Kansas City Confidential (1952)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Phil Karlson
met John Payne, Neville Brand en Coleen Gray

Een gemaskerde man benadert drie kruimeldieven die elkaar niet kennen voor een bankoverval waarbij ze hun identiteit ook voor elkaar geheim houden zodat ze elkaar niet kunnen verraden. Met behulp van een busje dat gebruikt wordt om bloemen te bezorgen weten ze te vluchten en er zelfs voor te zorgen dat de politie op een dwaalspoor wordt gezet door de bestuurder van een identiek busje te arresteren. Het lijkt de perfecte misdaad, op één onvoorzien detail na: de gearresteerde bloemist is ex-veroordeelde Tim Foster die voorpaginanieuws wordt en prompt zijn baan verliest. Wanneer de politie hem vrij laat besluit Joe zijn oude contacten te gebruiken om te achterhalen wie hem erin heeft geluisd.

avatar van Dogie_Hogan
Wow... deze prima Noir komt nu binnen bereik; na veel zoeken deze (€ 5,76) aangetroffen.

avatar van Dogie_Hogan
Nu ook in R0/PAL te verkrijgen, o.a. HIER.

avatar van Dogie_Hogan
** DVDreview: R-1, restored.
Quote:
ADDITION - MGM - Region 1 - NTSC - July 07': I'll get right to the point - FINALLY ! The MGM is the definitive for image and it has optional subtitles. No extras but for this Film-Noir gem we are ecstatic it is finally available in a watch-able form. NO CONTEST - the screen caps tell the story! It is the only progressive transfer and it looks like night and day next to the others 'Public Domain' scoundrel versions. GREAT NOIR!

avatar van Ramon K
Dit is echt een vette heistfilm/film-noir en het kan niet anders dat Tarantino hier veel elementen uit heeft gehaald voor zijn Reservoir Dogs. Topcast trouwens met een jonge Van Cleef en Elam in bijrollen. Erg cool.

Een aanrader voor liefhebbers van films als The Killing en The Asphalt Jungle.

Er is een mooie regio 1 dvd uit, maar volgens mij is de film ook te streamen.

avatar van trebremmit
Ik heb de regio1 van deze film vandaag besteld bij axelmusic voor 7,17 euro inclusief verzendkosten.
Ben benieuwd!

trebremmit schreef:
Ben benieuwd!
Die heb ik ook (toendertijd via DVDPacific), maar deze R-0 is maar € 4,99 inkl. Weet van de R-1, dat de film gerestaureerd is.

Bij Play voor 5 euro besteld, wel een tijdje terug al weer.

Voor de liefhebber van coole oude misdaadfilms, maar wel wat monder goed dan een aantal films die Ramon noemt. Stoere mannen, coole dialogen en veel sterke scenes vormen een solide basis. Tegen het einde sleept de film een heel klein beetje aan en de liefdesinterest is heel geforceerd, maar het zijn details. De heist op het begin, de shootout op het einde en veel aardige momenten daartussen maken het meer dan goed. 4 sterren.

avatar van trebremmit
Zeer spannende noir, het verhaal zakt geen moment in. Geweldige cast, vooral Jack Elam die Pete Harris speelde vond ik goed, ik dacht al waar ken ik hem van maar hij speelt ook in enorm veel westerns.
Een verrassend goeie noir en redelijk onbekend, ten onrechte.

avatar van wihu61
Prima film, met een interessante probleemstelling. Alleen het einde verliep dan weer hélemaal volgens het boekje, maar in het geheel niet storend.

avatar van mrklm
Een gemaskerde crimineel benadert Pete Harris [Jack Elam], Tony Romano [Lee Van Cleef] en Boyd Kane [Neville Brand] één voor één en biedt ze een kwart van de opbrengst van een bankroof die hij tot in detail heeft uitgewerkt. De roof is een groot succes, maar wanneer bloemist Joe Rolfe, een ex-gevangene, ten onrechte wordt gearresteerd en zijn baan verliest, besluit die gebruik te maken van zijn oude vrienden om de mannen te vinden die hem erin hebben geluisd.
Goed uitgedachte, stijlvol geregisseerde en prima geacteerde misdaadfilm blijft spannend tot het einde. De klappen die hier en daar worden uitgedeeld overtuigen niet, maar het sterke plot maakt die tekortkoming meer dan goed.

Netjes ineengestoken story met als minpuntje dat het slot nogal clichématig en best voorspelbaar verloopt.
Sfeervolle enscenering en goede vertolkingen, waarbij het toch uitkijken was naar Lee Van Cleef in één van zijn eerste films, maar reeds, mede door zijn dreigende looks, aan de kant van de "slechten".(Al wordt hij hier even als vrouwenversierder vernoemd).