Blue Collar (1978)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Paul Schrader
met Richard Pryor, Harvey Keitel en Yaphet Kotto

Drie arbeiders in Detroit; Zeke, Jerry and Smokey, drinken samen hun biertjes. Op een avond ontvluchten ze het huiselijke gezin om wat pret te maken en besluiten het lokale vakbondsgebouw te beroven. In eerste instantie lijkt het een flop omdat ze maar 600 dollar vinden totdat Zeke zich realiseert dat ze geheime informatie vinden. Ze besluiten om de vakbond te gaan afpersen...

Heel fijne film inderdaad, past goed in mijn straatje.

Drie fijne hoofdrolspelers, waarvan Pryor gelukkig toch ook wat komische momenten toevoegt.
Bijzonder goede opzet, lekker rauw uitgewerkt, al begint de film naar het einde toe licht te haperen.
Pryors omslag ging ook wel ERG snel en de vakbond, FBI etc begonnen op een gegeven moment wel erg rommelig door elkaar heen te lopen.

Niettemin absoluut fijne film voor '70s Americana fans.

avatar van Movie-Addicted
Toffe film, erg oldskool. Heerlijk!

avatar van Spetie
”Fuck Uncle Sam, man! They give the fuckin' politicians a break! Agnew and 'em don't pay shit! Working man's gotta pay every goddamn thing!”

Een erg fijne film dit met een lekkere grimmige sfeer en een onderwerp dat van allen tijden is. De arbeiders in Amerika hadden het destijds behoorlijk zwaar en Blue Collar toont ons haarfijn waar zoiets allemaal toe kan leiden.

Het acteerwerk is erg goed. Pryor, Keitel en Kotto spelen alle drie sterk. Vooral Pryor verraste me, omdat ik hem nog niet eerder in zo’n serieuze rol als deze zag, maar hij doet het voortreffelijk. Verder is Blue Collar een erg scherpe film, die zeker gedurfd is te noemen. De fabrieken en de vakbonden komen er hier ontzettend bekaaid vanaf en de kritiek op ze, is niet misselijk.

Tevens worden de personages worden ook behoorlijk goed uitgewerkt en daardoor ga je vanzelf wel mee ze meeleven. Alle drie hebben ze hun eigen motieven om met de roof mee te doen. Hoewel het in de tweede helft soms iets minder lekker loopt qua verhaal, zijn de laatste vijftien minuten erg goed en is het einde gewoon uitstekend te noemen.

avatar van mikey
Straight forward en makkelijk te consumeren werkvloer-klokkenluider drama. Opgetild door het trio Kotto, Keitel en Pryor. Maar ik denk dat hij het verliest van Silkwood. Maar wel een tof, rauw en bij vlagen humoristisch.

Goeie film waarin drie ontevreden werknemers van een autofabriek inbreken bij de vakbond. Een goed opgebouwd verhaal met goed neergezette personages (het acteerwerk van de drie hoofdrolspelers draagt hier zeker ook aan bij). Paul Schrader weet de tijdsgeest en de working class hier uitstekend te vangen.

avatar van milannn
Blue Collar is wat mij betreft een (vergeten) klassieker. Een heerlijke film met een fantastische jaren '70 sfeer; een heel aardig en boeiend verhaal; prima acteerwerk; en 3 personages die ieder iets interessants hebben. Tel daar nog een aantal heerlijke dialogen en quotes bij op en het is genieten geblazen. Daarnaast geeft het ook nog een interessante en realistische inzage in het blue collar leven van toen, terwijl het verhaal tegelijkertijd ook nu nog heel actueel is.

Ik heb ontzettend genoten van Blue Collar en vind het bijzonder jammer dat het niet de status heeft die het verdient.

Oh en wat een mooie opening met fantastische muziek

avatar van jippie2010
Ik kan mij redelijk vinden in mijn voorgangers. Persoonlijk vond ik de film aan het einde een beetje inkakken, daarom een half puntje lager. *3,5

avatar van james_cameron
Prima regiedebuut van Paul Schrader, ietwat gedateerd maar nog steeds aktueel en relevant. Op dvd ziet de film er in ieder geval nog steeds prima uit. Meest opvallende aspect is de sterke rol van Richard Pryor, die hier bewijst ook meer dramatisch werk uitstekend aan te kunnen. Jammer dat hij dat niet meer heeft kunnen laten zien. De film is verrassend humoristisch, ondanks de grimmige aspecten van de plot en het somber stemmende einde.

avatar van Flavio
Goede film, een typisch product van de jaren 70, met een ongepolijste stijl, sociale thema's en grofgebekte personages. Ik wist wel dat Pryor in zijn jongere jaren een rauw geluid had, maar ik kende hem vooral uit zijn wat brave, half-vergeten jaren 80 komedies- hier speelt hij toch wel erg fijn de opportunistische Zeke. Kotto is typisch zo'n acteur die je zonder het te weten al tig keer in films hebt gezien, en is prima als Smokey, degene die het meeste karakter toont. Keitel is ook goed, maar die kende ik wel in dit soort rollen. Film moet het verder vooral hebben van leuke dialogen, waarbij het me niet zal verbazen als er flink geïmproviseerd werd.

Hoewel het verhaal goed verteld wordt gaat het allemaal wat snel na de moord op Smokey- te makkelijk laten de kameraden zich tegen elkaar uitspelen, waardoor alles bij het oude kan blijven.

Overigens een beetje wrang, maar daardoor ook wel gepast, de borden waarop trots de autoproductie van Detroit getoond wordt, wetende dat die industrie is ingestort en Detroit inmiddels behoorlijk is afgegleden.

avatar van de grunt
Mijn euro's vliegen vliegen eruit!