Days of Heaven (1978)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Terrence Malick
met Richard Gere, Brooke Adams en Sam Shepard

Bill en Abby, een jong paar, probeert aan het begin van de twintigste eeuw de armoede in Chicago te ontvluchten en reist naar het zuiden. In Panhandle, Texas vinden ze werk op een boerderij. De boer die ernstig ziek is en binnen een jaar zal sterven wordt verliefd op Abby en vraagt haar ten huwelijk. Om er financieel beter van te worden besluiten Bill en Abby dat Abby met de boer trouwt. Wanneer de boer maar niet dood wil gaan stijgen de spanningen.

avatar van Fisico
Mja, een vrij dubbel gevoel bij deze film. Enerzijds loop ik niet zo warm met het verhaal waarbij een romantisch gezwets wordt gecreëerd in een driehoeksverhouding met twee alfamannetjes die strijden voor één vrouw.

Absoluut knap anderzijds is de prachtige cinematografie met eveneens knappe sfeerachtige beelden van het Amerikaanse platteland gecombineerd met de ondergaande of opgaande zon. De tarweoogsten werden fantastisch mooi in beeld gebracht. Het is een gegeven dat wel vaker terugkomt in de films van Malick waarbij hij steeds het stukje natuur opzoekt om te verweven in zijn montages. Ook het statige herenhuis en de figuur van Shepard past perfect in het decor. Het is in schril contract met het harde labeur dat de werkers moet doen voor een paar schamele dollars. Miserie (het labeur en ook de sprinkhanenplaag bvb), pracht en hoop, steeds opnieuw die contrasten in de films van Malick.

avatar van Lovelyboy
Steinbeck's - De druiven der gramschap behoort tot één van mijn favoriete boeken, en ik moet zeggen dat ik wel een paar dingen uit het boek terug vind, hetzij op de gebruikelijke liederlijke en poëtische verteltrant van Malick.

Prachtig natuurbeelden en kleurenfilters springen in het oog, bijzonder setting sowieso, de soms treurige en dorre vlakten met daar midden in dat statige huis met die rare windmolen op het dak die vooral wanneer de spanning stijgt, tussen Gere en Shepard omtrent de dame, harder lijkt te draaien. Verder benoem ik nogmaals de emigratie van noord naar zuid, de barre omstandigheden, het harde werk en dat men het maar slikte. Hoewel natuurlijk met de prachtige soundtrack bijna sprookjesachtig gebracht straalt daar toch wel het fatalisme en hardheid af. De sprinkhanen plaag vind ik prachtig en overtuigend gebracht, zoiets is een ramp natuurlijk en dat is te zien. De zo gezegde spanning tussen Gere en Shepard vind ik nog wel wat meevallen, want Gere smeert hem op een gegeven moment, na de terugkeer gebeurt het nodige en vind ik dat de film meteen een connectie heeft met Malick's vorige film Badlands. Overigens wetend dat ze niets goed van plan zijn is die gelieerdheid er natuurlijk constant als stel, met snode plannen, moord en vlucht tot gevolg.

Afijn, gezien, prachtige soundtrack, fantastische beelden, best wel overtuigend geacteerd maar verder raakte het me niet in den bijzonder. Wellicht nog eens proberen met de tijd.

avatar van eRCee
Ja, dit is een schitterende film van Malick. Badlands vond ik destijds al mooi maar daar sprak het onderwerp me niet echt aan. Bij Days of heaven is ook dat euvel opgelost. En dan is de manier waarop Malick erin slaagt om vanuit de beelden het verhaal te vertellen gewoon heerlijk. Je zou alle dialogen weg kunnen laten en niks van de essentie missen, terwijl er gewoon wel een narratief is. Dit is slechts weinige filmmakers gegeven (het deed me denken aan Bertolucci's L'assedio, verder een volkomen andere film overigens). De muziek van Morricone, die ik lang niet altijd waardeer, past ook naadloos. Dan nog prima acteerwerk van met name Brooke Adams. En in plaats van de in fluisterspraak uitgesproken pseudo-filosofische zinsfragmenten waarmee je in het latere werk van Malick wordt geconfronteerd, hier gewoon een minderjarige verteller met een sterk accent. Genoten heb ik. Ruime vier.

avatar van IH88
“Nobody's perfect. There was never a perfect person around. You just have half-angel and half-devil in you.”

Schitterende film van Malick. Op één of andere manier kan ik Malick's vroegere werk (Badlands, Days of Heaven) beter waarderen dan zijn latere werk. Days of Heaven barst van de sfeer, en de beelden van de uitgestrekte landschappen, de ondergaande zon en het landhuis zorgen voor een bijna melancholisch gevoel.

Je voelt dat de emoties bij deze personages steeds meer aan de oppervlakte komen, en de uiteindelijke explosie is onvermijdelijk. Gere en Shepard zijn sterk, maar vooral Adams maakt indruk als een vrouw die klem zit tussen haar gevoelens voor deze twee mannen. Het is een menselijk verhaal, en Malick weet er het maximale uit te halen. Het einde komt niet als een verrassing, en het feit dat Abby uiteindelijk weer op een trein springt op weg naar een nieuwe locatie en een nieuw leven (en man?) is veelzeggend.