Genre: Horror / Mystery
Speelduur: 92 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Brian De Palma
Met onder meer: Margot Kidder, Jennifer Salt en Charles Durning
IMDb beoordeling: 6,9 (20.535)
Gesproken taal: Engels en Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Sisters
"They were joined at birth by the devil and the evil never left them!"
Danielle is een mooie, jonge vrouw, het soort meisje uit een droom. Ze ontmoet via een televisieprogramma een knappe man, maar haar tweelingzus kan dat niet verkroppen, en ook haar ex-man wil haar niet met rust laten. Als de overbuurvrouw door haar raam een vreselijke moord ziet gebeuren in Danielles appartement, gaat ze op onderzoek. De droom blijkt een nachtmerrie te zijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Danielle Breton / Dominique Blanchion
Grace Collier
Joseph Larch
Emil Breton
Phillip Woode
Arthur McLennen
Mrs. Collier
Detective Kelly
Louise Wilanski
Arlene
Video's en trailers
Reviews & comments
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik hou eigenlijk niet zo van die zogenaamde 'suspense-horror-films', zeker niet als Bernard Hermann daar nog wat gillende muziek aan heeft toegevoegd (ik vind die douche-scene van Psycho eigenlijk ook tamelijk belachelijk, maar dat doe ik stiekem ) Deze film lijdt bovendien ook aan een voorspelbaar scenario en nogal typische karakters en ontwikkelingen. Maar het laatste half uur (vanaf dat ze in dat gekkenhuis zit) is dan weer wel ongelooflijk goed. En al die schaduwmessengevechten zijn wel leuk om te zien, dus ik geef 3.5 sterren. Voorlopig dan toch.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Mooie De Palma alweer.
De Palma heeft een geheel eigen cinematografische stijl (splitscreens als belangrijkste handelsmerk) en dat maakt z'n films toch altijd een beetje uniek. Hij mag dan nog het imago hebben een Hitchcock-ripper te zijn, wat mij betreft is zijn eigen inbreng groot genoeg om van een goed filmmaker te spreken.
Ook in Sisters staat De Palma op scherp met prachtige splitscreens die voor enkele hallucinante filmmomenten zorgen. Let vooral op de scènes in de gangen van het flatgebouw, waar de gebeurtenissen links en rechts soepel in mekaar overlopen en daarbij een dromerig sfeertje oproepen.
Het speurwerk is lichtjes inferieur aan pakweg Dressed To Kill, maar het blijft zeker doenbaar. Alleen spijtig dat het scenario hier en daar als los zand aan mekaar hangt, iets wat De Palma tracht goed te maken met een verklarend slot waarin de slechterik de informatieve touwtjes nogal opzichtig en onsubtiel aan elkaar knoopt.
De moord waarvan de overbuurvrouw getuige is, getuigt van puur vakmanschap. Langzaam opgebouwd, met de nodige suspense, en dan barst plots de hel los. Erg bruut en rauw ook, al doet het nogal fake uitziende bloed de impact van deze uitspatting toch ietwat teniet.
Vooral het eerste en het laatste halfuur zijn van hoge kwaliteit. Het middenstuk durft nogal eens vervelen, maar het blijft wel binnen de grenzen van het aanvaardbare. Conclusie: bovengemiddelde horrorfilm waarin De Palma alle visuele registers weer opentrekt.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
Ben groot DePalma fan en deze had ik nog nooit gezien.
Typisch een film waarbij je je in het begin nog even afvraagt of het wat zal worden, maar Sisters delivers!!!
Hoop dat ik zo nog kan slapen brrrrr
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
De overduidelijke Hitchcock-referenties zijn al gevallen, maar heeft iemand Rope opgemerkt? (Als ze zoeken naar het lijk en Grace er ook nog 'op gaat zitten') Sterke film en Margot Kidder is "aandoenlijk" met haar Franse accent, die leugen op leugen stapelt.
Het bloed lijkt uit een giallofilm te komen, wat een pluspunt is.
DePalma lost het onvermijdelijke 'uitleggedeelte' prima op, door het te verdelen in een expositiesegment (montagekamer) en een ervaringsmoment (hypnose). Hij verweeft deze achtergrondinformatie in de plotprogressie zonder dat hij gas terug hoeft te nemen of het focus moet verleggen. Vergelijk het bijv. met Psycho's eind. Maar dat was dan ook een andere tijd (en publiek).
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Voyeuristische verwijzingen.
De Palma is een groot fan van Hitchcock, dat valt onder andere uit deze griezelfilm te halen. Hij heeft goed opgelet waar de suspensemeester zijn mosterd vandaan haalde. Eerbetoon of schaamteloos kopiëren, de vele verwijzingen en het bekende voyeuristische thema zijn dusdanig aanwezig dat je er als cinefiel wel van moet genieten. De Palma is, net als zijn held, zelf ook geweldig. Al moet gezegd dat dit nog niet het niveau haalt van zijn latere meesterwerken, zoals Dressed to Kill.
Goed.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Pieken en dalen met Hitchcock als motor. Herrmanns score is ook al wat grillig. De Palma pakt uit met een paar fascinerende split-screens en een behoorlijk sterke moord sequens, maar dan moet het toch pas op de plaats maken. Hoe Colier erbij betrokken wordt, mag er zijn, maar verder is het maar een vervelend opgewonden standje. Meest beroerde onderdeel is wanneer er eentje opzichtig en uitgebreid de plot moet uitleggen. Het slot heeft nog wel een paar aardigheidjes in petto.
scorsese
-
- 11781 berichten
- 10191 stemmen
Uitstekende film waarin een vrouw een nacht doorbrengt met een man waar haar tweelingzus het niet mee eens is. Deze vroege film van Brian DePalma is duidelijk geinspireerd door Hitchcock (niet in de laatste plaats door de perfecte muziekscore van Bernard Herrmann). Een redelijk luguber plot met een aantal spannende scenes.
Leland Palmer
-
- 23742 berichten
- 4699 stemmen
Heerlijke film van Brian de Palma deze 'Sisters'.. hij blijft toch een favoriet van me deze regisseur. Wederom inspiratie opgedaan van een andere favoriete regisseur van me, Alfred Hitchcock - die scene dat die gast in die bank ligt opgeborgen is zo à la Hitchock, maar echt fantastisch. Ik hou van die suspense.
De 1e helft van de film is heerlijk in haar opbouw naar het steeds geschifter wordende einde. De Palma werkt dit idee heerlijk uit. Fijne sfeer, mooie spanningsopbouw, een paar klasse scenes - vooral die in het appartement waar de moord plaatsvond en goede bombastische muziek. Ik heb weer genoten.
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Leuk om op 35mm te hebben gezien, maar de film ontspoort toch wel behoorlijk in het laatste half uur. Ook technisch nog zeer ver verwijderd van De Palma's betere werk. Tenslotte voelt Hermann's score aan als een enorme herhalingsoefening van Psycho, doet de film geen goed. Ik verlaag naar 3*.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"I saw a murder, and I'm going to prove it!"
Na 5 onsuccesvolle komedie-films te hebben gemaakt start Brian De Palma dan eindelijk zijn carrière met de Hitchcockiaanse thriller Sisters.
Via een televisieprogramma ontmoet Danielle een donkere man die haar naar huis brengt. De opdringerige ex-man van Danielle volgt hen echter overal en ook Danielle's zus is jaloers. Als een overbuurvrouw ziet hoe de donkere man wordt vermoord in Danielle's appartement gaat ze naar de politie. De politie is echter zeer sceptisch en samen met een privé-detective gaat ze alsnog op onderzoek uit.
Margot Kidder (Superman, Black Christmas) speelt een sterke rol als de Frans-Canadese tweeling. Jennifer Salt - die toentertijd overigens een appartement deelde met Kidder - speelde ook goed als de overbuurvrouw. Verder vond ik ook William Finley het goed doen als de creepy ex-man van Danielle.
Het concept van Sisters vond ik erg sterk. De invloed van Psycho is heel duidelijk terug te zien. Zo duidelijk dat je de twist al van mijlen ver zien aankomen. Dat is op zich jammer, want het zorgt ervoor dat de film iets minder spannend overkomt. Het plot is echter zeker niet slecht, vooral de personages vond ik allemaal erg goed en ook de opbouw van de spanning was erg goed gebracht. De Palma kwam op het idee toen hij een krantenartikel las over een Siamese tweeling uit de Sovjet-Unie die succesvol van elkaar waren gescheiden.
Het sterkste punt van Sisters is toch wel Brian De Palma's briljante Hitchcockiaanse flow en uitstekende cinematografie. Hij gebruikt weer een aantal erg gave splitscreen en split-diopter shots. Dario Argento had 2 jaar eerder al een splitscreen gebruikt in Four Flies on Grey Velvet.
Nu Hitchcock niet meer met Bernard Herrmann samen wilde werken kon deze mooi voor De Palma muziek gaan maken. De Palma had een vroege versie van de film gemonteerd op eerdere muziek van Bernard Herrmann en het lukte hem uiteindelijk om een originele soundtrack te laten maken door de maestro.
Het sterke concept, de uitstekende cinematografie, de spannende muziek van Bernard Herrmann en het goede acteerwerk maken Sisters tot een erg sterke vroege film van Brian De Palma. De typisch Hitchcockiaanse manier waarop het verhaal verteld wordt vond ik ook echt geweldig. Bijzonder vermakelijke en filmtechnisch uitstekende thriller. Aanrader.
Flavio
-
- 4478 berichten
- 4740 stemmen
Leuke maar verre van perfecte, vroege film van De Palma over iemand met een persoonlijkheidsstoornis, een goed thema voor een psychologische thriller. Met dat gegeven wordt jammer genoeg net iets te weinig gedaan, terwijl de scenes met de ex-echtgenoot en in het instituut een beetje flauw waren- sowieso zag die ex-man eruit als een een wandelende persiflage die in 'Allo 'Allo of Austin Powers niet zou misstaan.
Vond vooral het eerste half uur goed, vanaf de intro met de embryo's tot en met de eerste moord. Wel sneu, koop je nota bene een taart en zing je een liedje, wordt je vanuit het niets bruut afgeslacht door je one night stand.
Als een variant op Rear Window blijft de moord niet onopgemerkt, al was het wel vreemd dat de getuige eerst alleen de hand en het bloed zag en later details over de moord kon vertellen. Zodra zij zich ermee bemoeit en de rol van de ex-echtgenoot groter wordt, neemt de spanning ook wel af, al is het laatste stuk dat de journaliste na hypnose de moord ontkent nog wel leuk gevonden. Laatste shot was grappig, maar weet niet of dat de bedoeling was.
Leno
-
- 5891 berichten
- 4209 stemmen
DePalma is zijn element met deze thriller met een psychlogisch randje. Het verhaal ontrafelt zich op een spannende doch ook wel voorspelbare manier. Vooral DePalma's stijl, met goed gebruik van split screens en ook de prima muziek, is sterk. Hij haalt het maximale uit het verhaal, dat richting de (vermakelijke) climax ook wel wat uit de bocht vliegt.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Knappe psychologische thriller met wat horror-elementen waarbij de regisseur zoals vaak een unieke sfeer weet te creëren. De manier waarop het verhaal verteld wordt is erg sterk. De toevoegingen van splitscreens en passende muziek zorgen voor nieuwsgierigheid naar het verdere verloop van het verhaal en voor de nodige spanning. De cinematografie is top. Hitchcock is nooit veraf, maar De Palma heeft wel zijn eigen stijl. Vergelijkingen met Psycho vind ik wat vergezocht omdat ik dit verhaal toch heel anders bekijkt en tja, Rear Window...een moord zien in een ander appartement, mwah die film had toch ook een heel ander concept. Klopt wel dat er invloeden van deze films in verwerkt worden, maar op geen enkel moment moest ik aan deze films denken. Bepaalde Hitchcock's ideeën zag ik wel terug komen. Het verhaal hier vond ik ook niet zo voorspelbaar, al wordt het natuurlijk wel duidelijker met de zwart-wit beelden van de embryo's. Trouwens ook heel tof gebracht. De cast verdiend een dikke pluim. Margot Kidder is geweldig en Jennifer Salt speelt haar rol ook heel overtuigend. Haar ex-man vond ik ook wel geslaagd...brrrr wat een engerd. De climax vond ik goed uitgewerkt en de ontkenning van de moord ( na hypnose) in het laatste gedeelte is een voltreffer. Echt genoten van deze film, maar eigenlijk is het ook niet echt verrassend voor mij want De Palma doet het meestal wel goed bij mij en Hitchcock's films zie ik heel graag. Een verdiende 8/10
joolstein
-
- 9157 berichten
- 7611 stemmen
De eerste grote thriller (na een viertal komedies te hebben gemaakt) van regisseur Brian De Palma en bijna elke scène bevat een soort verwijzing naar de films van Alfred Hitchcock, (Rope,Psycho en Rear Window) wat ook de bedoeling van De Palma was. Er is zelfs een goede, zenuwslopende score van Psycho-componist Bernard Herrmann. Erg effectief gebruik van split-screen en een speelse opening-scene van de televisieshow genaamd “Peeping Tom” De hele film is opgezet als een soort vreemd voyeurisme. Sterke vrouwelijke hoofdrollen van de sensuele Margot Kidder als één van de tweelingzussen en Jennifer Salt als verslaggever die vanuit haar flat de moord ziet gebeuren. Niet heel veel bloed maar de verontrustende hallucinatie-scenes meer aan het einde maken weer heel veel goed. Inderdaad een fijne film!
pjmj
-
- 277 berichten
- 266 stemmen
William Finley is in deze film precies de juiste persoon. Een regelrechte engerd.
Alathir
-
- 2067 berichten
- 1589 stemmen
Sisters is duidelijk gebaseerd op Psycho van Hitchcock. Voor mij gingen er dus al meteen lampjes knipperen dat er een plottwist zat aan te komen. Natuurlijk maakt De Palma geen één op één remake, dus qua concept is het nog wel interessant. Ook het zwart-wit is hier niet aanwezig. Ik moet zeggen dat ik toch minder gepakt werd door de sfeer. Het was niet mysterieus genoeg zoals bij Psycho met een griezelige spanning die je steeds op het puntje van je stoel houdt.
De typische splitscreens van De Palma worden op de juiste momenten ingezet en creëren op hun manier spanning. Ik vond het begin het sterkste maar in het laatste halfuur verslapte mijn aandacht. Het einde werd me wat chaotisch al was ik ook moe. Natuurlijk lang niet de beste film van De Palma maar ook lang niet zijn slechtste. Ondertussen aanbeland aan nummer 17.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Vroege De Palma.
Ik ken de stijl van de regisseur nog niet erg goed, want tot nu toe was er bij elke film een beetje een verschillend stijltje. Maar zo te zien probeert hij wel in ieder geval wat van alles, zo wijkt deze Sisters ook weer af van de andere films die ik van hem zag.
Deze film is ondergedompeld in een Hitchcock-achtig stijltje, alleen dan nog iets sterker aangezet. Waar Hitchcock in zijn filmpjes af en toe iets nieuws probeerde, probeert deze film eigenlijk voortdurend iets nieuws. Dat is al snel duidelijk.
Sisters is geen perfecte horrorfilm desondanks, die na een goede eerste 20 minuten wat begint te slepen. De eerste 20 minuten vermaken goed en bouwen briljant op naar een jumpscare en moord. Daarna begint de film wat te slepen en is het vooral wat saaier. Maar wanneer de film in het laatste half uur begint te experimenteren met stijltjes, leeft deze weer op.
Het was me vaak niet helemaal duidelijk wat de film precies wilde. Het ene moment kijk je naar een romance, dan een psychologische thriller en dan een licht komische detective-film. Geen van allen krijgen ze echt een goede uitwerking, maar enkele blijven wel vermaken.
Een groot factor in deze film voor mij was absoluut Kidder. Wat een geweldig karakter vond ik haar eigenlijk. Normaal vind ik het theatraal, maar het gebrek aan goed Engels en soms wat kinderlijke uitstraling maken haar een erg leuk karakter. Zij heeft beslist de eerste 20 minuten gered.
Zodra ze uit beeld verschijnt, is de film een stukje saaier omdat niemand behalve Kidder weet te overtuigen met acteren. Het verhaaltje is wat saaier en de komedie weet nooit helemaal van de grond te komen. Maar zodra er wat wordt geëxperimenteerd met diverse stijltjes weet de film even leuk te zijn.
Het was uiteindelijk een beetje een vermoeide film met een niet al te interessant verhaal en mystery die niet al te best van de grond komt. Kidder vond ik heel erg leuk, en de stijltjes hier en daar waren ook wel geinig. Voor de rest vond ik er eigenlijk weinig aan.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Saai.
Laat je best niet vangen aan de horror aanduiding, deze film valt amper een thriller te noemen. Mystery is dan iets passender, al is de film zo enorm voorspelbaar dat je daar ook niet al te veel van hoeft te verwachten. De twists zie je in ieder geval al van ver aankomen.
De Palma pakt uit met een paar leuke split screens, en ondanks dat de voorspelbaarheid hoogt ligt zijn de reveals nog wel oké uitgevoerd. Maar daar houdt het dan wel zo'n beetje op. Het acteerwerk is erg pover, visueel is het magertjes, spannend is het absoluut niet en de horror (een steekpartijtje, dat is het zo ongeveer) is tam en aardig fake.
Zo'n film die vroeger allicht wel spanned en/of verrassend was, maar ondertussen heb je het trucje al zo vaak gezien en is de uitvoering zo enorm doorsnee dat het amper nog weet te beklijven. De Palma blijft toch zo'n regisseur die genoeg potentieel lijkt te hebben, maar eigenlijk zelden een goeie film aflevert. Ook deze is weer een stevige sof.
1.5*
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Alleen al de moeite waard omwille van de score gecomponeerd door Bernard Herrmann. Ongetwijfeld één van de meest invloedrijke filmcomponisten ooit. Long time collaborator van Hitchcock. Hier bewijst hij dat hij in de seventies nog niets van zijn kracht heeft ingeboet. Ook weer niet toevallig om hier de naam Hitchcock te laten vallen want uiteraard is het geweten dat B. De Palma een Hitchcock adept is. En in dit vroege werk - zijn eerste thriller blijkbaar - komt dat ten overvloede tot uiting (Rope, Rear Window, Psycho zijn duidelijk referenties). Gelukkig gaat het verder dan een copy paste want het is toch duidelijk een film met verschillende laagjes. Het begint al met de opening waarin de kijker in het perspectief van de voyeur wordt geplaatst - via het tv–programma Peeping Tom - waarmee De Palma misschien wil aangeven waar het in film in essentie om draait. Naderhand ontwikkelt zich een verhaal waarin allerlei vraagtekens opborrelen die op het eind een antwoord vinden. De context is een maatschappelijke modus waarin Jennifer Salt als journaliste - vrouw en eentje met attitude - haar eigen onderzoek voert. Zij wordt hierbij tegengewerkt door de oude reactionaire wereld: het mannelijke revanchistische politiekorps, haar eigen moeder die haar niet begrijpt … Ze staat er ook helemaal alleen voor in haar speurtocht. Het einde van de film komt redelijk cynisch over. Er is niet echt een oplossing voor de aanleiding van de speurtocht van JS: de ‘racistische’ moord op de Afro-Amerikaan. De vurige en geëngageerde Jennifer Salt is definitief de mond gesnoerd door de kwaadaardige hypnose van William Finley. Daarmee lijkt de hoop op een betere wereld symbolisch de grond ingeboord.
Het laatste nieuws
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Bekijk ook
Sorcerer
Avontuur / Thriller, 1977
135 reacties
Matka Joanna od Aniolów
Drama / Horror, 1961
9 reacties
Walkabout
Drama / Avontuur, 1971
117 reacties
Seconds
Drama / Thriller, 1966
61 reacties
Spoorloos
Thriller / Mystery, 1988
535 reacties
The Devils
Biografie / Horror, 1971
48 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.