
Sisters (1973)
Verenigde Staten
Horror / Mystery
92 minuten
geregisseerd door Brian De Palma
met Margot Kidder, Jennifer Salt en Charles Durning
Danielle is een mooie, jonge vrouw, het soort meisje uit een droom. Ze ontmoet via een televisieprogramma een knappe man, maar haar tweelingzus kan dat niet verkroppen, en ook haar ex-man wil haar niet met rust laten. Als de overbuurvrouw door haar raam een vreselijke moord ziet gebeuren in Danielles appartement, gaat ze op onderzoek. De droom blijkt een nachtmerrie te zijn.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=UgYQNRQG63E
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,9 / 15974)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)De Palma is een groot fan van Hitchcock, dat valt onder andere uit deze griezelfilm te halen. Hij heeft goed opgelet waar de suspensemeester zijn mosterd vandaan haalde. Eerbetoon of schaamteloos kopiëren, de vele verwijzingen en het bekende voyeuristische thema zijn dusdanig aanwezig dat je er als cinefiel wel van moet genieten. De Palma is, net als zijn held, zelf ook geweldig. Al moet gezegd dat dit nog niet het niveau haalt van zijn latere meesterwerken, zoals Dressed to Kill.
Goed.
De 1e helft van de film is heerlijk in haar opbouw naar het steeds geschifter wordende einde. De Palma werkt dit idee heerlijk uit. Fijne sfeer, mooie spanningsopbouw, een paar klasse scenes - vooral die in het appartement waar de moord plaatsvond en goede bombastische muziek. Ik heb weer genoten.
Na 5 onsuccesvolle komedie-films te hebben gemaakt start Brian De Palma dan eindelijk zijn carrière met de Hitchcockiaanse thriller Sisters.
Via een televisieprogramma ontmoet Danielle een donkere man die haar naar huis brengt. De opdringerige ex-man van Danielle volgt hen echter overal en ook Danielle's zus is jaloers. Als een overbuurvrouw ziet hoe de donkere man wordt vermoord in Danielle's appartement gaat ze naar de politie. De politie is echter zeer sceptisch en samen met een privé-detective gaat ze alsnog op onderzoek uit.
Margot Kidder (Superman, Black Christmas) speelt een sterke rol als de Frans-Canadese tweeling. Jennifer Salt - die toentertijd overigens een appartement deelde met Kidder - speelde ook goed als de overbuurvrouw. Verder vond ik ook William Finley het goed doen als de creepy ex-man van Danielle.
Het concept van Sisters vond ik erg sterk. De invloed van Psycho is heel duidelijk terug te zien. Zo duidelijk dat je de twist al van mijlen ver zien aankomen. Dat is op zich jammer, want het zorgt ervoor dat de film iets minder spannend overkomt. Het plot is echter zeker niet slecht, vooral de personages vond ik allemaal erg goed en ook de opbouw van de spanning was erg goed gebracht. De Palma kwam op het idee toen hij een krantenartikel las over een Siamese tweeling uit de Sovjet-Unie die succesvol van elkaar waren gescheiden.
Het sterkste punt van Sisters is toch wel Brian De Palma's briljante Hitchcockiaanse flow en uitstekende cinematografie. Hij gebruikt weer een aantal erg gave splitscreen en split-diopter shots. Dario Argento had 2 jaar eerder al een splitscreen gebruikt in Four Flies on Grey Velvet.
Nu Hitchcock niet meer met Bernard Herrmann samen wilde werken kon deze mooi voor De Palma muziek gaan maken. De Palma had een vroege versie van de film gemonteerd op eerdere muziek van Bernard Herrmann en het lukte hem uiteindelijk om een originele soundtrack te laten maken door de maestro.
Het sterke concept, de uitstekende cinematografie, de spannende muziek van Bernard Herrmann en het goede acteerwerk maken Sisters tot een erg sterke vroege film van Brian De Palma. De typisch Hitchcockiaanse manier waarop het verhaal verteld wordt vond ik ook echt geweldig. Bijzonder vermakelijke en filmtechnisch uitstekende thriller. Aanrader.
Vond vooral het eerste half uur goed, vanaf de intro met de embryo's tot en met de eerste moord. Wel sneu, koop je nota bene een taart en zing je een liedje, wordt je vanuit het niets bruut afgeslacht door je one night stand.
Als een variant op Rear Window blijft de moord niet onopgemerkt, al was het wel vreemd dat de getuige eerst alleen de hand en het bloed zag en later details over de moord kon vertellen. Zodra zij zich ermee bemoeit en de rol van de ex-echtgenoot groter wordt, neemt de spanning ook wel af, al is het laatste stuk dat de journaliste na hypnose de moord ontkent nog wel leuk gevonden. Laatste shot was grappig, maar weet niet of dat de bedoeling was.
de muziek vond ik echter raar en af en toe zelfs irritant , het verhaal zit echter wel goed in elkaar .
De typische splitscreens van De Palma worden op de juiste momenten ingezet en creëren op hun manier spanning. Ik vond het begin het sterkste maar in het laatste halfuur verslapte mijn aandacht. Het einde werd me wat chaotisch al was ik ook moe. Natuurlijk lang niet de beste film van De Palma maar ook lang niet zijn slechtste. Ondertussen aanbeland aan nummer 17.
Ik ken de stijl van de regisseur nog niet erg goed, want tot nu toe was er bij elke film een beetje een verschillend stijltje. Maar zo te zien probeert hij wel in ieder geval wat van alles, zo wijkt deze Sisters ook weer af van de andere films die ik van hem zag.
Deze film is ondergedompeld in een Hitchcock-achtig stijltje, alleen dan nog iets sterker aangezet. Waar Hitchcock in zijn filmpjes af en toe iets nieuws probeerde, probeert deze film eigenlijk voortdurend iets nieuws. Dat is al snel duidelijk.
Sisters is geen perfecte horrorfilm desondanks, die na een goede eerste 20 minuten wat begint te slepen. De eerste 20 minuten vermaken goed en bouwen briljant op naar een jumpscare en moord. Daarna begint de film wat te slepen en is het vooral wat saaier. Maar wanneer de film in het laatste half uur begint te experimenteren met stijltjes, leeft deze weer op.
Het was me vaak niet helemaal duidelijk wat de film precies wilde. Het ene moment kijk je naar een romance, dan een psychologische thriller en dan een licht komische detective-film. Geen van allen krijgen ze echt een goede uitwerking, maar enkele blijven wel vermaken.
Een groot factor in deze film voor mij was absoluut Kidder. Wat een geweldig karakter vond ik haar eigenlijk. Normaal vind ik het theatraal, maar het gebrek aan goed Engels en soms wat kinderlijke uitstraling maken haar een erg leuk karakter. Zij heeft beslist de eerste 20 minuten gered.
Zodra ze uit beeld verschijnt, is de film een stukje saaier omdat niemand behalve Kidder weet te overtuigen met acteren. Het verhaaltje is wat saaier en de komedie weet nooit helemaal van de grond te komen. Maar zodra er wat wordt geëxperimenteerd met diverse stijltjes weet de film even leuk te zijn.
Het was uiteindelijk een beetje een vermoeide film met een niet al te interessant verhaal en mystery die niet al te best van de grond komt. Kidder vond ik heel erg leuk, en de stijltjes hier en daar waren ook wel geinig. Voor de rest vond ik er eigenlijk weinig aan.
Laat je best niet vangen aan de horror aanduiding, deze film valt amper een thriller te noemen. Mystery is dan iets passender, al is de film zo enorm voorspelbaar dat je daar ook niet al te veel van hoeft te verwachten. De twists zie je in ieder geval al van ver aankomen.
De Palma pakt uit met een paar leuke split screens, en ondanks dat de voorspelbaarheid hoogt ligt zijn de reveals nog wel oké uitgevoerd. Maar daar houdt het dan wel zo'n beetje op. Het acteerwerk is erg pover, visueel is het magertjes, spannend is het absoluut niet en de horror (een steekpartijtje, dat is het zo ongeveer) is tam en aardig fake.
Zo'n film die vroeger allicht wel spanned en/of verrassend was, maar ondertussen heb je het trucje al zo vaak gezien en is de uitvoering zo enorm doorsnee dat het amper nog weet te beklijven. De Palma blijft toch zo'n regisseur die genoeg potentieel lijkt te hebben, maar eigenlijk zelden een goeie film aflevert. Ook deze is weer een stevige sof.
1.5*