Green for Danger (1946)

Verenigd Koninkrijk
Mystery

geregisseerd door Sidney Gilliat
met Sally Gray, Trevor Howard en Alastair Sim

Tijdens de Tweede Wereldoorlog sterft de postbode Joseph Higgins op de operatietafel van een klein ziekenhuis in Engeland. Frederica 'Freddie' Linley, de verpleegster die toen dienst had, getuigt dat de moordenaar tevens is overleden. Inspecteur Cockerill van Scotland Yard verdenkt echter één van de vijf artsen en verpleegsters, die aanwezig waren bij de operatie van Higgins. Bovendien zijn er vier giftige pillen verdwenen...

avatar van bioscoopzaal
Wat een fantastische poster! _o_

avatar van FatMike
Mooie film, leuk verhaaltje en erg goed geacteerd.
Vooral de adremme antwoorden van de inspecteur op
de vragen en voorgelegde situaties van de 5 verdachte artsen
zijn haarscherp en dus mooi om te horen/zien.
Op een paar momenten gedraagt de inspecteur zich, humoristisch bedoeld, iets te klunzig en die hadden wat mij beterft uit mogen blijven.

3,5 Ster

avatar van Dogie_Hogan
De Criterion transfer vs de R-2UK: link.

Een onderhoudend en amusant mysterie-detective verhaal (complex, maar zat logisch in elkaar) met als de gebruikelijke centrale vraag: who did it?. Mooie zwart-wit beelden werden vergezeld door typische Britse droge humor in combinatie met knap speurderswerk. De cast was boeiend en speelde goed.