Barry Lyndon (1975)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Historisch

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Ryan O'Neal, Marisa Berenson en Patrick Magee

Ierland, 18e eeuw. De jonge Redmond Barry blijft na de dood van zijn vader alleen achter met zijn moeder. Hij wordt verliefd op zijn nichtje Nora Brady en gaat een duel aan met haar verloofde Captain Quin. Omdat hij ervan overtuigd is dat hij zijn rivaal gedood heeft, gaat hij op de vlucht en neemt dienst in het Engelse leger. Hij wordt naar het front gestuurd in Duitsland. Daar verneemt hij dat Quin nog leeft en getrouwd is met Nora. Hij deserteert en wordt spion voor de Pruisische kapitein Potzdorf, maar verraadt zijn baas. Met de Ierse Chevalier de Balibari schuimt hij de Europese goksalons af. Hij ontmoet de adellijke weduwe Lady Lyndon. Ze trouwen en zo lijkt Barry Lyndon eindelijk toegang te krijgen tot de hoogste aristocratische middens.

293 BERICHTEN 51 MENINGEN
avatar van mikey

Ik vind juist vaak het onzuIvere/analoge in een film iets toevoegen aan een kunstwerk of film. Wanneer alles weggepoetst is of technisch perfect wordt het lelijker en ongeloofwaardiger.

Deze film nooit gezien.

avatar van AC1
Camerawerk is bewust statisch, behalve tijdens een duel, dan wordt het heel intens. Barry Lyndon moet je vooral in 4:3 zien, je weet wel, voor dat ingekaderd gevoel. De Blu-ray deed me niet veel. De film lijkt niet te communiceren in het 1.85 formaat.

avatar van RuudC
Ik las op IMDB al dat Kubrick de film als een soort schilderij wilde presenteren en dan met name zoals Thomas Gainsborough schilderde. Ik heb mijn best gedaan, maar ik zie, behalve de kostuums, de gelijkenis niet. Dan slaagt een film als The Girl With The Pearl Earring daar duidelijk beter in. Ik zie ook niet in hoe het camerawerk daarin moet bijdragen. Bovendien, afgaande op Gainsborough's werk, zou het logisch zijn om juist veel gebruik te maken van kunstmatig licht, omdat veel van diens portretten tegen een relatief donkere achtergrond geschilderd is.

Ik heb niks tegen onzuiver of analoog geschoten films, tenzij bewust ernaar gezocht wordt. 2001 en A Clockwork orange zien er beide veel beter uit en dan oogt Barry Lyndon wat mij betreft gewoon flets en lelijk. En dan nog de manier waarop de camera gehanteerd wordt. Ik zie geen verschil met B-films uit die tijd. De oscar vind ik dan ook niet terecht, maar ach, als zelfs Happy Feet een oscar kan winnen (vindt Onderhond ook leuk), kan ik alleen maar zeggen dat die prijs voor mij geen enkele waarde heeft.

avatar van AC1
Klassieke schilderkunst uit die tijd is vooral gebruikt om de kostuums en de sets zo juist mogelijk weer te geven. Sommige shots (vooral dan de mise-en-scène in die shots) zijn geïnspireerd op klassieke schilderijen maar niet heel de film. Je ziet niet in hoe de standpunten van de camera er toe bijdragen? Ik zie toch duidelijk hoe de camera regelmatig de klassieke positie van de schilder inneemt. Ik zie ook dat de camera vaak 'gestationeerd' blijft net zoals een schilder dat zou doen. Kunstmatig licht is meer schilderij-achtig dan natuurlijk licht en kaarslicht, zeg je?! Dat begrijp ik ook niet. Heel veel avondtaferelen in klassieke schilderijen hebben ook weinig licht (alleen verlicht met 'geschilderd' kaarslicht). En nogmaals, je moet je de film in het volledig ingekaderde 4:3 formaat zien (met mattes opzij, boven en onder het beeld).

Edit: Voor alle duidelijkheid, ik ben niet lyrisch over de cinematografie van Barry Lyndon, maar ik zie en snap het wel. Miscchien een interessante trivia, de film staat op de zestiende plaats in de lijst 'Best Shot Movies 1950 - 1997' van het vakblad American Cinematographer. A Space Odyssey staat op drie.

avatar van Black Math
Weinig wist van deze film behalve dat het een kostuumdrama was en dat als muziek het Andante con moto van Schuberts pianotrio in es gebruikt wordt, wat één van de mooiste stukken is die Schubert ooit heeft geschreven.

Welnu, het blijkt vooral een rise and fall verhaal te zijn, wat zo'n 250 jaar geleden speelde, en wat ellenlang uitgesponnen wordt. Het hoofdpersonage wordt nergens echt boeiend, en dan duren drie uur behoorlijk lang. Visueel ziet het er ook niet uit, de kleuren zijn behoorlijk lelijk. De muziek wordt gedomineerd door een sarabande van Händel. Nu ben ik al niet zo'n fan van Händel, maar dit wordt ook nog eens zo vaak herhaald dat het al halverwege de film me de keel uitkomt. Wat een contrast met bijvoorbeeld Melancholia waar ik geen genoeg kan krijgen van de prelude van Wagners Tristan und Isolde. Inderdaad zit er ook Schubert in, maar dat duurt dan weer relatief kort.

Ik kan hier uiteindelijk niet veel mee. In vrijwel alle opzichten valt het tegen: visueel, qua plot, de soundtrack, en de lange tijdsduur. 0,5*.

avatar van parcivalis
Tijdens het doorspitten van het lijstje 'beste films' kom ik zowaar een Kubrick tegen die ik nog niet ken, en als klap op de vuurpijl is het nog een kostuumdrama ook!
Daar ben ik dus eens even goed voor gaan zitten.

Ondanks het ogenstrelende en uitgebalanceerde camerawerk (dat je van Kubrick kunt verwachten) kreeg ik bij het kijken steeds meer de indruk dat het verhaal dat wordt verteld totaal overbodig is.
Aan het begin ken je aan Barry nog wat jeugdige bravoure toe en identificeer je je met hem maar na een tijdje blijkt hij een vrij slappe persoon te zijn die maar zo'n beetje van het ene leventje in het andere rolt. Hij bezit werkelijk geen enkele karaktertrek die ook maar een beetje de moeite de waard is om te representeren en zijn leven excelleert slechts in onbeduidendheid. Zelfs de verteller geeft voor het einde nog een paar spoilers weg, alsof het hem ook niks uitmaakt wat er met Barry gebeurt.
De personages worden sowieso op geen enkele manier uitgediept en het zijn dan ook vooral de art direction, het camerawerk en kostuum design die de hoofdrol spelen.

De film Barry Lyndon mag dan als een soort meesterlijke conceptkunst worden bejubeld, ik heb er mijn hart niet aan kunnen verliezen. Geen verhaal, geen drama, geen inhoud, slechts vorm.
Vanwege de licht satirische toon waarmee Kubrick de personages neerzet en het feit dat hij het drama in de film erg zwaar aanzet kan ik me eerder voorstellen dat het 1 grote parodie is.

3 sterren.... letterlijk voor de vorm.

avatar van baspls
De top 250 weer een keer afwerken. Van deze Stanley Kubrick had ik hoge verwachtingen, het bleek echter een ander soort film als ik had verwacht, maar nog steeds zeker niet slecht.

Ryan O'Neal speelt (met name de eerste helft) een prima rol als Barry Lyndon. Verder was het acteerwerk ook zeker niet slecht. Veel goede Britse en Duitse acteurs. Overigens is het natuurlijk heen onwaarschijnlijk dat relatief arme vrouw in Pruisen Engels spreekt... Goed van de film dat er ook Duits wordt gesproken, maar op een gegeven moment gaan ze dit vergeten. Ik zou zweren dat ik Christopher Lee en John Cleese zag, maar dit bleken andere acteurs te zijn.

De eerste helft van de film vond ik wat vermakelijker als de latere helft. In het begin is Barry namelijk nog een vrij sympathiek personage en met name zijn tijd in het legen en in Pruisen was voor mij leuk om te zien. Daarna wordt het echt een kostuumdrama. Dat kan opzich erg leuk zijn, maar ik heb het niet echt met al die frivoliteit en het werd toch een redelijk lange zit. De film deed me een beetje denken aan Ridley Scott's The Duellists, waar duels ook een prominente rol spelen.

De mooie opnames van Ierland, Engeland en Europa maken het de film het bekijken meer dan waard. De cinematografie is uitstekend en ik bewonder Kubrick dat hij enkel natuurlijke belichting voor de film heeft gebruikt, iets dat goed terug te zien is. Kubrick zegt geïnspireerd te zijn door de schilderijen Thomas Gainsborough, maar om eerlijk te zijn zie ik dat er (op de kleren na uiteraard) niet in terug. Ook bijzonder jammer dat de film niet in widescreen of 70mm is.

De soundtrack van Leonard Rosenman met muziek van diverse klassieke meesters, vond ik bijzonder goed. Vooral het hoofdthema: Sarabande van Handel, vond ik erg mooi.

Alles bij elkaar kan ik Barry Lyndon moeilijk beoordelen. De film is zeer net gefilmd, het acteerwerk is sterk en de film is over zijn algemeen heel degelijk. Het verhaal is zeker niet slecht, maar misschien niet interessant genoeg voor een film van 3 uur speelduur. Het was een vrij lange zit en ik ben behoorlijk gaar ervan. Desalniettemin was dit weer een goede film van Kubrick.

kappeuter (moderator)
Barry Lyndon and Literature | BFI - YouTube

Discover how Stanley Kubrick approached Barry Lyndon's source material

avatar van des1
Gisteravond Barry Lyndon weer gezien. In je eentje kun je in het verhaal, de portrettering en vooral de vaak als 18de eeuwse schilderijen geframede en belichte scenes opgaan. Alsof je in een museum stapt. Kubrick toonde weer eens lak te hebben aan de (on)geschreven regels hoe je een verhaal "het beste" neerzet, met een afgetekende protagonist (held) en antagonisten. Barry is een opportunist die zich aanpast, vergeet niet de struggle for survival toendertijd, en waar maar weinig moralisme bij komt kijken. In deel 1 heeft Barry de wind mee, in deel 2 keert Vrouwe Fortuna zich tegen hem. Het nauwelijks kunnen identificeren met Barry zal problemen hebben opgeleverd in het kunnen waarderen van deze boekverfilming. Idem de weinige emoties waarmee voorvallen gepaard gaan, waardoor je altijd spectator blijft... van een afstand, als in een museum. Ook alsof Kubrick wil zeggen: ho ff, aanstelleritis en je beklag doen is een luxe uit de 20ste eeuw.

avatar van keimpeS
Voor het eerst Barry Lyndon gezien en ik vond inderdaad sommige beelden net een schilderij, voornamelijk in de gedeelte's waarin Barry wat in de luxere kringen komt. Het is een sterke film, maar ik vond de dvd-uitgave niet super, moest kijken naar een heel klein beeld, zwarte balken onder en aan de zijkanten. Ik ga 'm dan ook nog eens kijken op Blu-ray, want ik heb het gevoel dat ik het niet allemaal volledig heb mee gekregen. Toch blijft de film wel hangen, een goede film van Kubrick maar in mijn ogen zeker niet de beste!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Barry Lyndon zorgde, geheel tegen de verwachtingen in, voor een fantastische kijkervaring. Nu al durf ik me aan te sluiten bij Martin Scorsese, die dit historische epos betiteld heeft als zijn favoriete Kubrick-film. Barry Lyndon vertelt in drie uur een verhaal over liefde, oorlog, vervreemding en haat, en doet dat in de setting van een laat vroegmoderne samenleving. Een setting waarin de grandeur van het hof nog hoogtij viert, maar tegelijk al de kenmerken van hoogmoed en hiërarchie vertoont die pakweg vijftien jaar later het volk in beweging zou brengen...

Ryan O'Neal zet een fantastische rol neer als Barry Lyndon, een Ierse jongen die zich door een combinatie van geluk en scherpzinnigheid omhoog weet te werken tot de hoogste aristocratische gezelschappen. Alhoewel het verhaal het rise and fall-stramien vrij nauwgezet volgt, blijven de belevenissen van Lyndon de volle drie uur boeiend. Ironisch genoeg slaagt O'Neal er zelfs binnen de voor hem desastreuze tweede akte in overwegend sympathiek over te komen. De ondersteunende cast voldoet ook ruimschoots: ieder character heeft inhoud, en draagt zijn/haar noodzakelijke steentje bij aan de plotontwikkeling.

Stanley Kubrick toont zich bij deze film in alle facetten meester. Het script is uitermate sterk; de dialogen zijn goed geschreven, en zelfs de in veel films misplaatste voice-over is hier van toegevoegde waarde. Het scenario is opgebouwd uit twee gelijke akten, die beiden alle ruimte geven aan een uitgebreide vertelling van Lyndon's lotgevallen. De lange speelduur maakt dat je volledig opgesloten raakt in Lyndon's wereld, en op den duur intens meeleeft (met als emotioneel hoogtepunt de sterfscène van Lyndon's zoon).

Ook geweldig gevonden is de keuze de film visueel te ensceneren naar achttiende-eeuwse kunst. In combinatie met het gebruik van natuurlijk licht zorgt die keuze voor visuele pracht. Tenminste, in mijn opinie; ik kan me ergens ook wel voorstellen dat er kijkers zijn die dit weer té gestileerd vinden. Zelf viel ik hier dus juist niet over, en was ik daarnaast ook nog eens erg onder de indruk van de prachtige kostuums en decors. Een terechte Oscar wat mij betreft, want het is de aankleding die maakt dat het achttiende-eeuwse Europa echt tot leven komt.

Dan is er nog de muziek. Het gebruik van een klassieke score pakt sterk uit. De herhaling moge dan troef zijn, de muziek is prachtig, wist me te raken en speelt bij een aantal scènes een sleutelrol. Ik ben werkelijk onder de indruk van dit meesterwerk, wier grootste kracht in het script, in de characters en in de historische setting besloten ligt.

5*, en na een korte overdenking voorlopig ook top-10 materiaal.

baspls schreef:

Dacht ik ook ja, en toen las ik dit op imdb:

'Contrary to legend, this film did use artificial lighting in some scenes (for example, when Brian learns he's getting a horse). However, it is true that no electronic lighting was used for the candle-lit scenes. A lens built by the Carl Zeiss company for N.A.S.A., a fifty millimetre Zeiss lens modified with the Kollmorgen adaptor used in still cameras, was used to shoot scenes lit only by candle. This lens had the largest aperture of any ever built for movie use (f/0.7)'

avatar van baspls
tbouwh schreef:

Dacht ik ook ja, en toen las ik dit op imdb:(...)

Naja, in ieder geval grotendeels natuurlijke belichting

baspls schreef:

Naja, in ieder geval grotendeels natuurlijke belichting

Dat uiteraard wel ja

avatar van Zuster Stein

Barry Lyndon is everyman. Sympathiek en onsympathiek, goed en slecht, slim en dom en dat allemaal in één persoon verenigt. Het toeval bepaalt zijn levensloop (zoals dat in de grond bij iedereen het geval is).

avatar van wihu61
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie beelden, maar vanaf een gegeven moment vond ik het toch een beetje slepend worden, had compacter/korter gemogen van mij. Ook vond ik Ryan O'Neal niet echt in deze rol passen, miste de nodige uitstraling. En dat een 18e eeuws Duits boerenmeisje ook maar twee woorden Engels spreekt lijkt me onwaarschijnlijk...

TMP
Degelijk kostuumdrama, dat qua verhaal te weinig biedt om de lange speelduur te rechtvaardigen. Visueel gezien, qua aankleding en camerawerk, is het een uitstekende film. Barry Lyndon is echter niet zo'n boeiend persoon dat zijn levensloop drie uur lang weet te boeien. Met de vertolking van O'Neal is niet veel mis, al slaagt hij er niet in zijn personage iets extra's mee te geven. Het eerste deel van de film is wat luchtiger van aard, ondersteund door een best aangename voice-over, het tweede deel is een stuk langdradiger.

avatar van McSavah
AC1 schreef:

Het originele aspect ratio is 1.66:1 (5:3) en niet 1.33:1 (4:3), en de blu-ray is niet in 1.85:1 maar in 1.78:1 (16:9), wat nog redelijk dicht tegen de intentie van Kubrick aanzit.

Hilarische film overigens, een en al ironie. O'Neal is alleen al met zijn gezichtsuitdrukking en lichaamshouding (en uiteraard hoe hij in beeld wordt gebracht) in vrijwel iedere scène grappig. Deel twee is wel minder sterk, waar de muziek ook te veel leek te moeten compenseren. En de voice-over was me wat te Little Britain-achtig. Verder niets dan lof!

McSavah schreef:

Je hebt gelijk. De DVD is niet 4:3 maar blijkbaar 1.59:1. Deze versie is voor mij superieur aan de Blu-ray. Ik heb hetzelfde probleem met de Blu-ray van Eyes Wide Shut.

Toen vorige maand bij de publicatie van het top 1000 project, editie 2017, deze film voorbijkwam op plaats 212 verwonderde ik mij over die hoge klassering. Ik wist dat ik die film in het verleden wel eens gezien gehad, maar ik had alleen de titel en het meedoen van Ryan O’Neal in de titelrol onthouden. Over de inhoud van de film kon ik mij niets herinneren. Alle reden voor een herziening dus.
Zoals je bij Kubrick mag verwachten is het een visueel fraaie film, maar het nogal langdradige schelmenverhaal rechtvaardigt geenszins de overdreven speelduur. Grootste minpunt vind ik daarnaast de voortdurend aanwezige voice-over. Een film dient m.i. het verhaal te vertellen met beelden en niet door iemand die teksten oplepelt. Een van de redenen waarom het mij —ook na herziening— nog steeds verwondert dat deze film zo hoog scoort op MM.

avatar van FlorisV
Schitterend gefilmd (en op een HD scherm absoluut genietbaar) en, ondanks wat je misschien zou verwachten van een stijf kostuumdrama, prima onderhoudend, hoewel ik het wel prettig vond een pauze in te lassen met een speelduur van 3 uur.

Anders dan in de meeste kostuumdrama's, neem bijvoorbeeld Dickens verfilmingen, is het niet zonder meer duidelijk voor wie je nu sympathie moet hebben. Barry Lyndon blijkt zowel in staat tot zelfopoffering en liefde als bot egoisme en schaamteloos overspel. De woede van zijn grote vijand Bullingdon is goed te begrijpen, toch ga je Lyndon niet haten. Niets menselijks is hem vreemd. Nu ken ik het boek niet maar Kubrick heeft er een prima script van gemaakt.

Werkelijk elk shot is een plaatje. En dat was ook de bedoeling, alsof je naar allerlei schilderijen kijkt. Het ziet er ook allemaal heel natuurlijk uit: er is (bijna) geen kunstlicht gebruikt. Qua soundtrack leunt het iets teveel op hetzelfde stuk klassieke muziek van Handel (Sarabande).

De film heeft de tand des tijds prima doorstaan. Alleen de voice-over komt misschien wat oubolllig over. Wat me opviel is dat het niet zo afstandelijk is als je zou verwachten van Kubrick (vergelijk het met 2001) of een Engels kostuumdrama. Genoeg wel en wee om mee in te leven.

Ironie wordt genoemd maar het lijkt er toch op dat de film vooral naar realisme streeft (m.u.v. de Duitse boerin die Engels kent), niet zozeer satire en dat er nu eenmaal een bepaalde leugenachtigheid eigen was (en is) aan de wereld. Ik zie niet in hoe het tegenovergestelde wordt bedoeld van hetgeen wordt verteld, dus vind ironie niet een goede beschrijving. Een zeker cynisme zit er misschien in, maar dit was geen tijd van romantische liefde, maar bittere armoede voor velen en met een rijke dame trouwen was dan zeker niet de meest verkeerde optie, hoe liefdeloos het huwelijk ook.

Ondergewaardeerde film en dit zeg ik als niet-Kubrick fan (OK, Spartacus vond ik wel goed maar 2001 vond ik veel te sloom).

avatar van FlorisV
eRCee schreef:
Ik vroeg me nog wat af over het laatste duel:
Wordt er nu geïmpliceerd dat er geknoeid is met één van de pistolen, en dat Bullingdon erop rekende dat Barry zíjn pistool zou kiezen?

Het zou kunnen. Barry pakt gewoon het meest dichtbijzijnde pistool, wat ik zelf niet gedaan zou hebben. Maar het andere pistool werkte wel, het was toch gekluns van Bullingdon bij het op spanning zetten van de haan?

Ik zou het er toch op houden dat het duel in principe eerlijk is.