ad

Geregisseerd door: Edward Dmytryk

Met onder meer: Robert Newton, Phil Brown en Sally Gray

Releasedatum: 3 augustus 1949

Over Obsession

Als de Londense psychiater Clive Riordan bemerkt dat zijn vrouw vreemdgaat, besluit hij haar vriend, Bill Kronin, te ontvoeren. Voor de buitenwereld lijkt het alsof hij spoorloos verdwenen is, maar Riordan houdt hem in leven in een ondergrondse kamer tot de zaak in de vergetelheid geraakt is. Problemen ontstaan echter als de hond van zijn vrouw bij de ingang van de kamer rond blijft lopen.

imageimageimage

avatar van Dogie_Hogan

Dogie_Hogan

Queto Yurlunyur schreef:

Mijn 500ste toevoeging! Spannende thriller overigens. 3,5 *

Inmiddels ook op DVD verschenen: link.

Dogie_Hogan schreef:

Inmiddels ook op DVD verschenen: link.

Sinister Cinema, dat zijn wel kopies van oude VHS-banden op DVD-r, Dogie_Hogan.

Mac Hammer Fan

De gereputeerde psychiater Clive Riordan vertrouwt zijn vrouw niet meer en vertelt haar dat hij voor een paar dagen weg is, maar komt onverwacht vroeger thuis zodat hij haar kan betrappen met zijn minnaar Bill. Hij besluit haar en de man een lesje te leren. Hij slaagt erin haar te vernederen en ze verlaat woedend de living. Maar de minnaar sluit hij voor maanden op in een verborgen kamer op een bouwvallige plaats. (alternatieve titel: The Hidden Room). Zijn vrouw denkt dat hij hem vermoord heeft. Wanneer de hond van zijn vrouw Clive onverwacht achtervolgt moet hij het beest bij zijn gevangene opsluiten. Maar zijn echtgenote roept de hulp in van Scotland Yard en een slimme inspecteur houdt Clive nauwgezet in de gaten. Toch slaagt hij er maandenlang in zijn slachtoffer vast te houden. En er komt een dag dat hij hem nog wil likwideren ook, en dan liefst zonder sporen na te laten.

Een claustrofobische thriller van Edward Dmytryk met voor mij relatief onbekende acteurs die hun rol heel degelijk vertolken. Gebaseerd op een verhaal van Alec Coppel, die Hitchcock’s “Vertigo” schreef. De regisseur deed zijn werk beklemmend effectief en ook de muziek van Nino Rota mag er best wezen. Fraaie zwart-wit fotografie. Zeker een spannende film-noir, die baadt in een sombere atmosfeer.

Op DVD verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk:

Obsession [1950] [DVD] [1949]: Amazon.co.uk: Robert Newton & Sally Gray

(plotomschrijving op Amazon is niet juist, het slachtoffer is niet geblinddoekt, gelukkig heeft de toevoeger Queto Yurlunyur de film wel zelf gezien )

Mac Hammer Fan

Het is mij een raadsel waarom mijn stem verdwenen was. Heb hem opnieuw geplaatst.

gauke

Deze vakkundig gemaakte, spannende (zonder geweld te gebruiken) en boeiende misdaadthriller werkte langzaamaan toe naar een climax. De cast speelde zonder meer goed met een centrale rol voor een uitstekende Robert Newton (al in 1956 overleden) als de snobistische man wiens liefde veranderde in obsessie.

avatar van alexander038

alexander038

Mac Hammer Fan schreef:

Dat is bij mij ook al een paar keer gebeurd bij films waarvan ik 100% zeker weet dat ik er op gestemd had.

avatar van mrklm

mrklm

Robert Newton speelt verrassend ingetogen en effectief de rol van Clive, een man die de verhouding van zijn veel jongere echtgenote [Ellie Gray] met Bill [Phil Brown] denkt te kunnen wreken zonder dat de politie hem zal verdenken. Hij zet z'n ingenieuze plan in werking - daarbij gebruik makend van een geheim kamertje in het huis - en rekent er niet op dat superintendant Finsbury [Naunton Wayne] van Scotland Yard hem een strobreed in de weg kan leggen.

De grote hoeveelheid dialoog houdt soms het tempo van de film wat op, maar het spel is prima, zeker wanneer de sardonische Newton en de even stijve als stijfkoppige Wayne de degens 'als heren' kruizen.