Kiss of Death (1947)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Henry Hathaway
met Victor Mature, Brian Donlevy en Coleen Gray

Nick Bianco wordt tijdens een juwelenkraak opgepakt. Hij weigert zijn maatjes te verlinken en belandt in de gevangenis, omdat zijn partners hebben beloofd zijn vrouw en kinderen te onderhouden. Als blijkt dat zijn vrouw zelfmoord heeft gepleegd verraadt hij alsnog de andere criminelen en wordt een vrij man. Zijn verraad blijft niet zonder gevolgen.

avatar van Dogie_Hogan
Goede recencies en DVD-transfer; een bestelling van THE KILLING (back-order) maar gewijzigd in KISS OF DEATH.
Prijs viel erg mee (€ 7,11). Recensie zsm.

avatar van Dogie_Hogan
Prima story. Eén van Victor Matures beste rollen. Coleen Gray (RED RIVER, THE KILLING) is aan 't begin ook sterk, maar zakt later in de film terug. Misschien komt dat ook, doordat haal rol verandert. (Eerst indipendent woman en later zorgzame huisvrouw).

Ook de debuterende Richard Widmark heeft als de sadistische psycho-killer Tommy Udo in deze film een prima start gemaakt, indrukwekkend. Neem alleen al die scene, waarbij hij die bejaarde vrouw met rolstoel en al van de trap duwt. Een soortgelijke rol heeft hij ook weer (psycho-racist-killer) in NO WAY OUT.
Zeker een 4*

avatar van matthijs_013
Een vlotte en zeer vermakelijke film met geweldige settings. Een topcast met een inderdaad indrukwekkende debuut van Widmark.

sweinsteiger
word genoemd in the green mile boek

avatar van simonvinkie
Vreselijk mooi poster zeg!

avatar van Dogie_Hogan
Ja, en heeft Tommy Udo onsterfelijk gemaakt!

avatar van trebremmit
Buiten Widmark is het wel een matige noir, ik mis de scherpe dialogen, de mooie shots en de femme fatales. Alleen de laatste tien minuten waren bijzonder.
Dit is mij een wat te droge misdaadfilm.

Haha Richard Widmark is echt weer een vreselijke rat in deze film.

avatar van Biosguru
Mooie noir die wordt verpest door het wat al te makkelijke einde.

Er zit 1 shot in dat uitzonderlijke origineel en fraai is. Als Tommy Udo zijn entree maakt in het seafood restaurant, wordt hij gefilmd door de spleet van een zwart gordijn zon 5 cm breed, door deze spleet zie je hem "pendelend" naderen. Hij komt voordat hij het gordijn openslaat vlak met zijn gezicht achter het gordijn. Op 1 moment zie je alleen de schittering in zijn linkeroog, dit is gefilmd alsof het oog reflectief is. Het lijkt op een kattenoog.

Woei wat een prachtig idee en beeld! Geen idee wat de gedachte erachter is, maar als het idee was om Udo als roofdier neer te zetten, is dat zeer, zeer geslaagd. En met minimale middelen natuurlijk, zoals het een Noir betaamd. En wat ontzettend jammer dat je in moderne films eigenlijk nooit meer zulke experimenten of gekke ideen ziet.

avatar van Biosguru
Ah, was gelukkig nog iemand opgevallen, de plaatjes: Tommy Udo Curtain

Er waren sentimentele momenten, maar deze solide, spannende, grimmige psychologische misdaadfilm noir (met mooie actiescènes), over een door en door sympathiek neergezette juwelendief die gedwongen werd om terug te keren in het criminele circuit, werd nuchter verteld. De personages werden vakkundig gekarakteriseerd. Richard Wildmark bijvoorbeeld was sterk in de rol van de onvoorspelbaar handelende, sadistische moordenaar.

Goede maar niet denderende film noir, met enkele stevige en gevatte scènes en behoorlijke acts.
Toch merkwaardig in dergelijke misdaadfilms uit die tijd dat een boosdoener eerder als een slachtoffer van de maatschappij wordt voorgesteld. Eénmaal, hoe onschuldig ook, in het circuit beland en met een strafregister opgezadeld, is het nagenoeg onmogelijk opnieuw in de normale samenleving (aanzien, werk...) te worden opgenomen en blijft er maar één uitweg...