Night Train to Munich (1940)

Alternatieve titel: Night Train

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Komedie

geregisseerd door Carol Reed
met Margaret Lockwood, Rex Harrison en Paul Henreid

Een Tsjechische geleerde die aan de Nazi's weet te ontsnappen wordt in Londen ontvoerd en wordt teruggebracht naar Berlijn. De Britse geheim agent Harrison probeert hem vervolgens weer naar Londen te krijgen.

avatar van Roger Thornhill
Geschreven door hetzelfde team als The lady vanishes, met dezelfde hoofdrolspeelster en hetzelfde duo Englishmen abroad-bijrolspelers Basil Radford en Naunton Wayne. De hoge verwachtingen die ik had (één van de top-100-films van mijn favoriete filmcriticus Leslie Halliwell, en ook nog uit mijn favoriete filmperiode) worden niet helemaal waargemaakt, maar er valt toch genoeg te genieten, en Margaret Lockwood is niet alleen een goede actrice maar ook een feest voor de ogen. Aardig ook om Paul Henreid, voor de meeste mensen bekend als de 100% integere verzetsleider Viktor Laszlo uit Casablanca, hier te zien als sympathieke helpende hand die echter een perfide Nazi blijkt te zijn.

avatar van Biosguru
Wat een aangename mix van thriller en comedy! Heel mooi geschoten. Elke scene een klein minimalistisch super effectief miniatuurtje. Erg fijne film.

Verrassend goed. Na een wat stroef begin heeft de film voldoende vaart en overtuigingskracht om tot het eind te blijven boeien. Met name de ontwikkelingen tijdens de treinreis en de ontsnapping aan de Duitsers houdt je op het puntje van je stoel. Genoeg twists in het plot om je lekker mee te laten voeren. Het comedy aspect waar Biosguru over rept, is denk ik onopzettelijk. Voor mij haalde het de spanning onnodig weg.

Wat vooral sterk is, is de sfeer van de maanden en dagen voorafgaand aan de oorlog. De film is gemaakt in 1940 nota bene, dus heet van de naald, terwijl niemand een idee had hoe die oorlog zou aflopen. En of de Duitsers wel zouden verliezen. Sterke en goed presterende cast.

Origineel en onderhoudend verhaal waarin men zich gemakkelijk inleeft.
Spannend over de ganse lijn en met stevig acteerwerk waarbij ik toch, even terzijde, bij het zien van een jonge Rex Harrison toch even professor Higgins moest uit mijn gedachten bannen.
Het betere werk uit begin veertiger jaren over WO II, zonder strijdtonelen, maar toch referend naar historische gebeurtenissen.