goede acteerwerk maken Sisters tot een erg sterke vroege film van Brian De Palma. De typisch Hitchcockiaanse manier waarop het verhaal verteld wordt vond ik ook echt geweldig. Bijzonder vermakelijke en filmtechnisch uitstekende thriller. Aanrader.

avatar van Flavio
Leuke maar verre van perfecte, vroege film van De Palma over iemand met een persoonlijkheidsstoornis, een goed thema voor een psychologische thriller. Met dat gegeven wordt jammer genoeg net iets te weinig gedaan, terwijl de scenes met de ex-echtgenoot en in het instituut een beetje flauw waren- sowieso zag die ex-man eruit als een een wandelende persiflage die in 'Allo 'Allo of Austin Powers niet zou misstaan.

Vond vooral het eerste half uur goed, vanaf de intro met de embryo's tot en met de eerste moord. Wel sneu, koop je nota bene een taart en zing je een liedje, wordt je vanuit het niets bruut afgeslacht door je one night stand.

Als een variant op Rear Window blijft de moord niet onopgemerkt, al was het wel vreemd dat de getuige eerst alleen de hand en het bloed zag en later details over de moord kon vertellen. Zodra zij zich ermee bemoeit en de rol van de ex-echtgenoot groter wordt, neemt de spanning ook wel af, al is het laatste stuk dat de journaliste na hypnose de moord ontkent nog wel leuk gevonden. Laatste shot was grappig, maar weet niet of dat de bedoeling was.

DePalma is zijn element met deze thriller met een psychlogisch randje. Het verhaal ontrafelt zich op een spannende doch ook wel voorspelbare manier. Vooral DePalma's stijl, met goed gebruik van split screens en ook de prima muziek, is sterk. Hij haalt het maximale uit het verhaal, dat richting de (vermakelijke) climax ook wel wat uit de bocht vliegt.

kappeuter (moderator)
Vrijdag 9 juni te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik

avatar van Noodless
Knappe psychologische thriller met wat horror-elementen waarbij de regisseur zoals vaak een unieke sfeer weet te creëren. De manier waarop het verhaal verteld wordt is erg sterk. De toevoegingen van splitscreens en passende muziek zorgen voor nieuwsgierigheid naar het verdere verloop van het verhaal en voor de nodige spanning. De cinematografie is top. Hitchcock is nooit veraf, maar De Palma heeft wel zijn eigen stijl. Vergelijkingen met Psycho vind ik wat vergezocht omdat ik dit verhaal toch heel anders bekijkt en tja, Rear Window...een moord zien in een ander appartement, mwah die film had toch ook een heel ander concept. Klopt wel dat er invloeden van deze films in verwerkt worden, maar op geen enkel moment moest ik aan deze films denken. Bepaalde Hitchcock's ideeën zag ik wel terug komen. Het verhaal hier vond ik ook niet zo voorspelbaar, al wordt het natuurlijk wel duidelijker met de zwart-wit beelden van de embryo's. Trouwens ook heel tof gebracht. De cast verdiend een dikke pluim. Margot Kidder is geweldig en Jennifer Salt speelt haar rol ook heel overtuigend. Haar ex-man vond ik ook wel geslaagd...brrrr wat een engerd. De climax vond ik goed uitgewerkt en de ontkenning van de moord ( na hypnose) in het laatste gedeelte is een voltreffer. Echt genoten van deze film, maar eigenlijk is het ook niet echt verrassend voor mij want De Palma doet het meestal wel goed bij mij en Hitchcock's films zie ik heel graag. Een verdiende 8/10