Barry Lyndon (1975)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Historisch

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Ryan O'Neal, Marisa Berenson en Patrick Magee

Ierland, 18e eeuw. De jonge Redmond Barry blijft na de dood van zijn vader alleen achter met zijn moeder. Hij wordt verliefd op zijn nichtje Nora Brady en gaat een duel aan met haar verloofde Captain Quin. Omdat hij ervan overtuigd is dat hij zijn rivaal gedood heeft, gaat hij op de vlucht en neemt dienst in het Engelse leger. Hij wordt naar het front gestuurd in Duitsland. Daar verneemt hij dat Quin nog leeft en getrouwd is met Nora. Hij deserteert en wordt spion voor de Pruisische kapitein Potzdorf, maar verraadt zijn baas. Met de Ierse Chevalier de Balibari schuimt hij de Europese goksalons af. Hij ontmoet de adellijke weduwe Lady Lyndon. Ze trouwen en zo lijkt Barry Lyndon eindelijk toegang te krijgen tot de hoogste aristocratische middens.

Uitstekende film waarin een jongeman moet vluchten als hij tijdens een duel een legerofficier doodt. Deze film transporteert je terug naar de tweede helft van de 18de eeuw waarbij bijna ieder shot eruit ziet als een schilderij uit die tijd. Prachtige locaties en kostuums (beiden prachtig in beeld gebracht). De film is zeker aan de lange kant en alhoewel het tempo niet hoog ligt, zit er genoeg voortgang in het verhaal. Het statische camerawerk en de afstandelijkheid herinneren je eraan dat je naar een film van Stanley Kubrick zit te kijken.

avatar van Capablanca
Mooi uitgewerkt kostuumdrama, maar zo bijzonder als andere films van Kubrick is hij voor mij niet.

Prachtige historische film die recent aan netflix is toegevoegd.
Het 1e deel vond ik stukken beter dan het 2e deel wat het vooral van de kostuums moest hebben. Echter het duel in het 2e deel was dan wel weer zeer goed.
Omdat de film zeer lang is de 1e 1,5 uur de ene avond en het 2e deel de avond erop gekeken.

avatar van Flat Eric
Alsof je in een museum naar klassieke schilderijen zit te kijken.

Prachtige plaatjes die je meenemen naar de 18e eeuw. Alsof je er middenin zit. Maar wat een lange zit zeg! Zolang je het in 2 delen bekijkt is het overigens goed te doen. De ontwikkeling van Barry is onteressant genoeg om te volgen. Genoten van de locaties en de kostuums en make-up en de stemmige achtergrondmuziek maakt het verder af
Een aanrader in het kostuumdrama genre.

avatar van ForrestHanks
Ik kan er niet over dat dit een film uit 1975 is !
De kleuren en belichting maar ook uitvoering gaven bij mij de indruk dat het een recente film was.
Een héél erg bijzondere en vreemde film. Geen standaard verhaal met de standaard boeven en helden.
De film neemt de tijd om het verhaal te vertellen (een beetje zoals Tarantino ook z'n tijd neemt in het uitvoerig brengen van dialogen en het in beeld brengen van de alledaagse bezigheden) De lengte van de film heeft me geen moment gestoord.
Ik heb de film gebiologeerd in één keer uitgekeken.

avatar van chucknorris
In het begin dacht ik in een kruising tussen monty python en forrest gump beland te zijn. Gedurende de film werd ik meer geïntrigeerd. Niet zo zeer door het nogal pointless verhaal, meer door het totaalplaatje. Bijzondere zit.

avatar van Basto
chucknorris schreef:

MP kan ik nog enigszins inkomen. Er zit een zeker sarcasme in. Maar hoe je Forrest Gump hierin ziet, ben ik toch wel benieuwd naar.

avatar van chucknorris
Dat zie ik in de hoofdrolspeler die vrijwel onbewust van de 1 in de andere (voor hem) fortuinlijke situatie rolt.
En met Monty python bedoel ik niet alleen het sarcasme. Met name de broers van Barry leken zo weggelopen te zijn uit the holy grale.

avatar van AC1
AC1
Monthy Python? Forrest Gump? Pointless verhaal? Huh? Wat een vreemde invalshoek.

avatar van chucknorris
Oke toegegeven, de vergelijking met Forrest Gump is nogal een slordige. Maar je ziet zelf toch ook wel die onnozelaar die van de situatie naar situatie struikelt?
En, kun je mij de point uitleggen? Meer dan alleen een rise en fall?

in het weekend dit meesterwerk voor het eerst gezien. wat een prachtige film. naast a space odyssey, wordt deze ook mijn favoriete van kubrick. prachtige blu-ray uitgave overigens.

avatar van Brandt
Stanley Kubrick, zo las ik, wilde in deze film geen kunstlicht gebruiken. Dus kaarsen, veel kaarsen...Let maar eens op de avond/nachtscenes, heel bijzonder. Fascinerende film, zorgvuldig in een heerlijk traag tempo verteld.

avatar van Basto
chucknorris schreef:
En, kun je mij de point uitleggen? Meer dan alleen een rise en fall?

Het is bovenal een cultuur clash. Het lukt Barry niet om zich te ontwikkelen en aansluiting te krijgen bij de upper class. Meer dan een rise and fall is het een constante mislukking. Hij mag dan even toegang hebben tot een vermogen, hij wordt nooit geaccepteerd. De rise vind nooit echt plaats.

avatar van rep_robert
Deze film is alweer een tijdje geleden voor mij. Maar in de verte zou ik dan eerder een parallel trekken met the Great Gatsby. Een type die rijk is, maar eigenlijk niet bij de oude aristocratie hoort en daarom niet geaccepteerd wordt. Ondanks dat hij schatrijk is (geworden) om wat voor reden dan ook.

avatar van trebremmit
Visueel erg mooi en bij tijd en wijle ook wel een boeiend verhaal, maar helaas ook wel slepend en saai, het licht satirische sprak me ook niet zo aan.