C'est Arrivé près de chez Vous (1992)

Alternatieve titels: Man Bites Dog | It Happened in Your Neighborhood

België
Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Rémy Belvaux, André Bonzel en Benoît Poelvoorde
met Benoît Poelvoorde, Malou Madou en Willy Vandenbroeck

Ben verdient zijn brood als moordenaar. Vooral postbodes trekken zijn aandacht maar nooit valt hij de echte rijken aan. Ben heeft een filmploeg de toelating gegeven om hem te volgen. Wanneer er geleidelijk aan een vriendschap tot stand komt, wordt de ploeg langzaam maar zeker medeplichtig.

Ramon K schreef:

Niet beledigend in mijn ogen, maar juist herhalend: scene na scene hetzelfde foefje. Wordt saai op den duur.........

Welk foefje dan ? Je bent niet echt duidelijk.

avatar van Ramon K
Op pagina 1 ben ik hopelijk wel duidelijk in mijn post. Een gefilmde moord, dan weer 1, dan weer 1..........etc. Het idee voor de film is leuk, maar de film vervalt in herhaling imo.......

Prachtige film, gitzwarte humor, met een geniale Benoît Poelvoorde. Een paar geniale 'one shot one kill' shots, uiterst grappige dialogen en een leuke kruising tussen het reality-TV concept en de morele aftakeling in de TV wereld.

Ramon: er mogen dan wel enkel moorden gebeuren, de relatie tussen het hoofdpersonage en de TV-ploeg verandert bij elke moord. Zo zie je in het begin van de film een nogal aangename man, die leuk verteld over z'n werk. Naarmate de film vordert, en de personages elkaar beter kennen, komen ook de minder aangename kantjes van Benoit naar boven, en verandert de relatie tussen subject-tvploeg aanzienlijk. Best interessant om volgen.

4*, + 0.5* voor het allerlaatste shot. Nooit gedacht dat dit ooit gemaakt zou worden in het land der arme boeren en steenkoolmijnenfilms. Aangeraden voor mensen die van bijtende humor houden. 4.5*

avatar van Sjan
Uiterst gewelddadig, uiterst grappig! Een aflevering Jambers die nog lang door je hoofd blijft spoken. Erg goed en naturel geacteerd en bizarre situaties, die echt op de lachspieren werken. Ontzettend origineel en een perfecte eindscene, deed me een beetje aan Blair Witch denken, zullen ze het daar van hebben? 4.5*

deze film is geweldig!!! grappig en hard tegelijk!!!
de blair witch heeft wel wat van deze film...
wat ik ook bij deze film erg goed vind, dat je je ken inleven in de film, gelooft haast dat alles echt is.

dit had ik vooral bij Cannibal Holocaust... vooral omdat daar ook nog es gedeeltes tussen zitten die ook echt zijn...

en ook bij the blair witch had ik et wel een beetjuh!

Mooi sociaal commentaar in deze film. Een soort real life soap avant la lettre. Erg rare gewaarwording als je ziet hoe begripvol zijn omgeving tegenover zijn praktijken staat. De grootste verrassing vond ik nog toen ze die andere filmploeg tegenkwamen. Dat deed me de hele context van de film snappen. En helemaal absurd was die scène dat-ie die brallende vent voor z'n bek schiet tijdens zijn verjaardagsetentje

Schokkend en toch ergens een luchtige zit. Eng ook, hoe hard je kunt lachen om dat geweld. Maar dat komt vast door eh...de scherpe montage...

avatar van Macmanus
Veel positieve berichten hier, maar ik vond hem maar matig.

Het begint wel aardig, maar al snel weten de makers niks nieuws meer te vertellen en vallen ze in herhaling tot ze op een respectabele film duur zitten.

krappe 2 sterren.

avatar van xangadix
Bij het zien van de scène in het ziekenhuis met die zingende oude patiënt heb ik steevast extra zuurstof nodig...

Luguber, bizar, grappig en fascinerend. Terwijl ik aan het kijken was kon ik niet echt bevatten wat ik allemaal zag. Of ik het nu leuk, grappig of erg moest vinden, ik weet het niet. Indrukwekkend quz impact was het wel. 4*.

@ Ramon K

Volgens mij verwar jij politieke incorrectheid met satire. De satire zit niet verwerkt in Ben zijn racistische en grove opmerkingen, de satire zit verwerkt in het geheel. Vooral de media wordt hier onder schut genomen. De media die altijd alles wilt vastleggen op beeld en daar bijzonder ver voor wilt gaan. Dezelfde media die al het geweld in deze film ook zo banaal en komisch laat lijken. De eerste helft van de film is dan ook enorm grappig, maar na een tijd wordt de kijker pas met zijn neus op de feiten gedrukt als het geweld steeds grimmiger wordt. Een half uur geleden moest je nog lachen met dergelijke dingen maar dan krijg je de deksel op de neus en probeert men je als een gore smeerlap te laten voelen.

I loved this one o/

Wat dus niet lukt.......

Voor mij was het laatste uur een saaie herhaling van het originele eerste half uur. Ik heb er niks meer in kunnen ontdekken en ik heb ook weinig zin in een herziening eigenlijk.

daar ben ik het dus met je oneens

Dat is fijn voor je.

Maar ik ga niet discussieren over een film die nauwelijks in mijn geheugen zit. Ook al heb je waarschijnlijk helemaal gelijk met je overkoepelende media-verhaal, het verandert niks aan mijn beleving van de film en mijn score. Een leuk idee of concept maakt nog geen fantastische film.

Moest je dat nu van anderen ook eens accepteren

avatar van Ramon K
Doe ik dat niet dan?! Beetje rare opmerking.

is dit humor ? ik was beschaamd belg te zijn... of moet ik de film nog eens bekijken? alleen moet ik er dan de moed voor opbrengen, en dat is me teveel gevraagd.

phides schreef:

En daarom is de film zo goed

Vreemd, samen met Any Way ... eigenlijk de enige reden om als Belg fier te zijn (op filmgebied dan).

djelle
Ik lust exploitation wel, maar er zijn grenzen. Sommige scenes, zoals bv met die verkrachting, gingen gewoon te ver. Shockerend maar zonder verhaal, spanning, boodschap, actie... De film toont wat hij niet heeft: kleur. Enkel voor mensen die een aaneenschakeling willen zien van beelden over het grofste geweld dat men een medemens kan aandoen. Immoreel maar zonder trots op te kunnen zijn. (0,5)

as
Het is idd geen leuke film maar een goede film hoeft niet altijd leuk te zijn. Film moet een gevoel teweegbrengen. Of dat nu een mokerslag in het gezicht is, walging of iets anders maakt niet uit. In dit opzicht is de film in ieder geval geslaagd te noemen.

djelle

Eigenlijk heb je gelijk hoor as, terechte opmerking. Maar een film die alleen maar een gevoel kan teweegbrengen (kan even goed saaiheid zijn, in dit geval walging is wel het juiste woord) en voor de rest niks te bieden heeft, is in mijn opzicht ééntonig. Los van het feit dat het té immoreel was, vind ik hem dus in dat opzicht ook gewoon slecht. Pulp fiction bv zou enorm saai zijn als het enige interessante de geweldscenes waren, waar je tenslotte telkens een hele tijd op zou moeten wachten tussen de rest van de scenes in.

avatar van pjotr
Vond je het dan niet interessant om te zien hoe die cameraploeg steeds meer betrokken raakt bij de misdaden die Ben pleegt?
C'est Arrivé... bevat dus wel degelijk een boodschap.
Natuurlijk zitten er in de film een aantal schokkende scenes maar er zijn ook genoeg hilarische momenten: zoals bijvoorbeeld de manier waarop Ben een kogel weet te besparen...:)

avatar van Safri
Onderhond schreef:

en Hector!

[quote]

Voor mijn part was die cameraploeg al betrokken van 't moment ze beslisten een moordenaar zijn moorden te filmen (zonder in te grijpen) De rest is feitelijk herhaling van het gegeven dat ze betrokken zijn. Volgens mij hebben ze deze film vooral schockerend gemaakt om comerciële redenen, en zit er niet echt een boodschap in. Los daarvan is hij gewoon niet boeiend genoeg vind ik, hoewel ik het concept nochtans goed vind. Het is overigens niet omdat een film erg controversieel en schockerend is dat hij per definitie goed is, een fout die vele mensen maken denk ik. Voor mij is hij dus zeker ook wat overgewaardeerd.

avatar van Blokland
Deze film verdient alleen al om het gezicht van Benoit Poevoorde *****. Eigenlijk vind ik dat elke film met Benoit Poelvoorde 5 sterren verdient, maar ZEKER een film waarin hij de zin "Ever been snuffed out, granny snuff!!?" (althans volgens mijn engels ondertitelde DVD) in het oor van een doodsbange bejaarde mag schreeuwen...

Veel geweld én veel humor, die combinatie werkt hier perfect en dat is weinige films gegeven. Vooral de dialogen waren soms echt hilarisch.
Hier drink ik met een plezier een petit grégory op! ****

Ik zei dialogen maar het zijn dikwijls gewoon monologen
Oh ja, als er iemand met hartproblemen weer eens lastig doet, kan je gewoon effe roepen

JackTorrance
hahahahaha, caal me sick, maar dit was echt grappig!!!

die ene scene met dat bejaarde kereltje die zegt: wie niet knap is moet beleefd zijn, hahahaha.

oh ja, en als die hoofdrol speler die opgezette kip krijgt, dan kietelt hij hem onder zijn kin en dan zegt hij: "Kuku!"
WAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!
Echt een toffe film.
Ook wel erg ziek, die ene verkrachting in die kroeg was wel ERG naar, met die darmen eruit enzo. Was wel schokkend. Ook wel weer de kracht van de film op zich: grappig, absurd maar net als je erin berust, KLETS! weer een lel in je gezicht.

as
Net uit Amsterdam gehaald. Weer een juweeltje voor mijn collectie.

avatar van Asmahan
De oude man in het ziekenhuis is inderdaad hilarisch. Murmelt een zeer aanstekelijk liedje. Ook was ik erg gecharmeerd van 'le petit Grégory'.