Spoorloos (1988)

Nederland / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door George Sluizer
met Gene Bervoets, Johanna ter Steege en Bernard-Pierre Donnadieu

Een jong stel is op weg naar hun vakantiebestemming in Frankrijk. Tijdens een tussenstop bij een tankstation verdwijnt het meisje. Haar vriend, geobsedeerd door haar verdwijning, moet en zal weten wat er gebeurd is.

516 BERICHTEN 41 MENINGEN
avatar van tbouwh
Gang_Star schreef:
aangezien de dader al vroeg bekend wordt gemaakt. Daardoor komt het de spanning zeker niet ten goede, iets wat ik in zijn totaliteit niet interessant genoeg vind uitgewerkt.

Dat vond ik eerst ook naar (ik herinner me dat het boek daar veel minder scheutig in was,
verdwenen aan het begin is daar ook echt verdwenen
), maar later bleek het juist ten goede te komen aan het psychologische spel tussen Fignon (Donnadieu) en Hinault (Bervoets).

avatar van Gang_Star
tbouwh schreef:

verdwenen aan het begin is daar ook echt verdwenen

Boeken lezen doe ik niet, dus dat zegt me helemaal niks. Wat ik jammer vond is dat toen die Fransman voor het eerst in beeld kwam toen hij bij dat tankstation stond, ik gelijk zeker wist dat hij de dader zou zijn. Op dat moment stond hij daar gewoon, maar de eerste blik op hem wist ik het gelijk zeker. Dat vond ik echt een flinke tegenvaller, dat haalde alle mogelijke spanning compleet weg. Ik zou liever hebben gezien dat ze aan het einde pas met elkaar geconfronteerd zouden worden .

avatar van tbouwh
Gang_Star schreef:

Ohja uiteraard, dat is een gegeven. Maar wat ik zeg, er is (denk ik) heel bewust voor gekozen de spanning te leggen in het psychologische kat-en-muisspel tussen de twee. Niet in het verhullen van de identiteit van de ontvoerder. Ik kon die keuze op termijn wel waarderen, ook al was ik in eerste instantie even sceptisch als jij.

avatar van Gang_Star
tbouwh schreef:

Ik was zelf totaal niet onder de indruk van dat psychologische kat-en-muisspel, dus dat viel me al flink tegen. Denk dat ik dit beter had gevonden als de focus niet daarop had gelegen. Hadden ze de dader vrijwel de volledige speelduur buiten beschouwing gelaten, dan had dat qua mysterie naar mijn idee stukken interessanter kunnen zijn en had het eveneens ook spannender kunnen zijn. Ik vond uiteindelijk de film veel te traag .

avatar van Phantasm
Zoals hierboven vermeld, je wist eigenlijk gelijk al wie de dader was en dan zit er totaal geen spanning meer in.

avatar van Jan met de pet
Tot even na de kidnapping aardige film, ..........vervolg saai geen spanning, je wil weten hoe het afloopt daarom bleef ik kijken.....2,5