• 10.566 nieuwsartikelen
  • 8.965.328 stemmen

C'est Arrivé près de chez Vous (1992)

Komedie / Mockumentary | 95 minuten

Gesproken taal: Frans en Italiaans

Releasedatum: 11 februari 1993

Plot C'est Arrivé près de chez Vous

"A Killer Comedy"

Ben verdient zijn brood als moordenaar. Vooral postbodes trekken zijn aandacht maar nooit valt hij de echte rijken aan. Ben heeft een filmploeg de toelating gegeven om hem te volgen. Wanneer er geleidelijk aan een vriendschap tot stand komt, wordt de ploeg langzaam maar zeker medeplichtig.

avatar van Movsin

Movsin

De geweldscenes zijn schokkend en wansmakelijk (schitterend als satire op de Amerikaanse bloedfilms) maar ze vormen nu éénmaal samen met de komisch-cynische bedenkingen en commentaren daarrond het geheel van deze stekelige (ook meerdere aspecten van het maatschappelijk leven krijgen ervan langs), absurd, maar beslist origineel opgevatte film.

De oudste film die ik tot nu toe gezien had met Benoît Poelvoorde was "Le Vélo de Ghislain Lambert" uit 2000 maar in deze "C'est arrivé..." is het natuurlijk acteertalent en flair van deze man reeds volop te bewonderen. Ondertussen een heel veelzijdig acteur geworden.

avatar van Shadowed

Shadowed

Sterk.

Vooral mijn aandacht omdat Mockumentary's wel enigzins mijn aandacht hebben. Punishment Park is waarschijnlijk de volgende. Deze gitzwarte Misdaadkomedie was toch wel erg goed. Moest wel even wennen aan het zwart wit, maar daar stoor je je na 5 minuten niet meer aan.

Poelvoorde zet hier een legendarische acteerprestatie af. Hij kan letterlijk de hele film omgooien, zowel in een intense conversatie als een complete clown. Ook is de film zelfs soms behoorlijk spannend en intens gefilmd. Hierdoor zit je vaak compleet in de film.

Wat misschien toch wel het beste aan deze film is is de satire op geweld inderdaad. Ook andere maatschappelijke onderdelen krijgen er goed van langs. Al bij al een aanrader en zeer geslaagde film.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Wat joolstein zei. Een pseudo-documentaire over een actieve crimineel die mensen vermoordt alsof het de normaalste zaak van de wereld is, het klinkt op papier wel bijzonder. Maar na de eerste moord heb je al het beste gezien. Films als deze is exact waarom ik niet snap waarom films over misdaad interessant of gangsterfilms overkomen als stoer en cool.

Poelvoordes karakter vindt zichzelf vooral heel interessant met zijn constante geleuter (die vent kon geen minuut zijn wafel houden) en gefilosofeer. Doodmoe werd ik ervan waardoor het zogezegde schockerende of grappige totaal zijn effect mist. Ben is het soort loser dat je al na 1 minuut een kogel door zijn kop wil gejaagd zien worden. Stoerdoenerij, grote bek opzetten en maatschappijkritiek uiten. Het oogst veel lof kennelijk maar ik vind het rotzooi van de onderste plank.

avatar van John Milton

John Milton

Oei. Dat is niet mals.

avatar van stefan dias

stefan dias

alexspyforever schreef:

Films als deze is exact waarom ik niet snap waarom films over misdaad interessant of gangsterfilms overkomen als stoer en cool. … .

Maar ik denk dat de makers daar net zo over denken. Met deze film zetten (verleden tijd) de makers de steeds meer voyeuristische drang in reality tv die je toen steeds meer zag opkomen in zijn hemd. Vandaar de prominente rol van de documentairemakers. Het gaat niet over 'Ben' maar over het feit dat mensen dat blijkbaar in beeld willen brengen en dat een publiek dat dat wil zien. Hoe ver wil je daar in gaan? Helaas steeds verder zo blijkt…

De sleutelscène is toch de verkrachtingsscène waarbij het lachen je letterlijk vergaat en je plots keihard een spiegel voorgehouden krijgt. Van Poelvoorde gaat er zo fors over dat het grappig wordt, maar dat is toch vooral om je op het verkeerde been te zetten, zodat je keihard op je gezicht gaat… Zelden heeft een film mij een ambiguer, akeliger, ongemakkelijker gevoel meegegeven. Voor mij is dit dan ook geen komedie, maar een film die je gewoon raakt waar het telt. Ik snap dus ergens wel dat deze film je doet walgen. In elk geval beter dan dat je'm amusant zou vinden.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Dat kan best zijn stefan dias helaas vond ik het karakter Ben zo vreselijk irritant en vermoeiend dat het mij na verloop van tijd allemaal niet meer interesseerde. Ik heb de film dan ook louter en alleen maar gekeken omdat die werd genomineerd door Shadowed voor de horrordraft. Films als deze kijk ik anders toch niet omdat ik weet dat het mijn ding niet is. Dus ja ik ga er verder helaas niet mee kunnen over debatteren of filosoferen

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Bijzondere film die aan de hand van een docu of reality tv het relaas volgt van seriemoordenaar Ben. Zonder enige scrupules doet hij uit de doeken wat zijn job inhoudt en hoe hij dat combineert met zijn rol als familielid of vriend. Het geeft de kijker een gevoel van onbehagen en machteloosheid. Een gevoel ook van een beetje beschaamdheid omdat er ook bij momenten grappige en erg luchtige passages verwerkt zijn. Bij momenten is Ben best een aangename kerel om een pint mee te pakken, maar al even snel kan omvormen tot een meedogenloze beestachtige moordenaar. Zijn familie weet maar al te goed waarmee hij bezig is, maar voornamelijk uit vrees wordt dit geneutraliseerd. Zie maar bvb op het verjaardagsfeestje.

Een aantal scènes zijn boeiend op te volgen. Alleen al de manier wanneer hij zich rechtstreeks tot de camera richt - rechtstreeks tot de kijker dus - maakt het extra reëel en beklemmend. De zakelijke toon hoe hij met trots uitlegt hoe je een lijk moet verzwaren wanneer je het dumpt in water zette onmiddellijk de toon. En zo zijn er nog wel enkele momenten zoals de mythe van de grootte van het geslachtsdeel van een zwarte. De verkrachtingsscène was bruut en wansmakelijk. De afwisseling tussen humor en dood is niet evident, maar wel goed gebalanceerd en geslaagd. Geen film voor een breed publiek, wel een sterk staaltje van het talent van Poelvoorde, zowel voor als achter de camera.

avatar van Laars

Laars

Deze film is inderdaad een toppertje.

avatar van klara

klara

• 20349 stemmen

Mijn eerste kennismaking met de acteur Poelvoorde, en ook meteen de beste rol die ik van hem

gezien heb. Bizonder naturel als een criminele psychopaat, die met een verraderlijke charme

een cameracrew om de vingers weet te winden en ze medeplichtig meesleurt bij diens immorele,

decadente dagelijkse escapades. Hoogmoedige arrogantie is het personage niet vreemd, die

zichtbaar geniet van de aandacht van de camera en die wat graag zijn talent als rovende crimineel

etaleert. Het dicht op de huid zittende camerawerk (Bij vlagen ook nog eens verbluffend goed)

draagt nog eens bij voor extra schokkend realisme. Een uitdagende, confronterende film, en

waarschijnlijk niet geschikt voor tere zieltjes. Ikzelf was bij eerste kijkbeurt in ieder geval

completely flabbergasted.

avatar van stefan dias

stefan dias

klara schreef:

Hoogmoedige arrogantie is het personage niet vreemd, die
etaleert. .

Over het paard getrilde nobody's die met een camera op hun smoel zichzelf God wanen. Deze film was zijn tijd ver vooruit en klaagde toen al het opkomende succes van 'reality tv' (waar de deelnemers alle besef van realiteit kwijt schijnen, nee, blijken te zijn) aan op schrijnende wijze. Hij neemt je op sleeptouw tot het lachen je (bij de verkrachtingsscène) vergaat. 'En, nog altijd grappig…?' Onthutsende, heerlijke, verbijsterende film. Flabbergasted it is!

scorsese

Prachtige film waarin een filmcrew een seriemoordenaar filmt. Een originele film die rauw en documentaire-achtig in beeld is gebracht. Aan geweld geen gebrek (op sommige momenten zelfs ongemakkelijk), maar er valt ook meer dan genoeg te lachen (op een wrange manier). Ondanks dat hij een psychopaat en seriemoordenaar is, zet Benoît Poelvoorde een heerlijke rol neer. In de herziening met een halve ster verhoogd.

avatar van james_cameron

james_cameron

Herzien. De grappige en tegelijkertijd grimmige mockumentary heeft nog weinig aan stootkracht verloren en is amper gedateerd, waarschijnlijk omdat alles bij de release in 1992 al oogde alsof het zo was weggelopen uit de jaren '70. Benoit van Poelvoorde is werkelijk subliem in de hoofdrol en er zijn vooral dankzij hem veel memorabele scenes en monologen. Hier en daar draaft hij een beetje door, vooral in zijn semi-pretentieuze poëtische gewauwel dat iets teveel screentime krijgt toebedeeld, maar afgezien daarvan valt er weinig op de film aan te merken.

avatar van Basto

Basto

Shocktober #11

Nog zo’n geweldige film die ik in geen tijden meer gezien had. Gelukkig had ik de Nederlandse blu ray een tijd geleden op de kop getikt, zodat ik wel Nederlandse ondertiteling had. Een must aangezien er erg veel gepraat wordt, of beter ‘georeerd’ door onze spraakzame seriemoordenaar.

Het is een erg knappe debuutfilm die de uitwerking geeft die het briljante idee verdiend. Het uitgangspunt is echt geweldig, maar zonder talent zou het een matige film opleveren. Maar Poelvoorde is in topvorm en ook de cinematografie en montage geven de film net de juiste vibe en tempo.

Zag m ooit op het IFFR en er zijn weinig films waar ik harder en vaker om gelachen heb als deze toen. Totdat het lachen je vergaat.

Fijne herziening. 4,5 blijft staan.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Totaal onbekende film die ik tegenkwam bij de kringloop waarvan ik het idee had dat dit wel eens een pareltje kon zijn en wellicht een film die net buiten de top 250 valt. Ik was dan ook best wel verrukt toen ik de comments en het hoge cijfergemiddelde zag waarop ik me gisteravond aan Man Bites Dog waagde. De hoge cijfers tenspijt een succes werd het niet...

Goede punten heeft de film zeker, zo is de zwart-wit stijl erg mooi, is de documentaire-achtige insteek met de handheld camera erg interessant en schept deze een bepaalde sfeer, zitten er een aantal memorabele shots tussen en prachtig camerawerk, en doet de film met zijn geweldsuitbarstingen regelmatig aan het beste van Quentin Tarantino denken. Key is de logica van de hitman, met zijn grote vissen en kleine vissen, en uiteraard de betrokkenheid van de cameraploeg tot alles dat zich afspeelt. Als misdaadfilm met een beetje cynisch humor en een bepaalde rauwe stijl had dit een prachtige film kunnen zijn, met de nadruk op had.

Want verdomme nog aan toe, wat is dit in feite toch een stom vervelende film, volledig te wijten aan karakter Ben. Want wat is de hitman een mateloos irritant karakter met zijn eeuwenlange monologen, zijn oeverloos geouwehoer. Satire zou dit dan moeten zijn, een killer-comedy volgens de inlay, maar een lach ontlokt het mij niet. Uiteraard zal het om zwarte humor gaan, om sarcasme, nou...ik kan er niets mee en heb er niets mee. En dat vind ik toch verrekt jammer want ergens in de kern zat hier wel het nodig in, heel veel zelfs, en wordt het volledig teniet gedaan. De film kon mij dan ook niet snel genoeg afgelopen zijn, wat een tegenvaller, snel verder met de volgende film.