• 8.603.981 stemmen

Kansas City Confidential (1952)

Film noir / Misdaad | 99 minuten

Genre: Film noir / Misdaad

Alternatieve titel: De Vierde Man

Geregisseerd door: Phil Karlson

Met onder meer: John Payne, Neville Brand en Coleen Gray

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Kansas City Confidential

"The Crime That Shocked The Nation!"

Een gemaskerde man benadert drie kruimeldieven die elkaar niet kennen voor een bankoverval waarbij ze hun identiteit ook voor elkaar geheim houden zodat ze elkaar niet kunnen verraden. Met behulp van een busje dat gebruikt wordt om bloemen te bezorgen weten ze te vluchten en er zelfs voor te zorgen dat de politie op een dwaalspoor wordt gezet door de bestuurder van een identiek busje te arresteren. Het lijkt de perfecte misdaad, op één onvoorzien detail na: de gearresteerde bloemist is ex-veroordeelde Tim Foster die voorpaginanieuws wordt en prompt zijn baan verliest. Wanneer de politie hem vrij laat besluit Joe zijn oude contacten te gebruiken om te achterhalen wie hem erin heeft geluisd.

imageimageimageimageimageimage

Joe Rolfe / Peter Harris

Helen Foster / Punkin

Tony Romano

Peter Harris / Johnson

Scott Andrews

Asst. Dist. Atty. Martin

Dogie Hogan

Wow... deze prima Noir komt nu binnen bereik; na veel zoeken deze (€ 5,76) aangetroffen.

Dogie Hogan

Nu ook in R0/PAL te verkrijgen, o.a. HIER.

Dogie Hogan

** DVDreview: R-1, restored.

Quote:

ADDITION - MGM - Region 1 - NTSC - July 07': I'll get right to the point - FINALLY ! The MGM is the definitive for image and it has optional subtitles. No extras but for this Film-Noir gem we are ecstatic it is finally available in a watch-able form. NO CONTEST - the screen caps tell the story! It is the only progressive transfer and it looks like night and day next to the others 'Public Domain' scoundrel versions. GREAT NOIR!

avatar van Ramon K

Ramon K

Dit is echt een vette heistfilm/film-noir en het kan niet anders dat Tarantino hier veel elementen uit heeft gehaald voor zijn Reservoir Dogs. Topcast trouwens met een jonge Van Cleef en Elam in bijrollen. Erg cool.

Een aanrader voor liefhebbers van films als The Killing en The Asphalt Jungle.

Er is een mooie regio 1 dvd uit, maar volgens mij is de film ook te streamen.

avatar van trebremmit

trebremmit

Ik heb de regio1 van deze film vandaag besteld bij axelmusic voor 7,17 euro inclusief verzendkosten.

Ben benieuwd!

trebremmit schreef:

Ben benieuwd!

Die heb ik ook (toendertijd via DVDPacific), maar deze R-0 is maar € 4,99 inkl. Weet van de R-1, dat de film gerestaureerd is.

avatar van mister blonde

mister blonde

Bij Play voor 5 euro besteld, wel een tijdje terug al weer.

avatar van mister blonde

mister blonde

Voor de liefhebber van coole oude misdaadfilms, maar wel wat monder goed dan een aantal films die Ramon noemt. Stoere mannen, coole dialogen en veel sterke scenes vormen een solide basis. Tegen het einde sleept de film een heel klein beetje aan en de liefdesinterest is heel geforceerd, maar het zijn details. De heist op het begin, de shootout op het einde en veel aardige momenten daartussen maken het meer dan goed. 4 sterren.

avatar van trebremmit

trebremmit

Zeer spannende noir, het verhaal zakt geen moment in. Geweldige cast, vooral Jack Elam die Pete Harris speelde vond ik goed, ik dacht al waar ken ik hem van maar hij speelt ook in enorm veel westerns.

Een verrassend goeie noir en redelijk onbekend, ten onrechte.

avatar van wihu61

wihu61

Prima film, met een interessante probleemstelling. Alleen het einde verliep dan weer hélemaal volgens het boekje, maar in het geheel niet storend.

avatar van mrklm

mrklm

Een gemaskerde crimineel benadert Pete Harris [Jack Elam], Tony Romano [Lee Van Cleef] en Boyd Kane [Neville Brand] één voor één en biedt ze een kwart van de opbrengst van een bankroof die hij tot in detail heeft uitgewerkt. De roof is een groot succes, maar wanneer bloemist Joe Rolfe, een ex-gevangene, ten onrechte wordt gearresteerd en zijn baan verliest, besluit die gebruik te maken van zijn oude vrienden om de mannen te vinden die hem erin hebben geluisd.

Goed uitgedachte, stijlvol geregisseerde en prima geacteerde misdaadfilm blijft spannend tot het einde. De klappen die hier en daar worden uitgedeeld overtuigen niet, maar het sterke plot maakt die tekortkoming meer dan goed.

avatar van Movsin

Movsin

Netjes ineengestoken story met als minpuntje dat het slot nogal clichématig en best voorspelbaar verloopt.
Sfeervolle enscenering en goede vertolkingen, waarbij het toch uitkijken was naar Lee Van Cleef in één van zijn eerste films, maar reeds, mede door zijn dreigende looks, aan de kant van de "slechten".(Al wordt hij hier even als vrouwenversierder vernoemd).

scorsese

Redelijke film waarin een paar mannen die elkaar niet kennen samen een bankoverval plegen. Het verhaal zit goed in elkaar en weet ook wel te boeien. De verplichte romance had beter achterwege kunnen blijven en het zakt hier en daar wel wat in. Visueel gezien heeft de film de tand des tijds ook niet helemaal doorstaan.

avatar van pjmj

pjmj

Een film noir zoals hij zijn moet. De maskers die o.a. werden gedragen tijdens de overal, geven de film voor mij iets onvergetelijk engs. Eindelijk uitgebracht op een onberispelijke regio B blu-ray en o.a. bij FNAC.fr te koop met de Franse titel "Le Quatrieme Homme" met Frans of Engels geluidsspoor. Alleen Franse ondertiteling en voor de liefhebbers beslist de moeite waard.

kappeuter (crew films)

scorsese schreef:

Visueel gezien heeft de film de tand des tijds ook niet helemaal doorstaan.

Dat zag ik niet. Visueel staat de film volgens mij nog als een huis.

Had het misschien te maken met de kwaliteit van de uitgave die jij bekeek? Zie onderstaande info.

De versie die ik op MUBI was erg scherp en ook strak gemonteerd.

IMDb trivia schreef:

The failure of the original copyright holder to renew the film's copyright resulted in it falling into the public domain, meaning that virtually anyone could duplicate and sell a VHS or DVD copy of the film. Therefore, many of the versions of this film available on the market are either severely (and usually badly) edited and/or of extremely poor quality, having been duped from second or third generation (or more) copies of the film.

scorsese

kappeuter schreef:

Had het misschien te maken met de kwaliteit van de uitgave die jij bekeek?

Mogelijk.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20738 berichten

Strakke film met een economisch en, voor die tijd, moreel ambivalent plot. De film voelt korter dan hij is, omdat hij zijn verhaal zo goed vertelt. Strakke spanningsopbouw vooral. Met Lee van Cleef in een bijrol, vele jaren voordat hij zijn signature -rollen in westerns speelde.

Eerste keer dat ik iets van Karlson zie. Iemand die heen en weer ging tussen low budget independent studio's en goedkopere films van de grotere studio's (en eigenlijk nooit met een fatsoenlijk budget werkte) en toch een aantal films maakte die behoorlijk gewaardeerd worden of als afwijkend voor die tijd worden gezien. Wil met name nog eens achter The Phenix City Story aan.

avatar van clubsport

clubsport

Absoluut genoten van deze misdaad noir waarin het verhaal spannend blijft tot het einde aan toe met natuurlijk een happy end voor degene die onracht was aangedaan maar het is wel origineel en goed in elkaar gezet .

De love story wat erin verwerkt is is helaas het minst goed uitgewerkt maar dat mag de pret verder niet drukken .